Trage SCSI HDD

Pagina: 1
Acties:

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-03 17:01
ik zit al een tijdje met het volgende in mijn maag (figuurlijk) en zou zelf niet echt weten wat ik eraan kan doen.
ik heb wat rondgekeken op het forum en op een ander forum gevraagd, maar ben nog steeds niet van mijn probleem af.
hardware:

ik heb een seagate Cheetah 15K3, 36 GB en een
Tekram DC-390 4W (LSI 1030)
dit zit aangesloten op mijn asus a7n8x deluxe v1.4 in het onderste pci slot.
de schijf zit verbonden met de kortste kabel die bij de scsi-kaart zat, er zat nml een kabel met 3 aansluitingen en 1 met een stuk of 10 in en ik heb gemakszuchtig de kortste gepakt.
met en zonder sp1 gebruikt, maar geen verschil.
ik gebruik de drivers van de cd-> floppy (je moet dit op flop gooien zoals ik handleiding staat omschreven) voor mijn scsi kaart.
overige hardware zie sig.

probleem:

opstarten gaat onwijs traag, als ik mijn andere pc met een 7200rpm ide schijf erin aanzet, dan is die allang opgestart en staat mijn scsi geval nog te laden, te nixen of whatever, iig die is dan nog niet klaar.

wat me opvalt is het volgende: bij het opstarten wordt er van alles gedetecteerd enzo, zo ook de scsi kaart, ok dit kan langer duren als voorheen zonder scsi kaart, dat snap ik, alleen daarna!
daarna als het windows scherm verschijnt, dan komt het balkje wel een keer of 20 voorbij, ik dacht dat de boel juist sneller zou laden met een scsi schijf??
ik hoor de schijf ook amper ratelen. alleen af en toe tik tik tik, dan weer een tel nix en dan weer tik tik tik.
zelf denk ik dat de schijf niet kapot is ofzo.
miin scores met benchmarks zijn ook wel vaag:
sisoft sandra met hdd benchmarkt scoor ik wel naar behoren, hdtach geeft onderaan tussen 60 en 70MB/s aan, alleen aan het begin zijn de waardes daar zeer laag, een ide schijf scoort hoger->dit vind ik ook vreemd, aangezien een scsi schijf met alles sneller zou moeten zijn (behalve kapot gaan :+ )
en pcmark 2002 heb ik helemaal een belabberder score eigenlijk (+/-1100 ongeveer even veel als een ide schijf), maar hier twijfel ik aan de betrouwbaarheid van de benchmark zelf.

met spellen ed. heb ik nog geen echte snelheids winst gemerkt eigenlijk, nu weet ik dat het nooit 50% ofzo sneller zou zijn, maar ik neem aan dat het toch wel iets moet schelen vergeleken met 'gewone' harde schijven.
niets, maar dan ook niets geeft mij het gevoel dat ik erop vooruit ben gegaan door een supersnelle en dure scsi schijf te kopen.
sterker nog ik ben er op achteruit gegaan lijkt het wel, want ff snel me pc ergens voor aanzetten gaat gewoonweg niet.

ik heb bootvis al geprobeerd, maar ook dat hielp totaal niet, ja alleen de eerste keer, daarna was het weer gewoon traag met opstarten.

hellup hellup hellup, de wereld vergaat :'(
nee dat ook weer niet, maar als er iemand is met handige tips of die hier ook ervaring mee heeft, dan zou mij dat zeer verblijden :)
als er meer info nodig is dan wat hierboven vermeld staat, dan geven jullie maar een brul.

Verwijderd

Ik heb net even op de site van Tekram gekeken.

In deze manual staan een heleboel instellingen van de bios van de scsi-kaart, die mogelijk zorgen voor het langzaam detecteren van devices enzo.

Ik weet niet of je al met die instellingen wat geprobeerd hebt?

Houdt er trouwens rekening mee, dat een systeem met scsi altijd een stuk trager boot ;)

Toen mijn eigen AHA-2940UW er uit ging, scheelde me dat zeker 1 minuut :)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 23:09
- steek je scsi kaart een in een ander pci slot (bij voorkeur de 2de van boven)
- heb je wel een actieve terminator gebruikt ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dit is al een ander keer voor gekomen en ook toen heb ik geholpen. Maar goed nog een keer :)

Waarschijnlijk heb je je scsi disk en ide disk in het zelfde station gehad en heeft windows hem getagged. Weet niet meer pcies hoe het heet maar als je in je boot.ini kijk (c: root)
dan staat er iets van diskid.
Dit zorg ervoor dat windows netjes opstart met verschillende schijven en controllers. Nadeel is dat het onzettende lange wachtijd geeft. Ook een windows herinstalatie helpt niet tenzei je je hdd format. Dat geeft veel verwarring. Anywayz haal die disk id uit je boot.ini en hij start gewoon lekker door zonder die enorme wachtijd waar hij nix lijkt te doen.

