[rsi] eigen muis?

Pagina: 1
Acties:

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 20:21
Ik heb nogal last van mijn pols de laatse tijd, zeker als ik lang achter de pc zit. Ik weet dat een muis dat niet kan veranderen, maar wel kan helpen...

Ik zit namelijk regelmatig achter verschillende pc's, waar mijn houding meestal wel goed is, maar al die pc's hebben zo'n verrotte standaard logitech muis...en die ligt gewoon niet fijn in mijn hand, thuis heb ik al een ander muisje...en daar heb ik er nooit last van.

Maar nu wil ik dus voor op school, bij mijn ouders en bij mijn vriendin een muis die ook lekker in de hand ligt. Ik denk dat ik het liefst een trackball wil.

Dit is dus mijn vraag welke muil/ trackball is redelijk compact, redelijk anti rsi en op meerdere systemen te gebruiken?

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 12:55
Op school lijkt me een probleem aangezien je geen stuurprogramma's kan installeren.

Burp

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

da-dude schreef op 01 juni 2003 @ 22:53:
Op school lijkt me een probleem aangezien je geen stuurprogramma's kan installeren.
Dat is voor 90% van de muizen geen probleem aangezien ze toch allemaal MS compatible zijn.

• supreme tweaker
/downtime/ schreef op 01 June 2003 @ 22:54:
[...]

Dat is voor 90% van de muizen geen probleem aangezien ze toch allemaal MS compatible zijn.
Maar geld dat ook voor trackballs?
(dit geld dus ook voor |
|
\/

[ Voor 20% gewijzigd door supreme tweaker op 01-06-2003 22:57 ]

Burp

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:11
De meeste muizen hebben geen stuurprogramma's nodig, er zit wel een cd met drivers bij, maar dat is vooral voor extra opties

[edit] Een trackball is voor de computer niets anders dan een muis: in 2D bewegen en een aantal knoppen

[ Voor 32% gewijzigd door Eärendil op 01-06-2003 22:57 ]

• 911GT2
da-dude schreef op 01 June 2003 @ 22:53:
Ik weet dat optische muizen van microsoft wel worden ondersteund op school. We draaien windows 2000 daar dus dat lijkt me niet het probleem...

Maar hoe zit dat met een trackball?

[ Voor 7% gewijzigd door 911GT2 op 01-06-2003 22:57 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
da-dude schreef op 01 juni 2003 @ 22:53:
???

Slaat nergens op. Muizen werken gewoon standaard op elke pc. Gelukkig maar, want ik kan niet eens software instaleren op mijn pc's.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

afhankelijk van het besturingssysteem heb je om alle functies te kunnen gebruiken toch echt de logitech software nodig om een logitech muis optimaal te kunnen gebruiken

• The Dolf
  • Niet online
da-dude schreef op 01 June 2003 @ 22:55:
[...]

Maar geld dat ook voor trackballs?
(dit geld dus ook voor |
|
\/
Ja

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• supreme tweaker
The Dolf schreef op 01 juni 2003 @ 22:57:
[...]

???

Slaat nergens op. Muizen werken gewoon standaard op elke pc. Gelukkig maar, want ik kan niet eens software instaleren op mijn pc's.
Trackballs zijn aardig verschillend van een "gewone" muis en geld dat daar ook voor?

Zijn de PC's van school openbaar? Dan mag je de hele tijd stuurproggrama's wisselen.

[ Voor 15% gewijzigd door supreme tweaker op 01-06-2003 22:59 ]

Burp

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:42
Afbeeldingslocatie: http://www.reset.bg/logitech_trackball_cordless.jpg
Ik heb deze muis en ik ben er erg blij mee :Y).

Na een lan 2 dagen geleden (20 uur nonstop computeren) had ik een klein beetje last van mijn duim maar dat ging al snel over :P. Je moet het ding wel af en toe schoonmaken omdat er snel rommel inkomt (is makkelijk schoon te maken).

Als je op je school win 98 hebt kun je het USB/PS2 verloopstukje gebruiken :).
da-dude schreef op 01 juni 2003 @ 22:58:
[...]

