Toon posts:

P4 Blijft heet!

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi

ik blijf met dit probleem zitten, ook al is de kast open!

kast dicht temps:

idle: 55-61 graden celsius
stressed:71+ graden celsius

oftewel verreweg TE GEK VOOR WOORDEN! :(

kast open temps:

idle 55-61
stressed 71 graden

het schiet geen ene ruk op!

wat ik al gedaan heb om dit te voorkomen:

* koelpasta verwijderd van proc en heatsink en opnieuw op de proc gedaan, goed verspreid (niet te veel!) en heatsink erop geprikt

* heatsink andersom erop gezet

* fanspeed op full (dus noise mode) 2800 rpm, geen effect

* speedfan prog, reageert niet

specs:
p4 1,7 ghz
Geforce 4 ti 4400
gigabyte p4 titan 533 mhz
Heatsink: Zalman CNPS 5500-Cu (ondersteunt tot 2,5 ghz)
meer is denk ik niet van belang

aub help, als het nog warmer word gaat mijn proc eerder dood :'(

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij zit je met een brakke tempuitlezing...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

andere koeler kopen :? Is dit ook in bios zo ? Lijkt me sterk dat kast open of dicht niets uit maakt..

[ Voor 67% gewijzigd door Tutti-frutti op 31-05-2003 22:06 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ah ...de 1,7Ghz. Ja dat is de P4 met de oude CORE. Die worden wat warmer...ja...

En je proc gaat pas dood rond de 80-90 graden! Maar 71 graden stressed is wel lullig voor je.

Als het in je kast kan, probeer eens 2 fans aan de voorkant, 2 aan de achterkant. Kast DICHT en check hem dan nog eens.

Want om warmte kwijt te raken heb je AIRFLOW nodig en dat werkt alleen als je AIRFLOW stimuleert.

BTW. zijn de temperaturen wel goed...ze klinken wat te hoog!

Als dit alles nog niet helpt....waterkoeling?

[ Voor 7% gewijzigd door swampy op 31-05-2003 22:06 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
dual-zip schreef op 31 May 2003 @ 22:03:
Volgens mij zit je met een brakke tempuitlezing...
nou, zelfs in de bios word dit weergegeven en in meerdere programma's, dus daar ben ik wel zeker over

en de kast is bijna gaargekookt :(

en ik heb geen ervaring met waterkoeling

en hoe duur kost een (vrij goeie of goedkoelende) setje kant en klaar dan?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 22:07 ]

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

En het koelblok op de CPU, is die ook echt zo heet?

edit: ik moet de volgende keer iets sneller zijn. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Stuff op 31-05-2003 22:07 ]

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 22:05:
[...]

nou, zelfs in de bios word dit weergegeven en in meerdere programma's, dus daar ben ik wel zeker over

en de kast is bijna gaargekookt :(

en ik heb geen ervaring met waterkoeling

en hoe duur kost een (vrij goeie of goedkoelende) setje kant en klaar dan?
brakke temperatuuruitlezing wil zeggen.. slechte sensor ..

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
het koperen geleidingsgedeelte kom ik net niet bij, maar het plastic is ook behoorlijk warm

kan het misschien aan de Vcore liggen?

core 0 1,79 V
core 1 1,92 volt

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 22:10 ]

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Wellicht toch een andere CPU Cooler, eentje met wat meer power. Maar let wel op de airflow, zie ook de reactie van Swampy hierboven.

Een waterkoelsetje compleet zit je toch wel aan de 200 a 300 euro.. Vrij prijzig dus.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op 31 mei 2003 @ 22:08:
het koperen geleidingsgedeelte kom ik net niet bij, maar het plastic is ook behoorlijk warm

kan het misschien aan de Vcore liggen?

core 0 1,79 V
core 1 1,92 volt
wat zegt de bios over de vcore ?

4015Wp west (Dordrecht)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

De P4 die je hebt heeft een VCore die BEGINT bij 1, 75volt!

