[HDD] 40 gb in max. 32gb bios, geen update

Pagina: 1
Acties:

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:52

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Mijn zus vertrekt over twee maanden naar het vrije studentenleven ver van huis. Speciaal voor haar vertrek wil mijn vader haar een pc-tje meegeven dat goed is voor tekstverwerken en internetten. Het is mijn eerste eigen pc geweest, en nu is het tijd voor zijn volgende doel.

De computer had ik ooit eens in een wilde bui gekocht en had een 10Gb schijf. Die is echter meeverhuisd naar mijn huidige PC om mijn 60Gb te komen versterken, en is dus mijn oude pc zonder schijf komen te zitten. Mijn vader dacht dat probleem op te lossen door een nieuwe hd te kopen van 40 gb. Niet dus.

De BIOS van het mobo is zo oud, dat (jawel, dit komt uit de FAQ) de bios niet overweg kan met schijven groter dan 32 gb, dus ook niet met een schijf van 40gb. Niets aan de hand, nieuwe bios erop en klaar. Ware het niet dat de bios die ik nu heb (0.1.27) alleen is geupdate tot versie 1.29, en die kan ipv schijven van 32 gb wel schijven van 35 gb hebben:
Technical Notes

This BIOS offers support for bigger harddrives (up to 35 GB). Also some minor other issues are solved.
Daar zijn we dus nog niet mee geholpen.

Tomsworld wist mij een tip te geven, nl. het gebruiken van Western Digital Data Lifeguard Tools 10, om zo de hdd toch te installeren. Programma gedownload, gerund om een bootflop te maken en aan de hand van de volgende handleiding de drive proberen te installeren.
http://wdc.custhelp.com/c...r/std_adp.php?p_faqid=567

How to use Data Lifeguard Tools 10 to install an EIDE drive in Windows.

Question
How do I use Data Lifeguard Tools 10 to install an EIDE drive in Windows?

Answer
Follow the steps below to install a drive using Data Lifeguard Tools 10.
1. Boot to the Data Lifeguard Tools floppy disk.
2. Choose Install Drive.
3. Choose Partition and Format.
4. Click Next.
5. Click once on the drive that you wish to partition and format.
6. Click Next.
7. If the drive has an existing partition, you will receive a warning that the data will be overwritten. Click OK to continue.
8. You will have the opportunity to choose the file system and partition size(s).
9. Make your selections and click Finish to continue.
10. A message will display allowing you a chance to cancel if you want to make any changes. Otherwise, click Continue.

The partition and format processes will begin. When completed, you will prompted to remove the floppy diskette and click Reboot Now.

At this point, the drive is ready for use.
Erg leuk, maar dit werkt niet.

Bij punt 2 (choose install drive) meldt de pc mij dat er een ongeformatteerde drive gevonden is, en of ik die nu wil formatteren. Ik kies ja, en dan meldt hij "Error: Invalid Drive Selection". Dan kom ik wel gelijk in het partition & format menu (stap 3) terecht. Ik selecteer uit de IDE-bus tab de enige schijf die erin zit, en dan zegt hij weer dat er een invalid drive selection is.

Is er iemand die het wel is gelukt een grote schijf onder een "kleine" bios aan de praat te krijgen? Is er misschien zelfs iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe? O+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Euh, even voor de duidelijkheid.
Wordt de schijf helemaal niet gezien, of wordt hij herkend als 32GB/35GB?
In het laatste geval zie ik het probleem niet echt, zeker niet als het om een veredelde typemachine gaat.

En anders hang je jou "oude" 10GB er toch weer in, en neem je zelf die 40GB in gebruik?
Het tooltje praat ook over een Windows tool, niet over een boot-tooltje.
Je zult dus sowieso eerst die schijf op je mobo aan de gang moeten krijgen.

Een laatste suggestie om een grotere schijf op een dergelijk mainboard aan de gang te krijgen is door een ATA-controller te installeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Brede P op 01-06-2003 23:02 ]

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Nee, de schijf wordt helemaal niet herkend. En het omruilen van de schijven is natuurlijk erg leuk en aardig, maar ik heb het er niet voor over om voor die 30 gig mijn systeem compleet opnieuw te installeren, gezien c mijn systeemdisk is (win+prog).

De tool is trouwens weldegelijk een boottool, hij draait nl. en hoort geboot te worden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer het eens op de forums van www.wimsbios.com te regelen dat de BIOS wordt gefixt http://www.wimsbios.com/phpBB2/viewforum.php?f=26 ;)

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 15:11

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-08-2024

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

wat merk schijf ? meeste schijven (ibm en, maxtor) hebben een jumper om capaciteit te berperken tot 32gig; waarna ze wel herkent moeten worden; en moeten werken.