Trackballs zijn aardig verschillend van een "gewone" muis en geld dat daar ook voor?
Das gewoon bullshit, ik heb mijn muis al een halfjaar zonder die logitech rommel erop :). Inpluggen en gaan met die banaan.

[ Voor 31% gewijzigd door iets op 01-06-2003 23:01 ]

tvw

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Rechts of linkshandig?

Rechtshandig, als je dat bent kan je bijvoorbeeld de MX 500 of Dual optical nemen.. iig, dat soort vormen zijn voor mij erg ergonomisch.

Als je echt een Trackball wilt.. tjsa er zijn niet zo gek veel trackball muizen. Ik zou zeggen zoek ff bij MS en Logitech e.d. naar hun trackball muizen.. ga vervolgens naar een computerzaak en kijk hoe ze in de hand liggen.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 22:57:
afhankelijk van het besturingssysteem heb je om alle functies te kunnen gebruiken toch echt de logitech software nodig om een logitech muis optimaal te kunnen gebruiken
Alleen als je de extra knoppen wilt gebruiken heb je de Logitech software nodig. Als je aan 2 knoppen genoeg hebt, heb je verder niks nodig.

Dat geldt ook voor een trackball. Mijn oude Logitech Marble FX draait gewoon terwijl op de PC helemaal geen Logitech s/w staat. Alleen de extra knoppen werken dan niet.

[ Voor 18% gewijzigd door downtime op 01-06-2003 23:00 ]

• iets
/downtime/ schreef op 01 juni 2003 @ 22:59:
[...]

Alleen als je de extra knoppen wilt gebruiken heb je de Logitech software nodig. Als je aan 2 knoppen genoeg hebt, heb je verder niks nodig.
Eeh mijn scrollding+knop werken ook wel zonder die logitech troep hoor :?.

tvw

• supreme tweaker
ShotGun schreef op 01 June 2003 @ 23:01:
[...]

Eeh mijn scrollding+knop werken ook wel zonder die logitech troep hoor :?.
Valt dat onder extra knoppen dan? Ik dacht dat het aardig standaard was.

Burp

• 911GT2
Ik hoef niet alle knoppen te gebruiken als ik maar niet in zo'n logitech gevalletje hoef te knijpen...mijn pols vind dat gewoon niet zo fijn....

Dus niet alle knoppen hoeven te werken, als alle 'gewone' knoppen het maar doen!

• supreme tweaker
Heb je zelf al gezocht naar trackball muizen? Zo ja wat heb je gevonden?
bijv. http://www.tweakers.net/p...ricewatch&Query=Trackball
en na enkele seconden googelen: http://www.rsi-vereniging...en/muizen.html#trackballs

[ Voor 68% gewijzigd door supreme tweaker op 01-06-2003 23:11 ]

Burp

• 911GT2
da-dude schreef op 01 juni 2003 @ 23:07:
Heb je zelf al gezocht naar trackball muizen? Zo ja wat heb je gevonden?
bijv. http://www.tweakers.net/p...ricewatch&Query=Trackball
en na enkele seconden googelen: http://www.rsi-vereniging...en/muizen.html#trackballs
Ik head al wel gezocht en natuurlijk kom je snel uit bij microsoft en logitech, maar ik wilde nog meer dan alleen rsi preventie vandaar dat ik hier effe poste (daar is het forum toch voor om vragen te stellen)

• supreme tweaker
911GT2 schreef op 01 June 2003 @ 23:21:
[...]

Ik head al wel gezocht en natuurlijk kom je snel uit bij microsoft en logitech, maar ik wilde nog meer dan alleen rsi vandaar dat ik hier effe poste (daar is het forum toch voor om vragen te stellen)
...Mits je eerst zelf wat hebt uitgevoerd
911GT2 schreef op 01 June 2003 @ 23:21:
[...]

....wilde nog meer dan alleen rsi vandaar...
Wil je meer dan rsi? een gebroken arm ofzo?

[ Voor 23% gewijzigd door supreme tweaker op 01-06-2003 23:23 ]

Burp

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Ik ken het probleem, ik nam naar mijn stageplek ook altijd mijn eigen trackbal mee. (is trouwens ook tegelijk een goede beveiliging >:))

Ik heb iig nooit problemen gehad met drivers of zo.