Dus...dat is niet erg dat hij 1,79 is

Simpele waterkoeling sets beginnen rond de 150 a 200 Euro en zijn dus ook echt een redelijke investering!

Verwijderd

Topicstarter
vcore in bios zijn
core 0 : 1,810 V
core 1: 1,920 V

en over de kosten van een waterkoelsetje: pff, en ik ben al blut

waar zijn die dingen btw te koop?

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

kijk eens in Thermaltake Aquarius II Cooling , daar hebben ze het over een waterkoelingsetje van ongeveer 115 euro. Ik zat er al aan te denken om over te gaan op waterkoeling, en dit heeft me een hele boel geholpen. 8)

En het is nog lekker stil ook als het goed is. :o

Wanbeleid is ook beleid.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
ik heb t ook hoor. cpu steeg loaded naar 70 (winbond proggie begon te piepen)
gewoon standaart intel heatsink met as3!

gekke is, die sink word amper warm... lijkt erop dat hij slecht contact maakt maar ik heb zoals altijd juiste hoeveelheid as3 gebruikt.
heb t nu wel naar beneden gekregen met een hoop extra fans (herrie!)
dus ik denk dat ik maar een zalman ofzo ergens vandaan ga vissen....

specs in sig

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Hey Shark! Als de de Zalman NPCS7000 Cu neemt moet je me even vertellen hoe dat ding ruled :-) over twee weken ga ik er namelijk een bestellen.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Een P4 die 70 graden wordt?! dat kan niet, die heatsink moet dan niet goed op je proc zitten ofzo of je hebt idd een brakke tempsensor..

Hmm, als het goed is heb je daar een Socket 423 oftewel een Willamette. Die heb ik ook, wordt niet meer dan 50 graden full load met strd Intel sink en AS3. Die 2 ondergronden voor de sink, zitten die per ongeluk niet goed op het mobo vast?
Probeer het anders eens zonder die dingen, kast ff op zijn kant zetten, sink er los op en kijken wat die doet. Weer hoge temps, dan is het 100% de tempsensor, 70 graden kan gewoon niet..
suc6! :)

Use the Search Luke...

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ik heb hetzelfde met m'n Abit BD7-II Idle 60 (ook in bios) en load .... dan flippen de temp progs.

Ik dacht eerst dat mijn cpu (1800) dood ging maar een splinternieuwe 2400 heeft het ook.
Mijn probleem is vooral dat die temperatuurbeveiliging ingeschakeld word en de pc dus praktisch onbruikbaar.
M'n moederbord maar WEER teruggebracht, dit maar doen ze een duurtest, maar dit keer wil ik een nieuwe terug.

Mijn waterkoeling heb ik eruit gehaald, ding liep een paar dagen goed met luchtkoeling maar VEEL te heet, ook op standaard snelheid...snap er niks meer van.

Waterkoeling staat te koop BDW.

[ Voor 31% gewijzigd door Gman op 01-06-2003 00:20 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
Mijn BOXED koeler bij mijn 3GHZ 800FSB had allemaal ribbels aan de onderkant mischien heeft die van jouw dat ook dan kun je ff je HS lappen ;)

Verwijderd

gooi er eens een bios update overheen, en kijk dan nog eens......

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Schuurpapier wil ook nog wel eens werken op die P4 heatsinks, remember....grof beginnen en met zacht eindigen!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Kast open of dicht (airflow) maakt geen verschil, meer of minder koelpasta (warmtegeleiding) maakt ook geen verschil. Enige wat overblijft is een niet-werkende fan of een brakke tempsensor. Moeilijk hé :)

Verwijderd

Sluitpost van Fewture in je vorige topic hierover P4 word wel errug heet!
Zoekvraag.. dit is al vaak geweest.

Wil je het koeler hebben? Gooi dan die zalman weg of zet er een sterkere fan op. Want stil is het waarschijnlijk wel bij jou. En met luchtkoeling geld: stil = warm ;)
Lijkt me dat de oorzaak in je koeler zit.

