Toon posts:

Is RAID 0 onveiliger dan gewoon naar 1 schijf schrijven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FAQ ivm RAID gelezen en er zijn toch enkele dingen die ik niet begrijp:

1/ Het valt mij op dat ze bij RAID 0 waarschuwen dat het onveilig is daar er geen bescherming is van de data en geen fout tolerantie. Als je gewoon naar 1 harde schijf schrijft (dus geen RAID), is het niet zo dat data gecheckt wordt zodat er een fout correctie is ofzo?! Is op die manier RAID 0 onveiliger dan gewoon schrijven naar 1 schijf?!

2/ Bij RAID 1 (mirror) staat er dat de leessnelheid beter is dan bij een enkel harde schijf. Hoe kan dat, gezien het enige wat ie doet is de RAID gebruiken voor een backup, dus niet voor sneller schrijven van dezelfde data, dus hoe kan die sneller zijn dan gewoon schrijven naar 1 schijf?!

Alvast bedankt voor alle goeie feedback!

Mike.

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:20
1/ Als je twee schijven hebt is de kans dat er eentje stuk gaat twee keer zo groot als wanneer je maar één schijf hebt, de data op de andere schijf is dan ook onbruikbaar.

2/ Ik weet het niet zeker, maar gewoon logisch nadenkend vermoedt ik dat de leessnelheid (en niet de schrijfsnelheid!) groter is omdat dezelfde data op 2 schijven staat, en je dus steeds de helft van je data van de ene, en de helft van de andere kan halen.

Verwijderd

Een beetje slimme controller kan idd bij een lees-operatie van 2 schijven lezen die identiek zijn, en dus met wat handigheid een hogere lees-snelheid behalen dan een enkele schijf.
Zoals je zelf al zegt: schrijven gaat niet sneller. Lezen wel.

Ik wil je wel even wijzen op een 'denkfout'. RAID-1 is niet bedoeld als backup! Je hebt 2 (of meer) schijven die zich synchroon houden, maar dat is dan ook alles. Als jij als gebruiker, of een virus of wat dan ook iets wist, dan is het weg van beide schijven (in het geval van 2 schijven). User error veroorzaakt 90% of meer van de verloren data. RAID-1 is puur om de kans op dataverlies in het geval van hardware failure te verkleinen. Als 1 schijf uitvalt heb je de andere(n) nog. Bij een echte backup (bv. een losse schijf in een uitneembaar bracket) kun je altijd nog data terugzetten.

Volgens exact dezelfde redenering is RAID-0 dus idd onveiliger, puur omdat je je kansen verdubbelt op dataverlies door hardware failure. Crasht 1 schijf, dan heb je niks meer. De data op de andere schijf is waardeloos zonder z'n tegenhanger(s) in de stripeset.