Toon posts:

console op twee videokaarten/schermen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc met daarin twee videokaarten (agp + pci) en twee schermen. In X draait dit uiteraard perfect, en met xinerama heb ik nog eens een tweemaal zo brede desktop.
Echter, dit is alleen in X. Soms werk ik liever in de console, en daar ben ik gebonden aan 1 scherm. Nu vraag ik mij af hoe in te stellen, of dat het uberhaupt mogelijk is om op beide schermen een console te krijgen. Dus /dev/tty1 tty3 en tty5 op scherm 1, en tty 2 tty4 en tty6 op scherm 2 of zoiets.
Google kan mij geen fatsoendelijk resultaat geven, maar het lijkt mij vrij sterk dat ik de eerste ben die dit zich afvraagt.

Linux zijn console naar het scherm die is aangesloten op de videokaart die als eerste wordt gezien door de bios. Dit kan ik zover ik weet niet beinvloeden. Ja, wellicht door een kernel patch, maar dat is iets te hoog voor mij.
iets anders is hoe de schakelaar (alt+Fx) dit moet gaan interpreteren. Hoe weet hij immers dat hij nu opeens tty 3 en 4 moet gaan weergeven ipv tty1 en 2.

Misschien dat framebuffer een optie is, maar eerlijk gezegd lijkt mij dat framebuffer net zo afhankelijk is van de kernel als de normale console zonder framebuffer.

Heeft iemand enige ervaring, of een idee hierover?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 23:08:
Linux zijn console naar het scherm die is aangesloten op de videokaart die als eerste wordt gezien door de bios. Dit kan ik zover ik weet niet beinvloeden.
Toch wel, in vrijwel elk BIOS zit een optie waarmee je kunt instellen of hij moet proberen te booten met beeld op de AGP of op de PCI kaart als 'primaire' kaart. Dit gaat dus inderdaad buiten Linux om, dat heb je goed.

Maar voor de rest: ik heb geen idee, en heb me dit zelf ook nooit afgevraagd inderdaad (heb ook 2 schermen met Xinerama). Zal mij benieuwen of dit op de een of andere manier kan, maar ik heb er nog nooit over gelezen!

Verwijderd

nm. Hier stond gekkigheid. (net iets te snel op 'Verstuur bericht' geklikt :/)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 00:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waar zit volgens jullie de beperking? Wordt het echt vanuit de kernel geinitialiseerd, of heb ik nog een andere mogelijkheid? Wat zorgt ervoor dat /dev/tty1 daadwerkelijk naar mn videokaart wordt gestuurd? En hoe werkt die schakelaar (heeft die ook een naam in /dev )?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Hoe zou je twee consoles tegelijk actief willen hebben dan? ook twee toetsenborden dus? en je vindt op allebei de schermen een xterm zeker geen optie? :P

It sounds like it could be either bad hardware or software

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik ben dan ook zo'n dualheadjunkie, met een matrox G450. Daarvoor zijn in elk geval drivers die de console op allebei de schermen kunnen weergeven, maar dan als Clone, vast niet wat je bedoelt dus ...

Ik ben benieuwd op hierop nog wat te vinden is in elk geval.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 02 June 2003 @ 23:32:
Hoe zou je twee consoles tegelijk actief willen hebben dan? ook twee toetsenborden dus? en je vindt op allebei de schermen een xterm zeker geen optie? :P
Nou, er vast en zeker wel een handigheidje te verzinnen. En zoals ik al aan heb gegeven vind ik het soms gewoon fijner om in de console te werken. Dus twee xtermpjes is niet precies wat ik wil.

Sebas: ik heb idd een hoetoe gevonden voor als je matrox hebt. Maar dat heb ik dus niet.

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 10:18:
[...]

Nou, er vast en zeker wel een handigheidje te verzinnen. En zoals ik al aan heb gegeven vind ik het soms gewoon fijner om in de console te werken. Dus twee xtermpjes is niet precies wat ik wil.

Sebas: ik heb idd een hoetoe gevonden voor als je matrox hebt. Maar dat heb ik dus niet.
Verzin eens zo'n handigheidje dan? probleem lijkt mij dat je niet een scherm "actief" kunt maken zoals je dat met een window (bv xterm) wel kunt. Bij mirroren is dat geen probleem, maar met een gewone console dus wel, hoe ga je linux vertellen op welk scherm de letters terecht moeten komen die jij typt?

Lijkt mij dat 2 xtermpjes (op zo'n manier geconfigureerd dat het eruit ziet als een gewone console) het makkelijkst haalbaar is, en ook het makkelijkst in gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
nou, nu gebruiken we de schakelaar alt+Fx. Waarom kunnen we zelf niet die schakelaar bewerken of een tweede schakelaar maken zodat het naar onze behoefte werkt.

Ik kan me voorstellen dat ik de schakelaar zo instel dat ik eerst [1 2] 3 4 5 6 zie, en als ik alt+F5 indruk ik 1 2 3 4 [5 6] zie. Het nummer dat ik als functie toets meegeef is het beeldscherm waarop de invoer komt.

Vraag is alleen, WAAR staat beschreven (welk stuk code) hoe die schakelaar functioneert? Dat zal denk ik kernelland zijn en geen userland.

Verwijderd

Mensen Mensen, lezen jullie de kernel opties wel eens door :? ;)

Console drivers ---> < > MDA text console (dual-headed) (EXPERIMENTAL)
CONFIG_MDA_CONSOLE:

Say Y here if you have an old MDA or monochrome Hercules graphics
adapter in your system acting as a second head ( = video card). You
will then be able to use two monitors with your Linux system. Do not
say Y here if your MDA card is the primary card in your system; the
normal VGA driver will handle it.

