File & Printer sharing icm Router, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 12:24
Evene vooraf. Ik heb de search gebruikt, gegoogled en de faq doorgelezen, maar ik ben er nog steeds niet uit. Ik lees zoveel tegenstrijdigheden. Waar gaat het om;

Ik heb dus 2 pc's en wil deze onderling bestanden laten delen. Tevens zitten deze 2 pc's via een router op het internet. Internet is van Chello, dus ik heb een vast 62.x.x.x adres (com21).

Ik heb via de standaard wizard van de Edimax BR6001+ router het internet gedeeld en mijn 2 pc's krijgen keurig via DHCP een adres in de range van 192.168.168.x

Tot in hoeverre is het nu eigelijk veilig om file & printersharing aan te zetten op deze 2 pc's. Als ik dit aanzet, is het dan van buitenaf (chello) zichtbaar voor anderen? Zo ja, wat te doen om dit te voorkomen? En dan het liefst met de firewall van de router omdat ik geen softwarematige oplossingen wil.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je gewoon file and printing sharing aanzet op beide PC's , welke een intern (192.168.168.x) IP adres krijgen, is er nix loos.
Ik neem aan dat je op die beide PC's een default gateway naar je router hebt :?

Als je op de router netbios en dat soort meuk NIET geforard hebt naar je interne PC's is er nix aan de hand.
Pakketjes vanaf inet kunnen zo nooit op je lokale PC's komen namelijk.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Als het goed is heeft de Router NAT, dat betekend dat je pc's onzichtbaar zijn buiten het netwerk. Met betrekking tot het delen van je printer heb je een router nodig met een printer server, deze heeft een parallele uitgang zodat je je printer kan aansluiten en deze kan delen op het netwerk.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 12:24
Koffie schreef op 01 June 2003 @ 12:10:

Ik neem aan dat je op die beide PC's een default gateway naar je router hebt :?
Klopt, default gateway is mijn router.
Ruidasilva schreef op 01 juni 2003 @ 12:12:
Als het goed is heeft de Router NAT, dat betekend dat je pc's onzichtbaar zijn buiten het netwerk. Met betrekking tot het delen van je printer heb je een router nodig met een printer server, deze heeft een parallele uitgang zodat je je printer kan aansluiten en deze kan delen op het netwerk.
Het gaat mij alleen om het delen van bestanden tussen de beide pc's

En ik mag er toch vanuit gaan dat er NAT gebruikt wordt omdat het ip adres anders op de pc's is als van chello :?

[ Voor 58% gewijzigd door Rendier2710 op 01-06-2003 12:18 ]

Verwijderd

Zou makkelijk zijn als je even de merknaam van je router hier plaatst.Normaal gesproken heeft een beetje router een build-in firewall die ongevraagde requests automatisch blocked.Maar toch met zulke vragen zou het beter zijn dat je even je router merk plaatst zodat men je meer informatie kan verschaffen

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je router zal idd NAT gebruiken om zo tussen je private en public IP adressen pakketjes te kunnen vertsuren (lees : jij kan inetten op je PC met een 192.168.100.x adres).
Agani .. zolang jij niets keihard geforward hebt naar je PC's zal er nix loos zijn.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 12:19:
Zou makkelijk zijn als je even de merknaam van je router hier plaatst.Normaal gesproken heeft een beetje router een build-in firewall die ongevraagde requests automatisch blocked.Maar toch met zulke vragen zou het beter zijn dat je even je router merk plaatst zodat men je meer informatie kan verschaffen
Rendier2710 schreef op 01 June 2003 @ 12:07:
Ik heb via de standaard wizard van de Edimax BR6001+ router het internet gedeeld en mijn 2 pc's krijgen keurig via DHCP een adres in de range van 192.168.168.x
Oh en je bent waarschijnlijk gewoon veilig als je NAT gebruikt enzo ja.... je mag aannemen dat die router niet zomaar poorten forward enzo...
Pagina: 1