Carriere als geluidstechnicus... Goed idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:22
Goed, ik zit momenteel met een opleiding die door diverse omstandigheden niks aan het worden is, en zit eraan te denken om iets anders te gaan doen. Ik heb een passie voor techniek en muziek, en nou schoot het me recent te binnen dat het me eigenlijk wel een erg leuk beroep lijkt om als geluidstechnicus te werken, en dan vooral voor opname van (live) concerten, maar ook koren o.i.d. Studio lijkt me ook wel leuk overigens, maar een beetje reizen hier en daar vind ik eigenlijk wel een toegevoegde waarde aan een beroep.

Nou wil ik me ten eerste goed voorbereiden voordat ik zo'n keuze ga maken. Je stapt tenslotte niet zomaar uit een opleiding, zelfs als die niet goed loopt.

Ten eerste zou ik graag willen weten : hoe is de markt momenteel op dat gebied? Is er een beetje kans op een baan? Verdient het een beetje? En als deze laatste 2 met nee beantwoord worden : komt dat alleen door de huidige economie (maw : gaat dat de komende tijd veranderen)? En zijn er nog haken en ogen aan zo'n carriere als geluidstechnicus die je makkelijk over het hoofd ziet?
Dan ten tweede : Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik beter een cursus gaan volgen, zodat ik wat papieren heb en gaan solliciteren, of is het bij deze tak van sport beter om jezelf te trainen met bijv. online tutorials, en bekendheid zien te krijgen door gewoon jezelf aan te bieden bij koren/bands/orkesten etc?
Ten derde : Professioneel materiaal is duur, en geld heb ik niet echt veel. Bovendien heb ik buiten de PC om niet echt veel ervaring met geluidsapparatuur. Daarom dacht ik aan de volgende oplossing. Ik schaf een Via Epia bordje aan, met een hoge kwaliteit geluidskaart, een paar harde-schijfjes, een TFT-scherm en enkele honderden megabytejes ram, waar ik een mooie passende koffer/kast omheen maak. Vervolgens schaf ik een paar goede microfoons en de juiste software aan, wat een uitstekende mobiele opname-studio oplevert. Is dit een beetje een juiste gedachtengang? Zitten er nog haken en ogen aan deze manier van werken? Zijn er opleidingen voor geluidstechnicus die van het gebruik van de PC voor al het werk uitgaan?

Alle tips en ervaringen zijn welkom. _/-\o_

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
NaliXL schreef op 31 May 2003 @ 23:39:
Goed, ik zit momenteel met een opleiding die door diverse omstandigheden niks aan het worden is, en zit eraan te denken om iets anders te gaan doen. Ik heb een passie voor techniek en muziek, en nou schoot het me recent te binnen dat het me eigenlijk wel een erg leuk beroep lijkt om als geluidstechnicus te werken, en dan vooral voor opname van (live) concerten, maar ook koren o.i.d. Studio lijkt me ook wel leuk overigens, maar een beetje reizen hier en daar vind ik eigenlijk wel een toegevoegde waarde aan een beroep.

Nou wil ik me ten eerste goed voorbereiden voordat ik zo'n keuze ga maken. Je stapt tenslotte niet zomaar uit een opleiding, zelfs als die niet goed loopt.

Ten eerste zou ik graag willen weten : hoe is de markt momenteel op dat gebied? Is er een beetje kans op een baan? Verdient het een beetje? En als deze laatste 2 met nee beantwoord worden : komt dat alleen door de huidige economie (maw : gaat dat de komende tijd veranderen)? En zijn er nog haken en ogen aan zo'n carriere als geluidstechnicus die je makkelijk over het hoofd ziet?
Dan ten tweede : Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik beter een cursus gaan volgen, zodat ik wat papieren heb en gaan solliciteren, of is het bij deze tak van sport beter om jezelf te trainen met bijv. online tutorials, en bekendheid zien te krijgen door gewoon jezelf aan te bieden bij koren/bands/orkesten etc?
Ten derde : Professioneel materiaal is duur, en geld heb ik niet echt veel. Bovendien heb ik buiten de PC om niet echt veel ervaring met geluidsapparatuur. Daarom dacht ik aan de volgende oplossing. Ik schaf een Via Epia bordje aan, met een hoge kwaliteit geluidskaart, een paar harde-schijfjes, een TFT-scherm en enkele honderden megabytejes ram, waar ik een mooie passende koffer/kast omheen maak. Vervolgens schaf ik een paar goede microfoons en de juiste software aan, wat een uitstekende mobiele opname-studio oplevert. Is dit een beetje een juiste gedachtengang? Zitten er nog haken en ogen aan deze manier van werken? Zijn er opleidingen voor geluidstechnicus die van het gebruik van de PC voor al het werk uitgaan?