Zoek evt op microsoft.com naar diskid

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Iets zegt me dat je de verkeerde kabel hebt gepakt en er misschien geen terminator aan hebt gehangen. Dat de kabels fysiek passen wil niet zegen dat ze allemaal hetzelfde zijn ;) Je moet die twisted LVD kabel nemen, da's veelal de langste. Kijk eens bij het booten (of in het BIOS v.d. controller) hoe de disk ingesteld staat (MB/s, U160, 8 of 16 bits en dat soort meldingen). Heb je nog meer SCSI devices? Dan moet je ook op de ID's letten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ZyCo DaMiaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05-2025
-probeer ff je bios van je mobo te updaten en je bios van je kaart.
-check ook ff de instellingen van je bios kaart je kan ze wel wat optimalizeren zodat hij sneller opstart [dat kan bij mij namelijk wel ik heb wel een ander kaart maar goed]
-probeer eens met atto je schijf te checken hoe de prestaties zijn
-ik heb het probleem dat xp mijn 15k.3 ook niet goed herkent in de zin van de prestaties zijn ook niet optimaal. wat ik gedaan hebt is de cache write uitschakelen via hardeschijf eigenschappen. en met een extern programma steeds weer de cache write aanzetten als windows is opgestart. dan werkt hij bij mij wel optimaal.
windows service pack zou dit probleem oplossen maar heeft bij mij niets geholpen ik hoop dat de volgende versie van windows wel wat beters is.
-ik neem aan dat je je gebruiks aanwijzing goed heb doorgelezen en dat het niet aan een kabel ofzo zou moeten liggen, of kijk het inieder geval nog een keer na.

probeer ff die dingen misschien helpt het bij jouw ook.

[ Voor 10% gewijzigd door ZyCo DaMiaN op 01-06-2003 10:30 ]

Verwijderd

http://www.tekram.com/images/DC-390U3_Series.jpg

welke kabel heb jij gebruikt??

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Gebruik je WindowsXP?

Zo ja, kijk even op deze site: http://scsi.radified.com/ ,onderaan de pagina.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Verwijderd

Xfile schreef op 01 juni 2003 @ 16:31:
Gebruik je WindowsXP?

Zo ja, kijk even op deze site: http://scsi.radified.com/ ,onderaan de pagina.
lees de openings post eff door.........

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 21:12:
[...]

lees de openings post eff door.........
Gelezen en over het hoofd gezien.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Paulus0013
ik heb de 2e van boven gebruikt, btw de bovenste is bij mij oranje met wit ipv blauw zoals daar.
tevens heb ik de terminator die erbij zat ook niet gebruikt.
dus ik neem aan dat ik de andere kabel er aan moet hangen.
moet die terminator ook nog aan die kabel komen?
en zo ja/nee, welke connector moet er aan me hdd dan en eventueel aan de terminator?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 23:09
gebruik eens heeeel snel die LVD kabel met terminator dan (oranje dus) :|

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Abbadon
Dit zijn toch best wel SCSI basics eigenlijk :/ Anyway, pak die LVD kabel zet de terminator aan de kabel op deze manier:

code:
1
Controller------Disk-----Terminator

Zie ook de manual en de FAQ, daar staan dit soort dingen allemaal wel in omschreven. Tip: lees wat meer over SCSI.

• Paulus0013
ja blijkt dus maar weer dat ik nog meer leek ben op scsi gebied als ik zelf dacht.
ik zal vanmiddag/vanavond eens ff die kabel veranderen, dan post ik daarna het resultaat.
bedankt zover.

• Paulus0013
ik heb de kabel verwisseld en de terminator eraan gehangen, alleen ik merk niet bepaald verschil met opstarten.
ik weet niet hoe snel jullie scsi configs opstarten?
bij mij komt het balkje onder het xp logo zon 15-20 keer voorbij, ook na de verandering van kabel.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-03 19:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je snel wilt booten moet je vooral geen SCSI nemen. Gewoon een snelle ATA-disk op de onboard controller en zo weinig mogelijk hardware in de pc stoppen.

Die van mij doet twee minuten over het booten dankzij een LSI MegaRAID die nogal wat tijd nodig heeft om te initialiseren.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Femme schreef op 02 June 2003 @ 23:02:
Als je snel wilt booten moet je vooral geen SCSI nemen. Gewoon een snelle ATA-disk op de onboard controller en zo weinig mogelijk hardware in de pc stoppen.

