Toon posts:

geheugen probleempjes

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hierbij het volgende probleem:
eerst even de specs.
Gateway
PIII-450Mhz
128 sdram 100mhz (Gateway?)

Mijn oude pctje wil ik uitbreiden met 128mb sdram (Kingston, 133 mhz).

Als ik het geheugen installeer en boot dan wordt het geheugen keurig herkend door het moederboard en staat er ook 256mb in het POST scherm.

Hierna beginnen de problemen, windows xp-pro kan opeens ntfs.sys niet meer vinden, starten met de winxp boot cd heeft ook weinig zin, setup geeft aan dat setupdd.sys niet in het geheugen geladen kan worden (foutcode 4)

Dit is het geval als ik in bank 0 mijn oude simmetjes heb zitten en in bank 1 de nieuwe.

Verwissel ik de simmetjes dan gebeurd er helemaal niets (de pc geeft een reeks fout-piepjes)

Aangezien de nieuwe simm wel herkend wordt door het moederboard vraag ik me af waar deze problemen vandaan kunnen komen,
wie helpt??

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Probeer eens met de oude Dimm weer, werkt het dan wel probeer dan alleen met de nieuwe pc133 dimm. Werkt dat ook probeer ze dan tegelijk, in elke volgorde.
dus bank 0 Kingston en bank 1 het oude geheugen.

[ Voor 14% gewijzigd door Viper® op 01-06-2003 21:24 ]

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

tjek met memtes www.memtest86.com
met een beetje search........

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Waarschijnlijk is je pc nogal kieskeurig en zul je pc100 erin moeten stoppen (nee, niet al het gehuegen is backwards compatible)

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Je mobo is waarschijnlijk kieskeurig... Denk dat er toch PC100 in moet...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het zijn denk geen simetjes maar dimmetjes ;)
Het is vreemd dat je mobo het geheugen wel goed herkend maar dat windows tegen fouten aan loopt. Heb je wel een aardbandje gebruikt om je te ontladen tijdens het inbouwen (of de verwarming aanraken helpt ook, hoewel ik liever gewoon een armbandje omhoud). Je geheugen kan dan beschadigt zijn dor statische electrischiteit. Je kunt je geheugen testen door een speciale util te gebruiken. Google maar eens op "MemTest-86". De nieuwste versie was volges mij 3.0. Dan daarmee een diskette aanmaken en daarvan booten, dan gaat ie elk gedeelte van je geheugen testen. Als ie errors aangeeft dan weet je iig dat het aan je geheugen ligt, dan zou je daarna de reepjes apart kunnen testen om te kijken welke het is.
Je hebt iig wel het goede type ram gekocht dus dat is het niet. :)
Je mobo is waarschijnlijk kieskeurig... Denk dat er toch PC100 in moet...
Nee dat zal het denk ik niet zijn, want z'n BIOS herkend het keurig en keurt het goed. Anders zou die het denk ik niet herkennen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 01-06-2003 21:29 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Welkom op Tweakers.

je bent de zoveelste al met hetzelfde probleem. Lees de faq, draai Mtest86, alhoewel ik je nu al kan zeggen: één beider modules is rot.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welkom op Gathering of Tweakers bedoel je ;)
Wees thuis!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Lieuwe
  • Laatst online: 04-05-2025
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 21:31:
Welkom op Tweakers.

je bent de zoveelste al met hetzelfde probleem. Lees de faq, draai Mtest86, alhoewel ik je nu al kan zeggen: één beider modules is rot.
Hoeft niet perse heb het ook al eens gehad met een setje (2x twinmos 256Mb) wilde absoluut niet naast elkaar draaien op een Abit KT7-Raid. Dacht eerst ook dat het kapot was, foutmeldingen, beschadigde bestanden, register gesloopt. Draait nu al 1,5 jaar op een MSI K7T-Turbo zonder problemen 8)7

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

cybersteef schreef op 01 juni 2003 @ 21:28:
Nee dat zal het denk ik niet zijn, want z'n BIOS herkend het keurig en keurt het goed. Anders zou die het denk ik niet herkennen.
BIOS zegt niet alles helaas... Je kunt uiteraard even memtest86 proberen, maar die zal ook wel fouten geven... De grote vraag is alleen of dat nu echt aan het reepje ligt, of dat het een comboprobleem is...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Lieuwe
  • Laatst online: 04-05-2025
Moartn schreef op 01 juni 2003 @ 21:56:
[...]

BIOS zegt niet alles helaas... Je kunt uiteraard even memtest86 proberen, maar die zal ook wel fouten geven... De grote vraag is alleen of dat nu echt aan het reepje ligt, of dat het een comboprobleem is...
Idd een bios zegt bijna niets. Ik heb het wel eens meegemaakt dat de rookwolken nog boven een geheugenmodule hingen (kortsluiting) en vervolgens de bios gewoon doorstarte met de melding dat alles "OK" was.

Een tijdje geleden een geheugen module laten testen bij NORROD (Memtest86). Drie keer de volledig test gedraaid (ben er bij gebleven) helemaal niets gevonden. Thuis de module er weer in uurtje draaien register weer naar de kloten. Volgende dag weer naar Norrod waar ze weer gestest hebben, en wat denk je... weer niets |:(

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Je hebt waarschijnlijk een Intel WS440BX mobo.....dat had ik ook in mijn Gateway PIII 450 mhz. Ik denk dat Intel mobo's zeer kieskeurig zijn en dat je er gewoon een 100 mhz dimmetje in moet stoppen. Intel mobo's zijn ook absoluut niet over te klokken. Ik weet het niet precies uit mijn hoofd maar op de Amerikaanse site van Gateway kun je als je goed zoekt werkelijk alles over dit mobo vinden, inclusief foto's enzo.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Dit graag lezen eer je post *updated!*

In dit geval staat genoeg in de Technische PMG FAQ om je verder te helpen. Het lijkt erg veel op een compatibility of timings issue.

Maar ff voor MegaJurk, Moartn en Kippenijzer:

PC-133 is volledig backwardly compatible met PC-100

Dat sluit niet uit dat er individuele conflicten kunnen ontstaan, Intel mobo's kunnen vrij kieskeurig zijn, maar dat ligt dan niet aan de JEDEC specificatie van de modules- je had met PC-100 net zo goed deze problemen kunnen krijgen.

/faq - dicht :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.