Visual Basic vs JAVA

Pagina: 1
Acties:
  • 502 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb sinds kort visual basic geleerd, heb nu 2 opties:

1) verder verdiepen in visual basic
2) JAVA leren en me daarin verdiepen

wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
VB .NET? - VB = snel UI gedoe (zeker met .NET) windows only
Java - goede snelle (veel uitgebreider) server-side taal (UI is toch nog een heel pak lastiger dan VB) - crossplatform.

Ze hebben beide hun 'niche' - Java is wel een stapje of twee 'hoger' (of lager ;) dan VB - Moght je het niet weten Java ligt erg dicht bij C++ of C#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja wat wil je horen? Dat hangt er nog al vanaf van wat je er mee wilt, hoeveel tijd je er in wilt steken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

leer c# in plaats van java, veel beter en sneller dan java

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Shift schreef op 31 May 2003 @ 12:40:
leer c# in plaats van java, veel beter en sneller dan java
in welk opzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engels is toch ook sneller en beter dan Nederlands en Grieks sneller en beter dan Duits, of niet? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 12:50 . Reden: Vergeet ik helemaal de superieuriteit qua goedheid :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Grieks doet in ieder geval meer pijn dan duits :)

Maar ik zit met hetzelfde euvel. ik heb er voor gekozen om eerst goed VB te leren, dat ik ook echt het idee heb dat ik wat kan met VB/VBA. Wat ervaring opbouwen zeg maar. Dat je de theorie beheerst blijkt in de praktijk niet altijd wat te zeggen ben ik achter gekomen.
Pas daarna wil ik een OO taal gaan doen, zal C# gaan worden voor mij.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mm vb = 00
vb.net ~ c# (alleen syntax verschilt en nog enkele typische klasse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
Appels met peren vergelijken... Dat is nie zo slim, heb ik van iemand gehoord...

Het kiezen voor de een hangt af van je eisen, dus, stel je rijtje met eisen vast, en ga je dan verdiepen in de gene die je het meest tegemoet komt op het gebied van die eisen.. viel spaß :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
s-man2 begrijp ik hieruit dat vb.net een soort C# is maar dan meer grafisch georienteerd? Maw zou ik misschien beter de sprong naar Vb.net kunnen nemen ipv C#

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

microsoft heeft het .net platform ontwikkeld met het oog op meerdere talen te kunnen gebruiken.
c# en vb.net werden naar voor geschoven als de talen voor te programmeren in het .net framework.
er is zelfs geen grafisch georienteeerd verschil!
de syntax van c# ongeveer dezelfde als java..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:21

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

ErikRo schreef op 31 May 2003 @ 13:12:
s-man2 begrijp ik hieruit dat vb.net een soort C# is maar dan meer grafisch georienteerd? Maw zou ik misschien beter de sprong naar Vb.net kunnen nemen ipv C#
Nee. Beiden kunnen in principe hetzelfde (Afgezien van Generics, welke in C# komen en C# kent operator overloading). Beiden maken gebruik van het .Net framework,.

Verder heeft vb6 alleen enige syntaxtische overeenkomsten met vb.net. De volledig achterliggende gedachte is anders. Waar VB6, en VBA in nog mindere mate, 'iets' weg hebben van OO, is VB.net volledig.

[ Voor 20% gewijzigd door gorgi_19 op 31-05-2003 13:18 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Nu raak ik even in de war. Dus als ik het goed begrijp kunnen VB.Net en C# zo'n beetje hetzelfde. Waarom zijn er dan nog twee talen? Welke van twee zou ik dan beter kunnen gebruiken als overstap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De taal waarin je je .Net programma schrijft doet er niet toe, het resultaat, de gecompileerde dll of aspx pagina of wat dan ook is hetzelfde.
.Net biedt als het ware een Skinable programeeromgeving.
Afhankelijk van je achtergrond kies je je taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gorgi_19 schreef op 31 May 2003 @ 13:17:

Afgezien van Generics, welke in C# komen en C# kent operator overloading.
Bij mijn weten heeft MSFT nog helemaal niet bevestigd dat Generics exclusief voor C# zal zijn. Er zijn wel geruchten dat MSFT de verschillende talen wat meer eigen identiteit wil geven, als dat waar is zal VB.NET waarschijnlijk meer de gebruiksvriendelijke kant in gaan en bijvoorbeeld features als 'edit and continue' (dat voormalige VB ontwikkelaars erg missen) ondersteunen, terwijl C# dan meer de 'hard-core' kant op zal gaan en dus inderdaad zaken als Generics zal ondersteunen.

