Dyslexie, even onder de aandacht brengen.

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Zo, waarschijnlijk klikt de helft nu mijn post al weg, want de meeste zullen hem wel te lang vinden, maar ach... boeiend. Ik bereik er niks mee, maar wil het gewoon weer een keertje van mij af schrijven, in de hoop dat er een paar mensen rondlopen die het weer zien en er een beetje rekening mee houden. B)

Zoals sommige mensen al weten, ooit gelezen hebben of goed opgemerkt hebben heb ik 'last' van dyslexie. Tja, daar heb ik ook niet voor gekozen, maar toch hebben de meeste users niet door hoeveel extra werk dat met zich mee brengt.

Ik zal het een en ander uitleggen, alvorens ik een post ergens neerzet denk ik er over na, een belangrijke stap die sommige nog al eens vergeten. Sommige mensen krijgen het voor mekaar binnen 1 minuut een antwoord te hebben :/. Nadat ik erover nagedacht heb tik ik mijn post, en lees ik het 9 van de 10 keer ook nog een keertje door. Het is dankzij mijn dyslexie dat ik dan nog heel vaak fouten (grove fouten) laat zitten, ikzelf weet gewoon niet beter. Bij de wat grote post ben ik ook nog eens zo lief om mijn post door de spellingcontrole te halen van word, maar dat werkt ook niet echt lekker. Voorbeeld 'videokaart kapot in doos pinpasje', de zin is zo fout als het maar kan (extreem voorbeeld :)) maar word zegt netjes dat er geen fouten inzitten. Maargoed, uiteindelijk levert het wel een net stukje op.

Het probleem is dat ik niet zo vaak zin heb om zoveel moeite te doen, vooral voor de 'helpdeskusers' die niet eens in normaal Nederlands iets kunnen neerzetten. Een goed voorbeeld: klik

Yuuu y'all

Kzen dus ne tijd gelede me oc' en na da ik eigelijk had gezien da da nie zo goed was voor mn temps ( voor oc' cpu idle 33° , stressed 39° ) en toen tijduz 't oc' was mn cpu idle 40° en stressed 51°-53°.
Wa ik dus eigelijk wa te hoog vond mjah , khad toen dus ma trug gedownclockt en nu blijve mn temps zo hoog als ze ware tijdes oc' , hoe kan da nu wer ? kheb nie aan Vcore gezete ofiets... iemt die mij kan helpe ?

Dit was echt het extreemste geval van de afgelopen week O-)

Maargoed, ik mag daar niks over zeggen, want ikzelf heb ook vaak domme fouten in mijn posts zitten, verschil is dat bovenstaande user niet eens de moeite heeft gedaan ;)

Maar waarom zeg je dit nu?

Onder anderen omdat Ik niks te doen heb :X maar de voornamelijkste rede is wel dat ik de afgelopen tijd nogal eens opmerkingen heb gekregen, Dat komt soms best hard aan. Okay, die users kunnen dat niet weten, en meestal na een kleine uitleg hebben ze er wel spijt van. Maar helemaal leuk is het nooit. Ik hoop dat er wat mensen zijn (misschien die wel eens de opmerking hebben gemaakt 'ga terug naar school') die dit lezen, en er rekening mee houden dat sommige mensen er echt niks aan kunnen doen.

Ik kan er uren over doorschrijven, en hoe ingewikkeld de eerste 2 jaar op school waren als je leraar duits maar blijft zeggen dat je dom bent, en de hele dag achter de pc zit en dat je ouders vervolgens alles verbieden... :| En zelfs na een half jaar opgesloten te zijn op studie begeleiding zodat je iedere dag tot 6 uur aan je huiswerk zit en nogsteeds geen cijfers boven de 4 haalt bleef hij ontkennen...

Zo, dat is eruit :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imo is er een verschil tussen spelfouten maken (al dan niet door dyslexie), en het te lam zijn om te letten op je schrijfstijl/taalgebruik (of was het misbruik :X)

Meestal is de leeftijd van de mensen die zulks opmerkingen maken niet van dien aard dat je daar enige waarde aan moet onttrekken.

Snap alleen niet dat je dit in LA zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jouw voorbeeld is niet iemand met dyslexie, het is volgens mij gewoon een Belg.
Het probleem van onduidelijk schrijven/typen ligt niet aan dyslexie maar aan de persoon zelf. Deze zou eens de moeite moeten nemen om normaal Nederlands te typen en af en toe een Hoofdletter of punt te gebruiken.

Iets wat jij duidelijk wel kan, ookal heb je last van enige dyslexie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 19:47:
Imo is er een verschil tussen spelfouten maken (al dan niet door dyslexie), en het te lam zijn om te letten op je schrijfstijl/taalgebruik (of was het misbruik :X)

Meestal is de leeftijd van de mensen die zulks opmerkingen maken niet van dien aard dat je daar enige waarde aan moet onttrekken.

Snap alleen niet dat je dit in LA zet :)
Daar moets ik ook ff over nadenken,

Wat eventueel wèl in Lieve Adjes hoort
Goed, je wilt dus een topic aangaande GoT openen. Als het om één van 5 ondergenoemde zaken gaat, kun je deze het beste even doornemen voordat je een topic opent

4) Je wilt een algemene opmerking over GoT, of haar users maken.

Ach, ik dacht het is een beetje algemeen, over de users enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Als ik dit topic zo zie en dan met name je startpost, vind ik het nog wel meevallen. Alleen dat topic wat je net had, tja, daar kwam niemand zo uit. Dus vraag ik me af of je wel echt dyslexie hebt (bedoel er verder nix mee hoor)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
jadjong schreef op 01 June 2003 @ 19:48:

Iets wat jij duidelijk wel kan, ookal heb je last van enige dyslexie.
Het is niet een kwestie van kunnen, iedereen kan het, het kost alleen erg veel moeite. Maar dat heeft niet iedereen door (extra lezen, spellingscontrol).

Overigens, er zijn een heleboel verschillende soorten, in sommige gevallen kan je niet eens woorden combineren o.i.d. Dan word een psot maken erg moeilijk.

Ik heb moeite met spelling, dt, bijvoegelijksvoorzetselnaamwoord :P

Duits en frand was al helemaal een probleem, ik kreeg het niet in mijn kop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
GGS_VR6 schreef op 01 juni 2003 @ 19:50:
Als ik dit topic zo zie en dan met name je startpost, vind ik het nog wel meevallen. Alleen dat topic wat je net had, tja, daar kwam niemand zo uit. Dus vraag ik me af of je wel echt dyslexie hebt (bedoel er verder nix mee hoor)
Welk topic van mij?? dat voorbeeldje wat ik gaf (link) is niet een post van mij hoor, helemaal een openingspost van een topic doe ik altijd erg veel moeite voor ;)

@ SmartDoDo

Het is niet altijd zo netjes, vandaar dat ik wel eens opmerkingen gehad heb. Vooral als ik me ergens kwaad om maak (was eens een user, weet niet meer hoe en wat, maar het was iets als een jongen had een amd pc, en hij zei 'amd zuigt, neem intel') dan heb ik helemaal niks meer door.