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 16:10
swampy schreef op 31 mei 2003 @ 22:05:
En je proc gaat pas dood rond de 80-90 graden! Maar 71 graden stressed is wel lullig voor je.
Een P4 gaat niet dood (meestal :) ) Er zit thermische beveiliging op, wanneer de temp te hoog wordt clockt deze zich naar beneden.
Een P3 loopt gewoon vast, maar brand ook niet door.
AMD in tegenstelling fikt gewoon af als je er nix aan doet.

Heb je je bios al geupdate? Wil wel eens helpen, soms leest je mobo de temps niet goed uit, en wil een bios update dat wel eens oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
het is echter een socket 478 (dus de originele p4 set) met 533 mhz

hij draait nu efe een tijdje dus ik moet zo weer effe temps aflezen.

hier voor moederbord info

maar een zalman zou op zijn minst een p4 goed moeten koelen ipv een COMPAQ cooler (deze proc komt uit een compaq model en daarbovenop een lompe compaq cooler die aan 2 pinnen te bevestigen was)
de compaq kwam uit op 37 idle en 44 stressed
en je voeldde dat ook

bij deze moederbord is het zo DAT de p4 61 idle en 71 stressed...
en dat voel je ook hoor, je kan bijna je klauwen er aan VERBRANDEN!!!

Verwijderd

P4 1.7 met FSB van 533?? Ben je niet aan het overklokken?
Toen ik mijn P4 1.6A kocht was er volgens mij nog geen 533MHz
mijn P4 wordt niet heet met standaard koeler
(idle <40 graden en stressed <50 graden)

Let ook op de A : P4 1.6 en P4 1.6A
De A versie was in nieuwer chip-technologie , en verbruikt minder

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
net wat sauron zegt...
zo kun je makkelijk nagaan of die 70C ook echt 70C is, door die thermische grens op te zoeken..
op deze site kan je kijken wat die thermische grens is van P4's...
ik ben zo vriendelijk geweest om 't ff op te zoeken voor je en er zijn 4 soorten 1.7GHz.

de SL59X, SL5SY, SL5TK, SL5UG hebben een thermische grens van 76C.
de SL67A, SL6BD hebben een thermische grens van 75C.
de SL62Z heeft een thermische grens van 73C.
de SL5TP heeft een thermische grens van 70C.

met dit gegeven kan je de afwijking bepalen, die er voor zorgt dat er zulke hoge temps worden uitgelezen...
draai een koetje, zoals dnet, (kan je vinden in 't DPC-gedeelte van 't forum, en ga naar 't visuele gedeelte, zodat je realtime de performance kan zien...
wanneer je CPU dus die thermische grens passeert, zal ie vanzelf terugklokken (bv. van 1.7 naar 1.6 en steeds lager, naarmate temp stijgt).
op 't moment dat je ziet dat de performance beduidend lager wordt, check je de temp die je proggie weergeeft, en voila...

weet niet of dit al in de FAQ staat, maar vind dat ze hier echt een sticky van moeten maken... :P
Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 09:03:
P4 1.7 met FSB van 533?? Ben je niet aan het overklokken?
Toen ik mijn P4 1.6A kocht was er volgens mij nog geen 533MHz
mijn P4 wordt niet heet met standaard koeler
(idle <40 graden en stressed <50 graden)

Let ook op de A : P4 1.6 en P4 1.6A
De A versie was in nieuwer chip-technologie , en verbruikt minder
ik denk eerder dat gamer bedoelt, dat zijn mobo 533 aankan, dan dat zijn 1.7GHz daadwerkelijk op 533 loopt...
zou anders beteken dat zijn 1.7GHz overgeclockt zou zijn naar een 2.3GHz en denk niet dat ie dat heeft gedaan.. :)

