[Maxtor Crash] Is dit nou pure pech of wat?

Pagina: 1
Acties:

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Sinds tijden ben ik al een echte Maxtor fan, want ik heb er (tot op nu dus) nog nooit problemen mee gehad.

Seagate, en Quantum (bigfoots) waren aardig brak, maar Maxtor was rete stabiel.

Enfin, een x aantal maanden geleden besloot ik om mijn 30 Gig 5400 rpm schijf van Maxtor te vergezellen met een 80 Gig 7200 rpm neefje.

Deze kocht ik bij Computer-land in Arnhem.

Al sinds het begin gaf deze problemen bij het opstarten, en dan met name bij het herkennen/opstarten van de schijf. En het probleem werd maar erger.
Om de goede klant uit te hangen, heb ik dat 2 à 3 weken aangezien, en zeer intensief getest alvorens defintief het beestje als "defect" te labelen.
De reden hiertoe was ook juist omdat het probleem eigenlijk alleen maar voorkwam wanneer er een echte koude start werd gemaakt (computer > 5 uur uit).
Bizar, maar waar.

Na enig gemor is het ding omgeruild bij computer-land (lees shopsurvey).
Nu draai ik dus al een enige tijd op mijn nieuwe-nieuwe schijf.

Echter hoor ik vandaag weer veronrustende geluiden.

Parkeer geluiden, opspin/opstart geluiden.
Vreemd gereutel.

Allemaal onheilspellende zaken.

Echter heb ik nog geen foutieve bestanden gevonden *klop klop*
Maar het OS is al wel een keer of 2 blijven hangen na het proberen te accessen van de schijf na enig vreemd klinkend gereutel.

Wat is dit nou voor een geouwehoer met Maxtor?
En wat moet ik nou weer tegen die gasten bij Computer-land zeggen, gezien het feit dat ze de vorige keer ook al enigszins moeilijk deden?

Wie heeft er nog meer van dat soort zaken meegemaakt (2 of meer keer achter elkaar dat dezelfde, geruilde, hardware defect blijkt te zijn, of defect raakt)???

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:14
al aan gedacht dat het misschien iets anders is? bios? voedingskabeltje? data kabeltje? wissel alle aansluitingen van beide hd's eens om. want 2x achter elkaar problemen lijkt onwaarschijnlijk. en dat ze bij de winkel moeilijk deden komt misschien omdat je na 3 weken pas kwam, ipv meteen 2/3 dagen erna.

“An elephant is a mouse with an operating system”

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

neej dit zijn statistieken... ik heb al 2x een Maxtor D740X zien doodgaan in mijn computer.. echt zwaar kut, maarja er gaan er maar 5 op de 100 kapot o.i.d.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
elephtera schreef op 01 juni 2003 @ 12:02:
al aan gedacht dat het misschien iets anders is? bios? voedingskabeltje? data kabeltje? wissel alle aansluitingen van beide hd's eens om. want 2x achter elkaar problemen lijkt onwaarschijnlijk. en dat ze bij de winkel moeilijk deden komt misschien omdat je na 3 weken pas kwam, ipv meteen 2/3 dagen erna.
Al deze zaken die je noemt heb ik al gedaan.
In meerdere PC's.

Dat is namelijk ook het eerste wat ik dacht: "Oh... Abit KT7A, nog wel eens een vreemde eend in de bijt. Die kan wel eens dwarsliggen."
Maar ook op de gloednieuwe Asus A7V8X ligt hij te etteren.

Het feit dat het onwaarschijnlijk is dat deze 2 schijven kuren vertonen is niet helemaal gegrond gezien de problemen niet van dezelfde aard zijn.
Tevens was het ene probleem van het begin af aan aanwezig, en was progressief.
Dus dat weerlegt ook een beetje je laatste opmerking: Ik stoorde me er niet zo zeer aan, omdat het maar eens in de zoveel tijd gebeurde.
Echter toen ik elke ochtend 30 mins met mijn computer moest lopen te kloten om hem aan te krijgen, kreeg ik lichterlijk het schuim op de mond. (Licht aangebrand typje :P)

[ Voor 4% gewijzigd door WarMaster op 01-06-2003 12:10 ]

