Simpele kleine WIFI antenne

Pagina: 1
Acties:
  • 544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07 12:31
Goedendag,

Door een foutje bleek ik spontaan op mijn nieuwe laptop te hebben, vandaar dat ik gister maar pogingen heb gedaan om dit mbv een PCI WIFI kaart aan de praat te krijgen. Met succes, Ik kan nu met mijn laptop in de tuin Internetten en gebruik maken van mijn netwerk.

Echter, Als ik in de tuin zit, is mijn signaal zeer zwak, en valt af en toe weg.
De laptop heeft ingebouwde WIFI, met een ingebouwde antenne en een bereik van (volgens de manual) 30 meter in een gebouw.
Wanneer ik in de achterdeuropening sta, is mijn signaal zeer zwak, 6 meter verder is het nog steeds zeer zwak, maar nog steeds aanwezig.

Nu wilde ik graag weten, of het gebruik van een kleine antenne op een voetstuk (2,5DBI) effect heeft.
Mijn PCI kaart met een externe antenne staat namelijk tegen de verwarming aan. Daarnaast zit deze antenne ook vlak bij mijn pc kast (schijnt niet zo best te zijn)

Zou een externe antenne dus uitmaken, of kom ik zowieso in de problemen met mijn WIFI in mijn laptop (aangezien die het gewoon niet trekt)

wie heeft er een suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Gabriel_Knight schreef op 01 juni 2003 @ 18:31:

Door een foutje bleek ik spontaan op mijn nieuwe laptop te hebben, vandaar dat ik gister maar pogingen heb gedaan om dit mbv een PCI WIFI kaart aan de praat te krijgen.
:? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

die wifi antenne van je laptop zou prima moeten zijn, een laptop is immers bedoeld om zonder heisa mee te nemen. je kan die pci antenne heel goed versterken door hem te verbinden met een oud blik pringels. die binnenkant is geniaal als antenne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Hmm die foutjes wil ik ook wel :)

Maar goed.. daar ging het niet over... hoe beter de antennes zijn , hoe beter je ontvangst aan beide zijde is. Er is echter wel een limiet. Als je aan een zijde een goede "externe" antenne hebt zul je daar aan beide kanten profeit van hebben.
Het zal echter nooit een "waardeloze" antenne aan de andere kant goed maken.

De plaats van de antenne is echter net zo belangrijk als de antenne zelf.
Je kunt dus om te beginnen de "externe" antenne een andere, liefst hogere, plaats te geven. Dit kan al heel veel uitmaken.

Lukt het toch nog niet om een degelijke verbinding op te bouwen kun je aan de laptop kant proberen een beter kaart te vinden... of wel een kaart met bijv een externe antenne. Dit zal absoluut schelen... al moet ik zeggen dat de "interne' kaarten van tegenwoordig best redelijk presteren.

Als laatste stralen de antenne's nooit 360 graden nooit rond af.
Door de antenne('s) te draaien kun je dus ook al verschil krijgen. Aan de laptop kant is dit mischien niet (makkelijk) mogelijk... bij de "externe" waarschijnlijk wel.
Draai die antenne eens. merk je daar echt verschil in.. richt dan de "goede" kant richting de tuin.

Sucses daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Anoniem: 70162 schreef op 01 June 2003 @ 18:35:
die wifi antenne van je laptop zou prima moeten zijn, een laptop is immers bedoeld om zonder heisa mee te nemen. je kan die pci antenne heel goed versterken door hem te verbinden met een oud blik pringels. die binnenkant is geniaal als antenne
Geef ook even op hoe en wat... ik zie al weer iemand een netwerkkaart opblazen dmv een chips bakkie :P
leuk om zelf een antenne te maken.. en goedkoop... maar het is wel belangrijk dat je dan iets fatsoenlijks maakt.. anders blijf je kaarten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

RedVox schreef op 01 June 2003 @ 18:43:
[...]