Die van mij doet twee minuten over het booten dankzij een LSI MegaRAID die nogal wat tijd nodig heeft om te initialiseren.
Dat bedoelt ie helemaal niet. Het is logisch dat het initialiseren langer duurt maar hier gaat het echt om starten van windows zelf na de initialisatie.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-03 13:51

NEK

Dan maar wachten op de S-ATA Raid 0 :9 .
Kijk maar bij de review van die nieuwe disk op de frontpage!

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 22:07
NEK schreef op 02 juni 2003 @ 23:09:
Dan maar wachten op de S-ATA Raid 0 :9 .
Kijk maar bij de review van die nieuwe disk op de frontpage!
Waarom wachten?? kijk hier maar eens.. Draai er al 2 in raid-0.. :D

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is dit probleem nou eigenlijk al opgelost? Anders wil ik paulus nog eens na mijn opmerking wijzen. Zoals eerder heb ik er iemand al es mee geholpen die er in eerste instantie ook niet naar had gekeken. Disk signatures zijn lekker verstopt :D

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 10:14
Paulus0013 schreef op 02 juni 2003 @ 22:40:

ik weet niet hoe snel jullie scsi configs opstarten?
bij mij komt het balkje onder het xp logo zon 15-20 keer voorbij, ook na de verandering van kabel.
35 seconden duurt het bij mij om winxp op te starten, dat is dus alleen windows + handmatige inlog t/m het laden van de desktop met opstart programma's

initialiseren van scsi disks voor dat windows laad niet inbegrepen (+- 10-15 seconden)

dit alles op een epox 8rda+, amd2500, adaptec 19160, u2w kabel met daarop een ibm 18GB 10K rpm

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-03 19:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

The Dolf schreef op 02 June 2003 @ 23:08:
[...]

Dat bedoelt ie helemaal niet. Het is logisch dat het initialiseren langer duurt maar hier gaat het echt om starten van windows zelf na de initialisatie.
Dat snap ik ook wel dat daar het probleem nu ligt, maar als hij zo graag snel wil opstarten had ie helemaal niet aan SCSI moeten beginnen aangezien het dan altijd een stuk langer duurt voordat het booten van het OS kan beginnen..

• Paulus0013
nee op zich is mijn probleem nog niet echt verholpen, aangezien de boel nog steeds even traag opstart.
verder loopt alles wel naar behoren denk ik, aangezien je het verschil vaak niet zo heel erg merkt met 'normaal' pc gebruik zoals games.

• Paulus0013
hallo mensen, ik kick mijn eigen topic nog maar eens omdat mij iets is opgevallen.
ik ben de laatste tijd veel met me pc aan het expirimenteren en overklokken en heb daarbij ook diverse benchmarks gedraaid, waaronder ook een aantal harde schijf snelheidstests.
de dingen die ik gedraaid heb waren:
pcmark, vind ik zelf zeer slecht mbt to hdd score.
HD tach, HD speed en Sisoftsandra.
nu zit ik met die laatste met iets vreemds.
ik heb een scsi schijf en een 7200.7 schijf.
maar met buffered read en write scoort die ide schijf gewoon een stuk hoger:
read: 83 om 28 en write 84 om 74.
nu vind ik dit zeer raar, aangezien een scsi schijf, lijkt mij, in alle opzichte eigenlijk vet beter zou moeten scoren dan een gewone ide schijf.
kan iemand dit misschien verklaren?
zelf vind ik dit zeer vreemd, want volgens mij moet een scsi schijf wat betreft lezen van data gewoon stukken sneller gaan, hij draait 2x zo snel, acces time is 2x zo laag.
ik zou het zo niet weten, vandaar dat ik jullie er ff mee lastig val.
mijn dank is groot voor degene die enige opheldering geeft.

nog een leuk iets, ik gooi zo'n cdrom erin die erbij geleverd, iets met synology software, krijg ik braaf de melding dat mijn tekram adapter properly geinstalleerd moet staan.
nu staat er in de hardware lijst gewoon lsi 1030, maar nergens de term tekram, ook verder geen software van tekram zelf ofzo, dus mij een vraag hoe ik die software dan aan de gang krijg. (als het al zinvolle software is)

[ Voor 16% gewijzigd door Paulus0013 op 06-09-2003 07:43 ]