Alle tips en ervaringen zijn welkom. _/-\o_
Nee, Nee & Nee :P

De beste manier om aan een baan te komen is door vriendjespolitiek en social-netwerken. Oftewel je moet mensen kennen en mensen leren kennen. Er zijn maar weinig mensen die op hun CV "Hoofdtechnicus Pinkpop 2002" hebben staan. De meeste hebben hiervoor nog honderden zoniet duizenden andere en vooral kleinere dingen gedaan.

Ten tweede: Als je ingehuurd wordt voor en productie on-site of in een studio dan is apparatuur geregeld. Bij kleinere bands en gelegenheden kan het nogal eens voorkomen dat er verwacht wordt dat de geluidsman zijn eigen spullen meeneemt. In dit geval is de band zo klein dat de kans dat er een onbekende wordt ingehuurd zo klein dat je jezelf er niet druk over moet maken.

Wat niet onmisbaar is voor een goede werkomgeving zijn de volgende dingen:
-Zaklamp
-Zakmes/tool/tang geval
-Tape/In zwart EN wit. (Zwart om dingen af te plakken en wit op labels te kunnen schrijven)
-Koffertje met maffe kabeltjes.(Denk hierbij aan een XLR naar jack convertor, en andersom, splitters, enz.)
-Eigen koptelefoon
-CD's die je leuk vind en als honderden keren hebt gehoord

Daarnaast ken ik geen enkele opleiding die je de belangrijke dingen leert. Ervaring doe je namelijk niet op in de klas maar door fouten te maken. Als je die fouten dan ook nog vroegtijdig weet te herstellen heb je het gemaakt en kan je steeds grotere producties tegemoetzien.(Zolang je gemaakte fouten ook groter worden :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
Oh, ja tuurlijk :P
De beste manier om aan een baan te komen is door vriendjespolitiek en social-netwerken. Oftewel je moet mensen kennen en mensen leren kennen. Er zijn maar weinig mensen die op hun CV "Hoofdtechnicus Pinkpop 2002" hebben staan. De meeste hebben hiervoor nog honderden zoniet duizenden andere en vooral kleinere dingen gedaan.
Nou ja, "Hoofdtechnicus Pinkpop 2002" had ik ook niet echt in gedachten hoor. Maar ik zit zelf op een koor hier in de buurt, en die willen binnenkort een CD gaan opnemen. Ze hebben daar echt niet iemand voor dat soort dingen in dienst, en dat lijkt me typisch het soort dingen waar je als stand-alone geluidstechnicus mee aan je brood komt. Een vereiste is dan natuurlijk wel dat ze jou weten te vinden, maar ik denk dat ik daar best de juiste contacten voor heb....
Ten tweede: Als je ingehuurd wordt voor en productie on-site of in een studio dan is apparatuur geregeld. Bij kleinere bands en gelegenheden kan het nogal eens voorkomen dat er verwacht wordt dat de geluidsman zijn eigen spullen meeneemt. In dit geval is de band zo klein dat de kans dat er een onbekende wordt ingehuurd zo klein dat je jezelf er niet druk over moet maken.
Het komt er dus op neer voor dat soort dingen dat je heel flexibel moet zijn, en heel veel kennis van materiaal moet hebben...
Wat niet onmisbaar is voor een goede werkomgeving zijn de volgende dingen:
-Zaklamp
-Zakmes/tool/tang geval
-Tape/In zwart EN wit. (Zwart om dingen af te plakken en wit op labels te kunnen schrijven)
-Koffertje met maffe kabeltjes.(Denk hierbij aan een XLR naar jack convertor, en andersom, splitters, enz.)
-Eigen koptelefoon
-CD's die je leuk vind en als honderden keren hebt gehoord
Kijk, dat zijn nou praktische tips. Het juiste gereedschap is het halve werk :)
Daarnaast ken ik geen enkele opleiding die je de belangrijke dingen leert. Ervaring doe je namelijk niet op in de klas maar door fouten te maken. Als je die fouten dan ook nog vroegtijdig weet te herstellen heb je het gemaakt en kan je steeds grotere producties tegemoetzien.(Zolang je gemaakte fouten ook groter worden :+)
Maar goed, je doet wel een bak aan kennis op met een goede opleiding, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Valt tegen, goede opleidingen zijn er niet echt voor deze buisness. Als eerste zou ik willen zeggen dat je een keuze moet maken of je het live werk wilt doen of in de recording buissnes wilt. Dat zijn namelijk nogal verschillende werelden.
Ik zelf zit in de live wereld in de Stadsschouwburg Utrecht. Ik ben daar gewoon naar binnen gelopen en gevraagd of ze iemand nodig hadden in de techniek. Ik heb eerst een hele tijd allemaal dingen gedaan in de toneeltechniek buiten geluid om en ben me langzaam maar zeker steeds meer met geluid gaan bezig houden. Als je gewoon continu en onaflatend laat merken dat je interesse bij geluid ligt, komt dat vanzelf. Je krijgt vanzelf een keer een kans (iemand ziek of iedereen bezet) en die moet je dan grijpen.
Het belangrijkste is dat je moet leren luisteren. Je moet heel analytisch kunnen luisteren. Dat gaat verder dan het klinkt goed/slecht. Na verloop van tijd leer je problemen met het geluid te koppelen aan technische problemen.
In het begin was ik ook altijd heel zenuwachtig als ik iets moest "schuiven". Bang dat iets het niet zou doen of dat het helemaal mis zou lopen. Maar dat gaat vanzelf weg als je het een aantal keer gedaan hebt.
Ook een belangrijk deel vormt het leren omgaan met complexe geluidssets. Je hebt geen idee hoeveel kabels er voor een gemiddeld optreden komen kijken :). Leren omgaan met al die multikabels/priklijsten is vrij lastig. Op zich is alles steken nog niet zo moeilijk, maar als er dan iets niet klopt en je moet in die kabelspaghetti uitzoeken waar de fout zit :Y).
Ook met muzikanten omgaan is een vak apart en ook bijzonder belangrijk voor het geluid! Muzikanten hebben nogal eens de neiging om als het slecht gaat dat af te schuiven op de technicus en de monitormix is nooit goed :). Als je een goede omgang met de muzikanten hebt, dan kan je die gitarist ervan overtuigen dat hij ook echt wel te horen is als hij zijn amp wat zachter zet. En de drummer dat hij echt niet per se zo hard hoeft te meppen. En de DJ dat die meter niet continu max in het rood hoeft (oplossing voor DJ's waarbij het nooit hard genoeg kan: monitor geluid snoeihard :+ ).
En dan raak je een beetje bekend in "het wereldje" (wat in het geval van geluidstechnici niet zo heel groot is) en dan wordt je vanzelf voor dingen gevraagd. Maar er gaat wel een paar jaar overheen voor je zover bent (bij mij begint het nu een beetje te komen).

