[ACCESS/VB]Afvangen listbox invoer ";"

Pagina: 1
Acties:

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 22:56

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Topicstarter
Ik ben bezig met een access formulier waarmee een factuur kan worden gemaakt, hierbij kunnen artikelen aan een listbox worden toegevoegd, deze bestaat uit 3 kolommen (Categorie | Artikelnaam | Prijs).

Nu het volgende probleem, als ik een artikel toevoeg, wat ik als volgt doe
Visual Basic:
1
2
lstHardware.AddItem (txtCatInput.Column(0, txtCatInput.ListIndex) & ";" &_
txtHWInput.Value & ";" & txtHWInput.Column(1, txtHWInput.ListIndex))

Deze gegevens worden dus netjes uit een Listbox(dropdownlist), gehaald die gevuld is met gegevens uit een database, nu is het probleem, dat het wel eens voorkomt dat er in de artikelnaam een ";" of een "," staat waardoor de velden wel eens door elkaar lopen.

In ASP heb je voor een dergelijk probleem een mooie oplossing geloof uit me hoofd htmlencode, is er ook een dergelijke oplossing voor VB of moet ik de ingevoerde artikelnaam eerst nagaan op een ; en deze handmatig verwijderen, wat ik zelf overigens geen mooie oplossing vindt.

Hetzelfde probleem doet zich overigens/vanzelfsprekend ook voor met
Visual Basic:
1
lstHardware.RemoveItem (lstHardware.ListIndex)

[ Voor 4% gewijzigd door BlackBurn op 01-06-2003 11:56 ]

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Kleine update

Alleen RemoveItem gooit de waardes in verkeerde kolommen als er een komma in voorkomt, het toevoegen van waardes met een komma gaat wel goed.

Verwijderd

Dit is heel simpel op te lossen door de ";" te vervangen door chr(59). met chr(44) kun je kommas in je SQL toevoegen.

Ow, ik zie nu dat je VB en niet VBA gebruikt.. misschien dat je er toch iets aan hebt.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Mijn tip: geen (punt)kommas accepteren in namen.
Is een kleine aanpassing en zorgt ervoor dat je ineens van heel dat gedoe af bent. Een artikelnaam met een komma of een puntkomma is ook een beetje raar, vind ik... De gebruiker kan dit gemakkelijk oplossen door een slash, een pipe of whatever te gebruiker. En jij bent van dat gedoe af...

My personal website

Verwijderd

Ik zelf heb hier gewoon een functie voor geschreven die alle aparte leestekens vervangt door chr(). Ik vind dat als je een beetje professionele applicatie maakt dat de gebruikers geen hinder mogen ondervinden van de technische beperkingen die Access heeft.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Wim. Het is natuurlijk leuk dat je die strings kunt aanpassen en zelf weer parsen naar de juiste, maar sommige beperkingen zijn er nou eenmaal.
Je kunt het jezelf wel moeilijk maken door hier een work-around voor te maken, maar ja, als je gebruikers er geen onontkomelijke problemen door krijgen, zou ik voor de 'Ik-accepteer-die-karakters-niet' oplossing kiezen.

Jouw oplossing is een hele goeie, maar alleen als die de moeite loont.....

In Windows mogen bepaalde karakters ook nog steeds niet in een filename of directoryname....

My personal website

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Ik ben inderdaad voor de oplossing gegaan van OZ-Gump, dit werkt goed genoeg en de enige die er mee moet werken ben ik en een jongen die wel eens een beetje helpt.

Misschien als ik een keer niks te doen heb, dat ik het nog wat netter afwerk, in ieder geval bedankt voor de hulp.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:29

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan toch ook alle veldnamen tuusen quotes zetten?

"regel1;kolom1";"regel1;kolom2";"regel2;kolom1";"regel2;kolom2"?

moet gewoon kunnen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1