Toon posts:

[Gezocht] Receiver die geluid naar aparte speakersets stuurt

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Over een paar maanden verhuizen mijn ouders en nu zijn ze aan het uitkijken naar een mooie receiver/dvd-speler/speakers. Die laatste twee dingen zijn op zich niet zo heel moeilijk, daar hebben ze zelf wel 'verstand' van, maar de receiver ligt iets moeilijker. Ik heb hieronder een plattegrond van het deel van het huis waar geluid moet komen neergezet, met drie verschillende 'geluidszones'.

Afbeeldingslocatie: http://www.tjetta.nl/GoT/spanje.jpg
Toelichting: Het is een huis in spanje ja, vandaar dat de benamingen van de verschillende ruimtes spaanstalig zijn. Verder is het geel gemarkeerde gedeelte een doorloop met dak erboven, dus daar bestaat de mogelijkheid aan het plafond speakertjes op te hangen.

Er zijn in totaal twee of drie 'zones' waar geluid moet komen.

Blauw
Bij de TV willen ze de dvd-speler plaatsen en een goede speakerset met 5.1 geluid, zeg maar een home-cinema idee, maar dan anders ;) De speakers moeten mooi geluid geven, maar mogen niet al te groot zijn (muv de subwoofer). Ik heb mijn idee om de speakers te plaatsen aangegeven dmv rondjes.

Rood
Ook in de zitkamer moeten speakers komen om muziek af te spelen. Het lijkt me moeilijk om hier 5.1 te realiseren, ivm de plaatsing van de banken (je zit toch met rear/front en links/rechts probleem. Daardoor lijkt het me beter om het daar op stereo te houden, eventueel over vier kanalen (2 links, 2 rechts). De posities voor de speakers die ik in gedachten heb, heb ik dmv rode rondjes aangegeven. Ook dit mogen geen zuilspeakers zijn, het liefst speakertjes die zo onopvallend mogelijk zijn, maar toch mooi geluid geven. Hoe kan ik hier het beste een centerspeaker plaatsen? Ik heb ze bij mij thuis DTS-cd's laten horen en dat vonden ze echt helemaal geweldig, dus het zou leuk zijn als ze dat bij hun installatie ook zo konden ervaren (maar daar is wel een centerspeaker voor nodig, iets dat moeilijk te plaatsen is in een ronde kamer waar niet echt een voor- of achterkant is).

Groen
Ze willen eventueel op het terras ook geluid. Het is niet noodzakelijk, maar als het toevallig mogelijk is, dan graag :) Hier zijn twee speakertjes voldoende lijkt me, omdat het toch maar om een achtergrondmuziekje gaat; de deuren openzetten en van het geluid van 'blauw' gebruikmaken lijkt me niet echt geslaagd (of is dat best goed te doen?)

Ik zoek dus een receiver die een kanaal over twee of drie boxen kan uitzenden, met als mogelijkheid om tussen de boxen ('zones') te kunnen switchen. Verder moet hij in elk geval de wensen van 'rood' en 'blauw' kunnen vervullen, het zou mooi zijn als hij ook het terrasgeluid zou kunnen verzorgen, maar dat is zoals eerder gezegd geen noodzaak. De DVD-speler kan ik zelf wel uitzoeken, lijkt me niet zo moeilijk (CD-RW/DVD/MP3/JPEG-iets), maar bij de speakers zou het handig zijn als we vast een duw in de goeie richting kregen, zodat ze ook een beeld van de prijs kunnen krijgen.

Wat adviseren jullie? Ik heb zelf nog niet veel kunnen vinden, omdat ik niet weet waar ik op moet zoeken. Er zijn zoveel merken, met zoveel verschillende begrippen, dat ik er niet meer uitkom :/

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-03 07:41
de pioneer VSX-701 kan iig 2 "zone's" aanspreken en ik heb zelf de JVC RX7022R en die kan het ook. Qua speakers kan ik je niet helpen, sorry.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Deze receiver is er niet.
Er zijn wel versterkers voor multiroom faciliteiten maar deze zijn 99 van de 10 keer stereo. Worden voor gebruikt in winkelcentra en andere publieke gelegenheden.

De enige optie die je hebt is gebruik te maken van een losse voorversterker met daarachter meerdere versterkers.
De voorversterker gebruik je om te switchen tussen verschillende geluidsbronnen. Deze koppel je aan de verschillende eindversterkers. Hierbij laat je de eindversterker kiezen wat er met het signaal gedaan wordt.

Verwijderd

b&W combineert goed met rotel die heeft ook twee zone's die je apart kunt schakelen. Qua types kan ik je niet helpen.

Verwijderd

Een onkyo met een groep A en een Groep B voor 5.1 en daarnaast nog een multiroom voor stereo. Je kan dan met de afstandsbediening de groep kiezen waar je 5.1 geluid wil luisteren en daarnaast kan je totaal onafhankelijk naar iets anders luisteren met de multiroom aansluiting.

Over kleine speakers. Ik zag laatst een satellietsetje van quadral wat voor zijn voormaat echt waanzinnig goed klonk.

