[Win XP] NTFS & Games; werkt het prima?

Pagina: 1
Acties:

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Ik ga binnenkort mijn systeem weer eens de half jaarlijkse format geven. Weer ff lekker clean beginnen. Op me workstation hier (het machinetje van alles), heb ik eigelijk altijd nog jarenlang FAT32 gebruikt. Maar ik ben er eens over aan het denken om er een NTFS-partitie van te maken. NTFS-bestandssysteem is veiliger omdat je bestanden en mappen kunt coderen en toegang tot bestanden kunt beperken heb ik al gelezen. En het zou een betrouwbaarder filesystem zijn, met betere prestaties dan FAT32 enzo. Klinkt wel leuk. :P Me oud NT4-servertje loop overigs wel al op NTFS. :)

Maar is het voor een game PC (onder andere) ook aan te raden dat filesystem te gebruiken? Dan praat ik vooral over de recentere games van de laatste jaren. Werken die gewoon prima daarop?

Specs

• AMD Athlon XP 1700+
• MSI K7T Turbo MS6330, VIA KT133/A
• 384MB Jetram PC133 SDRAM
• Leadtek Geforce 4 Ti 4200, A280 LE TDH
• Maxtor 6L040J2 UDMA 133/7200 RPM 40 GB
• Win XP Pro

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 09:31
Ik heb hier windows2000 en ik kan eigenlijk alle spellen draaien :)
geen problemen mee

Icons are overrated

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 15:33

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Ik heb tot nu toe geen enkel probleem gehad met NTFS in combinatie met games als C&C Generals en Unreal Tournament 2003.

Ik kan me eerlijk gezegd ook geen reden bedenken waarom NTFS voor problemen zou gaan zorgen. Het lijkt me dat het voor software niets uitmaakt welk bestandssysteem je gebruikt?

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• iets
  • Laatst online: 06-09 07:48
Het bestandssysteem maakt voor games niet uit :). Alleen weet wel dat als je NTFS hebt je dos niet meer in kunt en dat is soms echt reuze irritant :(.

tvw

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zal wel bedoelen dat je niet met een DOSbased opstart diskette bij een NTFS partitie of schijf kan komen zonder extra tools als NTFSforDOS ..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ShotGun schreef op 31 May 2003 @ 17:05:
Alleen weet wel dat als je NTFS hebt je dos niet meer in kunt en dat is soms echt reuze irritant :(.
Dat kun je sowieso niet als je een clean install van XP hebt gedaan. Zelf draai ik al sinds 1997 NTFS (onder NT4 en W2K) en ik ben nog nooit een programma tegen gekomen dat draait onder NT/W2K/XP en toch moeite heeft met NTFS (behalve een vroege versie van Norton Utilities).
Het bestandssysteem hoort onder Windows helemaal transparant te zijn voor een applicatie. Of je FAT, FAT32, NTFS of een netwerkschijf gebruikt zou allemaal niks uit mogen maken.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

/downtime/ schreef op 31 mei 2003 @ 17:13:
Het bestandssysteem hoort onder Windows helemaal transparant te zijn voor een applicatie. Of je FAT, FAT32, NTFS of een netwerkschijf gebruikt zou allemaal niks uit mogen maken.
Geldt voor elk operating system, het zou zelfs als een soort vereiste gezien kunnen worden :)

Het enige wat nog wel eens vervelend werkt is een netwerkschijf omdat die niet altijd alle operaties ondersteunen, meen ik :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Ik ken anders wel apps die niet om kunnen gaan met netwerkdrives, Outlook express is er daar één van.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Silent Thunder
BackSlash32 schreef op 31 mei 2003 @ 17:16:
offtopic:
Ik ken anders wel apps die niet om kunnen gaan met netwerkdrives, Outlook express is er daar één van.
Of je moest dan een MS Exchange Server ofzo installeren. Dan werkte het wel? Heb zoiets gehoord...

Pin me er niet op vast. ;)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Silent Thunder schreef op 31 mei 2003 @ 17:38:
Of je moest dan een MS Exchange Server ofzo installeren. Dan werkte het wel? Heb zoiets gehoord...
Outlook Express met MS Exchange? Mjah, heeft weinig zin. Je kunt dan alleen POP3/IMAP/SMTP gebruiken, maar niet de 'Exchange' features (Agenda, Contactpersonen etc).

