[WiFi] geen DHCP voor PCMCIA kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• g3
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-07 21:53
DHCP werkt niet voor Wireless PCMCIAcard

heb sinds gister een linksys wrt54g router/AP en een sitecom 54g pcmcia kaartje.
computer is een dell c600 laptop (zit ook een ingebouwde 3com NIC in)
Internet is via chello in rotterdam.

Met die NIC kan ik gewoon naar de linksys router gaan en heb via de linksys CD de router
automatisch geconfigureerd, internet werkt nu (via de NIC en dus via een UTP kabel)
via DHCP. Router = 192.168.1.1 laptop=192.168.1.100

Als ik nu de netwerkkabel uit mijn laptop trek en ga werken met de wireless pcmcia netwerk
kaart, dan ziet ie wel mijn wireless lan, en kan connecten, maar internet werkt niet.
Ik krijg geen IP toegewezen van de DHCP server op de router (zou 192.168.1.100 moeten zijn). Het IP adres wat ik dan heb is 127.0.0.1
het gekke is dat zodra ik netwerk kabel erin de 3Com NIC wel meteen het goede IP adres krijgt.

Heeft iemand een oplossing hiervoor? heb al geprobeerd om statisch IP in te stellen op de
router maar dat lukte ook niet.

De properties van de beide netwerkkaarten zijn identiek.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Heb je geprobeerd om het IP-adres te releasen en daarna te renewen? Dat doe je door in een dosboxje ipconfig /release <enter> te doen, gevolgd door ipconfig /renew <enter>.

Als dat niet lukt moeten we het probleem in een andere hoek zoeken.

• g3
werkt ook niet. Heb netwerkkabel uit de laptop gehaald. Vervolgens een ipconfig /release gedaan. Local Area Connection is dan "Media Disconnected" (;logisch) en Wireless Network Connection geeft ie enkel een IP adres (169.254.9.4) en subnet mask (255.255.0.0) verder niks.

Ipconfig /renew levert de volgende melding op: An error occurred while renewing interface Wireless Network Connection : unable to contact your DHCP server. Request timed out.

Verwijderd

mijn acces point heeft de mogelijkheid tot DHCF Dynamic Host Configuration Forwarding misschien kun jij dat in die linksys ook teug vinden

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat ik even niet helemaal snap:

- Heb je op je LAN een DHCP server draaien ?
- Heeft je AP een DHCP service
- Gebruik je de DHCP service op je AP ?

Als je een DHCP server ergens anders op je LAN draait, en niet op je AP en je AP routeert dan zul je idd een DHCP forward iets moeten doen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• g3
ik zal even kijken of DHCF ook op die linksys mogelijk is.

-ik heb op mijn lan inderdaad nu DHCP draaien (tijdens de automatische config van mijn linksys router is dat zo ingesteld)
-AP heeft dus inderdaad een DHCP service en die gebruik ik ook.

Ik heb al geprobeerd DHCP uit te schaken op de router, en beide netwerkkaarten handmatig IP toe te kennen maar dan werkt het internet niet.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Dat lijkt me sterk, je moet dan natuurlijk wel ff DNS en Gateway adres meegeven he ;)

Verwijderd

Ik heb zelf ook een PCMCI kaart van WiFI en natuurlijk doet DHCP het wel, alleen vind hij niet automatisch de servers ofzo. Naja, mayby een bug. En mayby lul ik wel wat uit me nek ;)

Probeer het volgende (aangezien ik nie weet welk besturingssysteem je hebt.. Zal wel Windows XP Home Edition zijn?):

Ga naar je Netwerkkaart Eigenschappen , TCP-IP. dan een Ip adres even instellen die in dezelfde range zit.

Subnetmasker uiteraard ook ff doen (kweet ook nie hoe da bij jou zit).. ff voorbeeld

IP: 192.168.0.10
Subnet: 255.255.255.0

Nu ga je je standaard gateway invoeren... dat is dus je router.
In mijn geval

Gateway: 192.168.0.254

Vergeet uiteraard je DNS Server niet in te stellen. Ook dit is je router.

DNS: 192.168.0.254

Als het goed is, moet je nu internet verbinding hebben.

Het kan in dit geval nog wel meer zijn....!

Je kunt ook perongeluk je WEP key aan hebben gezet op je Router! Dan moet je dus een password invullen.