This driver is also available as a module ( = code which can be
inserted and removed from the running kernel whenever you want).
The module will be called mdacon.o. If you want to compile it as
a module, say M here and read Documentation/modules.txt.

If unsure, say N.
Ik heb dit zelf echter nooit uitgeprobeerd, dus kan jullie ook niet vertellen of en hoe dit gaat werken.

@ smeets_marc: dat word idd geregeld in kernelspace. Voor zover ik weet in de tty drivers, welke (onder andere) te vinden zijn in linux/drivers/char. Wie weet dat de code daar je verder op weg kan helpen. Ik meen ook dat ze in 2.5 / 2.6 het hele tty framework verbouwt hebben, waardoor dit soort dingen te implementeren zijn

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 18:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dom toevallig kwam ik die optie vandaag ook tegen. Ook nog nooit geprobeerd, maar dat ga ik vandaag wel doen.
Overigens voor de geinteresseerde hier een link naar een soortgelijk topic op het forum van nedlinux.nl: http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?t=8780

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Ik geef je relatief weinig kans met die kerneloptie. Ik heb er geen ervaring mee, maar ze noemen specifiek "an old MDA or monochrome Hercules graphics adapter"....
Je kunt het uiteraard altijd proberen :Y)

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet het, is alleen voor matrox kaartjes of oude mda kaartjes...tja, beide heb ik niet.
Maar ik laat dit heel even liggen omdat ik een ander leuker projectje nu heb. Namelijk bootmenu ala gobolinux (voortgangsbalk met "fading" kernelmessages).
Hiermee hoop ik meteen wat meer over framebuffer te leren zodat ik over een tijdje weer kan oppakken.

• smokalot

smokalot

titel onder

deadinspace schreef op 04 June 2003 @ 00:09:
Ik geef je relatief weinig kans met die kerneloptie. Ik heb er geen ervaring mee, maar ze noemen specifiek "an old MDA or monochrome Hercules graphics adapter"....
Je kunt het uiteraard altijd proberen :Y)
Ik heb geen ervaring met dualhead onder linux, maar onder windows komt het erop neer dat sommige videokaarten niet als tweede willen/kunnen. ik heb echter ook wel andere kaarten als tweede gehad, waaronder een TNT2. dus het kan met een oude MDA en een hercules zeker, maar ik denk dat het met andere kaarten ook kan.

Verwijderd

Topicstarter
de limitatie ligt _denk_ ik niet bij de kaart of bij het bios maar in de linux kernel zelf. Zodra de mbr is gelezen heeft de bios helemaal niks meer te maken met het opereren van het systeem, lilo heeft dan de controle en zal dat overgdragen aan een kernel. Gelukkig kunnen we parameters meegeven aan de kernel met append="xyz" in lilo (grub weet ik niet). zo kunnen we aangeven dat de console zich bevindt op /dev/tty2. De kernel interperteert deze parameters en doet er wat mee.
De huidige kernel kan dit niet, maar met een patch kunnen we dit op mda en matrix kaarten wel aan de gang krijgen. Waarom bij deze wel weet ik niet, maar er zal wel een goede rede voor zijn.

Om het universeel te maken denk ik dat we veel meer moeten denken in de richting van framebuffer. Met framebuffer kun je leuke dingen, maar ik weet er nog te weinig van af. Daarom ben ik nu met dat andere projectje bezig o er wat meer over te leren.

Uiteindelijk zal het zeker mogelijk zijn, maar dit wordt wel een flinke klus met flink wat kernel hacking denk ik. Ik ben geen top programmeur, maar ik wil wel leren.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Volgens mij wordt er ergens in de kernel docs ook gesproken over de dualhead kaartjes van matrox. Heb er zelf ook een paar (G400 en Parhelia), volgens mij moet dual console kunnen met de matrox. En anders start je toch een fullscreen xterm dualhead met XFree, dat kan ook.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Hey marc, zoals je weet zit ik ook met dit probleem.... Als je wil kunnen we ons wel eens een keer samen over dit probleem buigen... En aangezien we ongeveer dezelfde setup hebben, moet dat ook weer wat gemakkelijker gaan, denk ik zo

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 16:21

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Hoi,

Ik zit zo ook wat met hetzelfde probleem
ik heb nu sinds enkele dagen ook een videokaart van 8 meg (pci) er bij ingezet en daar een monitor op aangesloten via X werkt het al grandioos alleen de console nog niet.

Ik ben druk aan het zoeken geweest en kwam dus ook dit topic tegen ik heb de eerder genoemde kernel module gebouwd en ingeladen waardoor men het volgende krijgt
Agentura:~# modprobe mdacon
mdacon: MDA with 8K of memory detected.
Console: switching console 13-16 to MDA-2
dus vervolgens doe ik
/sbin/getty 38400 /dev/tty13 &
en
chvt 13

dat stelt mij in staat om blind in te loggen op die console en te testen dmv een bestandje te catten op /dev/dsp wat dus veel gekraak en gepiep opgeleverd heeft :D

het probleem is echter nog scherm nr.2 floept nog niet aan zodat ik ook in staat ben wat te zien op dat scherm.

http://www.linux.org/docs...Framebuffer-HOWTO-14.html

dat documentje heeft me op een aantal dingen aardig geholpen alleen lukt het me niet om scherm 2 geactiveerd te krijgen zo is er ook een programma con2fb wat genoemd word in bovenstaande url
maar als ik con2fb /dev/fb1 /dev/tty13 doe dan zegt ie
con2fb: Cannot open /dev/fb1

zijn er nog mensen met heldere ideeen?

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

Pagina: 1