Toon posts:

Zonnige dagen en donkere uitgeslagen foto's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Ik heb een sony p71 en ben een beetje aan het fotoschieten geslagen buiten, maar veel van de foto's die ik buiten maak mislukken met dit weer ze zijn nl heel erg donker en grauw ipv lekker kleurijk en levendig.
De foto's die donker aandoen maak ik vanuit een schaduw en dan richting een helder object en dan vooral waneer ik zoom, omdat ik in de zon bijna niets kan onderscheiden op de lcd en het dus meer gok en klik word dan. Natuurlijk kan ik ook de zoeker gebruiken, maar met parralax (zo heet dat toch? ) krijg ik een totaal andere uitsnede dan de bedoeling is.
Met EV waardes spelen help wel iets, maar die functie lijkt ook meer ruis te generen in de foto's
Is dit op te lossen of is dit normaal bij digicams, sony.

thx alvast

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 12:43 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-02 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Post eens zo'n mislukte foto dan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ga zo toch even naar de stad neem ik gelijk de camera even mee om te schieten en hier te posten, foto's die mislukt waren had ik nl al verwijderd sorry.

Verwijderd

Dit heb ik ook wel eens. Op de camera zit een optie "width balance", deze staat standaard op auto, moet je is op "push" zetten en dan opnieuw proberen; reken maar dat je verschil ziet :)

Verwijderd

Topicstarter
Deze plaatjes even geschoten om als voorbeeld te dienen.

eerste is gemaakt vanaf een laag standpunt met de zon schuinlinks achter me.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/vorbeelddark1.jpg
sluitertijd: 1/2000 diafragma: f5.6 ev0

Deze is gemaakt vanuit een licht schaduwval en ook hier staat de zon linksachter me
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/voorbeelddark2.jpg
sluitertijd: 1/1600 diafragma: f/10.0 ev0

Dit soort plaatjes bedoel ik dus ik kan sluitertijd en diafragma niet zelf bepalen word gedaan door camera.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
1/2000 en 1/1600 is ook erg laag (hoog?).. kun je niet de lichthoeveelheid aangeven of zo>

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 31 May 2003 @ 15:47:
1/2000 en 1/1600 is ook erg laag (hoog?).. kun je niet de lichthoeveelheid aangeven of zo>
Nee daar heeft deze camera geen optie voor jammer genoeg :/

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:05

dbzfan

Nee.

Die sluitertijd is gewoon te kort, toch? Probeer eens een langere sluitertijd te nemen.

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Probleem is wellicht dat je met tegenlicht (of tegen een heldere lucht) fotografeert? De lichtmeting doet hier zijn werk, maakt er een gemiddelde van, waarna de donkere delen in de foto te donker uitkomen. Als je minder lucht in je foto neemt zal het resultaat misschien beter zijn. En anders inderdaad compenseren met welke knopjes je ook op je camera hebt (maar dan kan de lucht weer overbelicht zijn).

[ Voor 7% gewijzigd door BraveWorld op 31-05-2003 16:15 ]

Dit is geen signature...

Verwijderd

Topicstarter
dbzfan schreef op 31 mei 2003 @ 16:11:
Die sluitertijd is gewoon te kort, toch? Probeer eens een langere sluitertijd te nemen.
Volgens mij heb ik al 2x kort achterelkaar vermeld dat ik daar geen mogelijkheid voor heb 8)7 Mocht je weten hoe ik dat dan wel moet kunnen doen op een P71 hoor ik het graag.

Verwijderd

Topicstarter
BraveWorld schreef op 31 mei 2003 @ 16:14:
Probleem is wellicht dat je met tegenlicht (of tegen een heldere lucht) fotografeert? De lichtmeting doet hier zijn werk, maakt er een gemiddelde van, waarna de donkere delen in de foto te donker uitkomen. Als je minder lucht in je foto neemt zal het resultaat misschien beter zijn. En anders inderdaad compenseren met welke knopjes je ook op je camera hebt (maar dan kan de lucht weer overbelicht zijn).
Dat mede ook de reden dat ik meestal vanuit schaduw fotograveer wat vaak wel lukt , omdat anders de foto gewoon zwaar overbelicht is en de hoewel dat met ev vaak wel in te stellen in, gelukt dat niet altijd en zit ik dus vaak met 'mislukte' foto's.

• Johnny

Johnny

Het valt mij ook op dat je op beide foto's erg veel blauwe lucht hebt staan, dit heeft te makenmet het dynamisch bereik van de camera.

De blauwe lucht is veel lichter dan zijn omgeving, het menselijk oog kan zowel de blauwe lucht en de voorgrond beide met details zien. Een digitale camera zal kan echter niet goed overweg met zulke grote verschillen tussen donker en licht.

Als het ene (de lucht) goed belicht wordt zal deze mooi blauw zijn, de voorgrond is dan echter onderbelicht en donker.
Als de voorgrond goed belicht is zal de lucht overbelicht en wit zijn.