Je bedoelt MS Outlook icm Exchange denk ik ;)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 17:02
Ik draai sinds donderdag zelf ook Windows XP op NTFS na heel wat jaartjes FAT32 en ik heb nog helemaal geen problemen ondervonden. Sterker nog, het werkt beter dan FAT32. Installeren van Windows ging vrijwel nooit helemaal vlekkeloos, behalve deze keer :)
En de nieuwste spellen draai gewoon, GTA: Vice City, Counter-Strike en Colin Mc Rae 3.0 (Demo) doen het uitstekend.
Bij 3D Mark 2003 kreeg ik zelfs een hogere score, maar dat kan ook komen doordat m'n vorige Windows install al enigzins vervuild was.

The devil is in the details.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:02
Ik heb net ook 2 workstations geconverteerd zonder een backup te maken, gelukkig is alles goed gegaan. Ik heb nog geen merkbare verschillen gevonden, al zou ik ook niet weten waar ik op zou moeten letten...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

djluc schreef op 31 mei 2003 @ 18:08:
Ik heb net ook 2 workstations geconverteerd zonder een backup te maken, gelukkig is alles goed gegaan. Ik heb nog geen merkbare verschillen gevonden, al zou ik ook niet weten waar ik op zou moeten letten...
Nou... rechtsklik eens op een map op zo'n geconverteerde disk en dan eigenschappen.... hé, opeens een tabblad "Security" erbij :P

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 31-05-2003 18:10 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-09 12:40

Beaves

Usque ad Finem

djluc schreef op 31 May 2003 @ 18:08:
En als je een BSOD krijgt en je herstarst merk je ineens dat het niet nodig is dat er schijfcontrole draait. NTFS is namelijk een OS wat met "log files" werkt. In die log files worden de diverse commando's opgeslagen en een voor een afgehandeld.

Wanneer er dan een crash plaats vindt kan Windows door de log files precies zien waar het gebleven is en heb je dus geen corrupt file system.

Dat vind ik het grootste voordeel van NTFS.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

beetje off topic, maar heeft iemand toevallig een ntfs4dos tooltje met schrijfrechten? ik zoek daar al een tijdje naar.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 18:19:
beetje off topic, maar heeft iemand toevallig een ntfs4dos tooltje met schrijfrechten? ik zoek daar al een tijdje naar.
Daarvoor moet je NTFSDOS Pro hebben en daarvoor moet je betalen.
http://www.winternals.com...ndrecovery/ntfsdospro.asp

[ Voor 12% gewijzigd door blackd op 31-05-2003 18:24 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

blackd schreef op 31 mei 2003 @ 18:23:
[...]

Daarvoor moet je NTFSDOS Pro hebben en daarvoor moet je betalen.
http://www.winternals.com...ndrecovery/ntfsdospro.asp
mja, ok bedankt. ik zoek wel ff verder.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Silent Thunder schreef op 31 May 2003 @ 16:58:
Maar is het voor een game PC (onder andere) ook aan te raden dat filesystem te gebruiken? Dan praat ik vooral over de recentere games van de laatste jaren. Werken die gewoon prima daarop?
vertel me eens waarom je denkt dat het niet zou werken? het is gewoon de manier waarop de data word weggeschreven om het even banaal te zeggen. De data van de game veranderd immers niet, dus kan je de game spelen :)

Zou erg dom zijn als dat niet kon. Zoals o.a. ACM al zei, het bestandssysteem is transparant voor een app.

• Silent Thunder
G33rt schreef op 31 May 2003 @ 18:41:
[...]

vertel me eens waarom je denkt dat het niet zou werken?
Omdat ik zelf niks anders gewend ben dan FAT32 voor mijn workstations. Werk er dus al jaren mee zoals ik al zei en ik het voor de allround PC vanzelfsprekend vond. En dan voor de server (en server-applicaties) NTFS omdat ze vrij veilig en stabiel moeten zijn. Zo dacht ik het ongeveer. En had ook al verhalen gehoord dat NTFS bij sommige games problemen gaf. Maar dat waren misschien gewoon incidentele klachten die wellicht nog niet eens gerelateerd waren aan het filesystem, maar misschien gewoon een andere oorzaak hadden dat 't niet liep. :)
Pagina: 1