Verwijderd

Topicstarter
Wat is nu vriendschap?

Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat "houden van , is ook loslaten".
En voor mij gaat dit ook op in vriendschap.
Mijn diepe gevoelens zijn zeker ook voor vriendschap, en maar een aantal mogen het gebruiken.
Dat speciale gevoel van vriendschap, dat is maar voor een aantal mensen weg gelegt.
En juist over dit speciale gevoel wil ik het hebben.

Denken jullie dat "houden van" ook op gaat voor vriendschap?
wat is jullie mening hier over?

Verwijderd

Puur biologisch beschouwd denk ik dat wat liefde betreft je van een persoon kan houden omdat die persoon garant staat voor nakomelingen. Voor vriendschap kan je zeggen dat die persoon garant kan staan voor een betere levenskwaliteit omdat je bvb. interesses deelt of elkaar kan helpen. Klinkt allebei nogal egoïstisch, maar ik denk gewoon dat het daar op neer komt.

Bij vrienschap kan je ook van die persoon 'houden', maar dan op een andere manier. Je gaat bvb. geen behoefte hebben om je er mee voort te planten. Je kan die persoon wel koesteren en indien die iets ergs overkomt ga je daar zelf ook in de put van zitten, maar niet zo erg als dat het je geliefde overkomt.

Hierbij komt wel dat haat voor een ex-geliefde veel groter kan zijn dan voor een ex-vriend, ik vraag me nog steeds af hoe het mogelijk is dat de uitersten zo extreem zijn. Eigenlijk zou een liefde verliezen niet zooo erg moeten zijn (voor alle duidelijkheid: als je die verliest omdat hij/zij iemand anders heeft), je zit dan immers in dezelfde situatie als de periode voor dat je die geliefde leerde kennen en toen ging het waarschijnlijk wel goed. En dan nog, als je écht van iemand houdt, waarom zou die persoon dan alleen gelukkig mogen zijn bij jou en niet bij iemand anders? Nee, biologisch werkt het niet op die manier. Maar dit is een beetje offtopic...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 03:07 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 01:48:
Wat is nu vriendschap?

Mijn diepe gevoelens zijn zeker ook voor vriendschap, en maar een aantal mogen het gebruiken.
Dat speciale gevoel van vriendschap, dat is maar voor een aantal mensen weg gelegt.

Een vriend is iemand/ iets waarvoor je iets doet zonder er iets voor terug te verw88, zoals bijv koffie halen, hem ophalen van het station, een biertje voor hem kopen etc. etc.

Houden van is de volgende stap, in het rijtje van "vage kennis" naar "je geliefde", na "geven om".

Als je om iem. geeft, ben je bezord om zijn financiele, geestelijke of lichamelijk welzijn en zou je "vriendendiensten(zie boven)" voor hem/haar/het doen om die gene er weer boven op te helpen. Als dit geven om wederzijds is, kun je je
överlevingskansen" vergroten, omdat waneer jij in de penarie zit een vriend of iem. die om je geeft je kan helpen.

Als je van iem. houdt, zijn de mogelijkheden nog veel uitgebreider, uiteraard ben je bezorgd om zijn/haar welzijn, maar ook voel je een (groter) gemis als er "onvoldoende" contact is. Ook doe je meer/vaker moeite om diegene te beschermen tegen mogelijke onbalans in zijn/haar welzijn. Ook als dit houden van wederzijds is(het geen het meestal wel is), zal dit tot grotere "overlevingskansen"
leidden, omdat je nog meer voor elkaar "zorgen" wilt en vaker samenwerkt om moeilijke(r) dingen te bereiken.

Je geliefde zul uitermate verdedigen tegen al het kwaad, omdat hij/zij immers zal helpen bij het reproduceren, het geen(biologisch gezien)topprioriteit heeft, omdat je immer niet voor altijd kan blijven leven....

Naja zo denk ik er ong. over, uiteraard is zoiets niet exact te beschrijven, en reageer je in iedere situatie anders.

[ Voor 20% gewijzigd door Rey Nemaattori op 01-06-2003 17:01 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 01 juni 2003 @ 16:50:
[...]
Een vriend is iemand/ iets waarvoor je iets doet zonder er iets voor terug te verw88, zoals bijv koffie halen, hem ophalen van het station, een biertje voor hem kopen etc. etc.