Mayby staat WiFI access draadloos uitgeschakeld automatisch op jou router (ken de joue niet!), en moet je MAC adres in de router bekend staan om acces te geven (zou overgens wel goed zijn als dat bij de routers standaard aan stond.. bij mij stond dat automatisch uit).

Dus test even, ik wacht op uitslag!

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 12:31 ]

• g3
ik wacht met spanning af!!!:)
Slowchatten doe je maar via ICQ ofzo .. niet via het forum!

[ Voor 57% gewijzigd door Koffie op 01-06-2003 13:18 ]

Verwijderd

ik nu ook op jou ;)
Slowchatten doe je maar via ICQ ofzo .. niet via het forum!

[ Voor 67% gewijzigd door Koffie op 01-06-2003 13:18 ]

• g3
werkt niet :(
had dit min of meer al geprobeerd .... maar dan zonder de DNS in te geven. Maar als ik DNS invul van de Router (in mijn geval 192.168.1.1) dan werkt het ook niet.
Heb trouwens winxp Prof.

-Settings staan nu weer op alles automatisch verkrijgen , zowel ethernet NIC als wirless NIC
Als ik nu (met zowel Wireless als met ethernetkabel in laptop geactiveerd) een IPCONFIG /ALL bekijk, ziet alles er voor de NIC prima uit.

Voor de wireless NIC geeft ie als ip adres 0.0.0.0 en subnet mask 0.0.0.0 en DHCP server is 255.255.255.255. Gateway is helemaal leeg.

• g3
Heb nu volgens mij alles geprobeerd. :(

-Beide netwerkadapters enabled:

-Beide netwerkadapters automatisch IP, router DHCP enabled.
3Com en internet werkt perfect, krijgt netjes 192.168.1.100 van de linksys router.
Sitecom WL100i werkt ook, krijgt geen IP adres toegewezen (127.0.0.1 of eentje uit de 169.x.x.x range weet niet exact meer) maar kan wel connecten naar het WLAN maar dus geen internet zodra ik ethernetkabel uit de 3com trek!!!.
Dit werkt zowel met als zonder WEP ingeschakeld. (opmerkelijk is wel dat ik veel makkelijker op het WLAN kom als ik de sitecom wlan utility instel dat mijn WLAN ad-hoc ipv infrastructure)

-3Com automatisch IP, Sitecom statisch IP. router DHCP enabled.
zelfde als bovenstaand. behalve dat de sitecom nu wel zijn IP krijgt, maar bij IPCONFIG /all geen DNS servers 'ziet'.
Maar dus weer geen internet zodra ik ethernetkabel uit de 3com trek!!!

-3Com disabled in BIOS. Sitecom dyn. IP, router DHCP enabled.
zelfde resultaat. De sitecom krijgt wel een IP toegewezen, maar kan gewoon internet niet op!

-3Com disabled in BIOS. Sitecom stat. IP, router DHCP disabled.
IP van Sitecom staat goed (192.168.1.102) ook DNS 'en zichtbaar. Maar geen internet.

Ik ga het vanavond in een andere laptop testen kijken of dat wel werkt en zoniet dan pleur ik die sitecom weer terug en haal ik een linksys kaart. :(

[ Voor 89% gewijzigd door g3 op 03-06-2003 09:38 . Reden: was niet af ]

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
Het klinkt inderdaad alsof je PCMCIA geen verbinding vind met een draadloos netwerk.

Misschien dat je je PCMCIA nog zo in moet stellen dat ie connect met een netwerk ('Let windows configure my wireless network' <-- ergens een vinkje in je wireless settings.)

Enkele punten waar je nog naar kunt kijken:
* Afstand niet te groot/te klein, probeer eens connectie te leggen als AP en pc in dezelfde kamer staan (niet minder dan 2 meter afstand).
* WEP-key (heb je al gecontroleerd ...) eerst uitzetten, dan controleren, als het werkt weer aan.
* Channel. Als je AP en je PCMCIA op een ander kanaal zoeken, zullen ze elkaar ook niet vinden (tenzij auto-config uiteraard).

Succes verder !