• Paulus0013
ZyCo DaMiaN schreef op 01 June 2003 @ 10:27:
-probeer ff je bios van je mobo te updaten en je bios van je kaart.
-check ook ff de instellingen van je bios kaart je kan ze wel wat optimalizeren zodat hij sneller opstart [dat kan bij mij namelijk wel ik heb wel een ander kaart maar goed]
-probeer eens met atto je schijf te checken hoe de prestaties zijn
-ik heb het probleem dat xp mijn 15k.3 ook niet goed herkent in de zin van de prestaties zijn ook niet optimaal. wat ik gedaan hebt is de cache write uitschakelen via hardeschijf eigenschappen. en met een extern programma steeds weer de cache write aanzetten als windows is opgestart. dan werkt hij bij mij wel optimaal.
windows service pack zou dit probleem oplossen maar heeft bij mij niets geholpen ik hoop dat de volgende versie van windows wel wat beters is.
-ik neem aan dat je je gebruiks aanwijzing goed heb doorgelezen en dat het niet aan een kabel ofzo zou moeten liggen, of kijk het inieder geval nog een keer na.

probeer ff die dingen misschien helpt het bij jouw ook.
hier lijkt het aardig op, naar mijn idee lijkt het veel op jou probleem.
ergens merk je dat de schijf wel snel is, maar iets remt het net zo hard weer af ofzo, net of je je cache niet aan hebt staan, zon gevoel heb ik althans, aangezien ie met buffered (das toch vanauit de schijfcache) acties slecht scoort

• Abbadon
Paulus0013 schreef op 06 september 2003 @ 07:03:
.....
de dingen die ik gedraaid heb waren:
pcmark, vind ik zelf zeer slecht mbt to hdd score.
HD tach, HD speed en Sisoftsandra.
nu zit ik met die laatste met iets vreemds.
.....
Als het op disken aankomt gebruik ik geen sisoft. Sterker, de meeste benchmarks zijn slechts illustratief. Belangrijkste is hoe de disk plus controller zich irl gedragen(?). Maar aangezien je verder niet met vergelijkend materiaal komt vraag ik je eens een printscreen van HD Tach en ATTO te posten hier. Hier kan je iig uit afleiden of de disk wel optimaal draait (als je daar al te lage scores in terug ziet zit er waarschijnlijk iets mis).

Wat je vraag over de driver betreft, er zit een LSI 53C1030 op die Tekram dus die lijkt wel goed geïnstalleerd te zijn.

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
mischien geheel overbodig, maar heb je windows XP al eens opnieuw geinstalleerd (dus een format c: ) :?

ik kon dat namelijk niet zo snel uit jouw verhaal halen (wel dat je de drivers van floppy had gehaald, maar dat hoeft ook niet alles te betekenen)

A wise man's life is based around fuck you

• Knilessam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-01-2022
heb je de SCSI schijf wel geconverteerd als dynamische schijf? (onder schijfbeheer)
Zitten de schijf en terminator wel aan goede connector van LVD-kabel?
probeer de controller eens in ander PCI slot. lieft eigen IRQ voor de controller
Zitten er ook andere devices aan dezelfde kabel die geen LVD-devices zijn zoals bijv. een brander, dit haalt namelijk snelheid omlaag.
Zoals al gezegd, post eens wat ATTO of HD-tach benches.

Ik heb zelf ook 15k.3 i.c.m. Tekram DC-390UW. Het tijdsverlies bij het opstarten (voor Windows XP) kun je verkorten door in de bios van de controller alle scsi ID's te disablen behalve degene waaraan de schijf en andere apparaten hangen. Het detecteren van de controller duurt bij mij hooguit 4 seconden en dan start Windows op. Mijn systeem start vanaf startknop in ongeveer 55-60 seconden op. Maar goed, het 'snel' opstarten zegt mij weinig, want dat doe je hooguit 1 a 2 per dag. het snel werken in Windows heeft bij mij veel meer prioriteit.

Gevoelsmatig kan ik wel zeggen dat mijn SCSI schijf sneller is, vooral tijdens werken aan grote bestanden. filmbewerking, veel bewerkingen in Photoshop met grote bestanden e.d. In de algmene windows omgeving is het geheel wel sneller maar niet erg veel. Tijdens het werken met bijv. MS office pakket zul je de snelheidswinst niet merken.
Nu speel ik zelf zelden games, maar het lijkt mij dat een SCSI schijf hier niet veel performance winst geeft, omdat er relatief weinig schijfactiviteit is. Dit kan een 7200 rpm schijf ook makkelijk trekken. Vooral goede 3D videokaart lijkt me hiervoor beter.

