Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opamps --> Gain x Bandwidth = constant?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008

• Dr. Lektro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 04:51
Ik ben bezig de leerstof van Analoge Elektronica aan het studeren en stuikte op het volgende probleem:

Bij opamps kwam men tot de conclusie:
Gain x Bandwidth = constant

Nu is m'n vraag, de bandbreedte bij eenzelfde opamp is toch constant, terwijl de versterking afhankelijk is van de frequentie ; hoe is het dan mogelijk dat het product van bovenstaande 2 een constante is?

Wat versta ik onder bandbreedte: de reeks (band) aan frequenties waarbij de opamp ook maar enige versterking aan de uitgang teweeg brengt. Dus zolang de versterking niet 1 wordt.

Bovenstaande formule zou correct moeten zijn dus kan ik de verklaring enkel zoeken in een verkeerde opvatting van bandbreedte.

Iemand die mij hierbij kan helpen?

Alvast bedankt!

Verwijderd

bandbreedte is de grootte van de frequentieband waar de versterking gelijk is op 3dB (-3dB) na ...

hoe meer versterking je vraagt in de terugkoppeling, hoe slechter het resultaat (hoe kleiner de BB)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 15:51 ]

• Dr. Lektro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 04:51
Ik kan je niet volgen bij die laatste zin: "hoe meer versterking je vraagt in de terugkoppeling, hoe slechter het resultaat."
Kunt u dit beter uitleggen?

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/drlektro/opamp.jpg

is bovenstaande figuur correct?

Dank u

Verwijderd

als je zonder terugkoppeling werkt dan kan de fabrikant een indicatie geven van de BB (= max versterking)

als je terugkoppelt kan je de versterking bvb controleren door weerstanden (al dan niet inverterende versterker bvb) en ligt de situatie anders. nu verschuift het -3dB punt volgens de ingestelde verterkingsfactor ... meer gain -> minder BB, minder gain -> meer BB

je tekening is niet helemaal juist, de BB loopt iets verder door, namelijk tot 1*(wortel(2)/2) (=-3dB)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

CME is computerrelated electronica en dus niet bedoelt om je te helpen met je studie/huiswerk. Omdat het gewoon een nuttige vraag is voor je leren en niet iets dat je zelf moet beantwoorden geen slotje maar een schop naar Stuffis Generalis

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

*Blunder*
Daar kan hij helemaal nog niet in :X

Verwijderd

> CME
dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.