Hoe dan ook, momenteel zijn de twee talen zo goed als identiek te noemen, de voornaamste rede voor meerdere talen is m.i. dat Microsoft in heeft gezien dat het niet mogelijk is 1 taal te ontwikkelen die zowel de bestaande VB ontwikkelaars als de Java ontwikkelaars kon aanspreken. De keus was dus: vervreemden we een van deze partijen, of bouwen we een platform dat met allebei overweg kan. De eerste optie was niet erg aantrekkelijk gezien het gigantische aantal mensen dat VB kende en het alsmaar groeiende aantal mensen dat Java beheerste. Omdat het implementeren van een multi-taal feature op een VM-achtig platform helemaal niet moeilijk is (het kan op het Java platform al jaren, alleen Sun heeft gekozen daar heel erg weinig aandacht aan te besteden) en het ook leuk was voor de marketing mensen (een soort write anywhere, run once ipv write once, run anywhere :) ) was de keuze snel gemaakt.

Probleem is nu natuurlijk wel dat het voor ErikRo weer keuzes en dus vragen oproept. Naar welke van de twee kun je het beste overstappen? Je zegt zelf je eerst te willen verdiepen in VB. Dat lijkt me nou niet bepaald de beste keus, het is immers een door MSFT 'afgeschreven' platform/taal. Natuurlijk zal er nog jaren verderontwikkeld worden op de aanwezige legacy code, maar uiteindelijk is het een dead end, niet echt een nuttige investering dus. Zeker niet als je je realiseert dat heel veel VB mensen koppijn hebben gekregen van de VB-VB.NET overstap, dat is echt een grote stap, waarbij je veel van wat je weet overboord moet zetten en opnieuw moet aanleren omdat veel dingen gewoon echt anders in elkaar zitten.

Je bent bekend met VB, dus als je nu overstapt naar VB.NET is de overstap in ieder geval qua syntax niet al te groot, maar met zaken als echt OO ontwikkelen zul je een hele tijd zoet zijn. Het gaat je dus zowiezo veel tijd kosten, ik zou dan zeggen: stop die tijd in het leren van C# of Java. Nieuwe syntax dus extra moeilijk, maar als je kijkt naar de toekomst zullen de grootste kansen in een van die twee talen liggen. Daar komt bij dat C# en Java qua syntax vreselijk op elkaar lijken, dus als je een van de twee kent is, qua syntax, de overstap naar de andere niet zo groot. De 'safe choice' is dan Java omdat dat gewoon een heel sterk platform is waar (relatief) veel vraag naar is op de arbeidsmarkt, persoonlijk ben ik echter ieder dag weer blij dat ik met C# mag werken en zou ik voor geen geld meer terugwillen naar Java of, erger nog, naar VB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
.NET en Java 'compileren' eerst naar een een Intermediate Language (een soort van abstracte assembler zla ik maar zeggen).

Dus
Java > Java VM language > Machine Code
(160Talen) > Java VM > MC
C# > CLI -> Machine Code
VB.NET > CLI -> MC..

het verschil tussen VB.NET en C# is dat de laatste een meer specifieke taal is (en gebaseert of C++/Java) en meer 'subtleties' aankan dan VB. Maar beide compileren eerst naar een tussen taal. (het is niet 100% zo duidelijk maar nu snap je dat de nieuwe talen allemaal nog een extra stapje doorgaan dan C/C++ of Pascal die direct naar MC gaan).

C# / VB.NET zijn heel nieuwe talen maar toch zijn ze een 'mixed' bag (ze kunnen veel dingen niet aan die C++ wel aankan) aan de andere kant beschikken ze over heel uitgebreide libraries (net zoals Java) wat wil zeggen dat je meestal een pak minder code moet schrijven - en natuurlijk hebben ze ook wat 'coole' en nuttige verbeteringen die C/C++ niet hebben. (Introspectie enzovoorts).

