• Matsie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2021
het zit dus zo:
wij zitten hier thuis al redelijk lang na te denken over een digitale camera. aangezien mijn ouders er niet zo veel verstand van hebben vroegen ze mij om uit te zoeken wat nou een goeie camera was voor ons.
ik heb hier dus erg veel gelezen en bekeken enz en mijn oog viel op de Canon A70. ik heb ook het grote A60/A70 topic helemaal doorgelezen enz.
nu moest ik gister werken, en zijn mijn ouders een digi cam gaan kopen. ik had ze veel info gegeven enzo en de eisen waar hij aan moest voldoen.
toen ik thuis kwam lag er een Pentax Optio 33L op de tafel. dus ik even gevraagt waarom het deze was geworden en waarom geen andere (zoals dus de A70).
als antwoord kreeg ik:
deze is meer gebruiksvriendelijk (inzoomen enz gaat makkelijker)
hij is een stukje kleiner (zit niet zo'n "handvat op")
en de kwaliteit zou hetzelfde zijn. ik ben dus meteen wat foto's gaan schieten en er kwam niet veel soeps uit. (dat was gister om 23.00, het was dus donker enz)

nou ben ik vanmorgen (mooi weer, veel licht) dus meteen weer ff gaan proberen en dit was het resultaat: (klik voor grotere foto)
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.vandelinden1/IMGP0083klein.jpg

hier was ik dus erg tevreden, hij is scherp, mooie kleuren enz.
toen zei mijn moeder: het lijkt wel alsof dit alleen een buiten camera is. dus toen ben ik binnen nog wat plaatjes gaan schieten (deze zijn dus een paar minuten geleden gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.vandelinden1/IMGP0090klein.jpg

daar ben ik dus niet helemaal tevreden over
nog een voorbeeld:

Zonder flits
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.vandelinden1/IMGP0089klein.jpg

Met flits
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.vandelinden1/IMGP0088klein.jpg

die zonder flits, is ook niet scherp, met flits wel

mijn vraag is dus: heeft elke camera daar nou last van, of ligt het gewoon aan onze pentax.
(als de pentax niet beviel, mochten we hem vandaag nog om komen ruilen.)

Wie nergens in gelooft, zal nooit iets veranderen...
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien komen...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Die laatste foto's van dat plankje met die hond er op, daarop lijkt het mij alsof de eerste foto (zonder flits) meer gefocused is op de muur, en dus daarom het plankje zelf net niet scherp is. Misschien niet helemaal correct hoor, maar zo komt het over.
Misschien nog eens proberen, eventueel met manual focus indien mogelijk.
Anders zou ik denk ik toch de camera omruilen, en voor bijv. de Canon A70 gaan.
Dat handvat valt echt in het niet als je de camera ziet, heerlijk compact.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:57
Het lijkt mij wel iets wat aan de camera zelf ligt. Ik heb zelf een powershot A40 en die maakt zeer mooie foto's binnen. Toen ik de eerste keer een foto maakte in onze garage terwijl het buiten al donker was stond ik versteld van het flitsbereik van de camera. Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met Canon. Ik zou hem omruilen tegen de Canon.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:21
Ik weet niet of en hoe hij zich zelf insteld.
Als hij bijv. de "shutter" langer laat openstaan omdat hij vind dat er teweinig licht is (binnen en je gebruikt immers geen flits), dan heb je een kans dat je beweegt en hij dus onscherp wordt.
Dit kan je eens testen om hem ergens op te zetten of de shutter zelf instellen op de kleinst mogelijke waarde, namelijk 1/1500

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-02 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Tjah, ouders zijn nou eenmaal eigenwijs! :/
Me moeder wou ook een digicam, komt ze thuis met een Sony P52.
Vraag ik aan haar: "Waarom die camera?"
"Ja deze is gebruiksvriendelijk en lekker groot."
Ze kon beter advies vragen aan mij, er is zoveel keuze.
voor de rest is de camera wel ok, behalve het 65k kleuren scherm.
Vin het niet echt scherp ivm mijn coolpix 885 met 113k kleuren. ;)

Whatever.