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
jadjong schreef op 01 June 2003 @ 19:36:
Deze receiver is er niet.
Er zijn wel versterkers voor multiroom faciliteiten maar deze zijn 99 van de 10 keer stereo. Worden voor gebruikt in winkelcentra en andere publieke gelegenheden.
De denon 3802 kan dit deze heeft multi room echter alleen voor 2 ruimtes dus het terras is lastig. Denk dat er wel meer receivers zijn die dit kunnen.
Ff googlen en je hebt er al een aantal. :) Zoals die JVC die archie al noemde

Hey tjetta zijn je ouders modern of klassiek ingesteld? (betreffende de speakers dan. Ennuh wat mag het kosten? Denk dat ze wel wat centjes verdienen aangezien huizen in spanje niet zo duur zijn als hier ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Danster op 02-06-2003 06:41 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb een Harman Kardon AVR5500. Deze heeft twee afstandsbedieningen, zodat je 'm op twee plaatsen tegelijk kunt bedienen.

Ik gebruik 'm zelf als 5.1 receiver (en doordat ik 'm 2e hands heb, heb ik helaas ook maar 1 van de afstandsbedieningen). Maar je kunt er 100% zeker weten een extra groep van 2 speakers aan hangen. Of je tegelijk 5.1 in de ene kamer en 2.0 in de andere kamer kunt luisteren weet ik niet zeker, maar het lijkt me dat dat wel kan omdat de receiver 7.1-kanaals voortrappen heeft. Er zitten echter slechts 5 versterkers is, voor de andere 2 kanalen is een pre-out beschikbaar.

Siditamentis astuentis pactum.

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Varienaja schreef op 02 June 2003 @ 06:49:
Ik heb een Harman Kardon AVR5500. Deze heeft twee afstandsbedieningen, zodat je 'm op twee plaatsen tegelijk kunt bedienen.

Ik gebruik 'm zelf als 5.1 receiver (en doordat ik 'm 2e hands heb, heb ik helaas ook maar 1 van de afstandsbedieningen). Maar je kunt er 100% zeker weten een extra groep van 2 speakers aan hangen. Of je tegelijk 5.1 in de ene kamer en 2.0 in de andere kamer kunt luisteren weet ik niet zeker, maar het lijkt me dat dat wel kan omdat de receiver 7.1-kanaals voortrappen heeft. Er zitten echter slechts 5 versterkers is, voor de andere 2 kanalen is een pre-out beschikbaar.
Varienaja gaat door voor de koelkast ;)
Deze 2 laatst kun je nl voor de multiroom gebruiken dit is zo met alle 7.1 receivers.

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

JWO

je kunt ook gewoon een goede kwaliteit speaker switch kopen :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 06:28:
Een onkyo met een groep A en een Groep B voor 5.1 en daarnaast nog een multiroom voor stereo. Je kan dan met de afstandsbediening de groep kiezen waar je 5.1 geluid wil luisteren en daarnaast kan je totaal onafhankelijk naar iets anders luisteren met de multiroom aansluiting.
Heb je ook een typenummer?
Danster schreef op 02 June 2003 @ 06:35:
[...]
Hey tjetta zijn je ouders modern of klassiek ingesteld? (betreffende de speakers dan. Ennuh wat mag het kosten? Denk dat ze wel wat centjes verdienen aangezien huizen in spanje niet zo duur zijn als hier ;)
Moderne of klassieke muziek? Of stijl? Het mogen best hi-tech speakers zijn hoor, als er maar goed geluid uit komt (en niet al te groot zijn ;))
JWO schreef op 02 June 2003 @ 09:26:
je kunt ook gewoon een goede kwaliteit speaker switch kopen :P
Ja ok, maar geef ens wat voorbeelden die volgens jou goed zijn ;)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

B&O is een van de weinige merken die ECHT goede multi-room support hebben, Cyrus heeft het ook vrij goed voor elkaar en Bose ook, alleen wil je daar niet naar luisteren (tenzij het voor films is).

Als je kwaliteit wil, koop dan gewoon drie losse sets, hoeven geen enorme 43cm stapels te zijn, er zijn ook prima mini formaat hifisets te krijgen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DuncanVR6
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02 23:49
B&O kan dit inderdaad. Maar ik denk dat 3 losse goede kleine setjes dan simpeler en goedkoper zijn.

Elk verhaal heeft 3 kanten, het jouwe, de mijne en de waarheid.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Je kunt natuurlijk ook gewoon een alle 3 de speakerset naar de versterker laten lopen en er een schakelaar tussenzetten waarmee je selecteert naar welke speakers op dat moment geschakeld wordt.

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Voor de volledigheid: een link naar de B&O website waar het Beolink concept (zo heet het dus) summier wordt uitgelegd. Meer informatie staat bij de diverse producten van ze.

http://www.bang-olufsen.com/sw1837.asp

Verwijderd

Jep dat werkt heel mooi..

En dan met een radiografische afstandsbediening zodat je van overal in het huis je apparaten kunt aanspreken. :)

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Killkees schreef op 02 juni 2003 @ 15:11:
Voor de volledigheid: een link naar de B&O website waar het Beolink concept (zo heet het dus) summier wordt uitgelegd. Meer informatie staat bij de diverse producten van ze.

http://www.bang-olufsen.com/sw1837.asp
Als je dan toch naar B&O gaat kijken (en dat geld bereid bent uit te geven...) zou ik ook zeker Linn overwegen. Ook zij hebben een multiroom systeem wat ze "Knekt" noemen. Hun collectie omvat oa een harde schijf speler en verschillende typen "in-wall" luidsprekers.

Linn is misschien geen bekende naam in de "mainstream" markt, maar zij maken naast het multiroom spul ook andere bijzonder audiofiel verantwoorde spullen. Dat is (denk ik) de reden dat ze multiroom aanbieden; de mensen die zo'n gaaf geluidssyteem hebben willen daar overal van kunnen genieten.

Great minds think alike!

Pagina: 1