[ Voor 24% gewijzigd door Icey op 01-06-2003 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 14:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Met alle respect, maar als ik je stuk gelezen heb kan ik niet anders zeggen dan dat je geen zichtbare dislexie hebt :) Een vriend van mij heeft dit ook en die kan never nooit zulke nette post maken ;) Dat is dus een compliment voor je :)

Wat eerder ook al is gezegd, irritant zijn mensen die in dialect of slecht Nederlands een post maken zodat je gedwongen bent de post een paar keer te lezen voor je het begrijpt. Iemand die hier en daar een spelfout of rare zin neerzet hoeft echt geen probleem te zijn. Wèl die persoon die in dialect typt en ook nog verwacht dat mensen het nog begrijpen ook :)

Ik vraag me dus eigenlijk af wat nu het probleem is, je post is netjes, leesbaar en duidelijk :)

[ Voor 1% gewijzigd door SmartDoDo op 01-06-2003 19:55 . Reden: En uiteraard heb ik ook wat spelvoutjes ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Het verschil tussen iemand met dyslexie die z'n best een beetje doet en iemand die gewoon lame, dom of op een jammerlijk mislukte manier de blits probeert te maken maar zichzelf als een kleine vervelende kleuter te kijk zet (zoals in dat voorbeeld wat je aanhaalt) is imo in het algemeen duidelijk te zien. Wat dat betreft zou ik me niet al te druk maken als ik jou was (neemt niet weg dat iemand met dyslexie wie elke inspanning vreemd is om zichzelf enigszins te verbeteren naar mijn mening ook lame is)
Iig juich ik jouw inzet toe :P (en ja, ik bekijk m'n bericht ook in 95% v.d. gevallen voordat ik op verstuur druk, maak namelijk een boel typo's als ik te snel tik :+ )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Ik ken wel een aantal mensen die echt dyslexie hebben, en no way dat die het zelfs voor elkaar krijgen om zo'n post te maken die jij in je openingspost aanhaalde.

Dat blijft voor mij een kwestie van luiheid. Ik kan me voorstellen dat zo iemand niet voor elke post de spellingscontrole erbij haalt enzo, maar dat voorbeeld is gewoon een beetje op het toetsenbord raggen en dan snel Alt+S drukken.

Als ik dt doe komt er bij mij ook nie tveel sinngis uti zoelasj e ziet.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

er is een verschil tussen dyslexie en gewoon niet normaal kunnen posten.
Als mensen dyslexie hebben merk je dat vrij snel, die haal je er makkelijker uit dan users die gewoon niet normaal WILLEN schrijven, meer spreektaal. Althans zo komt het op mij over.
Dyslexie is iets waar je niet zelf voor kiest (uiteraard) maar als je dyslexie hebt dan weet je dat ook en zal je gewoon wat meer tijd besteden aan een post dan een ander.
Spelling is niet echt een probleem vind ik, netzoals typ fouten, dat gebeurd nu eenmaal.
Echter het voorbeeld wat jij aanhaald dat is gewoon luiheid, en snel een antwoord willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Icey schreef op 01 juni 2003 @ 19:53:
[...]

Welk topic van mij?? dat voorbeeldje wat ik gaf (link) is niet een post van mij hoor, helemaal een openingspost van een topic doe ik altijd erg veel moeite voor ;)
Ohwnee, kzie ut. Dom van me |:(

Naja vergeet dit maar :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 09:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ok in zijn post zie je niet dat hij dyslexie heeft, maar hij zal er wel een half uur op hebben moeten zweten :?

Verder lijkt me een spellingscontrole oid niet praktisch..

En het lijkt me dat er ook niet zo heel veel tweakertjes zijn met dyslexie..

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 08:13
Ik vind het überhaupt al knap dat je zo'n lange (openings)post hebt weten neer te zetten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweakduke schreef op 01 June 2003 @ 21:08:
Ok in zijn post zie je niet dat hij dyslexie heeft, maar hij zal er wel een half uur op hebben moeten zweten :?

Verder lijkt me een spellingscontrole oid niet praktisch..

En het lijkt me dat er ook niet zo heel veel tweakertjes zijn met dyslexie..
Toch als ik zie, hoe snel TS reageert in dit topic (post om 19.50 uur, redelijk uitgebreidde reactie om 19.53 uur) vind ik dat voor iemand met dyslexie héél netjes.

Overigens hou ik zelf van het zuivere gebruik van de nederlandse taal.
Als ik sommige posts lees, rijzen soms mijn haren ten berge (voorbeeld van TS, waarbij ik net een topicreport wou doen, toen het topic al op slot ging).

Spelfoutjes maakt iedereen, hence.... we are human after all ;)
Er wordt ook geen probleem van gemaakt, mits een poster geen taal gebruikt zoals in aangehaald voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heheh ik heb ook beetje dyslexie, en maak ook en toe veel fouten in mijn post, meestal zie ik ze later en haal ik ze dan er uit maar soms kan ik gewoon niet uitkomen of het nou dt of t is ofzo, word gewoon zwart doen (moest dus dan zijn :P) . Maarja ik heb wel last van maar alles lukt meestal na inspanning wel. Is ook altijd heel lastig als je briefen enzo moet doen :/

Kijk dat heb ik dus dan, moet ik dan typen , type ik doen, en jij , dan type ik jou en dat soort dingen 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:44

Predator

Suffers from split brain

jadjong schreef op 01 juni 2003 @ 19:48:
Jouw voorbeeld is niet iemand met dyslexie, het is volgens mij gewoon een Belg.
* Predator voelt zich aangesproken :P

Ik was in de veronderstelling dat wij Belgen gewoon AN spreken net als jullie Nederlanders, op dat gekke accent (je mag zelf kiezen aan wie je dat gekke accent toewijst) en enkele specifieke Vlaamse uitdrukkingen/woorden na.

Dat (vb in je post) is gewoon niets minder iemand die dialect schrijft en ik erger er mij evenveel aan als jij :)

Maar het is indd wel een Vlaams dialect.