Je hebt grofweg twee opties: of in loondienst gaan bij een gezelschap/theater/geluidsverhuurbedrijf/whatever of freelancer worden. Het eerste geeft meer zekerheid, het tweede meer vrijheid. Als freelancer moet je continu je eigen werk verzorgen en moet je zoiezo al goed zijn om gevraagd te worden. Dus je moet zoiezo al in loondienst beginnen. En verwacht niet dat je meteen achter een Midas komt te zitten. Je moet jezelf echt opwerken en opleidingen beteken echt heel weinig.
Hoe het zit met die recording gasten weet ik niet precies. Maar volgens mij is het niet zo heel verschillend.

[ Voor 7% gewijzigd door Jag op 01-06-2003 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ikzelf heb SAE gedaan in Amsterdam, vind ik wel een erg goede opleiding (helaas erg duur ook, maar dan mag je ook een jaar met hele mooie spulletjes spelen :p ). Ik zeg zeker niet dat je meteen aan een baan komt, maar leert er zoveel theorie in een jaar (en dan ook echt de technisch juiste dingen, niet de onzin die de meeste mensen verkondigen) als waar je door het zelf uit te zoeken echt heel lang over doet.
Het is een hele goede begintraining, maar daarna komt pas het belangrijkste, het zelf doen. Verwacht niet dat je met je diploma en cv op zak in je nette pak kan gaan solliciteren!
Als je wilt beginnen (studiowerk of live-werk, maakt niet zoveel uit) zou ik zeggen: begin zo snel mogelijk! Je kan gewoon beginnen naast je huidige opleiding. Grijp elke ervaring aan die je tegenkomt al is het zonder vergoeding, hier leer je van en zo leer je meer mensen kennen. Als je goed werk aflevert, gaat je naam snel rond onder de muzikantenscene in de buurt. Wat ook altijd een goede optie is: ga bij het pa-verhuurbedrijf in de buurt langs en vraag of je voor niets mag meehelpen bij klussen, is wel vooral veel sjouwen, maar je komt er tenminste in (en ziet gratis optredens, backstage!).