----- EDIT-----
Heb voor de grap mijn opstarttijd maar eens geklokt.
Vanaf startknop --> XP volledig gestart: 1:11 minuten
Starten Windows, vanaf zwarte scherm, waarna windows balk in beeld komt: 40 seconden.
Dus duurt het doorlopen van Bios, detecteren IDE schijven, cd-rom en natuurlijk detecteren van SCSI schijven toch nog 34 seconden en dus bijna net zolang als starten van Windows. Toch grappig, maar eigenlijk niet interresant.

mijn systeem: Asus P4PE, 2.5Ghz, 512mb-333 niet overclocked en zooi randapparatuur

[ Voor 22% gewijzigd door Knilessam op 06-09-2003 13:16 ]

• Paulus0013
ok, screenshots zal ik zo ff uploaden, wat ik nu wel kan melden is het volgende:
@zwelgje, pc is gister vers geinstalleerd.
verder is de scsi schijf het enige scsi apparaat dat aan de controller hangt.
schijf en terminator zitten als volgt aan de kabel: ene uiteinde zit een de scsi controller (duh), de connector daarna zit aan me schijf en aan de connector gelijk daar weer na zit een terminator.
over dat pci slot, ik zal strax ook eens een ander slot proberen.
maar naar mijn id had de kaart al een eigen irq.
ook zal ik ff de andere id's middels de scsi bios disablen, al heeft dit denk ik alleen invloed met opstarten en niet wat betreft de rest van het gebruik.

wat mij opvalt is wanneer ik bv sisoft draai, dat ik een ide schijf lekker hoor ratelen en dat mijn scsi geval gewoon dooie momenten heeft om het zo maar ff te zeggen.
maar goed screenshots komen er zo aan;)

• Paulus0013
pics:
http://members.rott.chello.nl/mstuurman/hdtach.JPG
http://members.rott.chello.nl/mstuurman/atto.JPG

wat betreft atto, vind ik de bovenste paar lijntjes, gewoon te slecht, aangezien mijn ide schijf beter scoort.
en wat betreft hdtach, mijn ide schijf, heeft daar een hogere burst en ook een zowat gelijke score.
voor de gein hieronder de scores van me ide schijf, kunnen jullie het zelf zien wat het denderende verschil is:
http://members.rott.chello.nl/mstuurman/hdtach2.JPG
http://members.rott.chello.nl/mstuurman/atto2.JPG

ok ben® ff weg, ff de controller in ander slot vrotte en zal daarna nog eens die progjes draaie om te zien of het uitmaakt, jullie horen nog van me >:)

[ Voor 91% gewijzigd door Paulus0013 op 06-09-2003 15:07 ]

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Ik heb dezelfde harde schijf i.c.m. Tekram DC390U3D.
Ik vind die ATTO test resultaten vrij normaal, echter
die HDtach resultaten die je laat zien lijken mij te
laag. Het lijkt wel of the throughput afgetopt is op
48Mps. Wel mooi recht over het gehele bereik maar
dit is echter ook verdacht.

Mijn HDtach resultaten:
Verloop kromme : 75Mps naar 48Mps gemiddeld 64Mps
Random Access Time : 5,8 - 6,3 ms
Read Burst Speed : 80 - 90 mbs
Cpu utilization : 1.6%

Werkt die schijf wel op U320 of U160 modus in je
controller? Heb je een cdrom of een ander SCSI
device op hetzelfde kanaal gekoppeld?

Ooit wel eens van het tooltje XPCachefilter.exe
gehoord. Indien je dit gebruikt valt onder de
Atto benchtool spectaculaire verbeteringen te
constateren. Bij andere disktools is het niet echt
merkbaar.

Het stagneren van de windows opstart procedure
kan ook met je netwerkverbinding te maken hebben.

[ Voor 95% gewijzigd door NaZGuLL op 06-09-2003 15:56 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Verwijderd

Zet die SCSI kaart eens in het 2e PCI slot van boven. Meestal zijn de eerste 3 master sloten en op het eerste slot zit vaak de IDE bus. Misschien helpt dit. Wat ik ook laatst tegenkwam in een Asus mobo, was een biosoptie met 32bit transfer mode. Ik dacht dat dit juist aan moest, maar toen startte het systeem echt veel trager op.

• Paulus0013
ben ik weer, heb de kaart in het 2e pci slot gevrot en de scores blijven gelijk.
heb alle andere scsi id's uitgezet, maar dat helpt alleen 2sec omdat ie dan tijdens opstarten die id's niet scant, en is dus niet een oplossing voor mijn probleem.
eens even zien wat kunnen we nu nog proberen?
iemand noemt hier iets windows xpcachefilter.exe geem id wat dit inhoud verder...
en nogmaals vooral naar Nazgull gericht: er hangt ALLEEN, ONLY, NUR 1 scsi disk aan verder nix. dus het kan niet zo zijn dat er iets anders is dat het afremt.
zelf blijf ik het maar raar vinden.
@latency: waar vind ik die opties met 32bit transfer mode?
ooit las ik ergens dat ik ook met de pci latency timer kon spelen, maar dat schijnt in mijn bios niet te bestaan.
nou, ik zou het zelf niet echt weten, moet ik het in hardware configuratie zoeken of zal het een driver probleem moeten zijn? wie het weet mag het zegge, het ff uitlegge

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Hoe wordt je harde schijf herkend in je SCSI bios?
Hij zou deze schijf moeten herkennen als een U160
of een U320 type device. In je SCSI bios kun je ook
voor de verschillende gekoppelde apparaten de speed
en de breedte van het datapad(16 bits) apart instellen,
ook per SCSI controller(ik heb een dubbele controller).
Bekijk dit nog eens.