[ Voor 18% gewijzigd door Predator op 01-06-2003 21:41 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, ik zou me niet teveel zorgen maken. Je openingspost bevat (relatief) minder fouten dan sommige replies in dit draadje. :P

Btw, waarom zet je niet in je sig (naast ondertitel) iets als 'ex-use me, ik ben een beetje dyslectisch. Als mijn post onduidelijk is zeg het dan ff'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 21:43:
Hm, ik zou me niet teveel zorgen maken. Je openingspost bevat (relatief) minder fouten dan sommige replies in dit draadje. :P

Btw, waarom zet je niet in je sig (naast ondertitel) iets als 'ex-use me, ik ben een beetje dyslectisch. Als mijn post onduidelijk is zeg het dan ff'.
Dat had ik tot maandag daar ook staan, (iets in de richting van ik vindt het net zo vrevelend als jullie o.id.) toen kwamen de onderdelen van me nieuwe zelfbetaalde pc binnen... you get the piont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hier is toch een simpele oplossing voor; vervang je sys met het eeuwige systeem erin door de tekst Ik heb last van dyslexy en heb geen zin al mijn posts door een spellingscontrole te halen. Alvast excuses en succes met lezen >:) ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 12-09 14:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 21:43:
Met alle respect, maar dan mag ik dat zelf ook wel gaan doen ;) Als ik soms mijn zinnen teruglees, dan vraag ik me weleens af of anderen het wel zo lekker kunnen lezen en ik ben niet dislextisch :)

Het staat in de ondertitel van de TS vermeld, zou voldoende moeten zijn lijkt me. Daarbij is het toch logisch dat als iets niet duidelijk is het gevraagd kan worden. Vouten ;) van iemand met dislexie of van iemand als ik maken daar geen verschil in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmartDoDo schreef op 01 juni 2003 @ 21:48:
[...]

Het staat in de ondertitel van de TS vermeld, zou voldoende moeten zijn lijkt me. Daarbij is het toch logisch dat als iets niet duidelijk is het gevraagd kan worden.
Maak er dan van: "Ik disjlekties". Nu is het een beetje een losse flodder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:41

Crusader

Arc Nature

Ik zie onder de Quick reply twee knoppen, "Bekijk bericht" en "Verstuur bericht". Met de huidige stand van techniek is er toch wel een knop "Check bericht" bij te bouwen?
Okee, het heeft dezelfde nadelen als de check van Word, maar is toch doeltreffend en kan de meest voorkomende ellendigheden eruit halen lijkt mij... zoals een vaak voorkomende spelfout "het formateren van een schijf". Dat moet dus formatteren zijn.

Off-topic: die genoemde spelfout zit helaas ook in de Canon A70 digicam...

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:00

DinX

Motormuis

Crusader schreef op 01 June 2003 @ 22:37:
Ik zie onder de Quick reply twee knoppen, "Bekijk bericht" en "Verstuur bericht". Met de huidige stand van techniek is er toch wel een knop "Check bericht" bij te bouwen?
Okee, het heeft dezelfde nadelen als de check van Word, maar is toch doeltreffend en kan de meest voorkomende ellendigheden eruit halen lijkt mij... zoals een vaak voorkomende spelfout "het formateren van een schijf". Dat moet dus formatteren zijn.

Off-topic: die genoemde spelfout zit helaas ook in de Canon A70 digicam...
Enig idee wat voor load dat met zich meebrengt ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

DinX schreef op 01 juni 2003 @ 22:38:
[...]

Enig idee wat voor load dat met zich meebrengt ?
Daar had ik nog niet aan gedacht, goed punt.
Misschien in de vorm van een java-applet zodat de load bij de client ligt?
Nee.. ik maak het weer veel te complex :|

[ Voor 8% gewijzigd door Crusader op 01-06-2003 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:12

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Die tekst die de TS meegaf is niet alleen moeilijk te lezen door mensen met dyslexie: ikzelf moet er ook even goed voor zitten om dat te kunnen begrijpen :)

Daarnaast vind ik grote lappen tekst zowiezo al lastiger lezen vanaf een monitor (wat minder als het vanaf papier is), maar dat heeft te maken met concentratie...

"Check spelling"? Leuk idee, maar dat niet alleen brengt dat een hoop werk met zich mee om het werkende te krijgen, je zit ook nog vast aan technische limieten en kosten. Natuurlijk gaat ie-der-een die functie gebruiken en dat is nogal een load voor de servers.

[edit]
Fijn dat jullie mijn spelfout (ah, the irony) even quoten :P.

[ Voor 8% gewijzigd door DUX op 01-06-2003 22:57 . Reden: stiekem de deling van het woord 'iedereen' gewijzigd ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

DUX schreef op 01 June 2003 @ 22:47:
Natuurlijk gaat ie-de-reen die functie gebruiken en dat is nogal een load voor de servers.
Was dat maar waar, dat ie-de-reen 'm zou gebruiken ;)
Nee, ik begrijp de bezwaren die er aan kleven. Het was ook maar een gedachtenspinsel die ik meteen uit mijn toetsenbord liet komen zonder verder erbij na te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crusader schreef op 01 June 2003 @ 22:51:
[...]

Was dat maar waar, dat ie-de-reen 'm zou gebruiken ;)
Nee, ik begrijp de bezwaren die er aan kleven. Het was ook maar een gedachtenspinsel die ik meteen uit mijn toetsenbord liet komen zonder verder erbij na te denken...
Het idee is misschien niet eens zo heel gek.

Misschien even zoeken of het al eens voorbij gekomen is en dan als functie bespreekbaar maken in React Bugs en Featurerequests?
edit:
Even gezocht op spelling in dat forum --> zilch results ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 22:55:
[...]

Het idee is misschien niet eens zo heel gek.

Misschien even zoeken of het al eens voorbij gekomen is en dan als functie bespreekbaar maken in React Bugs en Featurerequests?
edit:
Even gezocht op spelling in dat forum --> zilch results ;)
Been there, done that ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De laatste tijd vallen de opmerkingen van users 'ik ben dyslexies' nogal mee. Er waren tijden dat het 'erger' was.

Akkoord, het is vervelend voor degene die dit heeft en het is ook vervelend voor hen die reageren. De gulden middenweg is dus de spellingcontrole al haalt deze nooit 100% van de schrijf- en de grammaticafouten eruit helaas.

Ik reageer steeds minder op slecht Nederlands juist omdat er 'aan de andere kant' iemand kan zitten met het probleem wat de TS heeft. Evenzo vrolijk is het iemand die gewoon te beroerd is enige moeite te doen iets fatsoenlijks neer te zetten en zie de waarheid maar eens te achterhalen.

