Toon posts:

[W2K3] Opzet voor server in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het studentenhuis waar ik woon, hebben we sinds kort een LAN-netwerk. Er staat een Draytek vigor 2200e router. Alle clients hebben een statisch-IP, ik heb dus geen DHCP-server draaien. Ik wil graag een server in het netwerk plaatsen om de volgende redenen:

-client Bandbreedte kunnen knijpen.

-Dichtzetten van poorten (Peer-to-Peer, tussen bepaalde tijden).

-Caching van webpagina's.

-Monitoren van clients, via SNMP.

Mijn oog is gevallen op Windows 2003 server met ISA server en MRTG voor SNMP. Ik weet alleen niet hoe ik het aan moet gaan pakken qua routering. Wanneer je een webpagina opvraag als client, moet er eerst een request naar de server gaan. Eigenlijk moet alles via de W2K3-server gerouteerd worden, omdat ik ook bandbreedte wil managen en poorten wil gaan blocken. Het probleem is dat alle apparatuur op verschillende etages staat (Modem in kelder, mijn Pc's op 1ste etage).

Zie webpagina voor netwerkopbouw: http://members.chello.nl/r.uphoff/

Zou het bijvoorbeeld beter zijn om de W2K3-server voor de Vigor 2200e te zetten? Heeft iemand een goed idee en/of ervaring met een soortgelijke opzet? Post het ff of stuur een mailtje naar: e.mail@chello.nl

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Je moet er voor zorgen dat je de router zo dicht zet dat alleen jouw pc daardoor kan internetten. Maar eigenlijk heb je dan helemaal geen router meer nodig :)

Wat volgens mij de beste opslossing is:
-PC3 moet ook in de switch
-adsl modem rechtstreeks op de server
-alle pc's als gateway het adres van je server
-probeer eens een DHCP op te zetten, dan kun je gemakkelijker instellingen over het netwerk distributeren.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Op welk pc nummer wil je precies 2003 server draaien?

sowieso is het het handigste om een server voor een switch te plaatsen, dan kan je router ook weg :)

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 19:12
Hoi, een combinatie met een Vigor 2200e en W2k3 met Isa server is niet echt aan te raden.
Al het verkeer moet naar de W2k3 server dus die server wordt je default gateway van je netwerk en niet meer de Vigor.
Je kan de server ook het routeren laten verzorgen naar het internet, immers je hebt isaserver al draaien.
Verder zou ik niet met vast ipadressen gaan werken maar met DCHP. Hiermee dwing je af dat de server je default gateway wordt.

Voor de rest zal ik je binnen Isa server e.e.a moeten configuren.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik zal het anders formuleren;

Je hebt een Router+Pc tot je besckikking. De Pc is een Amd Duron 1300Mhz met 512Mb SDRAM geheugen.

Vereiste mogelijkheden:

-Poorten kunnen blocken per client.
-Caching van webpagina's.
-SNMP-Manager.
-Web-server voor MRTG.

Gewenste mogelijkheden:

-File-server.
-soort van P2P download-server, al het DL'en van clients gaat vanuit de server.
-FTP-server.
-streaming-server voor Xbox en misschien ook andere clients in huis.

Het gaat erom dat ik alle touwtjes in handen heb. :*)

Verwijderd

ISA-server heeft een aantal voordelen en een aantal nadelen. Als je clients allemaal windows-machines zijn, dan kan je op die PC's de firewall-client van ISA draaien, dan weet je zeker dat al het internetverkeer over je ISA-server gaat. Je kan de ISA ook inrichten als caching-server, en je kan poorten blokkeren per machine of user. Er zit ook een zekere mate van tijdscontrole in, maar alleen over de complete toegang, niet per poort.

Nadeel is dat het configureren een ramp is. Het is ook niet echt haalbaar om op die ISA-bak een webserver te draaien (conflict met poorten enzo). Dus daar zal je dan een andere machine voor moeten misbruiken. En ik hoop dat je de vereiste poorten voor de XBox gedocumenteerd heb liggen, want dat zou nog wel 'ns een pittige configuratiekluif kunnen worden. ;-)

Oh, en waarom zou je voor zo'n klein netwerkje het olifantengeweer van SNMP van stal halen? Wat wil je monitoren/beheren?
Pagina: 1