Happy Blessings <3

• g3
Ik weet het ook niet meer. De AP staat op max 1 meter van de laptop. Dus dat moet genoeg zijn. WEP key zou ik kunnen uitzetten en aanzetten. In principe heb ik dat al gecheckt.
Channel staat gelijk. Ik kan connecten, zowel met de "'Let windows configure my wireless network" optie als met de Sitecom utility. Maar dat klote internet werkt niet zodra ik die ethernet kabel uit mijn laptop trek. Ik heb wel connectie naar de WLAN, maar gewoon geen internet. Kan zelfs de router niet benaderen (192.168.1.1)

• frankvdtillaart
Jij zegt:
De AP staat op max 1 meter van de laptop.
Ik zei:
niet minder dan 2 meter afstand
Bij een te kleine afstand wil de connectie namelijk ook vaak NIET lukken. Soms helemaal niet, vaak met een lagere snelheid.
WEP aan of uit, allebei geprobeert
Laat 'm dan uit staan tot het WEL werkt, weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
Netwerk werkt zolang kabel er in zit, daarna niet meer
Werkt de connectie utility nou als de kabel erin zit? of OOK als de kabel los ligt?
Als het alleen werkt als de kabel erin zit, zou ik toch nog een keer de instellingen van de AP bekijken ...

------
EDIT
------
Wel connectie naar de WLAN
Dus ... je kunt wel tussen de verschillende pc's pingen e.d? Of in ieder geval naar de AP?

[ Voor 12% gewijzigd door frankvdtillaart op 03-06-2003 10:03 ]

Happy Blessings <3

• g3
Thnx ik las er te snel overheen:) dat zal ik nog proberen!

BTW ik heb momenteel nog maar 1 pc (laptop met ingebouwde ethernetkaart en dus die Sitecom WLAN pcmcia) op het netwerk. Dus kan niet pingen naar een andere pc. Heb echter niet geprobeerd te pingen naar de router. Probeerde gewoon op die configuratie site te komen via 192.168.1.1 via IE.

Connectie werkt OOK als de kabel ERUIT ligt. Utility ziet mijn WLAN, geeft ook aan dat de connectie strength "excellent" is.

• frankvdtillaart
Misschien dat je LAN settings (connectie) in je IE nog aan moet passen voor je wireless LAN, maar dat zal wel niet (DHCP zou alles goed in moeten stellen ...)

Happy Blessings <3

• g3
Ook dat heb ik geprobeerd, tenminste, heb Automatic Detect Settings aangevinkt en uitgevinkt maar ook dat leverde geen resultaat op. Al met al heb ik voor vanavond niet veel meer uit te proberen, zal nog proberen te pingen, en de AP wat verder neer te zetten.

Waarschijnlijk zal ik die Sitecom gaan omruilen voor een Linksys kaartje. (wel balen want die is een stuk duurder en het is toch bedoeling van standaarden dat je niet meer gebonden bent aan hardware-fabrikanten.) Hopen dat het dan WEL werkt...

• frankvdtillaart
owh ... verschillende fabrikanten zie ik nu...

De 802.11g standaard is nog een DRAFT versie ... momenteel. Alhoewel de interoperabiliteit (leuk woord he :)) er al wel in zit, is er natuurlijk nog niemand met een certificering. En zonder certificering ben je niet verplicht om dat te waarborgen.

Neemt niet weg dat ik het niet netjes vind als het daar aan ligt, maar het zou kunnen natuurlijk.

ps. Op 12 juni zou 802.11g goedgekeurd moeten worden door de IEEE, dat wordt nu iig verwacht. Apparaten kunnen dus vanaf die tijd de certificering krijgen, en moeten dan dus wel samenwerken met alle andere 802.11b EN 802.11g apparaten.

Happy Blessings <3

• g3
Dat klopt. Het zou daaraan kunnen liggen. Daarom dat ik nu overweeg om toch maar de linksys pcmcia kaart te kopen en de sitecom terug te brengen.

Maar goed, even ter info voor mijzelf,

In principe moet het zo zijn, dat je een AP 'configureert' met/zonder wep.
Essid is dus de naam van je WLAN.
Iedereen met een WiFi kan zn omgeving scannen en in principe op zo'n netwerk komen.
Die WiFi kaart moet (in mijn geval) DHCP enabled hebben (impliceert het automatisch verkrijgen van IP adres). Zodra de WiFi kaart een WLAN heeft gescand kan hij dus connecten en via DHCP een IP krijgen en DNS adressen zodat de client internet op kan.
Zo zou het toch moeten werken?

