Mijn zus vertrekt over twee maanden naar het vrije studentenleven ver van huis. Speciaal voor haar vertrek wil mijn vader haar een pc-tje meegeven dat goed is voor tekstverwerken en internetten. Het is mijn eerste eigen pc geweest, en nu is het tijd voor zijn volgende doel.
De computer had ik ooit eens in een wilde bui gekocht en had een 10Gb schijf. Die is echter meeverhuisd naar mijn huidige PC om mijn 60Gb te komen versterken, en is dus mijn oude pc zonder schijf komen te zitten. Mijn vader dacht dat probleem op te lossen door een nieuwe hd te kopen van 40 gb. Niet dus.
De BIOS van het mobo is zo oud, dat (jawel, dit komt uit de FAQ) de bios niet overweg kan met schijven groter dan 32 gb, dus ook niet met een schijf van 40gb. Niets aan de hand, nieuwe bios erop en klaar. Ware het niet dat de bios die ik nu heb (0.1.27) alleen is geupdate tot versie 1.29, en die kan ipv schijven van 32 gb wel schijven van 35 gb hebben:
Tomsworld wist mij een tip te geven, nl. het gebruiken van Western Digital Data Lifeguard Tools 10, om zo de hdd toch te installeren. Programma gedownload, gerund om een bootflop te maken en aan de hand van de volgende handleiding de drive proberen te installeren.
Bij punt 2 (choose install drive) meldt de pc mij dat er een ongeformatteerde drive gevonden is, en of ik die nu wil formatteren. Ik kies ja, en dan meldt hij "Error: Invalid Drive Selection". Dan kom ik wel gelijk in het partition & format menu (stap 3) terecht. Ik selecteer uit de IDE-bus tab de enige schijf die erin zit, en dan zegt hij weer dat er een invalid drive selection is.
Is er iemand die het wel is gelukt een grote schijf onder een "kleine" bios aan de praat te krijgen? Is er misschien zelfs iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe?
De computer had ik ooit eens in een wilde bui gekocht en had een 10Gb schijf. Die is echter meeverhuisd naar mijn huidige PC om mijn 60Gb te komen versterken, en is dus mijn oude pc zonder schijf komen te zitten. Mijn vader dacht dat probleem op te lossen door een nieuwe hd te kopen van 40 gb. Niet dus.
De BIOS van het mobo is zo oud, dat (jawel, dit komt uit de FAQ) de bios niet overweg kan met schijven groter dan 32 gb, dus ook niet met een schijf van 40gb. Niets aan de hand, nieuwe bios erop en klaar. Ware het niet dat de bios die ik nu heb (0.1.27) alleen is geupdate tot versie 1.29, en die kan ipv schijven van 32 gb wel schijven van 35 gb hebben:
Daar zijn we dus nog niet mee geholpen.Technical Notes
This BIOS offers support for bigger harddrives (up to 35 GB). Also some minor other issues are solved.
Tomsworld wist mij een tip te geven, nl. het gebruiken van Western Digital Data Lifeguard Tools 10, om zo de hdd toch te installeren. Programma gedownload, gerund om een bootflop te maken en aan de hand van de volgende handleiding de drive proberen te installeren.
Erg leuk, maar dit werkt niet.http://wdc.custhelp.com/c...r/std_adp.php?p_faqid=567
How to use Data Lifeguard Tools 10 to install an EIDE drive in Windows.
Question
How do I use Data Lifeguard Tools 10 to install an EIDE drive in Windows?
Answer
Follow the steps below to install a drive using Data Lifeguard Tools 10.
1. Boot to the Data Lifeguard Tools floppy disk.
2. Choose Install Drive.
3. Choose Partition and Format.
4. Click Next.
5. Click once on the drive that you wish to partition and format.
6. Click Next.
7. If the drive has an existing partition, you will receive a warning that the data will be overwritten. Click OK to continue.
8. You will have the opportunity to choose the file system and partition size(s).
9. Make your selections and click Finish to continue.
10. A message will display allowing you a chance to cancel if you want to make any changes. Otherwise, click Continue.
The partition and format processes will begin. When completed, you will prompted to remove the floppy diskette and click Reboot Now.
At this point, the drive is ready for use.
Bij punt 2 (choose install drive) meldt de pc mij dat er een ongeformatteerde drive gevonden is, en of ik die nu wil formatteren. Ik kies ja, en dan meldt hij "Error: Invalid Drive Selection". Dan kom ik wel gelijk in het partition & format menu (stap 3) terecht. Ik selecteer uit de IDE-bus tab de enige schijf die erin zit, en dan zegt hij weer dat er een invalid drive selection is.
Is er iemand die het wel is gelukt een grote schijf onder een "kleine" bios aan de praat te krijgen? Is er misschien zelfs iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe?
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.