[ Voor 23% gewijzigd door NewbieNeo op 01-06-2003 09:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee

hij loopt standaard op 1717 mhz (17x100)

en hoe kom ik erachter welke proc ik heb? want ik neem aan dat ik eerst moet bepalen welke proc ik heb wil ik die test uitvoeren ":)

en ik heb ook geen ervaring met flashen van een bios (dit is pas de 1ste gedeeltelijke zelfgemaakte pc nl)

o ja ff voor de duidelijkheid, hij draaid gewoon op normal! 2800 rpm (schommelt richting 2900 rpm) zalman CNPS 5500-Cu

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2003 09:16 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:12
swampy schreef op 31 mei 2003 @ 22:28:
Hey Shark! Als de de Zalman NPCS7000 Cu neemt moet je me even vertellen hoe dat ding ruled :-) over twee weken ga ik er namelijk een bestellen.
ik ken al iemand met dat ding. hij ruled idd :) alleen de prijs weerhoud me er nog even van om m te bestellen....

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
volgens mij heeft deze een fsb van 100mhz en dat moet je dan keer 4 doen (quad pumped)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
welk type 1.7GHz je hebt staat op de processor zelf op de heatspreader, of op de doos van de CPU als je die nog hebt...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als hij in je compaq rond de 40 graden hing, zou ik toch die cooler er weer eens opzetten.
Compaq heeft over het algemeen redelijk stille coolers, en het lijkt me dat die temps meer zijn wat je zoekt. Een naam zegt niet altijd alles.
Tuurlijk is een Zalman gaaf, stil, en heeft zijn naam mee, maar het zegt echt niet alles.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:52
tsja, die temp-beveiliging van de P4 heb ik recentelijk goede ervaringen mee.
Ik had voor iemand een stille muziek-maak-computer in elkaar gezet en vanaf dag 1 heeft bij hem blijkbaar de cooler (grote Zalman) op halfzeven gehangen (cooler-beugel van mainboard afgebroken)
Hij klaagde pas na 2 maand over de snelheid en dat 'ie wel eens vast liep. |:(

Maar goed. ff terug naar de TS.....
In het topic heb je nog niet aangegeven wat de BIOS aangeeft als CPU-spanning. oftewel is het nu die 1.79V of de 1.92V. :?
Als je cooler bijna niet aan te raken is, dan is de warmtegeleiding naar de cooler goed, oftewel daar zit het probleem niet.
Als je een echte P4 cooler gebruikt hebt (ik weet de typenummers van Zalman niet uit m'n hoofd), dan is het dus ook niet dat het koellichaam de capaciteit niet heeft voor het vermogen van een P4. Ook al is de 1.7 niet zo'n warmteverstoker.

Blijft over de herkenning van de BIOS, als de spanning te hoog staat.
Het zou kunnen dat Compaq niet-standaard CPU's van Intel krijgt, omdat ze nogal groot inkopen zeg maar.
Mogelijk dat niet-compaq's die CPU's helemaal niet goed herkennen wat betreft de CPU-spanning, omdat het dus een batch is die alleen aan Compaq verkocht is.
Op de bovenkant van de CPU staat vaak gegraveerd wat de spanning moet zijn.

Edit:
Mijn P4 1.6A werkt op 1.50Volt, dus als die spanningen van jou kloppen is het niet zo verwonderlijk dat hij erg heet wordt.
Kijk eens met WCPUID (of in je BIOS) wat voor model je hebt.
De oude P4's hadden 256 kB cache en de Northwood (1.6A bijvoorbeeld) heeft 512 kB cache. Zoals eerder gemeld werken die oudere CPU's mogelijk wel op een hoger voltage (ff opzoeken)

[ Voor 14% gewijzigd door TD-er op 01-06-2003 11:42 . Reden: voltage eigen CPU toegevoegd ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Nou..je hebt al veel post in je topic nu.. Ik vind het ook helemaal niet leuk dat je gewoon een nieuwe opent :/ Mail dan eerst ff ofzo..

Probeer je Vcore wat lager te zetten. Als dat niet kan..andere koeler kopen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.