De trackball die ik altijd gebruik zijn van logitech (de trackball serie) die blijven wel ongeveer gelijk qua feeling altijd :)

Eeuwige n00b

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

ShotGun schreef op 01 June 2003 @ 22:58:
[afbeelding]
Ik heb deze muis en ik ben er erg blij mee :Y).

Na een lan 2 dagen geleden (20 uur nonstop computeren) had ik een klein beetje last van mijn duim maar dat ging al snel over :P. Je moet het ding wel af en toe schoonmaken omdat er snel rommel inkomt (is makkelijk schoon te maken).

Als je op je school win 98 hebt kun je het USB/PS2 verloopstukje gebruiken :).

[...]

Das gewoon bullshit, ik heb mijn muis al een halfjaar zonder die logitech rommel erop :). Inpluggen en gaan met die banaan.
Ik heb dezelfde, en ik ben er ook zeer tevreden over. Last van mijn duim heb ik nooit. Ook niet van mijn pols of andere onderdelen van mijn lichaam door het gebruik van dit dingetje.
Als je het niet gewend bent, dan kan het even duren voordat je het onder de knie hebt. Ook goed te gebruiken bij games.

Ps als mensen denken dat een trackbal anders is opgebouwd dan een muis, dan moeten ze maar eens terug naar school. Een trackball is gewoon een muis, alleen met een andere vorm. Als je hem als usb er in propt, dan herkent windows hem gelijk als een muis.

[ Voor 12% gewijzigd door nhimf op 01-06-2003 23:48 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• dennis808
  • Laatst online: 06-08 22:22
spit ook eens wat oudere topics omtrent RSI door, en je zult er achter komen dat dit soort zaken HEEL persoonlijk liggen.

RSI heeft meer te maken met een werk 'instelling' om het zo maar te zeggen; dus b.v. nooit langer dan een half uur onafgebroken gaan zitten muizen. Ik weet ook wel dat dit soort gedrag moeilijk is te realiseren in de praktijk, maar sta er wel eens bij stil, voordat je straks je bekertje melk niet eens meer kunt vasthouden.

RSI-deskundigen raden overigens.het gebruik van trackballs af, omdat je dan NOG kleinere bewegingen aan het maken bent (enkel met je duim) waardoor de spierspanning toeneemt t.o.v. normale muizen.

Het beste is m.i. om af te wisselen tussen muis, tablet/pen, trackball etc. zodat je de R uit RSI al verminderd...

"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk

• iets
nhimf schreef op 01 juni 2003 @ 23:46:
Als je het niet gewend bent, dan kan het even duren voordat je het onder de knie hebt. Ook goed te gebruiken bij games.
Idd vooral leuk om te zien als andere personen eraan zitten te prutsen :D. Mijn broer kan gewoon niet werken met zo'n muis. Een map openen is voor hem een ware hel op mijn comp :P.

tvw

Verwijderd

Het klinkt misschien een beetje raar, maar waar baseer je jouw gedachte op dat je polspijn verdwijnt bij het gebruiken van een andere muis? Je zegt dat je in een goede houding achter verschillende pc's zit, maar is die houding echt ideaal? Er zijn meer factoren die jouw polsklachten kunnen veroorzaken en dit hoeft niet de muis te zijn.

• 911GT2
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 00:06:
Het klinkt misschien een beetje raar, maar waar baseer je jouw gedachte op dat je polspijn verdwijnt bij het gebruiken van een andere muis? Je zegt dat je in een goede houding achter verschillende pc's zit, maar is die houding echt ideaal? Er zijn meer factoren die jouw polsklachten kunnen veroorzaken en dit hoeft niet de muis te zijn.
Ik doe ongeveer alles om een goede houding te hebben...onderarmen recht, rug recht monitor op ooghoogte enz. maar het probleem zin hem bij mij in het feit dat ik mijn pols steeds gebogen houd bij het muizen, en dat isgewoon wat ik voel, zit ik een dag niet achter de pc (ook dat komt voor) dan heb ik nergens last van!
Pagina: 1