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• -SpaceMaker-
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

-SpaceMaker-

Tweakt sinds 29-01-2000

Het is niet voor niets dat veel fabrikanten hun hdd garantie onlangs van 3 naar 1jaar terug gebracht hebben.(maxtor/ibm/wd/etc)
Ze lijken zelf ook een beetje het vertrouwen in hun eigen produkten te verliezen :(

-Think Progressive-

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
-SpaceMaker- schreef op 01 June 2003 @ 12:18:
Het is niet voor niets dat veel fabrikanten hun hdd garantie onlangs van 3 naar 1jaar terug gebracht hebben.(maxtor/ibm/wd/etc)
Ze lijken zelf ook een beetje het vertrouwen in hun eigen produkten te verliezen :(
Nou wil ik niet als een marketing analyst klinken.
Maar volgens mij doen ze dat om de verkopen gewoon aan te scherpen in een vrij slechte markt.
D.w.z. dat als je na 1,5 jaar een dode schijf hebt, dat je gedwongen bent om een nieuwe te kopen i.p.v. te teren op je garantie.

Het werkelijk slecht zijn van schijven doet de fabrikanten zelf ook niet goed, omdat men ze dan gaat mijden (zoals ik Seagate mijd).

[Meer ontopic]
Weet iemand trouwens een (aantal) goede tool(s) om je HD te testen.
Die Maxblast en Powermax werken hier niet (detecteren geen schijven en zo).
Speedfan zegt 100% fitness en 100% performance, maar die geloof ik niet zo.
[/Meer ontopic]

[ Voor 16% gewijzigd door WarMaster op 01-06-2003 12:26 ]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:47
Overigens heb je binnen de EU nogaltijd minimaal 2 jaar garantie.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Maxblast en powermax werken niet???
Wat voor controller gebruik je dan?

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
zetje01 schreef op 01 June 2003 @ 12:58:
Maxblast en powermax werken niet???
Wat voor controller gebruik je dan?
Standaard wat er op de KT7A zit.
Een via kreng dus.

De ene werkte volgens mij wel, maar die gaf geloof ik niet echt relevante info, maar de andere gaf geen schijven weer. Volgens Maxtor een bekend probleem (echter geen oplossing).

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 10:52
is het trouwens een plus 9?
die schijnen nogal vaak terug te komen..
d740 was een betere serie :)

Verwijderd

Echter hoor ik vandaag weer veronrustende geluiden.

Parkeer geluiden, opspin/opstart geluiden.
Vreemd gereutel
Ik wil je niet verontrusten maar ik heb 2 Maxtor schijven 30/60 Gig die beiden op gegeven moment dit geluid begonnen te maken en niet een al te lange tijd daarna crashden ze beiden de ene kon recovered worden met massa's bad blocks en de ander was gewoon compleet dood.Gewoon terug gaan naar de winkel en vragen of je hem niet mag ruilen voor een ander merk.Beter nu het probleem oplossen dan afwachten tot na de garantie en een nieuwe moeten kopen

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
sharkzor schreef op 01 June 2003 @ 14:09:
Idd een Plus 9.

Ik heb ook een DiamondMax 40 VL Ultra ATA 100 van 30GB, die het erg goed doet...
Nooit probs mee gehad.

Daarom baal ik zo erg van dat hele gezeik ineens.

• sharkzor
WarMaster schreef op 01 juni 2003 @ 20:09:
[...]

Idd een Plus 9.

Ik heb ook een DiamondMax 40 VL Ultra ATA 100 van 30GB, die het erg goed doet...
Nooit probs mee gehad.

Daarom baal ik zo erg van dat hele gezeik ineens.
maxtors uit die tijd waren idd een stuk beter. hier heb ik 2* d740, vl40,vl45, plus 35. allemaal werken ze nog perfect.
volgende schijf word een wd. heeft denk ik nu zo'n beetje de minste uitvallers

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
sharkzor schreef op 01 June 2003 @ 20:12:
[...]

maxtors uit die tijd waren idd een stuk beter. hier heb ik 2* d740, vl40,vl45, plus 35. allemaal werken ze nog perfect.
volgende schijf word een wd. heeft denk ik nu zo'n beetje de minste uitvallers
Zeg je dat uit verkopers/TD-er ervaring? Of hoe kom jij bij die beweringen?