Welke drivers gebruik je voor de SCSI controller?

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• Paulus0013
ik heb zojuist weer wat geprobeerd, heb de schijf aan de andere interne aansluiting gehangen, maar daar scoorde het spul nog slechter, dus dat heb ik snel terug gezet.
voor zover ik begrepen heb, heb ik de bios instellingen van de controller juist ingesteld.
hij word gezien als 320 device en alles staat maximaal ingesteld.
en de drivers die ik gebruik zijn de drivers die er standaard bijzaten.
ff stare welke versie dat ook weer is: versie 1.8.0.0
heb op de site van lsi wel een andere driver gehaald, maar blijkbaar is dat een driver voor de 1030 en de 1020 en dat is versie 1.7
ik begin een beetje hopeloos te worde inmiddels.
wat voor mogelijkheden blijven er nu nog over?
buiten een grote hamer.
geef niet voor nix meer dan 700 euro uit voor slechts 36GB's had ik beter een 40GB ide schijf kunnen kopen lijkt het wel. had ik een 0 minder uit hoeven geve :Y)
en jullie zien zelf dat de score zowat gelijk liggen met mijn andere harde schijf, iets dat niet logisch is lijkt mij.

[ Voor 19% gewijzigd door Paulus0013 op 06-09-2003 16:05 ]

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Voordat je met een hamer in de weer gaat, stuur die
harde schijf met controller dan maar mijn kant op,
lijkt mij wel een aardige update :)

Kalm aan zou ik zeggen, het oplossen van een pro-
bleem gaat niet altijd snel. Het is niet altijd even
makkelijk op afstand advies te geven, als jij bijvoorbeeld
zegt dat je het goed hebt aangesloten, moeten we dat
maar van je aannemen. Het blijft ook lastig inschatten
hoeveel iemand weet.

Kabel, terminator, SCSI bios instellingen, SCSI-ID, drivers
lijken mij de meest voor de handliggende boosdoeners.
Toch geen afwijkende clustersize gebruikt met installatie
of een image van een oud systeem gebruikt waarop dit
niet standaard stond ingesteld. Eventueel zitten rommelen
met software caching binnen Windows?

[ Voor 6% gewijzigd door NaZGuLL op 06-09-2003 16:41 ]

• Paulus0013
nou ok, begin het topic van begin door te leze zou ik zegge.
als ik jullie adviezen goed heb opgevolgd, heb ik nu de goede kabel, en hoe ik de schijf, controller en terminator eraan heb hangen staat een paar posts terug.
dus ik ga er vanuit dat dat in orde is.
dan komen we bij de bios instellingen de reden waarom ik aanneem dat alles goed staat is omdat dingen gewoon niet sneller, hoger of wat dan ook ingesteld kunnen worden.
ik neem ook aan dat als ik scsi 320 kan kiezen dat ik daar dan voor moet kiezen ipv dat ik 160 neem.
clustersize lijkt mij ook ok, staat op default van 1024 geloof ik.
dan de drivers, hetgeen waar ik zelf iig geen zekerheid over heb.
image van een oud systeem is ook uitgesloten ik heb gister xp er met cd en natuurlijk diskette van scsi kaart geinstalleerd.
voor de rest heb ik alle drivers en programmas geinstalleerd die ik normaal ook installeer en heb ik niet in windows met instellingen lopen klooien. ik dacht ik vraag het eerst voordat ik voor de zoveelste keer op nieuw kan installeren.
en ja ik weet zelf ook dat op afstand problemen zeer lastig, eerder niet dan wel, op te lossen zijn, jammer genoeg.
vooral de niet standaard problemen van minder standaard onderdelen.
misschien toch weer bij af beginne?
oftewel bij hoe zit alles aangesloten......
ik zou het anders ook niet weten.
iets zei me dat scsi weleens problemen kon geven als je er niet in thuis bent.
schijf word btw ook lekker warm kwam ik net achter.
dan nog iets heel idioots er zitten wel aardige wat pinnen op zo'n schijf, veel meer als bij een ide schijf, waar dienen die dingen voor?
wat ik begrepen had was het niet om te jumperen zoals bij ide schijven, maar waarvoor dan wel... (misschien heb ik het mis)
maar goed, kan wel een heel levensverhaal gaan vertelle, maar mijn probleem blijft nog steeds, jammer genoeg