Hoe zit het eigenlijk met de workgroup van je LAN? Normaal als je op een LAN wilt komen moet je toch in dezelfde workgroup zitten?

• frankvdtillaart
Het kan ook nog zijn dat je op je AP het 'broadcasten' van je SSID hebt uitgezet. (vandaar dat je tools het wel kunnen vinden, die kijken gewoon of ze iets op kunnen vangen, en windows niet <-- is een theorie ;))

De rest klopt allemaal wel.

Werkgroep kan zelfs nog anders zijn, alleen dan wordt het wat lastiger met shares (partities) van de ene naar de andere computer.

Happy Blessings <3

• g3
Ook broadcasten van ESSID staat aan, in de router. Had gister op THG een leuk draadje gevonden over iemand die hetzelfde had, hij loste het op door winsock2 registry van een goede machine te exporteren en te mergen op de machine die problemen veroorzaakt.

Ik heb dit geprobeerd maar (natuurlijk) zonder succes.
(het kan zijn dat ik nergens een 'goede' machine heb staan, in dat geval zou ik een verse winxp prof install kunnen proberen, maar dat heb ik nog niet gedaan)

[ Voor 14% gewijzigd door g3 op 04-06-2003 09:44 ]

• frankvdtillaart
Dan lijkt mijn bijna bodemloze put van suggesties nou toch leeg te raken ("haha, grappig man" --> "lachen dan").

In ieder geval nog veel succes met het oplossen (evt. met een ander kaartje). Je laat 't nog even horen als het is gelukt (+wat het probleem leek te zijn ...)

Happy Blessings <3

• g3
Redsoniq: heb misschien een oplossing (voordat ik die kaart ga omruilen) om te proberen:

bij Chello moet je via web je MAC adres registreren de eerste keer. Dat heb ik gedaan en het MAC adres was die van de laptop (3COM NIC), aangezien ik toen geen WiFi apparatuur had.

Nu is die Linksys router zo geconfigureerd dat hij het MAC adres cloont van die 3COM NIC.
Ik heb zo een beetje gegoogled en heb de indruk dat hier wellicht de oplossing kan liggen.
De linksys geeft internet wel aan de 3COM NIC (zelfde MAC!) en niet aan de Sitecom WLAN NIC. (het is niet direct logisch dat het dan niet zou werken maar het is wel een beetje verdacht)

Wat nou als ik chello bel, en zeg dat ik een andere netwerkkaart gebruik, en geef t MAC adres (origineel) van de linksys router door, die geregistreerd moet worden. Dat zou volgens mij uberhaupt de 'netste' oplossing zijn aangezien de linksys altijd direct op de kabelmodem zit. Dan zit ik ook niet meer met 2 dezelfde MAC adressen in mijn (W)LAN.
Ga vanmiddag meteen proberen en zal resultaten posten!

[ Voor 6% gewijzigd door g3 op 05-06-2003 11:56 ]

• frankvdtillaart
De linksys geeft internet wel aan de 3COM NIC
Hmmm, ik denk niet dat je router onderscheid maakt qua verschillende netwerkkaarten in je interne netwerk.

't Is natuurlijk wel zo netjes om dat nieuwe MAC adres door te geven, al zal ook dat niet veel uitmaken voor Chello (verwacht ik, maar ik wacht met spanning af !)

Je zit denk ik per definitie niet met 2 dezelfde MAC's in je WLAN. Je hebt het WAN, router + chello + beyond. En je hebt je WLAN = andere kant (!!) van de router, NIC, en WLAN-card. Deze zullen dus per definitie niet met elkaar in contact komen (tenzij je je Laptop ergens anders aan i'net hangt).

Nogmaals: ik wacht met spanning af.

Happy Blessings <3

• g3
In principe heb je gelijk. Het zou toch zo moeten werken, maar het is het enige 'rare' dat ik nu nog kan ontdekken in mijn setup.
Je zit denk ik per definitie niet met 2 dezelfde MAC's in je WLAN. Je hebt het WAN, router + chello + beyond. En je hebt je WLAN = andere kant (!!) van de router, NIC, en WLAN-card.
In mijn LAN heb ik toch wel te maken met 2 dezelfde MAC's? Aangezien ik mijn router het MAC adres van de NIC laat clonen...