Die spullen kopen waar je het over hebt, zelf ben ik ook zo bezig nu, maar zorg wel dat je eerst wat ervaring ermee hebt, anders koop je snel het verkeerde materiaal. Je geeft al aan dat je in een koor zit, dus je bent zelf muzikant. Dat vind ik een grote pré, dan weet je ook waar je toekomstige 'klanten' over praten en je hebt meteen een aantal contacten in de business.

Ten slotte nog over het verschil live/studio: ik denk dat de meeste geluidstechnici toch in de live-wereld beginnen en als ze daar genoeg van krijgen (late nachten, herrie, te oud, blabla) dat ze dan misschien wat meer het studiowerk opzoeken. Ik denk dat als je flink wat ervaring hebt in de live-wereld en je ondertussen met je homestudio een paar indrukwekkende opnames gemaakt hebt, je best een aantal studio's binnen kan stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
NaliXL schreef op 01 June 2003 @ 00:03:

[...]
Kijk, dat zijn nou praktische tips. Het juiste gereedschap is het halve werk :)
[...]
Nu nog iemand vinden die de andere helft doet en je carriere is van start :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Wat je kan doen is aankloppen bij een poppodium en kijken of ze vrijwilligers kunnen gebruiken bij de afdeling techniek / geluid o.i.d. Sommige zalen beschikken over hun eigen geluidstechnici, andere huren ze extern in. Je kan kijken of je bij een dergelijk bedrijf aan de slag kan. Vaak volgt daar dan een (interne) opleiding. Door de stap vrijwilliger kun je echter wat ervaring opdoen en zie je de mensen waar je eventueel bij aan het werk kan. Op die manier proef je ook een klein beetje aan het leven wat je te wachten staat: Veel stress, alles gaat altijd fout, hard werken en bijna altijd 's avonds en/of 's nachts.
Het mooie ervan is dat je vrijwilligerswerk gewoon kan gaan doen naast je huidige opleiding. Je hoeft dus niet van de ene op de andere dag te besluiten dat je wat anders gaat doen. Is het echt niets voor jou dan kun je er altijd nog mee ophouden. Bevalt het goed dan kun je kijken of je er wat meer bij betrokken kan raken.

Het is zomaar een idee.
* GA!S werkt zelf al erg lang als vrijwilliger in een poppodium. :)

PS: Zelfde verhaal kan natuurlijk ook voor bijvoorbeeld het theater.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
Okee, ik begrijp dus wel dat het vrij moeilijk is om goed werk te vinden. Maar zoals TheLemon al zegt, wat contacten heb ik al wel. Hoe dan ook, ik vraag me af of er misschien meer kansen zijn als je iets speciaals te bieden hebt? Ik neem aan dat bijvoorbeeld goede multichannel opnamen (voor bijv. sacd en DVD) nog vrij kostbaar zijn, terwijl in feite de materiaalkosten (vooral voor DVD dan, sacd weet ik niet hoe dat zit) redelijk laag liggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

Anders kan je altijd via een andere weg die kant op gaan, denk bijvoorbeeld aan de streaming media kant. Dan zit je met je huidige computerkennis beter op je plek.
Op mijn CV prijkt bijvoorbeeld wel "Audio webcast Pinkpop 2003".
Opleiding is Mediatechnologie (HBO) te Amersfoort (Wat weer een sateliet is van de Hogeschool van Utrecht).

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bel eens met Purple Group. Zij kunnen je vast meer vertellen...

offtopic:
Deze staat op hun site :9~
Afbeeldingslocatie: http://www.purplegroup.nl/images/mengtafel.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 01-06-2003 11:50 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 12:00

PJKs

Young, Free and Single

Ik heb zelf anderhalve maand Electrotechniek gestudeerd aan de TUe. Dat was dus helemaal niets voor mij, al leek op het VWO dat de perfecte opleiding voor me. Daar ben ik dus maar snel gestopt en het volgend jaar aan de kunstacademie een TV-opleiding gaan volgen.

Er zijn ook diverse audio-opleidingen in een erg aangename sfeer. De school zit in Hilversum. Kijk maar eens op http://www.hku.nl/usa/fac/fac-nl/kmt/opleiding.php en dan voornamelijk onder "Utrecht School of Music and Technology".

ja, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

binnenkort krijgen we in hilversum ook een live audio vak in de opleiding maar dat is dus maar een deel vd opleiding.. verder is het een brede opleiding die ook studio techniek in het pakket heeft...
Ik ben er wel over te spreken...zie verder de link hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:23
Waarom begin je niet als vrijwilliger in een jeugdcentrum waar optredens gehouden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Mijn broertje heeft in Rotterdam op het grafisch lyceum de opleiding licht- en geluidstechniek gedaan. Dit is op MBO niveau.

(overigens volgt hij nu de PABO, hij kon toch niet zo goed tegen de onregelmatige werktijden...)