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
ik vind die 69mb die je haalt op 1 schijf anders zeer behoorlijk

of had je echt verwacht dat je 320mb zou halen ??? lijkt me niet he,

overigens 1 scsi disk maakt nog geen performance winst, meerder scsi disken wel (scsi kan parallel werken, das de kracht van scsi)

+ je staart je blind op sequantiele transfer rate's, scsi is sterk in 'random access seeks'

A wise man's life is based around fuck you

• Paulus0013
vriend luister en vooral kijk
ik snap dat die 320 niet haalbaar is omdat:
1. mijn pci bus dat niet trekt
2. mijn scsi schijf maar ergens tot 89 ofzo gaat volgens de fabrikant.
3. eigenlijk het niet meer dan logisch is.
ik mag dan een leek zijn op scsi gebied, maar dit had ikwel begrepen.
dus ik wil jou vriendelijk doch dringend verzoeken mij ff aan te zien voor iemand die nog wel nuchter denkt. je weet wel tweakers.net is niet voor leken bestemd en dit soort dingen valt onder basiskennis.
waar het mij om gaat wat ik al langer duidelijk maak is dat mijn scsi en ide schijf nagenoeg gelijk presteren.
die scsi geeft niet de burst die ik ervan verwachtte. ipv dat dat ding lekker gaat ratelen als ik een spel laad, lijkt het er wel op alsof ie alles op een laag pitje doet.
en zo lijkt het ook met andere dingen als benchmarks, nu weet ik ook dat ikme daar niet op moet blind staren, maar ik mag toch op zn minst verwachten dat het schijfje +/-20% beter zal scoren dan mijn andere schijf.
vooral het feit dat ie met kleine data hoeveelheden slecht scoor (trager dan ide) vind ik raar, immers in alle opzichten is scsi sneller.
dan de buffered read/write hoe kan een ide schijf ooit hoger scoren daarin?
maar goed we kunnen wel een eindeloze discussie gaan houden van wat ik wel en niet kan verwachten, maar dat lost het probleem niet op.
en zeg nou zelf er is wel degelijk een probleem als je ziet wat de resultaten zijn.
ik heb resultaten van andere mensen gezien, mensen met soortgelijke schijven zegge ook dat het beter moet kunnen.
en nee 90mb/s haal ik niet, maar ik kan toch op zn minst iets van 60 verwachte met een test als hdtach.

ik heb tenslotte nog een vraag aan andere scsi gebruikers:
is het normaal dat de schijf een soort wachttijd van 10 sec heeft?
ik leg het ff uit: ik open een spel, ga de menus door kies een level en wil spelen.
op dat moment begint de pc het level te laden.
dan lijkt het er wel op alsof ie eerst 10sec. nix doet, dan een stuk ratelt en ff 2 sec nix en dan is het er pas.
hoort het niet zo te zijn dat ie meteen begint?
ik vind dit maar vreemd, maar kan ook aan mij liggen.
ik weet nu niet meer of ik tevreden moet zijn met hoe het presteert of niet, de een zegt dit, een ander weer dat.

• NaZGuLL
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Als ik je nu zo hoor zou ik zeggen lees eerst eens even wat door.
Bij Seagate kan je leuke pdf's te downloaden waar precies staat waar
alle aansluitingen op je hardeschijf voor zijn (juiste id ingesteld?).
Lees ook even op je gemak de handleiding door van de controller.
Mocht dan volgens jouw alles correct zijn ingesteld en toch niet
naar behoren functioneren, doe dan eens een search op het type
controller en zoek of er meer mensen zijn met soortgelijke problemen.

Misschien op storagereview forum.

Het tooltje dat ik je heb toegezonden, enkel gebruiken als de problemen
die je nu hebt zijn opgelost. De waarden die ik heb doorgegeven in een
paar posting terug zijn waarden die ik op twee verschillende systemen
heb behaald. Zowel op een AMD systeem als op een P4 systeem haal ik
met de hardeschijf/ controller combinatie overeenkomstige waarden.

[ Voor 28% gewijzigd door NaZGuLL op 06-09-2003 17:09 ]

• Paulus0013
handleiding controller is niet meer dan nix, het enige wat daar in staat is het bios en de menus ervan, verder totaal geen info over bv terminators of wat dan ook.
op dit forum zijn iig weinig mensen met deze controller, tenminste via de search vond ik er niet zo veel.
dan ga ik nu maar eens ff wat lezen.

edit:

nu bezig met low level format.
om 1 of andere reden dacht ik dat de sector size 1024 was.
terwijl dit 512moet zijn.
iig eens kijke of dat dit iets uithaalt.

edit2:

ik denk dat ikhet maar opgeef ofzo
nog steeds blijft het met hdtach op de magische grens hangen

[ Voor 33% gewijzigd door Paulus0013 op 06-09-2003 19:34 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
niet opgeven! dooooooorrrrrrrr.