Post die onleesbaar zijn? Ik reageer er meestal gewoon niet meer op waardoor het ten koste gaat van de 'echte' gevallen en dat is natuurlijk jammer.

Ergens hierboven staat een advies over de signature... doen a.u.b. en dat geldt niet alleen voor de TS maar ook voor zijn lotgenoten. Bereidwillige users zullen dan eerder reageren.

En TS, fijn dat je het even aankaart, zo af en toe mag er best om een stukje begrip worden gevraagd.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ik meen ergens gelezen te hebben dat in React de spellingscontrole feature al zit (of komt), maar op GoT is uitgeschakeld. Het lijkt mij zelf ook een beetje overbodig, met spellingcontrole leer je nooit de juiste spelling aangezien je er geen moeite voor doet :+

Topicstarter: Als mensen negatieve opmerkingen naar je doen waarvan jij weet dat het onterecht is. Niks van aantrekken en laat de aapjes maar lekker denken. Kan jouw het wat schelen, jij weet dat je er je best voor doet :z

Trouwens, de Nederlandse taal is een comminucatiemiddel. Niet meer dan dat. Dat er een (groot) aantal gekken zijn die echt op elke taalfout gaan miereneuken mogen ze doen, maar het slaat gewoon totaal nergens op. Met een aantal taalfouten kun je net zo goed comminuceren en dat is juist het enige doel van een taal.
Oke oke, als er te veel fouten/ruis in komt kan de comminucatie inderdaad in problemen komen en geen fouten staat natuurlijk netter. Maar als je behulpzaam replys post (=andere mensen helpen) kun je er van uit gaan dat de poster probeert zijn post duidelijk over te brengen. Daar is een botte reactie in geen geval geplaatst bij, wel of geen dislexie.

[ Voor 1% gewijzigd door kamerplant op 01-06-2003 23:32 . Reden: eerhm, typo 8)7 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Ik ben een beetje verbaasd van al die 'goede' reacties, dat betekend toch dat er rekening mee gehouden word :D.

Ik ga er voortaan een beetje op letten, en users die opmerkingen maken verwijzen hiernaartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

DataBeest schreef op 01 June 2003 @ 23:30:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat in React de spellingscontrole feature al zit (of komt), maar op GoT is uitgeschakeld. Het lijkt mij zelf ook een beetje overbodig, met spellingcontrole leer je nooit de juiste spelling aangezien je er geen moeite voor doet :+

Topicstarter: Als mensen negatieve opmerkingen naar je doen waarvan jij weet dat het onterecht is. Niks van aantrekken en laat de aapjes maar lekker denken. Kan jouw het wat schelen, jij weet dat je er je best voor doet :z

Trouwens, de Nederlandse taal is een comminucatiemiddel. Niet meer dan dat. Dat er een (groot) aantal gekken zijn die echt op elke taalfout gaan miereneuken mogen ze doen, maar het slaat gewoon totaal nergens op. Met een aantal taalfouten kun je net zo goed comminuceren en dat is juist het enige doel van een taal.
Oke oke, als er te veel fouten/ruis in komt kan de comminucatie inderdaad in problemen komen en geen fouten staat natuurlijk netter. Maar als je behulpzaam replys post (=andere mensen helpen) kun je er van uit gaan dat de poster probeert zijn post duidelijk over te brengen. Daar is een botte reactie in geen geval geplaatst bij, wel of geen dislexie.
Ik vind het vooral een kwestie van aandacht aan je posts besteden en respect voor welwillende medegotters hebben. Aangezien deze lettertjes het enige is dat je van een persoon te zien krijgt, hangt je volledige gezicht en hoe je overkomt ervanaf.

Ik wijzig mijn post altijd, ook al is het een dag later, als ik een typ of spelfout zie. Als mensen fouten laten staan omdat ze gewoonweg geen zin hebben om een beetje moeite te doen doe ik me ook geen moeite meer :)

En los daarvan is de verloedering van de nederlandse taal onder de jeugd met zo'n grote sprongen aan het toenemen dat een beetje correct nederlands op zijn tijd geen kwaad kan. Gewoonweg accepteren van fouten is dus ook iets wat ik nooit zal doen, ik word niet kwaad ofzo en zal rustig zeggen wat het eigenlijk moet zijn, maar ik ga niet gewoon wat loos toekijken terwijl ik sommige 100% nederlandse mensen al niet eens meer kan begrijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Even voor de niet-dyslecte mensen onder ons;

ik vindt het eigenlijk makkelijker om 'M'n monitor is dood of is dood aan het gaan' te typen dan 'xxxxxxxx' ; sterker nog, kan niet eens wat toepasselijks verzinnen :D

edit: typo :o

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 02-06-2003 13:43 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 12-09 14:22
Ik heb ook dyslexie. Maar ik kan best zulke posts maken als Icey nu doet. Dyslexie verschilt nogal per persoon. De ene maakt veel spelfouten terwijl de ander niet goed kan lezen. Ik heb er al het een en ander over gelezen en op mn eigen onderzoeksgesprek gehoord. FF wat dyslexie is:

In je hoofd wordt alles wat je leest, hoort, moet opschrijven enz. eerst omgezet in klanken. Als dat is gebeurd kan het worden opgezocht in je 'woordenboek'. Bij mensen die dyslexies zijn gaat dat fout of te langzaam. Er worden bijv meerdere woorden met elkaar verward. Of er is niet goed opgeslagen of je iets met een d of een t schrijft. Dit alles is natuurlijk in verschillende gradaties.

zo dat was dat :7 nu mijn mening:
zoals ik al zij ben ik ook dyslexies. Dat betekend nog niet dat ik niet goed kan lezen want dat kan ik wel. Ook kan ik redelijk foutloos spellen. Maar wat ik niet kan is vreemde talen leren en woordjes leren. Ook zijn teksten uit vreemde talen moeilijk voor mij. (Dit komt uit mijn onderzoek naar voren). Kortom kan je dus niets zeggen over of iemand een belg is zoals jadjong zei. Dat vind ik gewoon niet kunnen.
En Icey: ik weet wat je bedoeld met leraren duits en engels etc. Heb ik ook veel last van gehad. Ik ben over een week 17 en weet pas 2 maanden dat ik echt dyslexies ben. Altijd last van docenten gehad die zeiden dat ik dom was.

