[grub] bootloader installeren zonder disk?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:33

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Heb hier een dual boot systeem met Windows XP en Red Hat 9. Nu is de Windows XP op de een of andere manier hartstikke gaar en die wil ik na een format c: opnieuw gaan installeren. Ik verwacht dat mijn boatloader (Grub) dan pleite gaat. In de FAQ en search van GoT vind ik dan dat je die gewoon effe opnieuw moet installeren door met bootdisk op te starten. So far so good, ware het niet dat in mijn systeem geen diskdrive zit. En nu? Zowel mijn Windows XP install cd als mijn Red Hat cd's zijn bootable, maar red ik het daarmee? Of kan ik op een andere manier zorgen dat ik de bootloader terug kan zetten na de herinstallatie van WinXP?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
spaceboy schreef op 01 juni 2003 @ 21:02:
mijn Red Hat cd's zijn bootable, maar red ik het daarmee?
Ja. Boot, switch naar console 4 oid, daar draait een shell. Even je / ergens mounten, en /sbin/grub-install /dev/hda uitvoeren.

Dus iets als:
code:
1
2
3
mkdir /mnt/hd
mount /dev/hdaX /mnt/hd
chroot /mnt/hd /sbin/grub-install /dev/hda

[ Voor 8% gewijzigd door Onno op 01-06-2003 21:21 ]

Verwijderd

en besides, in theorie zou een format van jouw C schijf (wat een partitie is) niet jouw MBR (wat voor de partitie zit) moeten aantasten.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 12:18:
en besides, in theorie zou een format van jouw C schijf (wat een partitie is) niet jouw MBR (wat voor de partitie zit) moeten aantasten.
Niet dat ik het zeker weet, maarum als je Windows XP installeert gooit die dan niet zijn eigen info in de mbr?

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 12:18:
De install van Xp wel ;) Die gebruikte zelfs mijn linux partities als temp opslag ruimte voor z'n install files :(

[ Voor 21% gewijzigd door Blue2k op 02-06-2003 12:29 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

PowerSp00n schreef op 02 June 2003 @ 12:26:
[...]

Niet dat ik het zeker weet, maarum als je Windows XP installeert gooit die dan niet zijn eigen info in de mbr?
Windows XP gooit doodleuk z'n eigen bootsector er overheen jah, zonder melding, zonder backup.

Maar met je CD moet je ook kunnen booten hoor. Als het goed is is er wel een mogelijkheid om iets in te voeren tijdens het booten (de lilo bootprompt) en je voert dan iets in ala "linux root=/dev/hdxx" waar hdxx de root partitie is van Linux. Of zodra de CD is geboot start je een shell op, mount je je root partitie ergens (in /mnt bijv) en gebruik je chroot /mnt om aan te geven dat je net gemounte schijf als root schijf moet worden gebruikt. Dan opnieuw lilo draaien en gaan.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1