Toon posts:

ATA100/133 master~slave volgorde onzin of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een extra IDE app bij plaatsen en moest een extra IDE kabel hiervoor hebben, daar ik een ATA133 schijf heb en ook een controller ervoor wilde ik dus een 80aderige kabel hiervoor halen.

Echter alle kabels die ik gezien heb zijn als volgorde:
Blauw stekker(moederbord)-------grijze stekker(slave)-------zwarte stekker(master)

Nu wil het nu net dat dit niet uitkomt met de plaatsing van hardware en dat ik dus de kleur volgorde niet kan aansluiten, ik dus in de winkel vragen naar een kabel waarvan de zwarte stekker in het midden zit.

Nu kreeg ik bij ALLE winkels hetvolgende antwoord:
(paradigit, aragorn, mycom, digima, pcadvies, foka, computerland, display electronics en nog een paar meer)
Het maakt niks uit welke stekker master of slave is zolang je de blauwe maar op het moederbord aansluit.
Echter lees ik de boekjes na van het moederbord dan staat daar toch duidelijk vermeld dat het wel wat uitmaakt.
Ik heb dus 1 "gewone" 80 aderige kabel opengemaakt(de stekker) om te kijken of de zwarte en grijze stekker anders zijn aangesloten.
En warempel JA, 1 of 2 aansluitingen zijn anders.

Nu zijn mijn vragen dus:

- Hoe komt het dat geen enkele PC winkel dit weet ?!?!?!
- Maakt het nu wel of niet iets uit welke je master of slave aansluit?
- Als het wel wat uitmaakt, hoe los ik nu het probleem op, ik kan met de standaard kabel het niet aansluiten, master en slave zitten precies verkeerd om.
- Bestaan er kabels die andersom zijn, zoja waar kan ik die dan kopen (regio Eindhoven~Venlo), want de pc's shops in mijn regio hebben nog nooit hiervan gehoort.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ze zijn blijven hangen in de tijd van de 40-polige kabels :)

En nee, zulke kabels bestaan helaas niet ..

Maar waarom wil je een bepaald IDE apparaat per-se juist op master of slave zetten? Dat doet niks af aan performance :) Als je denkt dat je alleen kan booten van een HDD op Master, dan heb je het mis. Je kunt in principe overal van booten, het ligt er maar aan wat de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt B)

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb gewoon een master op de middelste en slave op de laatste zonder problemen. Het maakt dus niks uit.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat een dvd speler op master en mijn HD (bootschijf) op slave niet zo verstandig lijkt.
Op de 2de IDE poort is geen plaats, die is al vol.

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
naar mijn weten maakt dit niets uit. ook niet qua performance o.i.d.
correct me if i'm wrong.
heb hier alles doormekaar hangen en t loopt best lekker dus mij hoor je niet klagen :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat maakt inderdaad to-taal niks uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd, waarom geeft het moederbord dan aan dat er niet de juiste kabel is geinstalleerd?
(natuurlijk heb ik de kabel al vervangen)
Sluit je de kabel juist aan(HD niet gemonteerd) dan geeft ie geen error aan.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jumpers gecheckt? Gebruik bij voorkeur Cable Select icm 80-polige kabels :)
Blauw moet nog altijd wel op de mobo zitten!

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 31-05-2003 17:36 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
De blauwe hoort op het moederbord. Het feit dat de overige 2 kabels anders gewired zijn heeft te maken met het feit dat je bios kan kijken welk apparaat waar op de kabel zit, Cable-select. Als je je master op de grijze wilt hebben, moet je hem gewoon op master zetten ipv op cable-select. Als je het andere apparaat dan op slave jumpert, dan moet het in pirncipe gewoon werken. (Er zijn uitzonderingen)
Pagina: 1