In het studentenhuis waar ik woon, hebben we sinds kort een LAN-netwerk. Er staat een Draytek vigor 2200e router. Alle clients hebben een statisch-IP, ik heb dus geen DHCP-server draaien. Ik wil graag een server in het netwerk plaatsen om de volgende redenen:
-client Bandbreedte kunnen knijpen.
-Dichtzetten van poorten (Peer-to-Peer, tussen bepaalde tijden).
-Caching van webpagina's.
-Monitoren van clients, via SNMP.
Mijn oog is gevallen op Windows 2003 server met ISA server en MRTG voor SNMP. Ik weet alleen niet hoe ik het aan moet gaan pakken qua routering. Wanneer je een webpagina opvraag als client, moet er eerst een request naar de server gaan. Eigenlijk moet alles via de W2K3-server gerouteerd worden, omdat ik ook bandbreedte wil managen en poorten wil gaan blocken. Het probleem is dat alle apparatuur op verschillende etages staat (Modem in kelder, mijn Pc's op 1ste etage).
Zie webpagina voor netwerkopbouw: http://members.chello.nl/r.uphoff/
Zou het bijvoorbeeld beter zijn om de W2K3-server voor de Vigor 2200e te zetten? Heeft iemand een goed idee en/of ervaring met een soortgelijke opzet? Post het ff of stuur een mailtje naar: e.mail@chello.nl
-client Bandbreedte kunnen knijpen.
-Dichtzetten van poorten (Peer-to-Peer, tussen bepaalde tijden).
-Caching van webpagina's.
-Monitoren van clients, via SNMP.
Mijn oog is gevallen op Windows 2003 server met ISA server en MRTG voor SNMP. Ik weet alleen niet hoe ik het aan moet gaan pakken qua routering. Wanneer je een webpagina opvraag als client, moet er eerst een request naar de server gaan. Eigenlijk moet alles via de W2K3-server gerouteerd worden, omdat ik ook bandbreedte wil managen en poorten wil gaan blocken. Het probleem is dat alle apparatuur op verschillende etages staat (Modem in kelder, mijn Pc's op 1ste etage).
Zie webpagina voor netwerkopbouw: http://members.chello.nl/r.uphoff/
Zou het bijvoorbeeld beter zijn om de W2K3-server voor de Vigor 2200e te zetten? Heeft iemand een goed idee en/of ervaring met een soortgelijke opzet? Post het ff of stuur een mailtje naar: e.mail@chello.nl