Ik heb een vraag... Ik wil graag op mijn site een lijst met newsitems laten zien, waarop het laatste gereageerd is. Uiteraard mag elk nieuwsitem maar één maar in de lijst staan. Tweakers.net en Fokzine.net hebben precies hetzelfde.
Nu heb ik uiteraard TFS gebruikt, en daarin loopt iedereen te schelden dat niemand SQL begrijpt, maar ik heb nog niet één maal het juiste antwoord gevonden. Grappig is dat.
Anyway, laten we ons beperken tot de reacties tabel.
Nu kan ik géén distinct of een group by gebruiken, want userid en id en weet ik wat nog meer is allemaal niet uniek, terwijl ik die wel moet gebruiken.
Volgens mij moet ik met een sub query eerst de unieke id's van de reacties ophalen en kan ik daarna die id's in een subselect gooien bij de normale select.
Uiteraard leg ik nog een aantal joins om username en news.topic op te halen enzo, maar dat boeit hier toch niet.
Als IEMAND mij kan helpen, ben ik hem/haar zéér erkentelijk!
Nu heb ik uiteraard TFS gebruikt, en daarin loopt iedereen te schelden dat niemand SQL begrijpt, maar ik heb nog niet één maal het juiste antwoord gevonden. Grappig is dat.
Anyway, laten we ons beperken tot de reacties tabel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Reacties ---------- ID (uniek id) fkNewsID (foreign key naar het nieuws) fkUserID (foreign key naar poster van de reactie) Posted (datum van plaatsing) Reactie (reactie zelf) |
Nu kan ik géén distinct of een group by gebruiken, want userid en id en weet ik wat nog meer is allemaal niet uniek, terwijl ik die wel moet gebruiken.
Volgens mij moet ik met een sub query eerst de unieke id's van de reacties ophalen en kan ik daarna die id's in een subselect gooien bij de normale select.
Uiteraard leg ik nog een aantal joins om username en news.topic op te halen enzo, maar dat boeit hier toch niet.
Als IEMAND mij kan helpen, ben ik hem/haar zéér erkentelijk!
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.