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Laatst online: 24-07 22:43
* NightOwlNL is lichttech bij een poppodium in de buurt en is dit geworden door een mailtje en gewoon langsgaan :D

zelfde geld voor geluidstechen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

(jarig!)
Wat hierboven al gezegd is: tis heel lastig om een baan te vinden in de audio-techniek. Dat is nog moeilijker geworden door de slechte economie, waardoor er als eerste gekort wordt op evenementen (feesten e.d.). Ik werk zelf als freelancer en dat gaat op zich goed, al is het de laatste tijd wel wat minder...
Naast de slechtere economie komt de home-studio erg op, waardoor het voor de echte opname-technici ook steeds moeilijker wordt om klussen binnen te halen!

SAE is een goede opleiding, maar is vooral gericht op studio-opnames. Als je het live-werk wil gaan doen, heb je er best wat aan, maar je moet ook in de praktijk nog de nodige zaken leren!

Wat ik nog mis in het lijstje van benodigdheden is een goed gehoor! Je kunt het allemaal wel erg leuk vinden en veel willen leren, maar een goed gehoor heb je, of je hebt t niet! Laat daarom opnames die je maakt ook beluisteren door mensen waar je wat van kan leren (met meer ervaring).

Je gedachtengang voor wat betreft je mobiele opname-studio is erg beperkt! Als ik kijk wat wij allemaal meeslepen naar opnames toe, dan krijg je dat niet in een auto hoor! Daarnaast denk ik dat je beter kan proberen om werk te krijgen bij een bestaande studio dan zelf (als bedrijfje) proberen om je boterham ermee te verdienen!

edit: Ik ben zelf overigens binnengekomen doordat we als band apparatuur huurde bij het bedrijf waar ik nu als freelance aan verbonden ben. Ik heb gewoon regelmatig gevraagd of ik mee mocht en op een gegeven moment had mn baas iemand nodig! Ik ben overigens zowel geluids- als lichttechnicus, wat als voordeel heeft dat ik breder inzetbaar ben!

[ Voor 12% gewijzigd door Rum op 02-06-2003 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GA!S schreef op 01 June 2003 @ 01:42:
Wat je kan doen is aankloppen bij een poppodium en kijken of ze vrijwilligers kunnen gebruiken bij de afdeling techniek / geluid o.i.d. Sommige zalen beschikken over hun eigen geluidstechnici, andere huren ze extern in. Je kan kijken of je bij een dergelijk bedrijf aan de slag kan. Vaak volgt daar dan een (interne) opleiding. Door de stap vrijwilliger kun je echter wat ervaring opdoen en zie je de mensen waar je eventueel bij aan het werk kan. Op die manier proef je ook een klein beetje aan het leven wat je te wachten staat: Veel stress, alles gaat altijd fout, hard werken en bijna altijd 's avonds en/of 's nachts.
Het mooie ervan is dat je vrijwilligerswerk gewoon kan gaan doen naast je huidige opleiding. Je hoeft dus niet van de ene op de andere dag te besluiten dat je wat anders gaat doen. Is het echt niets voor jou dan kun je er altijd nog mee ophouden. Bevalt het goed dan kun je kijken of je er wat meer bij betrokken kan raken.

Het is zomaar een idee.
* GA!S werkt zelf al erg lang als vrijwilliger in een poppodium. :)

PS: Zelfde verhaal kan natuurlijk ook voor bijvoorbeeld het theater.
precies...als je in de buurt van Arnhem woont kan ik je wel gebruiken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

On tour met Ampco Pro Rent

Nog steeds kiezen toonaangevende artiesten en bands voor de geluidsapparatuur van Ampco Pro Rent. Zo zijn of gaan we dit jaar op tour met o.a. Anouk, De Dijk, Rowwen Heze, Ilse deLange en Sita.

Nog een bedrijf waar je wel mee in contact wil komen denk ik :)

Ampco

Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

MarElo schreef op 02 juni 2003 @ 17:20:
On tour met Ampco Pro Rent

Nog steeds kiezen toonaangevende artiesten en bands voor de geluidsapparatuur van Ampco Pro Rent. Zo zijn of gaan we dit jaar op tour met o.a. Anouk, De Dijk, Rowwen Heze, Ilse deLange en Sita.