Poe dat is er uit. Ik hoop dat er veell duidelijk is geworden voor jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

wat ik vaak heb is dat ik met iemand zit te chatten bijvoorbeeld en dat hij dan elke keer zn fouten corrigeerd en dan denk ik van dat zei je toch al (k ben erg goed in lezen ;) ik zie een grote massa letters voor me en zie alles doorelkaar) maar dan lees ik dus terug en dan zie ik idd dat hij een spelfout had gemaakt :o

dat is toch ook zo irritant :) tegenwoordig valt t ook mee (bv in de hk) dat als iemand een spelfout maakt dat ie zo ongeveer doodgeflamed word... en dat is een hele goeie vooruitgang :) en als t zo erg is als wat de ts had getikt dan denk ik dat 99% van de mensen er niet eens op reageerd gewoon omdat dat te knullig is voor woorden. zo type je niet. tenzei je met iemand zit te chatten die dat wel begrijpt maar niet op een algemeen forum waar algemeen nederlans word gebruikt :)

dat was mijn inbreng weer deze keer :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je de goede bent die het met de kwade moet ontgelden. Dyslexie is zeldzamer dan de meeste mensen denken, alleen wordt door het Nederlandse scholingsysteem nog wel eens als excuus gebruikt voor de belabberde spelling van de leerlingen. Net zoiets als dat elk normaal actief kind tegenwoordig ineens ADHD moet hebben.

Op GoT weet ik 100% zeker dat een groot deel van de mensen die een spelfout afdoen als 'ik heb dyslexie' gewoon uit hun nek lullen. Het is een makkelijk excuus, en geen weerwoord mogelijk, dus wat wil men nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat dyslexy dyslexie echt niet iets is om je voor te schamen, mijn vriendin heeft het, hele slimme meid verder, en om eerlijk te zijn betrap ik mezelf er ook wel eens op, ei ipv ij enzo ;).

Gelukkig (ervaar ik dan?!) valt het 'tegenwoordig' alles mee op GOT, mensen die flamen op iemand, laat staan op iemand met die "probleem" mogen van mij meteen een permban krijgen :Z

edit: dat bedoel ik dus :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:08:
Ik denk dat je de goede bent die het met de kwade moet ontgelden. Dyslexie is zeldzamer dan de meeste mensen denken, alleen wordt door het Nederlandse scholingsysteem nog wel eens als excuus gebruikt voor de belabberde spelling van de leerlingen. Net zoiets als dat elk normaal actief kind tegenwoordig ineens ADHD moet hebben.

Op GoT weet ik 100% zeker dat een groot deel van de mensen die een spelfout afdoen als 'ik heb dyslexie' gewoon uit hun nek lullen. Het is een makkelijk excuus, en geen weerwoord mogelijk, dus wat wil men nog meer?
Daar zijn onderzoeken voor en bij mij en waarschijnlijk ook bij de TS is dat dus aangetoond op grond van de voorwaarden van de stichting dylexie nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 14:08:

Een excus is het niet, daarvoor heb ik een dag op een gaar insituut ergens in zwolle moeten doorbrengen...

Dan krijg je een 'papiertje', (raport, blablabla) waardoor leraren opeens heel anders reageren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petturik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 19:24

petturik

aka Captain Stubing

Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 14:08:
....
Nofi Hezik, maar hoe weet je dat zo zeker? Dyslexie komt voor in vele vormen. Ik ken iemand met een lichte vorm van dyslexie (o.a. leestekens vergeten) en die kan zn best doen wat ie wil, maar perfect nederlands wordt het nooit.

P.S. het moet zijn: "uit ZIJN nek LULT" ipv "uit hun nek lullen" :P

[ Voor 8% gewijzigd door petturik op 02-06-2003 14:44 ]

nihongo ga sukoshi hanasemas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apua_a schreef op 02 juni 2003 @ 14:41:
[...]

Nofi Hezik, maar hoe weet je dat zo zeker? Dyslexie komt voor in vele vormen. Ik ken iemand met een lichte vorm van dyslexie (o.a. leestekens vergeten) en die kan zn best doen wat ie wil, maar perfect nederlands wordt het nooit.

idd ja, er zijn vele vormen, ik heb bijv problemen met het omwisselen van woorden enzo, en ook het weglaten van woorden terwijl sommige mensen niet eens een bepaald woordt voor de geest kunnen halen als ze het op moeten schrijven. Soms schrijf ik zinnen die compleet duidelijk voor mijzelf zijn maar voor anderen totaal wartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dyslexties is als je het ECHT NIET ZIET. In de meeste gevallen hier weten mensen best hoe er gespeld moet worden, maar is men te lui om het te controleren. Althans, die indruk heb ik. Als ik iedereen moet geloven dan zitten we hier met een userbase waarvan meer dan de helft hier last van heeft, en dat lijkt me gewoon stug.
Nee hoor. Hun mag in dit geval ook, is niets fouts aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 15:07:
[...]

Dyslexties is als je het ECHT NIET ZIET.
Volgens mij klopt dat niet, dyslextie is vrij breed, er zijn vele vormen... Zie het als ziek zijn.

Iemand is ziek, maar daar vallen een heleboel dingen onder, buikpijn, hoofdpijn, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij klopt dat niet, dyslextie is vrij breed, er zijn vele vormen... Zie het als ziek zijn.
Nee. Dyslexie is het als je door een bep. afwijking iets echt niet ziet. Dyslexie is niet niet weten hoe iets gespeld moet worden, slecht zijn in spelling of te lui zijn om het op te zoeken.

Wat betreft dat uit hun nek lullen: uit 'zijn' nek lullen was in dit geval zelfs fout.

'mensen welke uit zijn nek lullen' klopt niet, zoals je ziet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Laatst online: 12-09 12:40
Wat mij betreft zou ik in de FAQ zetten bij forumgedrag/huisregels

Zorg ervoor dat je berichten goed in elkaar zitten en netjes geschreven zijn.

Er staat in de FAQ dat een topicstarter een goede start moet maken. Maar er mag wat betreft reageren ook wel zoiets komen.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwah als je dyslexie hebt is het leren van nederlands ook een stuk moelijker dan als je het niet hebt. Sommige mensen worden bijv al duizelig alleen al als je naar een tekst kijkt. Dus spellingsfouten maken kan ook uit voortkomen dat je moelijk kon leren door je dyslexie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Laatst online: 11-09 20:18

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 15:07:

Nee hoor. Hun mag in dit geval ook, is niets fouts aan.
Een groot deel ... lult uit zijn nek, niet lullen uit hun nek. Een groot deel is enkelvoud, de persoonsvorm dus ook (lult).

Daarnaast lijkt het me een goede zaak dat dit aangekaart wordt, want het is toch iets waar je rekening mee mag en eigenlijk moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een groot deel ... lult uit zijn nek, niet lullen uit hun nek. Een groot deel is enkelvoud, de persoonsvorm dus ook (lult).
't is off topic, maar toch.. dat lullen slaat niet op 'groot deel', maar op 'mensen'. In dit geval is 'zijn nek' gewoon ECHT fout.

