Toon posts:

[flash op apple] encoding problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een CMS in Flash gemaakt (genaamd: Kameleon) en een klant van mij gebruikt deze om zijn website te onderhouden op zijn Apple iBook. Ik heb zelf een Apple iMac om te testen.

Alles werkt goed op Windows, bv vanuit MSWord pasten je krijgt dan netjes de text (niet opgemaakt, alleen enters worden meegenomen) in de texteditor.

Maar als je dezelfde actie op de mac doet met MSWord 98 of MSWord X dan krijg je op de plek waar bv Quotjes staan soms een ruitje met een uitgespaard vraagtekentje, of zoals in het 2de plaatje hier onder een vierkantje (dit is eigenlijk een ë), te zien.

Als je de "windows" text opent op de mac dan is de ë ook geen ë maar een Î.

Als Kameleon de data wilt saven (naar een xml socket server geschreven in java, met karakter encoding: "ISO-8859-1") dan krijgt de server niets binnen. (java ziet het karakter \0 als het einde van een "message", als ik de incoming message log dan krijg ik echt niets binnen.)

hier een screenshot van een "windows"-text, copy/paste vanaf tweakers naar MSWord, vervolgens dat weer copy/paste in Kameleon en gesaved op een windows machine, en dat weer geopend op mijn mac:

Afbeeldingslocatie: http://www.devigner.com/tweakers/window-safari.jpg

diezelfde actie maar dan de text copy/paste vanaf tweakers naar MSWord X en dat weer copy/paste in Kameleon als ik dit wil saven dan snapt de server het niet meer:

Afbeeldingslocatie: http://www.devigner.com/tweakers/mac-safari.jpg

Ik ben hier nu al een weekje ofzo mee aan het knoeien en ik word echt een beetje gek 8)7 . hoe kan ik dit verhelpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 16:14 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog even wat verder gegaan opzoek naar het probleem,
en als ik in flash een Textfield aanmaak (input, html uit) en paste er met de mac een textje in, niets aan hand, nou ja Flash haalt alle vreemde tekens weg ??

Nu html aan, en hoppa het vierkantje is terug

hier een screentje van het ruitje (die Quotes vervangt):
Afbeeldingslocatie: http://www.devigner.com/tweakers/ruitje_vraagteken.gif

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Ja, lastig probleem. Ben er zelf ook tegen aan gelopen met het maken van een mini-CMS
Gebruik je UTF8?

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sjah dat zijn die geweldige 'smart quotes' van word. Moet je maar eens op googelen, volgens mij kun je ze wel ergens uitschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
het is niet alleen als ik MSWord gebruik, ook met "Texteditor" (ouwe simpletext/mac notepad) . Word maakt van dubbele qoutes idd smart qoutes, deze zijn zeer irri, maar het zijn meer tekens dan dat en ik kan niet vinden welke karakter system de apple gebruikt.

Flash is iig volledig Unicode dus zou dat goed moeten gaan, lijkt mij ??

Ik gebruik (in mijn CMS) de ISO-8859-1 ofwel Latin-1, maar de screen van mij tweede post is een volledig nieuw flash filmpie waarin dus geen "Encoding" is gedefinieerd en dan werd het, dacht ik, standaard Unicode.

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Zet eens ergens in je swf
code:
1
//UTF8

Daar naast Mac is geen ISO-8859-1 jammer genoeg. Je moet om veelproblemen te voorkomen denk ik echt in UTF8 gaan werken.

Heb je eerste post nog eens bekeken. In ik had exact het zelfde probleem tot dat ik UTF8 gebruikte.

Ps. UTF8 wordt door elk modern OS ondersteund

[ Voor 9% gewijzigd door wica op 31-05-2003 22:55 . Reden: extra info ]

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
wica schreef op 31 May 2003 @ 22:54:
Zet eens ergens in je swf
code:
1
//UTF8

Ps. UTF8 wordt door elk modern OS ondersteund
en nog iets: je zegt dat dat je XMLSockets gebruikt: waar sla je de gegevens uiteindelijk op? mySQL kan standaard geen Unicode (ie UTF7/8/16/32 aan). Dit moet je met een speciale JDBC call doen. (voor diezelfde rottige smart quotes).
Je mag het font dan wel niet embedden natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de codebase veranderen van de Java server, maar ik doe geen speciale mysql handeling dus ik ben wel benieuwd.

Ik ga het ff proberen :d

Verwijderd

Topicstarter
maar "Zet eens ergens in je swf

code:

//UTF8

Ps. UTF8 wordt door elk modern OS ondersteund" waar zit ik dit? ik heb nu dit in
de root van de swf staan:

code:
1
System.useCodepage = true;

is dat voldoende?

Verwijderd

Topicstarter
fijn, ik lees dit nu pas goed, en ik doe het net verkeerd :(
http://www.macromedia.com...script_dictionary723.html
Pagina: 1