Ik zou inderdaad dat soort mensen wel eens willen horen spreken over hun bevindingen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
WarMaster schreef op 01 June 2003 @ 22:23:
[...]

Ik zou inderdaad dat soort mensen wel eens willen horen spreken over hun bevindingen.
goed, bij deze.

over het grote geheel gezien is maxtor bij mij altijd het beste geweest. ze hadden naar mijn ervaring juist een dipje met de d740x. van de dm9+ heb ik er nog geen één terug zien komen. (vreemd, want die schijnen volgens de storagereview site bij bosjes uit te vallen)

grote ramp geweest altijd bij mij: alle ide schijven van seagate. volgens mij is de cuda IV / V wel beter, maar die is weer best wel traag.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 21:33
d740x beter dan de dm plus 9 :?

Die van mij had een hoge fluittoon en viel na een half jaar al uit. Iemand met een zelfde type schijf precies hetzelfde. Overal zit wel een uitvaller tussen en het ligt natuurlijk aan de afzet van een type schijf, dus het blijft moeilijk om een conclusie te trekken.

Verwijderd

Hmmmm, heb twee 740'rs in mijn pc..... op het buro een gevulde doos met daarop een RMA nummer om morgen op de post te gaan richting Maxtor Ireland. En dat met een 30 GB maxtortje........

• sharkzor
WarMaster schreef op 01 June 2003 @ 22:23:
[...]

een vriend runt een computer zaak en die krijg bergen plus 9'ens terug.
daar baseer ik het op.
zijn eigen plus 9 is vorig weekend voor de 2e keer kapot gegaan :D
dag raid array voor de 2e dus alweer!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 22:32
Ik heb op mijn KT7A moederbord 2 40GB Maxtor schijven versleten. Maxblast werkte bij mij altijd wel, maar gaf aan dat de schijven niet goed meer waren. Maxtor reageerde altijd heel snel, maar ik heb liever een harde schijf die wel lang meegaat.

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 21-03 20:34
ik heb eigenlijk vrij weinig problemen gehad met "dikke" maxtor disks (plus 9 , d740 etc.) maar wel heel veel probs met de dunne (quantum) disks (plus 8) wat zijn dat een zwaar brakke dingen zeg

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

WarMaster schreef op 01 June 2003 @ 11:56:
Seagate, en Quantum (bigfoots) waren aardig brak, maar Maxtor was rete stabiel.
Volgens mij heeft Maxtor Quantum een tijd geleden overgenomen. :+

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juni 2003 @ 01:53:
[...]

Volgens mij heeft Maxtor Quantum een tijd geleden overgenomen. :+
En voor wat het waard is, D740X is een door Quantum ontworpen en geproduceerde serie voor zover ik ze gezien heb.

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 21-03 20:34
mae-t.net schreef op 02 June 2003 @ 02:02:
[...]

En voor wat het waard is, D740X is een door Quantum ontworpen en geproduceerde serie voor zover ik ze gezien heb.
Volgens mij is quantum de budget lijn gan doen van maxtor (die dunne schijven) echt verschrikkelijk veel uitval hebben die.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op 02 June 2003 @ 02:04:
[...]

Volgens mij is quantum de budget lijn gan doen van maxtor (die dunne schijven) echt verschrikkelijk veel uitval hebben die.
Ik mag het niet hopen, ik heb gelijktijdig met die 80 Gig een dunne 40 Gig voor mijn vriendin gekocht.

Quantum is idd overgenomen door Maxtor (Duhhh.)
Maar de oude bigfoot series (pleonasme), waren echt BRAK (nog een pleonasme) :P

[ Voor 3% gewijzigd door WarMaster op 02-06-2003 08:25 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-03 23:38

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een beetje search zou je *TIG resulataten geven van VELEN mensen die dezelfde ervaringen hebben...bij deze dus.

Waarschijnlijk kom je ook 2 topics van mij tegen...ik raad je iig aan alles te backuppen en gewoon terug te gaan naar de winkel.