Dit is duidelijker te maken door substitutie. Stellen we eens voor dat we een groep mensen hebben, welke in auto's zit.

1) een groot deel van de mensen stapten uit hun auto
2) een groot deel van de mensen stapten uit zijn auto

zie het verschil, en hence ook waarom 'zijn' in dit geval fout is.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 16:36:
[...]

Nee. Dyslexie is het als je door een bep. afwijking iets echt niet ziet. Dyslexie is niet niet weten hoe iets gespeld moet worden, slecht zijn in spelling of te lui zijn om het op te zoeken.
True! Volgens de dikke van Dale betekent het woordblind en dat betekent weer 'het onvermogen om woorden, waarvan men wel de letters ziet, in hun betekenis te vatten'.

Mijn vriendin heeft ook dyslexie (overigens kent de dikke van Dale dit woord niet), maar zij heeft ook iets audio-achtigs wat daarmee te maken heeft. Stel dat je drie gesprekken tegelijk hoort dan kan je, normaal gesproken, redelijk goed één gesprek eruit filteren; mijn vriendin kan dat niet (goed). Ze heeft een soort therapie daarvoor gehad in een audio&visueel centrum en dat heeft erg goed geholpen. De dyslexie is minder (weg gaan doet het nooit) en ze kan verschillende gesprekken redelijk goed filteren.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 18:46:
[...]

't is off topic, maar toch.. dat lullen slaat niet op 'groot deel', maar op 'mensen'. In dit geval is 'zijn nek' gewoon ECHT fout.

Dit is duidelijker te maken door substitutie. Stellen we eens voor dat we een groep mensen hebben, welke in auto's zit.

zie het verschil, en hence ook waarom 'zijn' in dit geval fout is.
Het moet dan ook zijn:

3) een groot deel van de mensen stapt uit hun auto ;)

Ik zie zo'n beetje elke spel- en typfout tijdens het lezen, maar kan me er na jaren GoT-ten niet (meer) aan storen. Of de spel- of typfouten nu wel of niet veroorzaakt worden door dyslexie. Soms kun je na 'bekijk bericht' nog steeds over een onmogelijk stomme fout heen kijken (ik typte ergens 'mouwen' ipv 'mauwen' - en het ging toch echt over een kat :o).

Ik vind het eigenlijk te ver gaan dat iemand in zijn sig of onderschrift moet zetten dat hij of zij dislectisch is... Béétje begrip is toch niet zo veel gevraagd? (ik had hezik in een normale situatie buiten dit topic dan ook nooit verbeterd ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HawVer schreef op 02 juni 2003 @ 17:23:
Wat mij betreft zou ik in de FAQ zetten bij forumgedrag/huisregels

Zorg ervoor dat je berichten goed in elkaar zitten en netjes geschreven zijn.

Er staat in de FAQ dat een topicstarter een goede start moet maken. Maar er mag wat betreft reageren ook wel zoiets komen.
er staat ergens in 1 van de FAQQEN (:+ slaat nergens op weet het maar staat wel grappig) dat het posten op GoT niet een soort is van snel chatten, en dat je derhalve in normaal (AN) nederlands moet posten

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 16:36:
[...]

Wat betreft dat uit hun nek lullen: uit 'zijn' nek lullen was in dit geval zelfs fout.

'mensen welke uit zijn nek lullen' klopt niet, zoals je ziet..
Precies zie mijn eerdere post. Daar heb ik wat gekalkd over de defenitie (heeft een psycholoog me uitgelegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petturik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 19:24

petturik

aka Captain Stubing

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 19:51:
[...]

Ik vind het eigenlijk te ver gaan dat iemand in zijn sig of onderschrift moet zetten dat hij of zij dislectisch is... Béétje begrip is toch niet zo veel gevraagd? (ik had hezik in een normale situatie buiten dit topic dan ook nooit verbeterd ;))
Idd, dit was ook de reden dat ik het opmerkte. :)

nihongo ga sukoshi hanasemas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
  • Laatst online: 20-08 21:38
Icey, ik wil je nog even bedanken voor het onder de aandacht brengen. Ik ben zelf ook dyslectisch meestal niet zichtbaar maar het blijft een handicap. Hoe hard je ook probeert hem te omzeilen, het zal je nooit 100% lukken. Ik heb iig waardering voor de manier waarop je je topic postte :).

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 08:54
Icey schreef op 01 June 2003 @ 19:44:
Ik kan er uren over doorschrijven, en hoe ingewikkeld de eerste 2 jaar op school waren als je leraar duits maar blijft zeggen dat je dom bent, en de hele dag achter de pc zit en dat je ouders vervolgens alles verbieden... :| En zelfs na een half jaar opgesloten te zijn op studie begeleiding zodat je iedere dag tot 6 uur aan je huiswerk zit en nogsteeds geen cijfers boven de 4 haalt bleef hij ontkennen...
Weet je, dit klinkt erg bekend. Voor Frans en Duits haal ik niets hoger dan de 5 voor S.O.'s en Proefwerken, terwijl het lezen van teksten en boeken wel goed gaat. Het gekke is echter dat ik hier met Nederlands en Engels absoluut geen last van heb. Ik ben ooit getest (door mijn moeder, die is officiëel "pravo-dyslexie-tester" -terwijl ze zelf dyslectisch is-). Daarna ben ik ook nog door een ander vaag persoon onderzocht op kenmerken van Dyslexie (allemaal op de basisschool al). Ik heb nooit last gehad van dit fenoneem totdat ik op de middelbare school Frans en Duits erbij kreeg. Een RT'er bij ons op school heeft die verslagen gelezen en geconcludeerd dat er geen reden was om opnieuw zo'n onderzoek uit te voeren.

Dus even voor mensen die verstand van Dyslexie hebben: Is het mogelijk dat je hier met Frans en Duits wel last van hebt en met andere talen niet?

edit:

Nu ik erover nadenk, met hij wordt en dergelijke heb had ik ook problemen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Icey : ik zie aan je posts echt niet dat je dyslexie hebt, en aan je mail trouwens ook niet (over die videokaart ;)). Op GoT zie je zoveel mensen die nog veel ergere fouten maken... Ikzelf ook, maar ik ben een editfreak : ik schat dat meer dan de helft van al m'n GoT posts wel een edit ondergaan heeft :X :P. DT fouten blijven er bij mij echter vaak genoeg in, en dan vooral bij het werkwoord "worden". Maar daar hebben volgens mij ook genoeg andere mensen last van ;)

Ik heb ook een hekel aan mensen die mierenneuken met taal, als er echt onleesbaar zonder hoofdletters en punten/in dialect dingen gepost worden is dat natuurlijk zwaar fout, maar om nou over een enkel foutje meteen te gaan jammeren, dat is zwaar overdreven en totaal overbodig.

