[Ohm] Speakers op versterker - Kan dit? #2

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-08 16:48
Bericht aan de operator(JvS): Ik open hierbij het topic voor de 2e keer omdat ik al in de search en FAQ heb gezocht. Hier kwam ik nix wijs uit omdat het mij allemaal abacadabra is. Ik zou graag gewoon geholpen willen worden. Gaerne open laten _/-\o_

Hier komt ie dan nogmaals:

Hoi, ik heb gisteren een nieuwe stereo versterker gekocht. Namelijk een Pioneer A-109. Deze kan volgens de handleiding 6 tot 16 ohm aansturen. Nu wil ik aan beide kanten 2 speakers aansluiten.

Rechts: aiwa 80w 8Ω + boombox 300w met 2 aansluitingen van 4Ω p.s.
Links: aiwa 80w 8Ω + Pioneer 80w 8Ω

In mijn vorige topic zei iemand dat er respectievelijk 4 en 1,6ohm uit zou komen en dat de versterker dit niet fijn zal vinden. Wat kan ik hier aan doen? Eventuele aansluit tips zijn altijd welkom :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Toch beter zoeken de volgende keer, dit is heus wel te vinden.
De enige manier die officieel verantwoord is, is het serieel aansluiten van alle speakers per kanaal, je komt dan op beide kanalen op 16 ohm uit. Sluit dus de - van de versterker op de - van een luidspreker aan, de + van die speaker op de - van de 2e speaker, daar de plus van op de + van de versterker. Voor rechts hetzelfde met nog een schakel extra (boombox is 2).

Nee dit klinkt niet audiofiel maar is het enige wat goed is. Ik snap niet waarom je niet aan beide kanten hetzelfde neemt, dat klinkt veel beter. Zijn 2 speakers niet genoeg ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Fallout
Ok danke voor de duidelijke reply. Ik kwam er zojuist achter dat mijn opgegeven Impendances verkeerd waren, hierbij mijn excuses. Het was 6 ohm voor de aiwas en 4 voor de pioneer. Die van de boombox kloppen. Volgens mijn berekeningen kom ik op het volgende uit:
Rechts: 6 + 2(boombox laat ik parallel) = 8ohm
Links: 6 + 4 = 10ohm

Ik neem aan dat mijn berekeningen kloppen? Mijn ouders komen zometeen thuis met de versterker en ga ik lekker ns knutselen :)

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Er zitten twee spoelen in die boombox waarom niet een spoel links en een rechts.

berekening klopt.

PGEQRZEM

• Fallout
MARTIJN_ schreef op 01 June 2003 @ 19:59:
Er zitten twee spoelen in die boombox waarom niet een spoel links en een rechts.

berekening klopt.
Bedankt voor het verifieren. Ik heb voor de duidelijkheid nog even met Microsoft Kwast een tekening gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vis00348/ohm.jpg

Die boombox heb ik gewoon zo gekocht en het lijkt me niet het geld/ploeteren waard om die spoelen te vervangen oid.

[ Voor 12% gewijzigd door Fallout op 01-06-2003 20:08 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je het er niet mee eens bent, kan je mij mailen ofzo. Ik ben best redelijk namelijk maar niet zomaar weer een topic openen. Ik doe een topic niet voor niets op slot :(.

Wat in de andere topics staat, is exact hetzelfde als wat jij te horen krijgt in dit topci, als je het niet snapt, is dat misschien vervelend maar misschien moet je het dan gewoon eens proberen ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.