Geef ook even op hoe en wat... ik zie al weer iemand een netwerkkaart opblazen dmv een chips bakkie :P
leuk om zelf een antenne te maken.. en goedkoop... maar het is wel belangrijk dat je dan iets fatsoenlijks maakt.. anders blijf je kaarten kopen.
heel simpel. boor een gaatje in zo'n pringels geval. ijzerdraadje er door en die met de andere kant vastmaken aan een stuk metaal wat de wifi antenne aanraakt. ik heb op internet wel eens een plaatje gezien, zal eens googlen

hmmz, is erg veel over te vinden, maar het plaatje dat ik zocht kan ik ff niet vinden. je hebt (eigen ervaring) iig geen weerstandjes ofzo nodig, wat op sommige websites beweerd wordt

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 01-06-2003 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-07 22:52
Dat de antenne tegen de verwarming/kast staat lijkt me zeer slecht voor jouw signaal. Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar het lijkt me dat je door andere plaatsing oid veel resultaat kan halen.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Anoniem: 70162 schreef op 01 June 2003 @ 18:52:
[...]

heel simpel. boor een gaatje in zo'n pringels geval. ijzerdraadje er door en die met de andere kant vastmaken aan een stuk metaal wat de wifi antenne aanraakt. ik heb op internet wel eens een plaatje gezien, zal eens googlen

hmmz, is erg veel over te vinden, maar het plaatje dat ik zocht kan ik ff niet vinden. je hebt (eigen ervaring) iig geen weerstandjes ofzo nodig, wat op sommige websites beweerd wordt
Ik geloof je als je zegt dat het werkt bij jouw... het is alleen absoluut NIET de manier om een antenne te maken cq aan te passen.
De impendantie van die antenne is helemaal "op straat" en als de hf uitgang van je netwerkkaart daar niet goed tegen kan gaat ie echt in rook op.

Zonder al te technisch te worden, daar heeft de ts niks aan, iedere antenne en zender (je netwerkkaart idg) zijn als het goed is exact op elkaar aangepast.
Verander je de antenne door bijv er iets "aan te knopen" verander je de heel aanpassing van die zender/antenne set.
Dit KAN wel eens zorgen voor verbetering, probleem is dat je geen idee hebt wat je doet... en zal dus vaak zorgen voor verslechering van het signaal.. en in het ergste geval zelfs schade aan je "zender".

Ts, kijk eens op deze site's. Staan een paar leuke voorbeelden van leuke, veilige zelfbouw antenne's voor WiFi. Als je gaat bouwen wel HEEL SECUUR de maat geving aan houden.

http://www.fam-gijzen.tmfweb.nl/index.htm
http://www.xs4all.nl/~tom1572/

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
Ik heb net (voor zover mogelijk) de antenne "gericht" op de tuin.
Dit had weinig effect. Aangzien ik 2 linkerhanden heb, en absoluut geen antennes aan het dak wil of kan bevestigen, ben ik op Internet een klein antennetje tegengekomen van 25cm hoog, met een 50cm draad, die je op een bureau op zo kan neerzetten (2,15dbi). Qua formaat lijkt me dit een ideale antenne, maar als ik de grote antennes zie op de diverse websites (richtantennes) vraag ik me af of zo'n kleine antenne wel nut heeft.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Gabriel_Knight schreef op 01 June 2003 @ 20:53:
Ik heb net (voor zover mogelijk) de antenne "gericht" op de tuin.
Dit had weinig effect. Aangzien ik 2 linkerhanden heb, en absoluut geen antennes aan het dak wil of kan bevestigen, ben ik op Internet een klein antennetje tegengekomen van 25cm hoog, met een 50cm draad, die je op een bureau op zo kan neerzetten (2,15dbi). Qua formaat lijkt me dit een ideale antenne, maar als ik de grote antennes zie op de diverse websites (richtantennes) vraag ik me af of zo'n kleine antenne wel nut heeft.

Iemand ervaring?
Ik weet niet precies hoe je antenne nu zit.

Als die bijv gewoon achter op de pci kaart steekt (achter op de pc dus) dan is zo'n antenne met een stukkie draad absoluut een verbetering om 2 redenen:
1. Door het stukkie draad kun je hem hoger en dus vrijer weg zetten. (beter zenden/ontvangen)
2. Door dat ie vrijer staat ontvang je ook minder stoor signalen van bijv je eigen pc.

