Cooler los van videokaartchip

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Hallo.

Ik heb sinds kort een pine(xfx) FX 5200 videokaart.

Vandaag was ik in de kast bezig en kwam tegen het passive koelblok van de videokaart aan. Hierbij zag dat het koelblok las kwam van de chip. :( :(

Videokaart uitgebouwd en aan het koelblok getrokken(zachtjes)

Het koelblok zit vast met twee plastic witte pinnen met een veer ertussen.

Wat bleek ik kon het gehele koelblok loshalen van de chip :(

Ik zag de koelpasta zitten.

De videokaart wordt aan de andere zijde zo warm dat ik nog net mijn vinger erop kan houden.

Is dit normaal?

Of moet ik terug naar de winkel

Sorry voor de verkeerde forum. |:( |:( _/-\o_

Hoe wijzig ik dit :? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Dirtyharry op 01-06-2003 16:46 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
normaal is het niet echt: als er een koeler op die chip zit, is die waarschijnljk wel nodig, en bevestig je hem er best weer goed op, gebruik liefst nieuwe koelpasta. als je denkt dat de veertjes rond de drukpennetjes (als er überhaupt veertjes aan zitten) te zwak zijn, kan je je koelblok ook vastlijmen mbv themisch geleidende lijm (in verscheidene varianten te krijgen bij de betere computerboer voor een paar schamele euro's)

je vinger verbrandt bij +/- 60° (=stoltemperatuur van de meeste eiwitten), en de meeste mensen hebben een heftige pijnreactie vanaf ong 45°-50°C. Een kritieke temperatuur voor chips is ongeveer 50°->70° (afhankelmijk van het type, high end chips (cpu's, gpu's etc) kunnen meetsnl tss 60 à 70 °C verdragen) dus je chippie wordt toch wel redelijk heet, de chip is immers nog een paar graden heter dan wat je kan voelen. Maar vergis je niet: het is normaal dat de onderkant vandekaart lekker warm draait!

je kan natuurlijk ook terug naar de winkel, maar de verkoper kan zeggend at je niet aan de koeler had mogen trekken (je kan probreen natuurlijk)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Omdat die pinnen werken met veren zit er altijd ietsje speling tussen mits jij eraan gaat zitten trekken. Heel normaal, en ik snap niet wat daar nou zo " :( :( :( :( " aan is?

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 01-06-2003 16:59 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Dirtyharry
Hij zat al los voor ik eraan trok :( :(

Ga binnenkort toch maar weer ff terug naar de shop.

Mot ik wel weer naar duitsland rijden :'( :'(

• Dirtyharry
dual-zip schreef op 01 June 2003 @ 16:59:
Omdat die pinnen werken met veren zit er altijd ietsje speling tussen mits jij eraan gaat zitten trekken. Heel normaal, en ik snap niet wat daar nou zo " :( :( :( :( " aan is?
Ik weet niet hoe het hoort.

Dacht dat die koelpasta altijd tegelijk werkte als een soort lijm.

Ik ben bang dat doordat er ruimte tussen gezeten heeft de koeling niet meer optimaal is.

Ik weet jammer genoeg niet voldoende van deze materie vandaar mijn vraag.

Voordat ik een nieuwe videokaart kan kopen omdat deze doorbrand

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hij zal heus niet doorbranden hoor, die veren trekken hem weer tegen de chip aan en als de chip opwarmt dan smelt de koelpasta nog een keer, wat weer alle 'gaten' vult :)

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 01-06-2003 17:11 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Dirtyharry
dual-zip schreef op 01 June 2003 @ 17:10:
Hij zal heus niet doorbranden hoor, die veren trekken hem weer tegen de chip aan en als de chip opwarmt dan smelt de koelpasta nog een keer, wat weer alle 'gaten' vult :)
Dual ZIp

Thank you _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dat wilde ik nou ff horen ;) ;)

(stom stom die verkeerde vraagstelling |:( 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door Dirtyharry op 01-06-2003 17:15 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

Verkeerde forum, maar aangezien het ook een basic vraag is gaat ie dicht.

Als je je topic per ongeluk verkeerd hebt neergezet kun je trouwens een topicmove in Schop een Modje aanvragen ;)

Met de search kun je ook wel vinden dat het normaal is dat computerspul warm word ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 01-06-2003 18:02 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.