Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lamp uit fax als case-lamp?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet een oude fax uit mekaar gehaald... Hierin steekt een (groene) lamp die zorgt voor de "aflezing" van het blad dat je invoert...

Nu vroeg ik mij af of ik deze lamp misschien kon gebruiken als lamp in mijn pc?

Het betreft deze lamp:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/scheers/Lamp/Lamp.jpg

Er zit ook een Power Supply bij:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/scheers/Lamp/PSU1.jpg

Er zat een kapje over de PSU, met volgende informatie op:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/scheers/Lamp/PSU2.jpg

(De eerste 2 foto's zijn in groot formaat terug te vinden op http://users.pandora.be/scheers/Lamp

Zou het volgens jullie mogelijk zijn deze aan te sluiten in de PC?
En hoe moet ik dit dan doen?

Want uit de PSU van dit lampje komen 4 draadjes uit, die op het "moederbord" van de fax werden verbonden... Het betreft een bruine, gele, oranje en rode draad...

Hopelijk weten jullie hier raad over ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 17:05 . Reden: typo :P ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:13

Epsilon

Staar er op he :)
12v in, dus dat kan

Verwijderd

Topicstarter
Epsilon schreef op 01 June 2003 @ 17:18:
Staar er op he :)
12v in, dus dat kan
Ja, maar hoe dien ik het dan te verbinden met de voeding van de pc?

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
zwart op zwart, rood op geel

hoe simpel :) als je t weet dan he

Verwijderd

Topicstarter
MR_WAZOO schreef op 01 June 2003 @ 17:25:
zwart op zwart, rood op geel

hoe simpel :) als je t weet dan he
Maar kijk eens even naar de foto: Er is helemaal geen zwarte draad die uit de PSU van het lampje gaat... Het is een rode, oranje, gele en bruine kabel!!

Of heb ik die PSU van het lampje helemaal niet nodig, en kan ik de lamp rechtstreeks aansluiten op PSU van pc?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 17:39 ]

Verwijderd

de psu op de foto werkt op twaalf volt dus de lamp zal wel meer of minder gebruiken.
dus gewoon de zwarte en de rode van de psu aan de zwarte en de gele draad van je molex maken

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 17:36:
de psu op de foto werkt op twaalf volt dus de lamp zal wel meer of minder gebruiken.
dus gewoon de zwarte en de rode van de psu aan de zwarte en de gele draad van je molex maken
en als het niet zou werken, doe ik hiermee mijn voeding (van pc) dan stuk?

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

euhhh Kijken wel wel ff uit dat het geen TL is... Ik heb dat ooit ook es in mn case gehad (een tl dan) en dat was niet echt bevordelijk voor het booten. Hij pakte de hdd nie mer enzow. Komt door de straling. Dussss kijk daar maar es eerst naar.

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

RammY schreef op 01 June 2003 @ 17:43:
euhhh Kijken wel wel ff uit dat het geen TL is... Ik heb dat ooit ook es in mn case gehad (een tl dan) en dat was niet echt bevordelijk voor het booten. Hij pakte de hdd nie mer enzow. Komt door de straling. Dussss kijk daar maar es eerst naar.
TL -> straling? Ik dacht dat in TL een gas zat dat oplichtte als er elektriciteit doorheen kwam :?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Toshiba FL8R-G54/70

Even wat info op google gezocht:
Fluorescent Lamp
8 Watt. Mfg: Toshiba. Mfg P/N: FL8R-G54/70 Size: 11-1/4" (L) x 5/8" (dia.)

MFG: TOSHIBA
Manufacturer Part Number: FL8R-G54/70

(Bron: http://www.meci.com/defau...ode=getitems&category=247

Is het nu een TL of niet?

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik denk t wel ja, ik zou t maar niet doen dit, nog buiten het gevaar van iets verkeerd doen (1 verkeerde aansluiting en je voeding is kaduuk :))

Verwijderd

"Fluorescent Lamp"

Ja dus :)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 20:22

jotheman

Was like that when I got here!

Nix geen straling door TL's, da's onzin... Probleem van je booten zal ergens anders door zijn gekomen, maar zeker niet door straling. Daarnaast is een HD alleen voor magnetische straling gevoelig en die komt er zeker niet vanaf :)
Je kunt er nix mee kapotmaken als je 'm maar goed aansluit, geen kortsluiting o.i.d., hoe ie aangesloten moet worden staat al iets verder naar boven i'n 't topic, suc6 ermee alvast ;)

I see dead pixels...

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Die bootproblemen komen misschien door het grote startvermogen van een TL, die dient een flinke powerklap uit te delen om de electriciteit te laten beginnen met stromen. Die klap trekt misschien teveel stroom of levert anderszins misschien een storing in de kast.

Verwijderd

Bij een TL lamp zit een ballast, die voor de ontsteekspanning zorgt (en ook de stroom beperkt); Dit is een spoel-> Magnetisch veld en + hoge piekstroom om lamp te onsteken. Dus is zou geen tl lamp gebruiken in je pc

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
220V tl-buisjes hebben idd een flinke smoorspoel om de +- 100V de het tl buisje niet gebruikt op te vreten, Bij het starten veroorzaakt ie flinke spannings pieken en in bedrijf een flink magnetisch veld

Dit is een gewoon 8W TL buisje met een electronische omvormer (kijk maar naar hey type nr van de omvormer No8TL-1201CN

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 01 June 2003 @ 18:09:
Dit is een gewoon 8W TL buisje met een electronische omvormer (kijk maar naar hey type nr van de omvormer No8TL-1201CN
Maar kan ik de lamp dan rechstreeks (dus ZONDER de electronische omvormer er tussen te hangen) op de voeding van de pc aansluiten?