Trouwens...
SmartDoDo schreef op 01 June 2003 @ 19:54:
Met alle respect, maar als ik je stuk gelezen heb kan ik niet anders zeggen dan dat je geen zichtbare dislexie hebt :)
Als ik soms mijn zinnen teruglees, dan vraag ik me weleens af of anderen het wel zo lekker kunnen lezen en ik ben niet dislextisch :)
Vouten ;) van iemand met dislexie of van iemand als ik maken daar geen verschil in :)
DataBeest schreef op 01 June 2003 @ 23:30:
Daar is een botte reactie in geen geval geplaatst bij, wel of geen dislexie.
Toch maar 'ns tijd voor een testje, SmartDoDo? :+

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
W3ird_N3rd schreef op 04 juni 2003 @ 02:08:
Icey : ik zie aan je posts echt niet dat je dyslexie hebt, en aan je mail trouwens ook niet (over die videokaart ;)). Op GoT zie je zoveel mensen die nog veel ergere fouten maken... Ikzelf ook, maar ik ben een editfreak : ik schat dat meer dan de helft van al m'n GoT posts wel een edit ondergaan heeft :X :P. DT fouten blijven er bij mij echter vaak genoeg in, en dan vooral bij het werkwoord "worden". Maar daar hebben volgens mij ook genoeg andere mensen last van ;)
:+
De rede dat het vaak niet te merken is komt omdat ik erg veel moeite doe om het netjes te doen, spellingscontrol, er ligt hier zelfs een woordenboek naast me, en soms is en vriend/vriendin @ msn ook bereid om wat te helpen.

Welliswaar kost dit moeite, uiteindelijk zie ik er wel wat van terug. In geval van dat e-mailtje. Als ik had neer gezet Yo, brothar, zullen wi ff dat gevalleke switchez? dan had je mij voor gek uitgemaakt en er nooit meer aan gedacht, nu denk je er nog aan ;)

En voor die user hierboven, Ja het is mogelijk dat je alleen moeite heb met 'vreemde' talen, de rede is vrij makkelijk, engels en nederlands krijg je van jongs af aan van je ouders / omgeving mee, en dat is dus makkelijker te onthouden dan iets wat je niet kent.

Waarschijnlijk vind je frans hel erg moeilijk, terwijl duits nog wel gaat (beter dan frans). dat heeft te maken met het feit dat duits nog een klein beetje op hte nederlands lijkt, in tegenstelling tot het frans, wat van een andere planeet lijkt te komen ;)

De mensen die nu de hele dag in brezar taal schrijven kunnen daar later trouwens last van krijgen, omdat ze het normaal ABN 'vergeten' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(BLINK) :7
misschien een idee voor dyslectische personen om bv in je ondertitel / signature te zetten dat je dyslectisch bent?? (wat een pokke woord. en nee. ik ben niet dyslectisch)
of hoe je het ook maar schrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 12:45:
(BLINK) :7
misschien een idee voor dyslectische personen om bv in je ondertitel / signature te zetten dat je dyslectisch bent?? (wat een pokke woord. en nee. ik ben niet dyslectisch)
1. lees de draad
2. waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
(BLINK)
Achterlijk, dat is toch tezien... Als een tekst niet helemaal doet aan de eisen?!?!

[ Voor 60% gewijzigd door donderdraak op 05-06-2003 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik ben het inderdaad wel eens tegengekomen dat iemand dit in zijn ondertitel had staan. Eerlijk gezegd vindt ik dit ook een beetje raar om te doen. Ik denk dat de mensen die dyslexie hebben er in het dagenlijks leven al genoeg last van ondervinden, en om het hier dan nog maar eens te gaan benadrukken is eerlijk gezegd een beetje cru...
En ja het is ook echt wel aan de post zelf te zien of iemand gewoon problemen heeft met spelling of dat er iets anders aan de hand is :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

donderdraak schreef op 05 juni 2003 @ 13:04:
[...]

Achterlijk, dat is toch tezien... Als een tekst niet helemaal doet aan de eisen?!?!
dat kan ook iemand zijn die totaal geen moeite doet en denkt dat GoT een slow-chat service is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dual-zip schreef op 05 June 2003 @ 13:15:
[...]

dat kan ook iemand zijn die totaal geen moeite doet en denkt dat GoT een slow-chat service is
Dus dan meld ik me maar even aan als dyslectisch, want gecontroleerd kan/gaat het toch niet worden.... volgens mij werkt dat niet echt zo.

[ Voor 26% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-06-2003 13:17 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Laatst online: 09-07-2017
Dus bij deze kan ik ook beginnen te klagen dat menen geen hoofdletters en punten typen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijnde zelf dyslecticus, begrijp ik het probleem van de Topic-starter en de andere dyslectici maar al te goed. Wat de problemen met de talen spelling en grammatica betreft, daar geeft het wel of niet hebben van dyslexie niet per definitie een uitspraak over. Als je geluk hebt kun je sommige handicaps compenseren met andere sterke punten.

Toen ik in de jaren '80 op de middelbare school zat, was er nog niet zoveel aandacht voor dyslexie als tegenwoordig, maar aangezien mijn 'interessante' cijfers toch wel de nodige aandacht trokken van enkele docenten en deze aan de bel trokken bij de schoolleiding en mijn ouders, heb ik heel wat testen mogen doorlopen om te kijken wat er precies aan de hand was.

Zelf mis ik bij het lezen van zinnen vaak bepaalde letters of zelf lettergrepen en heb ik buitengewoon moeite met het, om het simpel te formuleren, 'in de juiste volgorde van lettergrepen zien', maar ik mag mijzelf buitengewoon gelukkig prijzen dat ik weer uitzonderlijk goed ben in verbanden te leggen. En daardoor kan ik, ook al mis ik vaak een deel van een woord en/of verwissel ik bepaalde lettergrepen, door de context en verbanden te leggen met de mij bekende woorden, toch goed 'zien' wat er staat. En ook na het schrijven van zinnen deze weer nalezen en verbeteren.