Nog een bedrijf waar je wel mee in contact wil komen denk ik :)

Ampco

Niet geschoten is altijd mis.
Dat je moet je juist niet doen. Ampco is het grootste geluidsverhuurbedrijf van Nederland. En alhoewel het echt niet vervelend is om voor hun te werken, is dat niet interessant als je meer wilt dan alleen maar sjouwen.
Bovendien huurt Ampco mensen bij bedrijven als Hartman en de Enschedeploeg. Dat zijn een soort uitzendbureaus voor stagehands. Dus het zal weinig zin hebben om rechtstreeks bij Ampco aan te kloppen. Hooguit voor het zomerseizoen dat ze je wel willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
ampco is idd leuk om te duwen, en daar moet iedereen beginnen vind ik, anders krijg je of kromme blikken, of je hebt binnen de kortste keren een ego van pluto tot de zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

MR_WAZOO schreef op 02 June 2003 @ 20:57:
ampco is idd leuk om te duwen, en daar moet iedereen beginnen vind ik, anders krijg je of kromme blikken, of je hebt binnen de kortste keren een ego van pluto tot de zon
Ja, maar je kan ook ergens beginnen met duwen waar je wel meer kan leren. Maar inderdaad, het begint met sjouwen en een beetje meekijken. Maar dat vind je in het begin ook heel erg leuk (ik wel tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk zelf bij een gemiddeld licht en geluid bedrijf, nu nog in het weekend (zit nog op school electrotechniek) maar heb toch al verschillende klussen meegedraaid. Nu zit het zo dat mijn baas geen geluidsman aanneemt zo van een hbo geluidstechnikus opleiding. Hij zegt: je kunt het beste onderaan beginnen, veel kijken, vragen en doen totdat je zelfstandig een klus kunt draaien en dan kun je zelf ook troubleshooten. Iemand die zo van school komt heeft dan wel een gedeelte kennis maar die wil meteen achter de FOH mengtafel, en als er problemen zijn weet ie niet waar die moet zoeken.

Conclusie volgens mijn baas.
Electrotechniek opleiding, onderaan in een bedrijf beginnen als kistensleper ofzo, inzet en interesse tonen en steeds meer zelfstandig gaan/kunnen ondernemen. Zo kom je er

http://www.rombouts.nl

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
Dus al met al is het gewoon simpelweg het beste om ten eerste te zorgen dat je goede kennis van zaken hebt. Vervolgens zorg je dat je bekendheid krijgt, door bijv. met bedrijven mee te lopen, of jezelf aan te bieden aan clubs etc.

Nou zou ik graag nog wat reacties hebben op dat opname-systeem wat ik bedacht had. Is de PC als opnameplatform geen goed idee? En hoe komt dat dan? Rum merkte al op dat het beperkt was, wat komt er bij zoiets dan nog meer bij kijken? Ik kan me toch op zich weinig voorstellen wat je met en echt goede meerkanaals geluidskaart, de juiste software en microfoons niet kan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nee, een pc-setup is prima, vooral omdat het relatief goedkoop is (de mics blijven natuurlijk duur). Ik zou zeker een DVD-brander voor backup aanschaffen en als geluidskaart, check ff een aantal topics hierover (via de FAQ staan een paar links). Ikzelf heb een RME HDSP9652, is erg prima kaart. (volgens mij heeft o.a. Djazete ook een RME)
Het enige wat handiger is als je veel mobiel werkt is een losse HD-recorder voor de opnames (is wel duurder natuurlijk) en dan thuis met je pc editen/mixen/masteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

w00Dy

Make soap, not war

Enige feeling met geluid en muziek zal zeker niet misstaan.

Iedereen noob kan op record duwen, maar of het eindresultaat ook goed zal klinken blijft te bezien.

Dankzij mijn vader die in een bandje speelde ben ik in het wereld terechtgekomen. En zoals hierboven reeds verscheidene keren vermeld werd, begin je het best met sjouwen en slepen. Als je later wat hoger staat dan de slepers dan weten ze tenminste dat je het zelf verdient hebt. Al doende leert men. Veel lezen helpt ook, de grondbeginselen van geluid etc.

Verwacht je ook maar aan tegenslagen, zo heb ik eens een nieuwjaars concert opgenomen van een harmonie. Resultaat was wel geslaagd, (CD's op aanvraag :P) maar niet iedereen apprecieert tips voor een goede sound-check van een 18jarige.

[ Voor 20% gewijzigd door w00Dy op 03-06-2003 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik zou zoiezo niet beginnen met meteen spullen kopen, ik denk dat je daar spijt van krijgt. Je moet dan eigenlijk ook goede spullen hebben en dat is weer duur. Dan kan je wel weer geld gaan lenen enzo, maar dat is veel te riskant.
Ik zou beginnen met een keuze voor het live of recording werk te maken, want het lijkt me dat de overstap vrij lastig is. En dan gewoon bij een bedrijf gaan werken en de kunst afkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
Jag schreef op 02 June 2003 @ 21:01:
[...]