Als je om iem. geeft, ben je bezord om zijn financiele, geestelijke of lichamelijk welzijn en zou je "vriendendiensten(zie boven)" voor hem/haar/het doen om die gene er weer boven op te helpen.
Wat bedoel je met 'iets' en 'het'? Verder bijna helemaal akkoord, maar een vriendschap waarbij je 'vriend' niets terug doet voor jou, zal niet blijven duren in de meeste gevallen... Het moet van twee kanten komen, zowel in vriendschap als in liefde. (niet dat het zo nauw steekt, maar er moet toch wel degelijk wat balans zijn tussen geven en nemen)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 17:05 ]

Verwijderd

Ik denk dat "houden van" een heel andere context heeft bij vrienden dan bij je lief.Je kan van een vriend houden....maar dan op de manier van : graag omgaan met de persoon, zonder noodzakelijk gevoelens te hebben voor hem/haar ;) , als je je goed verstaat en je graag opstap gaat met die vriend(in) en je jezelf goed amuseert dan kan je ook fun hebbe zonder er echt gevoelens voor te hebben...Je wordt niet zo aanhankelijk....dus ga je hem/haar niet direct op de bek nemen :+ Ik denk ook niet dat je je vriend(in) op een geile manier gaat bekijken...hoop ik toch althans :X ....anders euhhh.....klein probleempje eh :) Je lief doe je ook heel anders tegen....je gebruikt ook lieve woordjes zoals ; schat of lekkertje of weet ik veel.... Hmmm mja dit is mijn mening maar eh 8) .....niet iedereen denkt zo.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een vriend...
Tja, in mijn optiek is een vriend een persoon met wie je lol kan hebben, iemand die je aanwezigheid op prijs stelt en je waardeerd voor wat je bent... Iemand waarbij je terechtkan met problemen of kan vragen om advies ergens bij... Een vriend blijft ook je vriend als het even tegenzit, en laat je niet in de steek...
Leer van Epicurus:
[..hele lap tekst..]

Volgens Epicurus leert de realiteit ons dat vriendschappen bevorderlijk zijn voor een leven van lust, dat wil zeggen voor een leven dat vrij is van angst en onlust. De werkelijkheid gebiedt ons dan ook te veronderstellen dat onze motieven om een bepaalde vriendschap te sluiten in eerste instantie altijd op eigenbelang te berusten. Niettemin ontwikkelt een vriendschap die eenmaal tot stand gekomen is een eigen dynamiek.

Wij hechten ons aan onze vrienden en na verloop van tijd beschouwen wij een vriend niet simpelweg als een 'ander', maar als een 'ander ik' (alter ego). Zoals men voor zijn eigen geluk op lange termijn soms offers brengt (onlusten verdraagt), neemt men ook lasten op zich terwille van zijn vrienden. Iemand die alleen maar van zijn vrienden wil profiteren, is dus geen vriend, en hij die nooit bereid is zijn vrienden een dienst te bewijzen evenmin.

[..nog een lap tekst..]

Epicurus: 'Vriendschap danst de wereld rond en roept ons allen op te ontwaken en onszelf gelukkig te prijzen'.
Biologisch gezien lijkt het mij gewoon 'kuddeinstinct' (sorry als dit bot overkomt, maar weet er niet echt een ander woord voor). Een mens staat zwak alleen, en heeft dus de drang om bij een groep te gaan zitten... een groep die ook voor elkaar opkomt heeft daarvoor het meeste belang zeg maar... Vriendschap heb je als je in de goeie groep zit...

Houden van is een ander verhaal (doch niet veel afwijkend) waarbij de drang tot voortplanten ook nog een rol speelt.

[ Voor 25% gewijzigd door Fludizz op 01-06-2003 23:43 ]

Verwijderd

In mijn ogen is houden van (liefde) juist een ruime term met nuances die verschillen van persoon tot persoon.

Liefde voel ik voor personen die het liefst de rest van mijn leven in mijn leven zou willen hebben. de onderste laag daarvan zijn mijn echte vrienden. Hen hoef ik in principe zelden te zien, toch blijven het mijn beste vrienden...ook op afstand of als er jaren tussen zitten. Je merkt dan toch dat het nog wel goed zit. Dan zijn het vrienden...

Komt daar een bloedband bij kijken, dan is het familie. Ook vaak intiemer omdat je elkaar al je hele leven kent en dicht op elkaar leeft.

Komt daar dan weer sexuele spanning of drang naar extreme intimiteit en het verlangen om altijd bij elkaar te zijn... partnerschap

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 01:48:
Wat is nu vriendschap?

Vriendschap zit volgens mezelf vooral in het feit dat je dingen voor elkaar doet en over kan laten omdat je elkaar vertrouwd en kunt verwachten dat het wederzijds is. Dus vooral vertrouwen en voor elkaar opkomen en accepteren.

Iets vrij breekbaars dus, maar aan de andere kant weer heel rotsvast.

Ik denk ook dat echte vriendschap, vriendschap is dat tijd kan doorstaan.

www.gijsbesselink.com

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 17:05:
[...]

Wat bedoel je met 'iets' en 'het'? Verder bijna helemaal akkoord, maar een vriendschap waarbij je 'vriend' niets terug doet voor jou, zal niet blijven duren in de meeste gevallen... Het moet van twee kanten komen, zowel in vriendschap als in liefde. (niet dat het zo nauw steekt, maar er moet toch wel degelijk wat balans zijn tussen geven en nemen)
Een hond, een stuk steen, een alien, tis maar net wat jij wil. Als jij je steen verzorgt door um elke dag water te geven en hem daar een plezier meej doet en de steen jou een plezier doet met euhm.. op zun plek liggen, dan kun je spreken van een vriendschap, hoewel dit niet te testen is aangezien een steen geen bewustzijn heeft.

