met partition magic reiserfs partitie verwijderen en ext2...

Pagina: 1
Acties:

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo,

Ik denk dat ik hier goed zit.

Ik heb hier een Pentium 200 server met een 60 GB ide schijf. De server moet vervangen worden en de schijf gaat mee de nieuwe server in. De 60 gb schijf heeft nu 3 partities:

/dev/hda1 = swap
/dev/hda2 = /
/dev/hda3 = /home

De hardeschijf komt in een server waar al een hardeschijf plus swap en / partitie inzit.

Is het verstandig wegens het gebrek aan backup mogelijkheden hda1 en hda2 te verwijderen met partitionmagic en hda3 te vergroten tot de volledige beschikbare 55 gb?

Of kan dit helemaal niet?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Partitionmagic is voor windows n00bs die graag hun FAT32 partities willen vergroten of verkleinen, aan ext2 of reiser zou ik Partitionmagic dus NOOIT laten komen. Partition magic heb ik meer slechte ervaringen mee dan goede ervaringen.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
_JGC_ schreef op 31 May 2003 @ 13:30:
Partitionmagic is voor windows n00bs die graag hun FAT32 partities willen vergroten of verkleinen,
Oh, en waarmee vergroten/verkleinen Windows professionals hun partities dan? Je kunt ook gewoon antwoorden zonder er meteen een flame van te maken hoor.
aan ext2 of reiser zou ik Partitionmagic dus NOOIT laten komen.
PM werkt prima met ext2, reiserfs wordt niet ondersteund, dus meer dan verwijderen kun je daar niet mee doen.

Of het handig is om die partities aan te passen hangt natuurlijk af van wat je ermee wilt doen. Als je die hd helemaal voor /home wilt gebruiken, is het vrij logisch om er 1 grote partitie van te maken. Maar als je er bijvoorbeeld /usr, /var en /home op kwijt wilt is 3 partities maken logischer.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De enige keer dat ik partition magic moest gebruiken om ext3 te vergrote, ging dat prima. Het feit dat je er slechte ervaringen mee hebt ligt misschien wel aan jezelf dan. Vergroten schijnt vaak gewoon goed te gaan, verkleinen is altijd iets moeilijker. Ik garandeer overigens niet dat het werkt, maar in mijn geval heeft het gewoon netjes een ext3 partitie vergroot.

Verwijderd

Gebruik PM zelf voor bijna alles op partitie gebied. Weinig klachten over. Het is uiteraard wel handig meegenomen als je een beetje weet hoe hd's/filesystems in elkaar zitten.

• Slagroom
Het wordt een grote /home/maxtor_1 partitie, /home wordt een partitie op een andere schijf.

hoe kan ik die reiserfs en die swap partitie verwijderen dan? Met fdisk onder linux?

[ Voor 15% gewijzigd door Slagroom op 31-05-2003 13:45 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Elk basaal partitie-programma moet dat kunnen verwijderen.

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Slagroom schreef op 31 mei 2003 @ 12:59:
Is het verstandig wegens het gebrek aan backup mogelijkheden hda1 en hda2 te verwijderen met partitionmagic en hda3 te vergroten tot de volledige beschikbare 55 gb?
Je snapt dat je het risico loopt dat er met het partitionmagicen iets fout gaat? En dat als er wat fout gaat, dat je dan je data kwijt bent (een vriend van mij heeft dat eens gehad)?

Partities resizen (met willekeurig welk prog) is een situatie waar je juist graag backups hebt, voor het geval dat het misgaat.
_JGC_ schreef op 31 mei 2003 @ 13:30:
Partitionmagic is voor windows n00bs die graag hun FAT32 partities willen vergroten of verkleinen, aan ext2 of reiser zou ik Partitionmagic dus NOOIT laten komen. Partition magic heb ik meer slechte ervaringen mee dan goede ervaringen.
Ik heb mijn ext2 partities op mijn laptop meerdere malen geresized met PM, en dat is (bij mij) tot nu toe altijd goed gegaan.

• Slagroom
deadinspace schreef op 31 May 2003 @ 14:35:
[...]

Je snapt dat je het risico loopt dat er met het partitionmagicen iets fout gaat? En dat als er wat fout gaat, dat je dan je data kwijt bent (een vriend van mij heeft dat eens gehad)?

Partities resizen (met willekeurig welk prog) is een situatie waar je juist graag backups hebt, voor het geval dat het misgaat.

[...]

Ik heb mijn ext2 partities op mijn laptop meerdere malen geresized met PM, en dat is (bij mij) tot nu toe altijd goed gegaan.
Hier ben ik van bewust, daarom brandt ik de meest belangrijke gegevens op cd (dit kan wel maar de andere 35 gb ga ik niet op cd zetten).

Zodra ik het gebrandt heb ga ik het gewoon probreren. Wish me luck! :D

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Ik ben dus meerdere keren al mn troep kwijtgeraakt door Partitionmagic 3.0 met FAT32 partities. Nu is versie 8 niet meer wat 3.0 vroeger was, maar het heeft gewoon mijn vertrouwen erg geschaad in dit soort klotetooltjes.
Overigens niet alleen PM die mn data verneukte, heb later ook es met System Commander gestoeid, zelfde resultaat :(

Voor je met belangrijke gegevens aan de slag gaat met een partitie-resize tool, moet je backuppen. Tja, als je dan toch gaat backuppen, WTF zou je dan nog PM gebruiken, je hebt je spullen toch allemaal al wegstaan, kan je net zo goed formatteren.

Zelf heb ik altijd een extra hdd liggen voor dit soort klusjes :)

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Gewoon met cfdisk de partities wegwerken en met parted vergroten, lijkt mij zo.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Ik heb ook goede ervaringen met PM, voor klanten en mezelf. Het gaat wel is fout, och..
Maar wat JGC zegt klopt en is gewoon beter, basta.
Als je toch alles gebackup'd hebt, netwerk of op CD, kan je net zo geod formatteren.
En een installatie van een P200 op een snellere machine hangen is ook zo van, mmmmm...
Lekkere format en schone install, voelt hetzelfde als een koude douche bij 35 graden :)

Actions speak louder than words

• Slagroom
Het is gelukt! De swap en de reiserfs paritie verwijderd en de ext2 part. vergroot met pm.

Ik heb de backup cd's niet eens nodig gehad!

Bedankt jongens!
Pagina: 1