Tenminste, dat wil zeggen in de talen die ik goed ken, namelijk het Nederlands en het Duits. In Engels en Frans lukt mij dat dus absoluut niet, omdat daar mijn kennis van die talen te gering was kon ik ook niet compenseren door verbanden te leggen. Enkele resultaten bij mij op het Atheneum:

Engels was met name qua grammatica zo slecht dat ik in de 4e klas lang op een 3 stond en pas met het laatste proefwerk, wat gelukkig een proefwerk tekstverklaring met meerkeuze vragen was waar ik dus wel goed profijt kon trekken van mijn vermogen om logische verbanden te leggen, een 8 te halen zodat mijn gemiddelde cijfer voor Engels net boven de 3.5 uitkwam en ik nog net over ging naar de 5e klas. Daar had ik, met speciale toestemming van de schoolleiding behalve Frans ook Engels uit mijn vakkenpakket geschopt en er Duits als verplichte vreemde Taal voor in de plaats genomen (Engels was eigenlijk verplicht op mijn school als eindexamenvak). En mijn cijfer voor Duits op mijn eindlijst? Een 9! Sterker, omdat ik een goede kennis heb van Duits en dus in staat ben snel te begrijpen uit de context wat er staat was ik een staat om een dikke pil als "Die Blechtrommel" van Günther Grass (bij ons in de schoolbieb waren er twee versies, in kleine letterversie met 499 bladzijden en een normale versie met ik meen iets van 746 bladzijden) voor mijn literatuurlijst in minder dan 4 uur door te lezen. Ik denk dat 99% van de Duitsers dat niet zou lukken!

Het wel of niet dingen kunnen met dyslexie is soms een kwestie van bottleneck: in mijn geval heb ik wel een duidelijke handicap maar is het niet dusdanig ernstig dat ik überhaupt niet goed kan lezen. Oké, ik lees schlecht, maar bij Nederlands en Duits niet dusdanig dat ik dat niet kan compenseren met mijn sterke punten. Echter, bij een taal waar ik minder kennis van heb zoals Engels of Frans, daar is de bottleneck van het niet goed 'vatten' en het ontbreken van een goede basiskennis van die taal dusdanig groot dat ik dat niet goed kon compenseren.

Hoewel? Aangezien op mijn werk is meer dan de helft uit het buitenland afkomstig en de voertaal tijdens vergaderingen en overleggen het Engels is, is mijn kennis van het Engels dusdanig toegenomen dat ik behalve de 'zaken' voor de Duitstalige landen (daar was ik oorspronkelijk voor aangenomen) nu ook voor de UK en Ierland voor mijn rekening neem. Wie dus net als mij het geluk heeft zijn handicap niet al te groot is en het geluk heeft om deze deels te kunnen compenseren, die wil ik zeker adviseren, zelfs al ben of was je gedwongen om de middelbare school b.v. Engels uit je vakkenpakket te gooien, toch vooral blijven proberen Engelse teksten blijven lezen. Of als je b.v. BBC kijkt, teletextpagina 888 voor de subtitels aan te zetten. Het heeft mij mede geholpen om nieuwe verbanden tussen woorden, klanken en hun de betekenissen te leggen en toch zo dat 'ellendige' Engels vrij behoorlijk onder de knie te krijgen qua lees en spreekvaardigheid.

Wat het schrijven van teksten op Fora betreft: Ik neem de nodige tijd om het nog een paar keer door te lezen voordat ik het post. Bij een iets grotere post schijf ik eerst een conceptje en jaag daar mijn spellingscheck over om hem dan pas te posten. Zo haal ik er de ergste fouten uit. Bepaalde fouten blijven er natuurlijk altijd in, als ik pech heb plaats ik een verkeerde lettergreep bij een woord waardoor er een heel nader woord staat en mijn spellingscheck denkt dat het in orde is. Of nog vervelender, ik laat een essentieel woord als niet of geen weg, denk bij mijn manier van het lezen (sterk op context gebaseerd!) wel dat het er staat en andere lezers denken dat ik compleet gestoord ben, denken dat ik wil aantonen dat is wel zo zou zijn en zit argumenten te geven die aantonen dat dat niet het geval is.

Maar door er extra tijd in een post te stoppen weet ik de ergste fouten meestal te voorkomen. Uiteraard betekend dit dat ik meer tijd nodig heb voor een post de de modale GOT-er, dit betekend dikwijls ook dat ik iets lees waarop ik graag zou willen reageren, reeds weet wat ik wil schrijven, maar niet reageer omdat ik weet dat het mij teveel tijd kost om het in enigszins begrijpelijke taal te formuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

donderdraak schreef op 05 June 2003 @ 13:22:
Dus bij deze kan ik ook beginnen te klagen dat menen geen hoofdletters en punten typen. :?
nee, klagen moet zowiezo niemand doen, dat is ten eerste offtopic en ten tweede meer iets voor een mod om te doen, Als jij ziet dat iets echt totaal niet leesbaar is, kan je een TR plaatsen :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie post.
Die "onverstaanbare" post komt inderdaad van een Belg, een Vlaming, en meerbepaald een Mechelaar ;).
Ik ben zelf ook een belg, en praat met nog een veel erger dialect dan die andere brave jongen, maar hier doe ik net zoals iedereen m'n best om een beetje verstaanbaar te spreken. (Of liever, te typen)
Ik vind persoonlijk zelfs dat de meeste Vlamingen aardig hun best doen om AN te spreken (hier op GoT toch).

Als iedereen een beetje aandacht besteed aan zijn taal is het voor iedereen veel aangenamer.. (Ik persoonlijk "krijg het op mijn heupen" van al dat "kanker" en "überhaupt" ... )

- bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 02:30

dusty

Celebrate Life!

Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 18:46:
[...]
[..]
Lastig voorbeeld aangezien het hier om een aanduiding gaat van eigendom van de auto, in de eerste betekent dat de auto van hun allemaal is, of dat ieder een eigen auto heeft, de tweede kan betekenen dat je praat over iemand waar mensen in zitten en een groot deel van de mensen uit die auto uit de auto stapten :+

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 02:30

dusty

Celebrate Life!

Verwijderd schreef op 05 juni 2003 @ 20:43:
[..]
Als iedereen een beetje aandacht besteed aan zijn taal is het voor iedereen veel aangenamer.. (Ik persoonlijk "krijg het op mijn heupen" van al dat "kanker" en "überhaupt" ... )
[..]
Uberhaupt is volgens van dale toch echt een nederlands woord hoor :)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Laatst online: 06:31

SkyStreaker

Move on up!

En toch blijf ik het knap vinden van de GoT-er om te blijven posten en doortezetten die last hebben van dyslexie.

Ik heb (en dat is geen dyslexie) jaren en jarenlang problemen gehad met begrijpend lezen. Het wel kunnen lezen wat er staat en je begrijpt de woorden, de zinsbouw - echter de context ontgaat je totaal.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Pagina: 1