Bij een dier echter wel, zo gaven honden vroeger mensen bescherming door te blaffen als er indringers in het kamp waren of te helpen bij het vinden van wild. In ruil daarvoor beschermden de mens de hond tegen zijn vijanden(wolven, beren <vul maar wat in>). zo werd ieders overlevingskans vergroot, en hadden ze er beiden voordeel uit.

Uiteraard dient zoiets van beide kanten te komen (naja tot op zekere hoogte :)), het doel is immers anderen te helpen opdat zij jouw kunnen helpen waneer jij ergens om verlegen zit....

[ Voor 5% gewijzigd door Rey Nemaattori op 02-06-2003 22:06 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hier komt een post die ik niet makkelijk kan verwoorden. (8>

Waaruit ontstaat een band of vriendschap, of een waarde die je aan iemand hecht :?
Meestal komt dit door veel met elkaar omgaan, je leert elkaar kennen etc. en dan kan zoiets ontstaan.

Maar hoe kan dit gebeuren bij iemand die je niet zo goed kent? Kan dat eigenlijk wel? Ik ben van mening dat het wel kan, omdat ik het zelf ervaar.
Het gaat hier om een persoon die ik zo goed als nooit zie, en heel af en toe spreek. Waarmee ik verschillende ruzies heb gehad en wie de meeste mensen allang heel hard gedag hadden gezegd.
De persoon is heel erg in zichzelf gekeerd en ik heb eigenlijk altijd het vermoeden gehad dat er meer aan de hand was, bij wijze van spreken. Ondanks dat we in het dagelijks leven nooit met elkaar te maken krijgen.

Later is gebleken, dat er ook daadwerkelijk meer aan de hand was. Ondanks alles wat er gebeurd is, ken ik deze persoon nog steeds, en heel sporadisch spreken we elkaar. Toch heb ik nog steeds het beste met deze persoon voor en zal ik (ondanks dat we elkaar dus eigenlijk gewoon niet kennen) voor hem/haar ook heel wat op kunnen brengen. Ik denk dat hij/zij datzelfde voor mij zou doen.
Het is alleen nog nooit nodig geweest.
De ruzies hebben best wat veranderd aan onze mening over elkaar, maar tot 5x toe, is het altijd enigszins opgelost, of hebben we er niet meer naar omgekeken.

Ook is deze persoon door alles wat er in de loop der jaren gebeurd is, nogal veranderd. Maar ik heb nog steeds een sterk vertrouwen. Ik heb geen idee waardoor.
Op het moment dat ik denk te verliezen komt hij/zij mij altijd het tegendeel bewijzen, dan wel niet onbewust.

Hoe kun je zoiets hebben bij iemand die je nauwelijks kent?

ps. ik heb de hem of haar weggelaten zodat dat geen invloed kan hebben, maar het is geen fictief persoon, en ik lul niet uit m'n nek zeg maar ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Wat is vriendschap?

Vriendschap is: wanneer je vrienden/vriendinnen zowel in moeilijke als slechte tijden voor jouw klaar staan.

En net wanneer je ze nodig hebben weg gaan.

(8>

workstation server laptop

Verwijderd

eddysmits schreef op 03 June 2003 @ 20:32:
Wat is vriendschap?

Vriendschap is: wanneer je vrienden/vriendinnen zowel in moeilijke als slechte tijden voor jouw klaar staan.

En net wanneer je ze nodig hebben weg gaan.

(8>
De vraag is natuurlijk, waar komt vriendschap dan vandaan? Evolutionair gezien dan..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 23:33 ]

Verwijderd

In mijn ogen is vriendschap een gevolueerde vorm van altruïsme. :D

Voor de mensen die onbekend zijn met deze term. Dat wil zeggen: een soort opofferingsgedrag. Er voor zorgen dat andere individuen van jouw soort overleven. Het overleven van de soort is belangrijker dan het overleven van het individu. Dat zie je bijvoorbeeld goed bij kuddedieren. Daar gaan de mannetjes om de vrouwtjes en kinderen staan om ze te beschermen. Mannen hebben biologisch gesproken, helaas, een lagere waarde. mannetjes zijn vervangbaar, maar een vrouwtje moet haar eigen kinderen dragen en baren en opvoeden.

En samen sta je sterker, zeker met mensen met wie je overeenkomsten hebt. Biologisch gesproken vertserk je elkaars kansen om te overleven (heel biologisch gesproken)
Dat is mijn hypothese in ieder geval... Zo voel ik het natuurlijk niet. Ik vind het gewoon fijn om onder vrienden te zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 01:48:
Wat is nu vriendschap?

ik denk dat vriendschap meer is dan "houden van". Maar in echte vriendschap kan je wel veel van iemand houden dat het een belangrijk en bijzonder persoon voor je is, zoals je vader of moeder ook voor je is.

Ik denk wel dat vriendschap geven en nemen is. Dat is sowiezo met alles wel..
Pagina: 1