Allemaal zijn we allemaal mooi OO (hoewel C++ op dat gebied een beetje rottiger is dan Java/C#). C++ / C is nog altijd sneller mocht je daarover problemen , maar dit zou eventueel in de toekomst kunnen veranderen.

Als je echt met iets grafisch iets wil doen UI/OpenGL/DirectX dan zou ik eigenlijk niet Java kiezen - maar gewoon een native api gebruiken (we weten ook niet of je op Mac/Linux werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Zo dat zijn tenminste een paar uitgebreide antwoorden waar ik even mee vooruit kan :)

Waarom ik vb/vba gebruik is omdat wij op het werk nt4 en off97 hebben. Even stiekum VB installeren naast VBA om te oefenen is al lastig genoeg, de hele NET omgeving onmogelijk.
Ook al zou het lukken dan kon ik nog niets met de NET code/programma's bij andere gebruikers, met VBA/VB kan ik dat dus nu wel.
Ik was wel aan alle kanten gewaarschuwd hoor dat procedurele talen uitstierven en de OO de toekomst was. Oftewel vergeet VBA/VB6 nou maar of de bijbehorende denkwijze, je hebt er helemaal niets meer aan.

Maar ik wilde me gewoon nog even verdiepen over hoe het "vroeger" ging. Je weet nooit waar het goed voor is. En ik ben bang dat als ik meteen was begonnen met een OO taal, dat ik nooit meer terug keek naar VBA/VB. Ik ga er ook niet heel veel tijd in steken, gewoon een fatsoenlijke basis leggen. Vooral met die VBA kant kun je in Office leuke dingetjes doen, betreffende kantoorautomatisering.
En ik heb begrepen dat dat in stand blijft met de nieuwste nog te verschijnen Office (office2003)

Misschien blijkt dat achteraf heel dom te zijn of veel koppijn op leveren. Maar ik heb de nare eigenschap dat ik nou eenmaal alles wil weten en moelijk van een eenmaal gekozen weg waar ik (nog steeds) in geloof af te brengen ben.

Vandaar dus ook dat ik even goed wil weten wat de beste keus zou zijn als opvolger voor OO taal, VB.NET of C#.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikRo op 31-05-2003 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MachoM
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-08 13:07
Ik zou zeggen begin maar met het leren van Java, dit is een taal met veel meer mogelijkheden en veel veiliger dan C++/C#, het is object ge-orienteerd, wat VB niet is, en ja het is zeker wat moeilijker.

Ook is het zo dat het verschil tussen C++ en Java klein is, en aangezien java voor de beginnende programmeur wel zo veilig is het handig om hiermee te beginnen, het is daarna nog maar een kleine stap naar C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MachoM schreef op 31 May 2003 @ 15:50:
Ik zou zeggen begin maar met het leren van Java, dit is een taal met veel meer mogelijkheden en veel veiliger dan C++/C#
Ik ben wel beniewd waarom Java veiliger zou zijn dan C# :? (unsafe code erbuiten gelaten, dat moet je ook alleen gebruiken als het echt nodig is, maar goed, zoiets kan ook met JNI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MachoM
1 voorbeeld: je kunt niet zelf met pointers gaan kloten waardoor ze buiten een Array gaan wijzen, naar verkeerde data, dat pikt je compiler niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MachoM schreef op 31 May 2003 @ 15:50:
Java, dit is een taal met veel meer mogelijkheden en veel veiliger dan C++/C#
Onzin. Java biedt niet veel meer mogelijkheden dan C++, het is hoogstens makkelijker om iets in Java te doen, maar noem mij een ding dat je WEL met Java kan doen en NIET met C++. Verder is Java ook niet veel veiliger dan C#. Als je veilig bedoelt in de zin van geheugenlekken: De garbage collection van de CLR is vergelijkbaar met die van de VM. Het is in C# wel mogelijk om pointers te gebruiken maar zeker niet noodzakelijk, ik zou het in de meeste gevallen zelfs onnodig noemen. Als je veilig bedoelt in de zin van beveiliging: Ook qua sandboxing is de CLR CAS vergelijkbaar met -of misschien zelfs wel beter dan- de JVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MachoM
Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 16:19:
[...]