• FlashBlue

FlashBlue

en @ keesk >
De BIOS van het mobo is zo oud, dat (jawel, dit komt uit de FAQ)
hij heeft dus de faq gelezen.
kleine moeite om effe te helpen hè :)

[ Voor 31% gewijzigd door FlashBlue op 01-06-2003 23:07 ]

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
FlashBlue schreef op 01 juni 2003 @ 23:04:
wat merk schijf ? meeste schijven (ibm en, maxtor) hebben een jumper om capaciteit te berperken tot 32gig; waarna ze wel herkent moeten worden; en moeten werken.
Helaas, is een western digital :/
BalusC schreef op 01 June 2003 @ 23:03:
Probeer het eens op de forums van www.wimsbios.com te regelen dat de BIOS wordt gefixt http://www.wimsbios.com/phpBB2/viewforum.php?f=26 ;)
OMG! die mensen zullen het wel druk hebben :D

[ Voor 33% gewijzigd door Thijsmans op 01-06-2003 23:10 ]

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 15:11
FlashBlue schreef op 01 June 2003 @ 23:04:
Stond dit ook niet in de FAQ ? ;)

• FlashBlue

FlashBlue

kijk dan effe op WD site; of op je hd zelf; normaal "moet" wd die optie ook hebben.
gewoon effe zoeken op typenummer van hd; of mss staat het ook op schijf zelf hoe je de jumper dan moet zetten.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
FlashBlue schreef op 01 June 2003 @ 23:06:
en @ keesk >
kleine moeite om effe te helpen hè :)
:? Hij helpt toch? Hij geeft juist een link naar een site waar ze custom biossen maken..

Maargoed, even ontopic:
Probeer gewoon eens om in de bios handmatig een schijf in te stellen.. Dus bijv. een 20 GB schijf, of een 32GB type..
(door handmatig de heads, cylinders en sectors op te geven).

Op die manier zou datalifeguard gewoon moeten werken, en kun je alsnog je hele schijf gebruiken..

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Twynn schreef op 01 June 2003 @ 23:16:
[...]

:? Hij helpt toch? Hij geeft juist een link naar een site waar ze custom biossen maken..
Nee, dat was BalusC die dat zei ;)
Maargoed, even ontopic:
Probeer gewoon eens om in de bios handmatig een schijf in te stellen.. Dus bijv. een 20 GB schijf, of een 32GB type..
(door handmatig de heads, cylinders en sectors op te geven).

Op die manier zou datalifeguard gewoon moeten werken, en kun je alsnog je hele schijf gebruiken..
Ja, dat is voor jou misschien erg vanzelfspreken, maar * Thijsmans is daar een beetje een n00bje in :)

Enig idee in welk menu ik dat kan vinden? Dit zou nl. een mooie oplossing zijn, want er is toch betaald voor 40 gig, en niet voor 32. Is toch zonde.

• FlashBlue

FlashBlue

Keesk schreef op 01 June 2003 @ 23:11:
[...]
Stond dit ook niet in de FAQ ? ;)
kan wel wezen ;)

btw sorry als ik wat kregelig overkom; maar ik erger me eigenlijk aan mensen die een reply typen in het genre van utfs of rtfm ; terwijl ze in de zelfde tijd effe een nuttige tip hadden getypt; was niet op jou perso bedoeld; je was gewoon effe verkeerd persoontje op verkeerde plek ;)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Prammenhanger schreef op 01 juni 2003 @ 23:03:
Nee, de schijf wordt helemaal niet herkend. En het omruilen van de schijven is natuurlijk erg leuk en aardig, maar ik heb het er niet voor over om voor die 30 gig mijn systeem compleet opnieuw te installeren, gezien c mijn systeemdisk is (win+prog).

De tool is trouwens weldegelijk een boottool, hij draait nl. en hoort geboot te worden.
Als je Ghost gebruikt kan je in 1x alles van de 10 GB naar de 40 GB zetten. En hoef je dus niks opnieuw te installen etc. maar kan je weer gewoon verder werken, alleen dan met een grotere C:\

En dan plaatst je die 10GB weer terug :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:23
Prammenhanger schreef op 01 June 2003 @ 22:57:
Is er iemand die het wel is gelukt een grote schijf onder een "kleine" bios aan de praat te krijgen?
Ja hoor. Ik heb verschillende Maxtors aan de praat gekregen met EZBios (van Maxtor) op mobo's die de grootte van die schijven niet ondersteunden.

Als je een WD schijf hebt, en hij wordt niet herkend door WD tools lijkt mij dat óf de schijf niet goed is (hang 'm eens in een andere pc) óf dat je zelf iets niet goed heb gedaan (probeer het nog eens, met andere flop).

[ Voor 11% gewijzigd door zetje01 op 01-06-2003 23:32 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Heb je die HDD samen met wat anders aan 1 kabel hangen? Zet hem dan eens op Cable Select , of haal het andere IDE apparaat los.
Daar kan het ook nog aan liggen dat hij met geen mogelijkheid herkend wordt.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1