Verder commentaar (symptonen zoals die van jou + meer) moet je maar nalezen in andere topics.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 22-12-2025
tsja, ik denk gewoon dat je HDD is omgeruild voor een andere HDD die terug is gekomen van RMA, die dingen gaan een stuk vaker stuk dan echt nieuwe schrijven

Verwijderd

Tja,

Ik heb ook twee maxtor schijven dood zien gaan. Ik heb nu nog een diamond max 15 gig. Als ik meer dan 8 gig schrijf dan crasht het hele zooitje en herkent de pc mijn schijf niet meer. Moet ik flatcable eruit doen en weer erin. Krijg ik scandisk. Ziet de computer de Hd weer en moet ik als de sodemieter de schijf leeg halen.

m.a.w. ik ben geen fan meer van Maxtor

• sharkzor
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 18:58:
Tja,

Ik heb ook twee maxtor schijven dood zien gaan. Ik heb nu nog een diamond max 15 gig. Als ik meer dan 8 gig schrijf dan crasht het hele zooitje en herkent de pc mijn schijf niet meer. Moet ik flatcable eruit doen en weer erin. Krijg ik scandisk. Ziet de computer de Hd weer en moet ik als de sodemieter de schijf leeg halen.

m.a.w. ik ben geen fan meer van Maxtor
dat lijkt meer op een vout in je pci bus. via chipset?
probleem komt me namelijk bekend voor

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Hmmmmmmmmmm

Zou het een warmte probleem kunnen zijn geweest??
Want *zegt heel stilletjes* het lijkt alsof het niet meer is voorgekomen sinds ik er een HD fan voor heb geplakt.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-03 18:06
WarMaster schreef op 02 June 2003 @ 08:24:
[...]

Maar de oude bigfoot series (pleonasme), waren echt BRAK (nog een pleonasme) :P
Brak?? Ben je gek man, ik heb er bij m'n pa al 1-tje 7 jaar zonder trubbels draaien en wordt nu vervangen door een Maxtor 5k4 20Gb uit mijn servertje :'( omdat de 2 Gb toch iets te klein blijkt met W2K/MSOffice en 3 jaar mails opslaan. ( Pa, gooi die ouwe mail toch is weg, hoezo, altijd handig as je wat ken terugzoeken 8)7) Maar hij is nog steeds 100%, alleen beetje luidruchtig

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

kan je de temps niete meten ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 21:33
Madrox schreef op 07 June 2003 @ 16:25:
kan je de temps niete meten ?
ja dat kan maar in hoeverre is zo'n programma betrouwbaar.

speedfan 4.08 heb ik momenteel draaien en dat is voor mij wel redelijk betrouwbaar.

Verwijderd

Oplossing bij mij was.. andere voeding :) ik heb al 4 maxtor schijven en 2 ibm's met mijn voeding kapot gemaakt.. :) het bedrijf was niet zo blij met mij :D

maar nu heb ik andere voeding en niks geen problemen meer gehad.

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-03 21:04
Heb net 30 GB maxtor erbij gehaald om swapfile en wat downloads op te zetten.
hoop dat ie nie zo snel stukgaat

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:57

--MeAngry--

aka Qonstrukt

sharkzor schreef op 01 June 2003 @ 14:09:
Xcuse me :? Die D740X serie zuigt dus zeer zwaar, heb van die serie al 5 schijven van vrienden en van mij terug naar de winkel zien gaan |:(
(Heb nu zelf WD gelukkig :Y) )

Die schijven hebben anywayz veel problemen met warmte. In mijn servertje zit zo'n schijf die meteen begint te flippen alsie een beetje warm wordt, met zo'n cooldrive heb ik dit nu weten op te lossen, maar dat zou niet nodig moeten hoeven zijn... Is namelijk een prima airflow aanwezig in die kast 8)

[ Voor 29% gewijzigd door --MeAngry-- op 07-06-2003 23:23 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Hmmm, maxtor rma werkt echt ;-)
In 1999 een 30 gb gekocht...ging na 3 jaar kaduk, heeft een tijd stof lopen verzamelen in een la en toch maar opgestuurd toen bleek dat ik 5 jaar garantie had in plaats van de 3 die ik dacht te hebben. Heb nu een nieuwe DiamondMax Plus 8 gekregen. Maar na het lezen van alle reacties hou ik mijn hart vast met de twee DX740's (60 Gb's) die in mijn werkstation zitten.