Ja, maar je kan ook ergens beginnen met duwen waar je wel meer kan leren. Maar inderdaad, het begint met sjouwen en een beetje meekijken. Maar dat vind je in het begin ook heel erg leuk (ik wel tenminste).
bedoelde ook niet dattie bij ampco moest beginnen, maar als kissiesduwer

ik draai tegenwoordig vrij zelfstandig shows en feesten, maar dat kan omdat ik ook onderaan begonnen ben en nu na een jaar de tafel voldoende onder de knie heb
w00Dy schreef op 03 June 2003 @ 19:01:
maar niet iedereen apprecieert tips voor een goede sound-check van een 18jarige.
dat is t eeuwige je bent nieuw en je weet niets verhaalmaar dat zal zichzelf in de loop der tijd oplossen

in iedergeval TS > dit geld ook voor jou, je opleiding is leuk, maar net als iedereen die begint in dit wereldje, begin je onderaan, dus wen maar vast aan je bent jong en je weet nog niets :D

[ Voor 31% gewijzigd door NightOwlNL op 04-06-2003 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja, als ik terugdenk wat voor fouten ik in het begin maakte :+. En dat terwijl ik toen ook al best wel een behoorlijke theoretische kennis had. Alleen dat is wel een leuke bonus (zeker voor als je praktisch wat verder bent), maar het is zeker waar dat je helemaal niets weet in het begin :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheLemon schreef op 01 juni 2003 @ 01:01:

Ten slotte nog over het verschil live/studio: ik denk dat de meeste geluidstechnici toch in de live-wereld beginnen en als ze daar genoeg van krijgen (late nachten, herrie, te oud, blabla) dat ze dan misschien wat meer het studiowerk opzoeken. Ik denk dat als je flink wat ervaring hebt in de live-wereld en je ondertussen met je homestudio een paar indrukwekkende opnames gemaakt hebt, je best een aantal studio's binnen kan stappen.
???
Het maakt niet uit waar je begint
nou ja als eerste is het tocheen pre als je thuis al bezig bent met een homestudio.
Zodat je je feeling omhoog kunt werken.

Het is echt niet zo dat alle studio engineers live zijn begonnen.
Zelf ben ik met studio werk begonnen, juist om meer met geluid bezig te zijn en de dingen na de opleiding goed onder controle tehebben.

Live is een heel ander verhaal, daar komt niet alleen geluid bij kijken.
maar ook plaatsing van instrument, speakers de regels van line arrays, delay's en weersomstandigheden.
En als er iets goed mis gaat ben jij er verantwoordelijk voor en dat is in een studio niet het geval, dan bellen ze het crash team , en in no time kun je verder.

Het het verhaal hier zou zijn dat je geen goede opleidingen zou hebben voor live engineers techniek.
Nou das dus kul :)
Er zijn genoeg instanties die hele goede onderbouw leveren voor je job.

Daar leer je over de kabel technieken, weersinvloeden, systeem bouw, en hoe je onder druk toch je systeem moet draaiende kunnen houden.

Eerder las ik , dat weinige hoofd techniek pinkpop op hun cv hebben staan.....
Tja wat kan ik zeggen:
Daar voor heb je toch wel enige jaren ervaring voor nodig , en dan bedoel ik niet 3 jaar of 6 jaar.
Dan hebben we het over 10 tot 15 jaar ervaring.
Omdat hier de druk van alle problemen op deze technicus vallen.
En ok zeg niet allemaal , er zijn echte die-hards, maar de meeste kunnen dit niet aan.

Ik kan uit ervaring zeggen dat live audio engineer een moeilijker beroep is dan studio engineer

Mvg

RCA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 21:31
Hmm ja geluidstechnikus
ik wil het zelf ook worden en er is in idergeval waar je je terecht kan, maar dan zal je toch zeker een instrumet moeten kunnen bespelen.
Het Conservatoruim te Den Haag heeft een opleiding muziekregistratie.
Ik doe nu zelf toelating. En de eisen zijn vrij zwaar.
Ik zal ze ff noemen.
- 5 tot 6 jaar muziekschool(theorie en instrument)
- een anylistisch gehoor(ofwel door de opnamen heen kunnen luisteren)
- Wiskunde moet in je vakken pakket hebbe gezeten Havo nieuwe stijl

Als je toegelaten bent zal je na 1 jaar je progressie in het bespelen van je instrument moeten laten zien, anders lig je er uit.
Je hebt 2 richtingen
1 is de lichte muziek en jazz, vanuit hier kom je in de studio terecht
2 is de klassieke muziek, vanuit hier kom je in de zaal(live) terecht

Ik las ook dat je verder niet veel ervaring hebt met externe appratuur. Opzich niet erg. Dat leer je gaan der weg wel.