Al je niet nodige hardware er uit, en een windows reinstall, als je xp had nu 2000 of andersom. En dan weer testen.

of de kaart plus disk in een ander syteem zetten, das niet zo veel werk, en dan kijken wat ie doet. En de schijf ergens anders testen en de kaart ook.

door caching kan je schijf ook in een soort burst werken, dus ratelen en dan even niet en dan weer ratelen.

Maar er zit gewoon iets niet helemaal lekker denk ik, een 15k3 moet 70 mb sustained kunnen halen.

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 06-09-2003 19:58 ]

specs

• Knilessam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-01-2022
Paulus0013 schreef op 06 september 2003 @ 14:51:
schijf en terminator zitten als volgt aan de kabel: ene uiteinde zit een de scsi controller (duh), de connector daarna zit aan me schijf en aan de connector gelijk daar weer na zit een terminator.
De terminator moet je aan het laatste slot hangen van de kabel. Altijd begin en eind termineren van een kabel. Begin is controller en eind is terminator.
Kijk ook even of je de jumpertjes van de disk zo hebt staan als de handleiding aangeeft. Volgens mij geen jumpers bij 1 schijf. (dit weet ik uit mijn hoofd niet zeker)

Mischien is het ook verstandig om de bios van de computer en controller te ressetten. Dus standaard instellingen. Mischien heb je door alle instellingen en evt. overklokkingen wel verkeerde dingen ingestelt.
Ik las het ook al eerder, maar traag opstarten kan liggen aan verkeerde netwerkinstellingen, trek netwerkkabel er eens uit.

Begin met basis --> standaard bios instellingen, alleen moederbord, videokaart en controller. Ook alle IDE schijven van je bord aftrekken. Kijk eens of dat iets helpt. Vaak is het probleem simpeler dan dat je denkt.

[ Voor 54% gewijzigd door Knilessam op 07-09-2003 17:01 ]

• Paulus0013
zo daar ben ik weer.

heb inmiddels flink zitten stoeien met alles en zelfs de scsi schijf een tijdje in de kast gelegd, zo ontevreden was ik erover.

nu heb ik laatst mijn scsi schijf als rma opgestuurd omdat ie nog maar zo'n 14MB/s deed :'(

goed nieuwe schijf vandaag ontvangen en vol goede moed weer begonnen met het opnieuw installeren van alles.
tot mijn ergernis start windows nog steeds traaaaaag op.
het zwarte scherm met XP logo staat wel erg lang in beeld.
hier een HDtach score, die vind ik ook wat tegen vallen mijn 7200.7 seagate schijf haalt zelfs beter :(

http://members.chello.nl/mstuurman/hdtach3.JPG

dat de snelheid strak hetzelfde blijft is leuk, maar niet als je je bedenkt dat er nog zo'n 20MB/s bij zou moeten/kunnen. (Of zie ik dit verkeerd?)

verder zit de Cheetah 15K3 aangesloten op een Tekram controller, dezelfde als in de openingspost.
de kaart zit in het onderste pci slot van mijn Asus A7N8X Deluxe rev. 1.4 met bios 1007.
overige specs zijn nog niets veranderd (zie sig), enige verschil is dat mijn hele pc nu op default loopt.
de scsi schijf wordt gekoeld middels een 80mm fan, dus warmte is ook geen issue.
tja wat valt er verder te melden ... :?

drivers:
Win XP Pro
Catalyst 3.10
asus: 116
LSI (scsi controller): 1.8

uhm shoot me, ik weet het zo niet meer hoor.
of moet ik deze waardes normaal vinden?

edit: als laatste vermelding: ik heb aan de scsi schijf niets van jumpers veranderd, ik neem aan dat als ik de schijf als enige schijf gebruik dat alles toch wel goed staat ??

edit2:
ik zat nog eens wat te lezen en ik las ergens dat het iest met de write through te maken kan hebben dat scsi onder win xp niet zo lekker scoort :?

edit 3:
hier een atto score, die lijkt mij, zo slecht niet is:
http://members.chello.nl/mstuurman/atto3.JPG

ik blijf het alleen zo raar vinden dat de boel zo ontzettend traag opstart :(

[ Voor 19% gewijzigd door Paulus0013 op 12-02-2004 14:10 ]

Pagina: 1