[Antigeluid?] Sis door ventilator?

Pagina: 1
Acties:

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Bij sommige liedjes die ik luister hoor ik af en toe een vervorming/sistoon als mijn ventilator aanstaat. Zou dit iets te maken kunnen hebben met een vorm van antigeluid? Gebeurt maar bij sommige nummers.

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Kan ook een geinduceerd signaal zijn, of een capaciteitsgebrek op je electriciteitsgroep.

Who is John Galt?

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Bijgeluid lijkt niet uit speakers te komen, eerder uit 'niets' of de bladen van de fan. Vandaar dat ik aan iets van antigeluid oid zat te denken (heffen elkaar op, of versterken elkaar.)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Antigeluid versterkt niet he, hence de naam :)

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

_-SToFFeL-_ schreef op 31 mei 2003 @ 21:53:
Antigeluid versterkt niet he, hence de naam :)
En toch versterkt het :) Het heeft pieken en dalen en die kunnen elkaar versterken en verzwakken. Maar het lijkt me erg sterk dat dat hier op kan treden. Misschien voor een fractie van een seconde (1 toon ofzo). Of je moet al erg veel muziek luisteren van ventilatoren, maar anders denk ik niet dat het kan.

Ceci n'est pas une signature!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-07 08:30
da heet resonantie ;)
ja dat zou best kunnen, is het morgelijk dat je fan zelf nogal trilt ? if so zet hem een stuk vaster, probeer ook een ander toerental if possible omdat de tonen PRECIES moeten overlappen om te kunnen resoneren kan je door de toeren al hoger/lager te klokken al die overlap weghalen

too weird to live too rare to die

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
antigeluid kan niet versterkend werken, anders zou 't geen antigeluid meer zijn... :P
wat je zelf zei, bestaat geluid uit sinussen met een bepaalde golflengte en golfhoogte.
als 't geluid op een moment een piek heeft, creeer je met een andere speaker antigeluid door een dal te geven met de zelfde golfhoogte (maar dan negatief) en de zelfde golflengte..

wat terror zei, resonantie is 't verschijnsel dat 2 (of meer) geluiden elkaar versterken, doordat er op een moment 2 (of meer) pieken (of dalen; ingewikkeld he :D ) over elkaar lopen...

wat ik zelf niet zeker weet, is of 't ook resonantie genoemd wordt, wanneer 2 pieken (of dalen) niet helemaal over elkaar lopen, maar een klein beetje verschoven is, zij 't door een iets andere fase, of door een iets andere golflengte..

[ Voor 20% gewijzigd door NewbieNeo op 01-06-2003 09:17 ]

Verwijderd

Ik denk dat je het iets simpeler moet zoeken.
Zet de ventilator eens aan en zeg een 's'klank voor de ronddraaiende bladen. Dan gaat het ook ratelen. Dit komt gewoon door de reflectie van de bladen.

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
hehe

Dan de echt interessante vraag, waarom alleen bij de s, en niet bij andere klanken?

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
misschien omdat de s-klank qua sterkte 't hardst is, waardoor je dat ratelen 't best hoort..
zal bij andere klanken ook wel ratelen, alleen moeilijker hoorbaar lijkt mij...

Verwijderd

nee hoge frequenties hebben een kleine golflengte (lambda) en weerkaatsen makkelijk op de kleine oppervlakten van de waaier. Lage tonen buigen er rond en worden minder weerkaatst.

Verwijderd

laBda.... tis geen half-life, maar grieks ...

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 13:06:
laBda.... tis geen half-life, maar grieks ...
zoeken met google op labda greek alphabet levert 22 resultaten

zoeken met google op lambda greek alphabet levert 6040 resultaten

Klassiek grieks is labda. Modern grieks is lambda.
Lambda stems from the Phoenician lâmed and is pronounced just like the English l in both classical and modern Greek. The classical Greeks called it labda: the m was reintroduced later.
http://www.scbd.connectfree.co.uk/alphabet/

Verwijderd

Toevallig had ik het het weekend in mijn auto. :D

Mijn ventilator stond op zijn hoogst en ik reed iets van 60 ofzo en op me radio speelde ik een nummer van ministry (welke weet ik niet precies weer) en daarbij hoorde ik een uitdoving op sommige momenten.
Heel raar maar die situatie was later nog een keer. :P

Verwijderd

ach ja lambda labda whatever... het gaat dus om de golflengte
Pagina: 1