Onzin. Java biedt niet veel meer mogelijkheden dan C++, het is hoogstens makkelijker om iets in Java te doen, maar noem mij een ding dat je WEL met Java kan doen en NIET met C++. Verder is Java ook niet veel veiliger dan C#. Als je veilig bedoelt in de zin van geheugenlekken: De garbage collection van de CLR is vergelijkbaar met die van de VM. Het is in C# wel mogelijk om pointers te gebruiken maar zeker niet noodzakelijk, ik zou het in de meeste gevallen zelfs onnodig noemen. Als je veilig bedoelt in de zin van beveiliging: Ook qua sandboxing is de CLR CAS vergelijkbaar met -of misschien zelfs wel beter dan- de JVM.
oops sorry ik bedoelde veiliger dan C++ en meer mogelijkheden dan Vb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik zou zeggen Java, maarja ik ken dat hele .NET verhaal niet enzo en zelf doe ik alles in java :)

Maar met dat hele .net gebeuren is natuurlijk ook niks mis.

Dus tja.. ligt HEEL erg aan wat je moet maken en wat voor bedrijf je bent of wat je wilt gaan maken waar je wilt gaan werken etc..

Wil je later veel in Microsoft omgevingen gaan hangen, dan kies je .NET-verhaal

Wil je later lekker overal kunnen rondhangen, dan kies je Java :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MachoM
Verwijderd schreef op 31 mei 2003 @ 12:36:
heb sinds kort visual basic geleerd, heb nu 2 opties:

1) verder verdiepen in visual basic
2) JAVA leren en me daarin verdiepen

wat vinden jullie?
Hij vroeg eigenlijk ook niet naar C (++/#) mensen

En nog 1 groot voordeel, java is gratis C# niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:21

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

MachoM schreef op 31 May 2003 @ 16:27:
En nog 1 groot voordeel, java is gratis C# niet :)
Dus wel. Dat Visual Studio.Net niet gratis is, is een ander verhaal. Bij het .Net Framework SDK zit afaik ook een C# compiler.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MachoM schreef op 31 May 2003 @ 16:12:
1 voorbeeld: je kunt niet zelf met pointers gaan kloten waardoor ze buiten een Array gaan wijzen, naar verkeerde data, dat pikt je compiler niet
In C# kan dat alleen als je het heel graag wilt (de unsafe code waar ik het over had). Persoonlijk heb ik liever een taal die zulke (soms handige dingen) wel kan maar moeilijker maakt, dan een taal waarin dit helemaal niet kan (of je moet met externe native code gaan werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gorgi_19 schreef op 31 May 2003 @ 16:30:
[...]

Dus wel. Dat Visual Studio.Net niet gratis is, is een ander verhaal. Bij het .Net Framework SDK zit afaik ook een C# compiler.
Yep. csc.exe voor C#, vbc.exe voor VB.NET, jsc.exe voor JScript.NET en vjc.exe voor J#

Verder zijn er ook gratis IDE's voor .NET, voornamelijk C# en een plugin voor IBM's Eclipse IDE die C# classes compileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MachoM
Verwijderd schreef op 31 mei 2003 @ 17:28:
[...]

In C# kan dat alleen als je het heel graag wilt (de unsafe code waar ik het over had). Persoonlijk heb ik liever een taal die zulke (soms handige dingen) wel kan maar moeilijker maakt, dan een taal waarin dit helemaal niet kan (of je moet met externe native code gaan werken).
Hoe zit dat dan, is dat dan in C# verandert tov C++, dat was toch niet zo??

:s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MachoM schreef op 31 mei 2003 @ 19:00:
[...]
Hoe zit dat dan, is dat dan in C# verandert tov C++, dat was toch niet zo??

:s
Wel dus, C# is ook een veilige taal die in VM draait en waar dingen als array bounds e.v.a. gechecked worden.
Pagina: 1