• CopyCatz
  • Laatst online: 15:23
Grappig:
Hier een DM plus 9 als extra disk. Na een tijdje steeds meer moeite om de hd te herkennen (windows duurde steeds langer om te booten) en ervan te lezen. Gered wat er nog te redden viel. Geen bad sectors oid, een of andere dos error (in windows, go figure) bij het kopieren van sommige bestanden. Disk low level geformat, en fdisk geprobeerd. Kom niet verder dan 8 gig (was een 60 gig). Die 8 gig kom ik opeens wel vaker tegen?
Extended test van powemax gaf een error code. Nu is ie dus op de post naar ierland (rma).

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ik vraag me af wat ze er werkelijk mee doen als ze eenmaal aankomen...

Volgens mij zijn de arbeidskosten van het nakijken hoger dan een nieuwe schijf terugsturen.

• smvs
  • Niet online
WarMaster schreef op 20 juni 2003 @ 23:26:
Ik vraag me af wat ze er werkelijk mee doen als ze eenmaal aankomen...

Volgens mij zijn de arbeidskosten van het nakijken hoger dan een nieuwe schijf terugsturen.
ze maken ze soms wel hoor. dan staat er vaak ook echt 'refurbished' op.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:01
kep seagates en western digitall schijve, nog nooit probleme mee gehad
uiterst stil en super kwaliteit

met maxtors heb ik minder goede ervaringen
brakke dingen die snel stuk gaan en ook nog goed grommen bij schijfactivitiet

mijn advies aan jou: neem geen maxtor

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
jozy schreef op 20 June 2003 @ 23:41:
kep seagates en western digitall schijve, nog nooit probleme mee gehad
uiterst stil en super kwaliteit

met maxtors heb ik minder goede ervaringen
brakke dingen die snel stuk gaan en ook nog goed grommen bij schijfactivitiet

mijn advies aan jou: neem geen maxtor
Dit is dus weer eigenlijk een loos verhaal...

Het welles nietus spelletje tussen de schijfmerken/~soorten.

De ene heeft weer goede ervaringen met A, de andere weer met B.

Je kan hier alleen een conclusie uittrekken als je een retailers perspectief hebt met een zeer uitgebreid aanbod.

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
hier in me systeem hangen 2 refurbished maxtor hdd's :P
ze draaien nu al beide weer 4 maanden gelukkig.

Linux is zo cool dat ik het koud heb

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
2F040J0 - Maxtor Fireball 3 schijf 40GB @ 5400RPM (ballbearing)
6Y060L0 - Maxtor Diamondmax Plus 9 60GB @7200RPM (maybe liquid/QTD technology?)

die heb ik dus

Linux is zo cool dat ik het koud heb

Verwijderd

Probeer eens een nieuwe datakabel, dit heeft mij al geholpen in het verleden. Ik ben een verstokte roker en die datakabels zien er na verloop van tijd echt wel smerig uit :-/ maar na verloop van tijd, en vooral als ik het toestel eens verhuisde of aanpassingen in aanbracht, kreeg ik van die initialisatiefenomenen. Het vervangen van de datakabel heeft mij toen telkens geholpen met succes. Ik lette er wel op dat ik eerst 1 kabel ging kopen in de shop en die dan "teste" op zijn "klemvermogen". wat ik bedoel is dat somige kabel maar zwak aansluiten en dus ditto slechte overgangsweerstand hebben met de connector. Met wat geluk vind je datakabels die stekkers hebben die je echt heel hard moet aandrukken om ze er op te krijgen, en net die soort heb je nodig. Gezien ik roker ben, komen die connectoren met der tijd vol teerafzetting te zitten, je kan ze succesvol reinigen met videokoppen reiniger of "Screen 99 van Kontact Chemie"
veel succes. Anders neem je ook maar eens mijn topic door met meer hierover (ncompleet nog) HD herconditioneren
Pagina: 1