Ok enough said, eerst maar proberen. Ik post de bevindingen.

• frankvdtillaart
Het MAC adres van je NIC wordt gekloond op de WAN poort van je router. Aangezien je router het internet scheid van je interne netwerk heb je niet 2 maal dezelfde MAC.

internet] MAC van ISP --- MAC van NIC [Router] MAC van router --- MAC van NIC [Laptop]

De 2 'MAC van NIC's worden dus gescheiden door je router. De communicatie van je laptop met de router verloopt (op de router) via een andere MAC (neem ik aan).

Btw, please post je bevindingen. Met een beetje pech lees ik het pas dinsdag, aangezien ik morgen thuis moet werken (op werk wordt een nieuwe vloer gestort). En van het weekend ben ik zeer weinig thuis ...

Ik zie wel.

[ Voor 23% gewijzigd door frankvdtillaart op 05-06-2003 16:32 ]

Happy Blessings <3

• g3
ik snap het. maar goed, het is dus NIET de oplossing...:(
heb nu netjes de router met zijn MAC opgegeven aan chello, waardoor qua opzet mijn netwerk nu redelijk optimaal is. heb ook een andere pc aangesloten, die werkt ook, krijgt gewoon ip toegewezen zoals het hoort.
Komen we terug bij de laptop (voor wie WiFi nou zo belangrijk is) : de NIC krijgt netjes een IP toegewezen van de Linksys DHCP server, maar de Sitecom WiFikaart NIET.

krijgt ofwel die 127.0.0.1 of 169.254.9.4 .
Ipconfig release en renew levert niks op behalve de melding:
An error occurred while renewing interface Wireless Network Connection 2 : unable to contact your DHCP server. Request has timed out.

Nou dit was het dan voor mij, ik ga morgenmiddag na werk dat klote Sitecom ding ruilen voor een Linksys, ben ik van het gedonder af. Ik post dan wel of het werkt of niet. Indien niet, dan is WiFi waarschijnlijk niet voor mij weggelegd :(

• frankvdtillaart
't zal (hopelijk) wel opgelost zijn met een andere kaart. Dat krijg je dan toch he, met die draft-producten ... Jammer !!

Sterkte met het omruilen, en het aansluiten straks.

Mocht je vanavond nog tijd over hebben, ik bedacht me opeens dat met het progje netstumbler:
http://www.webattack.com/get/netstumbler.shtml
het misschien wel mogelijk is om de wireless connectie te zien. Weliswaar zonder IP en dergelijke, maar misschien dat het je weer iets verder helpt ...

[ Voor 47% gewijzigd door frankvdtillaart op 05-06-2003 20:07 ]

Happy Blessings <3

Verwijderd

Heb een soortgelijk probleem (gehad).
Ben in bezit van een Dell Laptopje en een E-tech pmcia wifi kaartje.
Wanneer op deze machine win 98 is geinstalleerd wireless ok.
Heb op gegeven moment XP op de machine gezet. Kreeg toen exact het probleem wat jij beschrijft! PMCIA kaartje ziet de draaggolf van accespoint. Echter in systemtray staat een stukje softw. wat hardnekkig rood blijft ten teken dat er geen goede verbinding is, en dat klopt dan ook. Geen IP gekrgen van DHCP, geen ping mogelijk uiteraard naar router!
Heb van alles geprobeerd, vast IP nada, nieuwste drivers voor wifi-nic nada!
Ben na een hele tijd terug gegaan naar win98 en on middelijk alles ok?!
Wie het weet ........Roept u maar.

Gr. Fjetje :'(

• g3
HET WERKT. de sitecom geruild bij informatique voor een LINKSYS kaart WPC54G en alles werkt gewoon in 1 keer, IP pakt ie netjes op, ben nu dus in de serre :) dit berichtje aan het tikken. Dus, Combo Linksys WRT54G met een Sitecom 54G PCMCIA kaart kan tot problemen leiden. goed weekend, ik ga WiFi'en ;)

• frankvdtillaart
Da's toch mooi !!

Blijkt dus dat de fabrikanten het nog niet zo serieus nemen met elkaar :( Nou ja, vanaf 12 juni zou alles goed moeten komen (zodra de standaard definitief wordt goedgekeurd)

Happy Blessings <3

Pagina: 1