[Geluid] Interne DVD direct op versterker

Pagina: 1
Acties:

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Is het mogelijk om met een HTPC de interne DVD speler (Liteon 16x48, standaard, niet optisch/coax.dig) direct door te schakelen op je versterker. De reden hierachter is de volgende: Ik heb een 6.1 versterker (Marantz SR 4300) en een 5.1 geluidskaart (NForce2 Soundstorm). Omdat het signaal nu via mn soundstorm loopt is het niet mogelijk 6.1 uit mn versterker te krijgen.
Verder vroeg ik me af of iemand kan uitleggen waarom het signaal niet gewoon onbewerkt 'doorgegeven' kan worden door de geluidskaart?

Orange & Red

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Wordt het - digitale - signaal dan bewerkt door je geluidskaart?
En is de DVD opgenomen in 6.1 (of beter) ?

[ Voor 25% gewijzigd door Brothar op 01-06-2003 00:43 ]

eagle

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Het geluid wordt geencodeerd, er zit nml een DD encoder op.
http://www.nvidia.com/view.asp?IO=feature_soundstorm
Nee, lang niet alle DVD's hebben 6.1, maar we praten nu natuurlijk over degene die dat wel hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door C4M1 op 01-06-2003 00:46 ]

Orange & Red

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik heb een vermoeden - en niet meer dan dat - dat het digitale geluid van een DVD-drive rechtstreeks door te lussen moet zijn. Dit vermoeden is gebaseerd op het feit dat mijn geluidskaartje van destijds 45 gulden (een A-trend) een SPDIF-uit heeft.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n goedkoop kaartje digitaal geluid 'omvormt'.

Daarnaast: gedigitaliseerd geluid zal wellicht eerst een beschrijving geven van de norm ( 5.1 of 6.1 etc) met daarna per bron (5, of 6 +sub) het geluid digitaal beschreven.
Dan is begrijpelijk dat je soundstorm het omvormt (hij kan dan 1 frequentIedeel/ bron aan een andere toevoegen).

Is die encoder op de soundstorm niet uit te zetten, zodat de SPDIF daarvan als "pass-through" kan optreden ?
(verder gaat mijn kennis/inzicht niet)

eagle

Verwijderd

Koop gewoon een losse DVD speler.

Beeld en geluid is altijd beter dan via de PC welke in het bezit is van brakke dacs (als die er al op zitten en het niet door de processor gebeurt).

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 06:24:
Koop gewoon een losse DVD speler.

Beeld en geluid is altijd beter dan via de PC welke in het bezit is van brakke dacs (als die er al op zitten en het niet door de processor gebeurt).
Als je een geluidskaartje digitaal (via spdif of optisch) op je versterker aansluit, dan behoort het signaal onbewerkt verstuurd te worden. Je moet dan wel je dvd ook met de digitale uitgang op je geluidskaart aansluiten... Mist je DVD drive een dergelijke aansluiting dan kun je het vergeten!
In dat geval wordt het signaal geconverteerd naar analoog.

Tja, een gewone DVD speler heb je al voor een Euro of 70... Digitaal aansluiten en klaar. Het signaal moet immers onbewerkt de versterker bereiken!!!

Of het beeld en geluid beter is dan dat van een PC hangt maar net af van je configuratie..................

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Zelfs in digitale uitgangen zitten werelden van verschil. Het digitale signaal mag dan wel "onbewerkt" zijn, het moet toch in licht of elektriciteit omgezet worden.
Digitale audiosignalen vanaf de computer zijn meestal brak.

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Ik heb de Soundstorm chip via apparaatbeheer uitgeschakeld. Resultaat: mn geluid zit nu vol kraken en krassen, maar ik kan wel op mn versterker de speaker configuratie kiezen. De geluidskwaliteit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat alles nu via de goedkopere realtek al650 chip loopt, waar ik verder geen aparte drivers voor heb geinstalleerd.
Wat betreft een standalone kopen: dat heb ik echt wel overwogen en misschien gaat dat in de nabije toekomst ook gebeuren. Op dit moment vind ik het als tweaker alleen leuk om zoveel mogelijk te halen uit de middelen die ik heb staan. Daar bovenop probeer ik wat meer inzicht te krijgen in de hele werking van dit soort configuraties.
Ik kom er trouwens net tot mn stomme verbazing achter dat ik geen digital-audio kabeltje voor mn DVD speler in huis heb. Morgen meteen maar even kopen.
Of de kwaliteit uiteindelijk dezelfde wordt als bij een standalone merken we dan wel. TV-out ga ik met VGA->Scart schakelen, dat moet een goede stap in de richting zijn. In elk geval chroma bug vrij beeld. Ik post morgen wel wat over het geluid, nu eerst F1 kijken :)

Orange & Red

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 09:25:
Zelfs in digitale uitgangen zitten werelden van verschil. Het digitale signaal mag dan wel "onbewerkt" zijn, het moet toch in licht of elektriciteit omgezet worden.
Digitale audiosignalen vanaf de computer zijn meestal brak.
Toch niet weer het verhaal van de "omvallende" bitjes?

We have just one world, but we live in different ones...

Pagina: 1