Athlon CPU Upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• Oak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik heb een AOpen AK72 moederbord met VIA KX133 Chipset, verder lees ik dat er een 200/266MHz EV6 Bus en een slot A processor voet op zit.
Op dit moment heb ik er al bijna drie jaar met plezier een AMD Athlon 800 MHz processor op zitten.

Ik zou willen upgraden naar een 1,3 of 1,4 GHz Athlon (kosten zo'n 70 Euro) om mijn volgende volledige update nog iets uit te stellen.

Echter ik kan bij AOpen, noch bij AMD goede info vinden of dit kan.
Vraag 1, is het dus mogelijk op dit moederbord, 2 heeft het zin, qua snelheidwinst, 3, moet ik extra koelen of een bepaalde fan gebruiken. 4, is het aan te raden, ik ben zelf geen overclocker en doe dit ook liever niet.

Alvast bedankt,
Frank

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Wat je hebt is een slot-A moederbord en daar passen helaas geen socket-A CPU's in. Geloof niet dat er een socket->slot converter bestaat.

Wordt dus een ander moederbord,CPU en geheugen vrees ik.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00
De specs bij AOpen zitten een beetje op een verborgen plekje, maar zijn nog wel beschikbaar:
http://english.aopen.com.tw/products/mb/AK72.htm
CPU : AMD Slot A Athlon CPU, 200MHz
Slot A gaat tot 1GHz (erg zeldzaam), dus je kan niet echt ver upgraden. Ik denk dat het verstandiger is om een nieuw mobo + DDR SDRAM + CPU te kopen (+ eventueel andere onderdelen)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Neem een goedkoop ECS bordje voor 40 euro ofzo... :D

en een Athlon XP 1800/2000, die kosten toch geen zak meer. De 1,3 en/of 1,4 beginnen toch schaars te worden

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

eeuhm, een slot A is moeilijk aante komen, en al helemaal op 1,4 Ghz!!

1: Denk niet dat het megelijk is, maar duidelijke argumenten heb ik niet!

2: Het heeft wel zin, maar in denk dat een andere mobo en proc en ander geheugen meer doen

3: Een athlon 1,4 Ghz zal zeker goed gekoeld moeten worden, hete proc he! Ik weetniet in welke kast het zit maar een airflow en een goede koeler is zeker nodig

4: ik raad het af, ik zou nog even wachten en voor een nieuw mobo processor en geheugen gaan. Scheelt veel meer.

• Libido
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kan denk ik beter je mobo, CPU en geheugen tegelijk vervangen. Als je niet het nieuwste van het nieuwste wenst, is dat zelfs nog best betaalbaar :) . Want upgraden wordt een beetje lastig met een slotA moederbord.

Lees maar eens een paar wat oudere reviews en raadpleeg daarna pricewatch.

Succes

Oja, welkom op GOT

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
Zet het hele upgrade idee alsjeblieft uit je hoofd; het loont gewoonweg de moeite niet. Je moet zoeken naar zo'n cpu die niet meer nieuw verkrijgbaar is om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de snelste die je kunt vinden een 1GHz is (waarvan de zeldzame Thunderbird versie lang niet op alle mobo's werkt). Dat schiet dus niet op qua snelheidswinst. Spaar wat door en ga voor een modern bord plus cpu. Hoeft allemaal niet zo vreselijk duur te zijn als je niet het snelste v.h. snelste wilt hebben :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
voor 70 euro kan je al een XP 2000+ nemen ( 1666mhz ).

dikzak

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
AMD XP 2000+ voor 62 euro
ECS K7S5AL voor 38 euro
256 DDR-RAM PC2100 (kingston) voor 33 euro
Daar Een Simpel koelertje voor 15 euro op,

En dan heb je voor 148 euro weer een leuke eigen-huis-en-tuin-computer.

edit:

Ram-specs verbeterd

[ Voor 11% gewijzigd door MJ85 op 01-06-2003 17:35 ]

.

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:33
Chello200 schreef op 01 June 2003 @ 17:23:
voor 70 euro kan je al een XP 2000+ nemen ( 1666mhz ).
Ja, en dan heb je aleen een cpu. Waar je dus niets mee kan omdat hij niet op het mainbord past. :)

Als je slim bent.. De Asrock voor AMD is ongeveer 60 euro. Die is oer stabiel ( vriend heeft hem al een maandje draaien ) je geheugen zou je er nu nog op kunnen zetten, omdat dat mainbord SDram en DDr ram ondersteund. :)

Dan een XP 2000+ ( of meer ) op zetten, dan heb je ongeveer 130 euro kwijt, en je hebt gegarandeerd een veel snellere pc!

Dan koop je er later een 256/512mb DDR geheugentje bij en heb je het weer dik in orde voor de komende tijd.

Veel suc6 !

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
Wel, ik geloof dat het beeld duidelijk is :P Dit begint nu een upgrade topic te worden en hoe goed bedoeld de tips allemaal zijn, da's niet helemaal de bedoeling ;)

Kijk eens wat rond en je komt er snel genoeg achter wat je het beste kunt nemen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.