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Nee dan gaat ihj sowiso niet aan.
Je hebt een starter nodig.
Als je fax nog weerkt kan je ff met een multimeter kijken hoeveel stroom er op staat.
Ik vermoed dat de bruine de min is.

Verwijderd

Topicstarter
Bij nader inzien zal ik dit idee maar laten vallen ;)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Damn, er vroeg onlangs iemand of ik zen kapotte fax niet wou... En ik heb dat afgewezen ... |:( |:( |:(

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Wie zegt dat daar ook zo`n lamp in zit?
Mischien gebruikt die we het daglicht.
Of gaan ze denken dat mensen in het pikke donger kaan faxen?
Faxen zijn iig wel leuk voor de display`s.

Verwijderd

Topicstarter
BJDI schreef op 01 June 2003 @ 19:43:
Ja dat heb ik ook nog... Een klein lcd'tje... Wat ben ik daar mee? Wat kan ik ermee doen?

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Wat? Aansturen en gebruiken voor je pc. Hoe? Zoeken, men zal je niet echt kunnen helpen, er zijn zoveel displays op de wereld dat de kans dat er iemand hier dezelfde heeft is klein.

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
ws heeftie wel een standaard controller :)

dus als je even GoT afzoekt met je controller vind je wel wat waarschijnlijk

met een hamer past alles

Verwijderd

Krijg ineens sterk de neiging om de fax die naast me staat eens aan een 'onderhoudsbeurt' te onderwerpen :) Denk alleen niet dat me ouders dat zo op prijs zouden stellen...

Wordt zo'n lamp btw niet warm (of was dat al gezegd en las ik daar over heen?)

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 17:36

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 08:50:
Krijg ineens sterk de neiging om de fax die naast me staat eens aan een 'onderhoudsbeurt' te onderwerpen :) Denk alleen niet dat me ouders dat zo op prijs zouden stellen...

Wordt zo'n lamp btw niet warm (of was dat al gezegd en las ik daar over heen?)
Daar dacht ik ook net aan... Ik heb die dingen wel eens moeten repareren en die dingen kunnen best warm worden...

[ Voor 3% gewijzigd door SideSwipe op 02-06-2003 08:52 ]

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
BJDI schreef op 01 juni 2003 @ 19:43:
Wie zegt dat daar ook zo`n lamp in zit?
Mischien gebruikt die we het daglicht.
Of gaan ze denken dat mensen in het pikke donger kaan faxen?
Zeker nog nooit een scanner gezien? Daar zit een lampje in om het document dat je wil scannen te belichten. Zelfde verhaal met een fax.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 20:01:
[...]
Ja dat heb ik ook nog... Een klein lcd'tje... Wat ben ik daar mee? Wat kan ik ermee doen?
Dit is dat LCD'tje:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/scheers/LCD/LCD1.jpg

En zo is het aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/scheers/LCD/LCD2.jpg

Ik ken (bijna) niets van electronica... Kan er mij alsnog iemand vertellen hoe ik dit kan aansluiten voor in de pc, en welke drivers ervoor kunnen worden gebruikt enzo? Want het is wel mooi in te bouwen in een floppy bay...

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
damn, die lamp kun je gewoon aansluiten hoor! niet zo laten afleiden door allemaal mensen die van nix weten

zoek ff welke 2 draden naar de trafo gaan, pak die als + en - (gewoon ff kijken, je moet er uit kunnen komen). ding aan het dak van je pc hangen en de trafo aarden, dan heb je ook minder last van "straling",,,

lcdtje is ook leuk

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
OverSoft schreef op 02 juni 2003 @ 18:05:
damn, die lamp kun je gewoon aansluiten hoor! niet zo laten afleiden door allemaal mensen die van nix weten

zoek ff welke 2 draden naar de trafo gaan, pak die als + en - (gewoon ff kijken, je moet er uit kunnen komen). ding aan het dak van je pc hangen en de trafo aarden, dan heb je ook minder last van "straling",,,

lcdtje is ook leuk
Uh sorry hoor maar ik denk dat Sine bijvoorbeeld er toch wel iets meer van weet dan jij. Waarom zou je minder last van straling hebben als je de trafo aardt?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
OverSoft schreef op 02 juni 2003 @ 18:05:

lcdtje is ook leuk
1. Je kunt een transformator niet "gewoon" aan een gelijkspanning knopen, een trafo is een wisselspannings component.

2. de trafo heeft een niet geleidende ferriet kern, dus die kun je niet eens aarden.

Maar de massa aansluiting van het ding moet makkelijk te vinden zijn, meestal het grootste vlak koper op het printje en 9 van de 10 keer doorverbonden met de afscherming

de plus zal naar de gele spoel gaan, nu is het alleen de vraag of er eventueel stuur signalen nodig zijn op de 2 overige draden.

kijk uit met die omvormers ! er komt best een leuke spanning uit !

Repareren doe je zo.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Damn laat maar, te laat :( (sorry modjes)

[ Voor 105% gewijzigd door Kawaii op 02-06-2003 19:29 ]

Pagina: 1