Toon posts:

Thermische beveiliging AthlonXP even goed als bij Pentium 4?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Zoals jullie weten heeft de Pentium 4 een zeer betrouwbare thermische beveiliging, de zogenaamde "thermal throttle" omdat die ingebouwd is in de processor geloof ik.

Als ik goed voorheb is/was dat bij de AthlonXP niet zo en hing het af van de moederboard fabrikant. Asus heeft zo bvb. C.O.P. uitgevonden geloof ik, maar is dat echt wel even betrouwbaar als de thermische beveiliging van de P4 omdat het toch nog altijd niet ingebouwd zit in de processor zelf en het een beetje een workaround is?! Of heeft AMD dat ondertussen verandert?!

Alvast bedankt voor alle goeie feedback!

Mike.

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Ik kan me herinneren dat er ooit een filmpje was met de effecten van het verwijderen van de coolers op verschillende (lees amd en intel) procs.... weet alleen zo niet meer even waar dat precies was....

Samengevat:

De AMD brandde door, de intel ging gewoon steeds langzamer... 8)

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07 12:28
Ome tom heeft dat filmpje gemaakt.
Er werd een potje quake gespeeld (oid) en dan werd tijdens het spelen de heatsing en/of de fan eraf gehaald. Bij AMD leverde dat een bevroren spel en een gerookte proc op, de P4 liet het spel draaien met ongeveer 0.5 fps.

Verwijderd

Maar dat filmpje bestaat al redelijk lang, dus de vraag is: Hebben de huidige/nieuwe AMD's wel een goede beveiliging (al dan niet in samenwerking met het juiste mobo)?

Verwijderd

Hebben (nieuwe) AMD's wel ondie protectie? Ik dacht dat het meer van MOBO features afhing?

(shoot me if i'm wrong ;) )

Verwijderd

Dat verklaart mischien het prijsverschil tussen beide merken. Denk dat ingebouwde thermische beveiliging meer productiekosten met zich meebrengt.
Kan het natuurlijk ook mishebben en dat het idd van het mobo afhangt.

Verwijderd

Allemaal heel leuk en aardig, maar wat 'Ome Tom' zogenaamd was vergeten te vermelden is dat in die test voor dat filmpje geen moederbord was gebruikt die die thermische beveiliging ondersteund. Dat is dus een totaal waardeloze vergelijking.

Voor zover ik weet is het momenteel nog steeds zo dat een Athlon op het moederbord er ondersteuning voor moet hebben en dat een P4 het ondie kan.

Ik moet alleen de 1e keer nog meemaken dat een koeler zomaar van z'n socket af valt. Dat gebeurt echt niet zomaar. De fan kan er mee ophouden, maar dan is je CPU niet meteen dood. Je PC hangt dan op een gegeven moment gewoon. En dat is al lang voordat de core van je CPU z'n kritieke temperatuur heeft bereikt.

Sowieso heeft elk modern moederbord een optie in de BIOS om je PC uit te schakelen als je CPU-temp boven een bepaalde waarde komt. Failsafe.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
weet wel dat mijn asus a7n8x C.O.P. (CPU Overheat Protection) heeft en dat t goed werkt!
Stond laatst voor een raadsel waarom m'n pc steeds na enkele seconden meteen uit ging, bleek de cooler er scheef op te zitten (geen contact met de core)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
De XP heeft inderdaad intern een thermal diode. Probleem is dat veel mobomakers deze niet op een fatsoenlijke manier uit laten lezen, de techniek die hier voor benodigd is kost extra geld (extra circuits e.d.). In het begin van de XP's was dit hopeloos (geen enkele mobo fabrikant maakte hier gebruik van op één na, Siemens) maar mettertijd zijn meer mobofabrikanten hier op een betere manier gebruik van gaan maken. Echter, het is nog steeds niet zo precies (en minder betrouwbaar) als bij de P4. Die laatste regelt het allemaal intern en is dus niet afhankelijk van extern verkeerd uitgelezen waarden en dus verkeerd ingestelde shut-down treshholds. Plus dat de P4 nog als extra clockthrottling heeft.
In de praktijk hoef je je geen zorgen te maken dat een XP met fatsoenlijk besvestigde HSF op een goed en modern bord doorbrandt; ondanks de minder nauwkeurige meetwaardes wordt er een marge in acht gehouden die groot genoeg is om de eventuele onnauwkeurigheid op te vangen en het systeem bijtijds laat shutdownen mocht de temperatuur te hoog oplopen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1