Ik heb ook twee foto's gemaakt met handmatige belichting, je kunt dus kiezen, of een mooie lucht, of een mooie voorgrond.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/back_sky.jpg Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/sky_back.jpg

Aangezien jouw toestel geen handmatige belichting heeft zul je de EV omhoog moeten doen, of kijken of je toestel de mogelijkheid heeft tot spotmetering waarbij vooral het licht in het midden wordt gemeten (en dus niet de lucht).

Verder kun je met een beeldbewerkingsprogramma op de computer ook nog je foto's heel simpel verbeteren:
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/voorbeelddark.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Johnny op 31-05-2003 16:30 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Tja met beeldbewerings programma's ben ik niet echt bekend wel eens met gimp (linux) gestoeit, maar ik deed de foto vaak meer slecht dan goed.
Waar kan ik vinden welke filters, toepassingen + waardes ik moet/kan gebruiken voor dit soort gevallen?

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Alle camera's die meer-punts-lichtmeting hebben, hebben hier last van.
Je moet dus zo min mogelijk lucht (of andere lichte dingen) in beeld nemen, of gewoon inzoomen.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Je kan is proberen te flitsen als je zelf verder niets in kan stellen. En dan niet vanwege het flitslicht wat op die afstand toch niets uitmaakt, maar omdat je camera dan misschien andere instellingen gebruikt. Toen ik op m'n oude cam niets in kon stellen flitste ik altijd bij helder weer, fotos werden een stuk mooier dan.

Verwijderd

Ik heb er inderdaad ook last van met mijn camera (Fuji Finepix A303). met Photoshop is het ook niet echt goed bij te trekken. Zou de witbalans aanpassen zoals eerder wordt geoppert helpen?

En Johnny wat is de EV?

Verwijderd

Topicstarter
De witbalance aanpassen help niet veel, voorkomt alleen een bepaalde waas, maar niet het donker licht effect.
EV= exposure
EV hier bedoeld is waarschijnlijk exposure compensatie

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Kan je trouwens niet je meting locken? (heet waarschijnlijk "AE lock") Dan kan je of eerst inzoomen, meten, locken, uitzoomen. Of een soortgelijk groot object meten, locken, en dan je echte compositie nemen.

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 16:34:
Tja met beeldbewerings programma's ben ik niet echt bekend wel eens met gimp (linux) gestoeit, maar ik deed de foto vaak meer slecht dan goed.
Waar kan ik vinden welke filters, toepassingen + waardes ik moet/kan gebruiken voor dit soort gevallen?
Gamma omhoog, dan wordt de afbeelding een stuk lichter, vervolgens door het contrast omhoog te doen de kleuren weer duidelijk maken.

Dit is trouwens gedaan met Irfanview (freeware), met Gimp kan het ook. Als je het echt goed wilt doen selecteer je eerst de lucht er uit en laat je het filter alleen los op de voorgrond zodat de lucht blauw blijft en de voorgrond toch lichter wordt. Je moet dan wel oppassen dat het niet onrealistisch gaat lijken.

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Echt een schitterende topic ja :)

Ik heb er nog wel een paar foto's voor hoor. :D

www.gijsbesselink.com

• miekol
  • Laatst online: 22-02 12:18

miekol

erm

De camera belicht aan de hand van de lucht. Die is namelijk wel goed belicht met 1/1600 en f10 maar de kerk niet. Zorgen dus dat de camera lichtmeet op de kerk en niet de lucht (zie handleiding).

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34
Uit de Fuji Finepix 2800z handleiding:
EV (Exposure Value = belichtingswaarde) is een eenheid die de belichting aangeeft. De EV wordt bepaald door de helderheid van het onderwerp en gevoeligheid van de film of van de CCD. Het getal is groter voor heldere onderwerpen en kleiner voor donkere onderwerpen. Verandert de helderheid van het onderwerp, dan houdt een digitale camera de hoeveelheid licht die op de CCd binnenvalt op een constant niveau door diafragma en sluitertijd bij te stellen. Verdubbelt de hoeveelheid licht die op de CCD binnenvalt dan neemt de EV toe met 1 (één). Op dezelfde wijze neemt de EV af met 1 (één) als de hoeveelheid binnenvallend licht wordt gehalveerd.
En over de toepassing ervan:
Posieve compensatie:
  • Reproduceren van gedrukte tekst (zwarte tekens op wit papier): + 1,5 EV
  • Portretopnamen in tegenlicht: + 0,6 EV tot + 1,5 EV
  • Zeer helder verlichte scènes (zoals sneeuwvlakten) en sterk reflecterende onderwerpen: + 0,9 EV
  • Opnamen waarin de lucht overheerst: + 0,9 EV
Negatieve compensatie:
  • Onderwerpen in spotlight, in het bijzonder tegen donkere achtergronden: - 0,6 EV.
  • Reproduceren van gedrukte tekst (witte tekens op zwart papier): - 0,6 EV.
  • Slecht reflecterende scènes, zoals opnamen van dennegroen of donker gebladerte: - 0,6 EV.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1