Bij iedere antenne geld.. hoe hoger en vrijer hoe beter. (van de grond naar bijv 2 meter kan dus heel veel uitmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
Het is inderdaad een PCI kaart waarachter een vaste antenne zit die je kan "buigen" naar verschillende kanten. Ik heb die antenne dus verschillende kanten op gebogen, en ook mijn PC kast

Hoeveel maakt zo'n kleine losse antenne uit, kom ik daar 2x zo ver mee (30 meter) of 100 meter?
Ik weet dat het verschil maakt hoe dik de muren zijn en hoeveel bomen ervoor staan, maar een inicatie zou prettig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 22:09

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

GoT > Zoek > gevonden: Wireless bereik vergroten?

GoT > NT > FAQ > Wireless Links

[ Voor 44% gewijzigd door Longbeard op 01-06-2003 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Gabriel_Knight schreef op 01 juni 2003 @ 21:11:
Het is inderdaad een PCI kaart waarachter een vaste antenne zit die je kan "buigen" naar verschillende kanten. Ik heb die antenne dus verschillende kanten op gebogen, en ook mijn PC kast

Hoeveel maakt zo'n kleine losse antenne uit, kom ik daar 2x zo ver mee (30 meter) of 100 meter?
Ik weet dat het verschil maakt hoe dik de muren zijn en hoeveel bomen ervoor staan, maar een inicatie zou prettig zijn
De links van de reactie hier boven zou ik ook zeker even volgen.
In meters durf ik je helemaal niets te zeggen.
Het zal absoluut beter worden als je een antenne gebruikt die niet achter je pc "verstopt" zit. Dat druf ik je rustig te beloven.

Je had het is je opening over 6 meter... dat vind ik persoonlijk wel heel weinig.
Normaal mag je toch zeker een bereik van een meter of 20 verwachten.
k verwacht dat je toch al snel een meter of 10 a 15 wint met een antenne die vrij staat. (Bijv op je buro) Mischien wel veel meer... maar nogmaals.. ik "beloof" je niets, daar spelen te veel dingen voor mee. (Vermogen zenders, obstakels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
Ik had de links al lang gelezen, maar bedankt voor de tip.
Ik heb zojuist een kleine antenne besteld met 3 meter coax zodat ik die makkelijk op een goede plek kan neerzetten (waardoor hopelijk het bereik een stuk verbeterd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
Ik heb vandaag mijn antenne ontvangen en aangesloten.
Dankzij de de lange coax kabel, kan ik nu de antenne weg van de verwarming zetten.
Echter het bereik is exact hetzelfde, ik heb exact hetzelfde slechte bereik als met de orginele antenne. Kortom het zal wel aan de antennen van de laptop liggen die gewoon te berperkt is. Jammer van gekochte antenne, maarja weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Misschien heb je hier wat aan:
Hoe zet ik een antenne op mijn WiFi NIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
hang je antenne aan je kachel. Hebbie een grooooooooote antenne.....;)

>Select * FROM users WHERE clue > 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
Ik ben de trotse eigenaar van de Fujitsu Lifebook P2120.
Afbeeldingslocatie: http://mr-12386.mr.valuehost.co.uk/news/images/fujitsu_p2000.jpg

Deze laptop heeft aan de linkerzijkant van het scherm zoals je kan zien, een blauwe balk, daarin zit de WIFI ondersteuning antenne. Je kan daar niet zo makkelijk bijkomen, en gaatjes boren of gaan "tweaken" op een spiksplinternieuwe laptop is een beetje zonde van de garantie die dan vervalt.

Het probleem is dus (waarschijnlijk) niet mijn PCI kaart met nu externe antenne, maar de antenne van de laptop. De antenne op de laptop is (volgens bronnen) 1 cm groot, en haalt (volgens de manual) in gebouwen zo'n 30 meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Gabriel_Knight op 03-06-2003 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Bekijk hem nu net LifeBook P2120 specificatie maar ik zie nergens dat hij een Wlan connectie heeft.