Ik heb zelf al van af mijn 6de jaar piano les, maar na 5 jaar kwam de leraar er achter dat ik geen noot kon lezen, maar wel alles op mijn gehoor kon naspelen.
En dit is wel handig gezien je ook moet kunnen horen of de gitaarist een fis speelt in plaats van een g enz.
Je moet ook een goed ritme gevoel hebben. En zoal als al gezegt je moet gevoel hebben in wat je doet. Het gevoel voor muziek is denk ik wel het begin.
Want als muziek je niet kan raken is het denk ik een no go wat betreft geluidstechniek.

Wat ook handig is dat ik zelf al 3 jaar muziek maak met mijn synthesizer(soundtrack achtig t/m experimentele muziek).
Ik neem ook wel eens mijn eigen "jazz" nummers op.
Ik denk dat ik bij elkaar een kleine 35 nummers heb gemaakt.
En is varieren van tre slecht to aardig vind ik zelf dan.
Ik heb nu wat nummers op het inet staan ff linkje

http://www.acidplanet.com/artist.asp?AID=190168&T=51227

Sorry als het niet mag maar dat weet ik niet.

Maar ff ontopic je moet bij jezelf kijken, wat wil je wat kan je nu al ben je bereid om veel tijd er in te steken. Kan je niet eerst beter je opleiding afmaken en later misschien nog kijken of je het wilt.
Want muziek doen je niet, maar kun je
Veel succes met je keuze

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je muziekale achtergrond moet hebben hangt af per werkgever.
De een wil dat je het wel kunt de ander niet.

Voor me zelf geldt het volgende :

Ben live en studio engineer , en eerlijk is eerlijk , lees geen noot speel geen noot.
Maar werk met mijn gehoor,
en weet wel hoe het moet klinken en ken de theorie achter de instrumenten.
Wat je dan wel krijgt , dat je je zelf echt moet bewijzen ........

Ze nemen niet zo maar wat van je aan, dat is hard werken ..........maar uit eindelijk is het mij gelukt , en ben al geruime tijd werkzaam als live en studio engineer
En nog steeds zijn deze mensen zeer tevreden met mij en wat ik aflever aan producten

Mvg ,

RCA

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 13 juni 2003 @ 10:51:
Het het verhaal hier zou zijn dat je geen goede opleidingen zou hebben voor live engineers techniek.
Nou das dus kul :)
Er zijn genoeg instanties die hele goede onderbouw leveren voor je job.

Daar leer je over de kabel technieken, weersinvloeden, systeem bouw, en hoe je onder druk toch je systeem moet draaiende kunnen houden.
Live engineer (mooie term trouwens :P ) lijkt mij nou typisch iets dat je leert door het te doen. Theoretische kennis hebben als basis is natuurlijk wel wenselijk, maar het zal jaren duren voordat je pas echt in praktijk kan brengen.
Toen ik begon had ik toch wel redelijk wat theoretische kennis (ik las al in boeken zoals de Sound Reinforcement Handbook als hobby), maar als je me een klein bandje had laten schuiven was het toch mooi in de soep gelopen :P. Door jarenlang met geluid bezig te zijn leer je problemen te herkennen, krijg je zelfvertrouwen en schiet je niet meteen in de stress. Nou, daarbij helpt die theoretische kennis toch maar bar weinig. Die wordt pas interessant als je echt ingewikkelde dingen gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad mooie term ( niet zelf verzonnen :P)

En natuurlijk gaat het om de praktijk, jemoet het wel doen
Maar als je niet weet wat er theorie gebeurt, zal het een stuk lastiger zijn om direct en gericht in te grijpen.
Het gaat inderdaad om de praktijk, daarom schreef ik eeral met nadruk onderbouwd in de teks :)

Daarom is het, zoals eerder geschreven, een goed streven om zelf in je homestudio te gaan experimenteren, met behulp van boeken als boven beschreven ( Sound Reïnforcement Handboek)
Of wat ook een hele leuk en leerzame bezigheid is:
Opzoek gaan naar oude verloren opnames of opnames van andere, en daar van de kwaliteit proberen te verbeteren mbv:
compressors, limitters, eq, galm, en dergelijke.
Deze uit daging leert je meteen in zien hoe krachtig je apparatuur is en wat je er mee kan doen.

Want zeg nou zeg nou zelf:
Pink pop plat leggen om dat je geluid ineens raar klinkt in nu ook niet echt een optie toch :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 08:59 . Reden: tussenvoegsel :) ]

Pagina: 1