Extra's:Accessories

[ Voor 23% gewijzigd door Longbeard op 03-06-2003 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
Ik heb de amerikaanse versie, en die heeft zeker wel Wlan. Op de amerikaanse webste van Fujitsu is dit ook terug te vinden
[url] http://webshop.fujitsupc....iesbean.do?series=P2[url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
Zijn er nog mensen met ideeen instellingen om ervoor te zorgen dat mijn bereik een stuk beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 23:01
Mensen mensen je kan niet zomaar aan een antenne klooien als je geen basis kennis hebt van antennes.Door er zomaar wat ijzerdraad er aan te knopen of wat materiaal afteknippen oid kan je de eindtrap aardig in de vernieling helpen.en dat is zonde van t wifikaartje.Gelukig zit er alleen laagvermogen in dat ding dus zal dat wel niet zo snel gaan,maar als je met hogere vermogens gaat werken.Kan het in enkele secondes over zijn (einde eindtrap) oftewel door een misaanpassing van de antenne word het vermogen terug gestuurd naar de eindtrap.die word op zijn beurt heet en etc etc

basiskennis:
code:
1
http://www.dxzone.com/cgi-bin/search/frame/FrameIt.cgi?Url=http://www.dxzone.com/cgi-bin/search/jump.cgi?ID=5408&ID=5408

[sorry ik heb ff de code gebruikt omdat ik anders niet wist hoe ik de rare url moest weergeven]

[ Voor 11% gewijzigd door tita_tovenaar op 07-06-2003 11:14 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80512

Roaming is het antwoord

is een extra Accespoint voor een roaming functie niet wat handiger.
Dus een een accespoint in de huiskamer erbij !

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 14:32

morphje

let's all love lain

Gabriel_Knight schreef op 02 juni 2003 @ 16:28:
Ik had de links al lang gelezen, maar bedankt voor de tip.
Ik heb zojuist een kleine antenne besteld met 3 meter coax zodat ik die makkelijk op een goede plek kan neerzetten (waardoor hopelijk het bereik een stuk verbeterd)
pas op met die antenne kabels. Ik weet niet pcies welke antenne je hebt gekocht, maar er is 1 bedrijf (geloof dynalink) die het heel leuk vond om 3mm dikke coax te gebruiken om hun antenne aan te sluiten op de pcmcia kaart en ze gebruiken daar een metertje kabel ofzo voor. major verliezen.

hoe dunner de kabel, hoe meer verlies je hebt. rg-58 (de coax netwerkkabel) heeft een demping van 1db per meter. Mocht die aan je antenne vast zitten, dan heb je 3db verlies (ongeveer) als je dus een antenne hebt van 2.5 dBi, dan heb je er weinig aan, behalve het feit dat je antenne wat vrijer staat, wat eigenlijk zowieso al beter is. Mocht de kabel nog dunner zijn dan rg-58 (minder dan 5mm dus) dan heb je imo een zeer slechte koop gedaan. want je verlies is meer dan je gain van je antenne die je hebt.

ps. ow jah bijna vergeten. connectoren hebben ook verlies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
RedVox schreef op 01 June 2003 @ 18:43:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://www.oreillynet.com/~rob/pringles/shotgun-200.jpg
Bron

Wel cool gedaan hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70581

Een Antenne aan een PCI kaart heeft zowiezo enorm veel demping door de computerkast, en de draden die er aan de achterkant uitsteken, heb hier zelf ervaring mee, en naderhand besloten om usb clients te nemen, deze kan je zelf plaatsen waar je wilt om het bereik te verbeteren. Veel succes!

(misschien ben ik al te laat, maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 00:46
Betere antenne's aan het AP is één oplossing.

Een betere PCMCIA kaart is een andere die vele over het hoofd zien. Als je Long Range kaartjes van b.v. Senao neemt, ben je niet alleen thuis beter bereikbaar, maar ook op andere locatie's. Die kaartjes kotsen E89,- (bij www.zx-yagi.nl) en komen kompleet met twee extene op klik antennetje's. Het bereik is echt super doordat die long range kaartjes meer dBi vermogen hebben dan de normale standaard kaartjes van b.v Linksys, Avaya, Orinoco,Sweex enz enz...

De software van die dingen heeft zelfs als extra een veldsterkte meter buiten de standaard signaalmeter.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/sat.tv/ZX/signalmeter.JPG
Pagina: 1