Verwijderd

Eerst: ik ken de camera die je hebt niet, heb zelf een Fuji S602Zoom.

Omdat een digitale camera een veel kleinere 'beeldplaat' heeft (chip van enkele milimeters tegenover 35mm voor een kleinbeeld camera), worden bewegingen van de lens/camera veel eerder zichtbaar in de foto.

Met andere woorden: trillen/niet goed stilhouden heeft met een digicam al snel een bewogen foto als gevolg.

Omdat je binnen een langere sluitertijd nodig hebt dan buiten zie je dat op je binnenfoto (zonder flits) goed terugkomen. Probeer eens een statief, hogere ISO waarde of groter diafragma.

• Matsie
ik zal eerst eens gaan spelen met de sluiter tijd dan
eens kijken wat dat voor resutalten brengt

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien komen...

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-02 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Matsie schreef op 31 May 2003 @ 11:37:
mijn vraag is dus: heeft elke camera daar nou last van, of ligt het gewoon aan onze pentax.
(als de pentax niet beviel, mochten we hem vandaag nog om komen ruilen.)
In die prijsklasse kunje van iedere camera wel zulke resultaten verwachten.

De eerste foto van het bord heeft een gele muur omdat de witbalans niet juist is, dit kan je voorkomen door deze handmatig in te stellen op kunstlicht (dat is geel, zonlicht en flitslicht is wit), hij is onscherp omdat het binnenshuis donker is en de sluiter dus langer open moet blijven om genoeg licht te verzamelen en fotograferen terwijl je de camera vathuoud zorgt voor beweginsonscherpte, je kunt dit voorkomen door de camera ergens op te zetten, als je dit vaker wilt gaan doen kun je overwegen een statief te kopen.

De foto met flits is wel scherp en heeft de juiste kleuren, maar omdat het bord reflecteerd zie je allerlei witte vlekken, bij duurdere camera's kun je een externe flitser aansluiten en deze (schuin) naar boven richten om zo de reflectie te voorkomen.

Conclusie: er is niets mis met de camera, maar jij moet nog even oefenen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Matsie
Johnny schreef op 31 mei 2003 @ 12:43:
[...]

In die prijsklasse kunje van iedere camera wel zulke resultaten verwachten.

De eerste foto van het bord heeft een gele muur omdat de witbalans niet juist is, dit kan je voorkomen door deze handmatig in te stellen op kunstlicht (dat is geel, zonlicht en flitslicht is wit), hij is onscherp omdat het binnenshuis donker is en de sluiter dus langer open moet blijven om genoeg licht te verzamelen en fotograferen terwijl je de camera vathuoud zorgt voor beweginsonscherpte, je kunt dit voorkomen door de camera ergens op te zetten, als je dit vaker wilt gaan doen kun je overwegen een statief te kopen.

De foto met flits is wel scherp en heeft de juiste kleuren, maar omdat het bord reflecteerd zie je allerlei witte vlekken, bij duurdere camera's kun je een externe flitser aansluiten en deze (schuin) naar boven richten om zo de reflectie te voorkomen.

Conclusie: er is niets mis met de camera, maar jij moet nog even oefenen.
Dank je!
en over dat oefenen, dat wist ik wel dat k natuurlijk niet meteen pracht foto's schiet enzo, alle begin is moeilijk

heb net nog wat gespeelt enzo met als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.vandelinden1/IMGP0096klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.vandelinden1/IMGP0097klein.jpg

de onderste is onderaan niet helemaal scherp, maar het begint er al op te lijken :)

• beunhaasje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:13

beunhaasje

vul hier je ondertitel in

Als ik naar die eerste foto kijk die zonder flits vind ik het niet raar dat ie onscherp is, als je bedenkt dat die foto met een sluitertijd van 1/4 seconde is genomen op 6mm das ongeveer 36mm bij 35mm equivalent, dan zou je theoretisch voor een scherpe foto een sluitertijd van 1/36 moeten hebben ... dat haal je nooit met 1/4 ... dus met die camera is niks mis mee, dat ding heeft gewoon een beetje meer licht nodig om een scherpe foto te kunnen maken, en die met flits is wel scherp omdat die foto is gemaakt met een sluitertijd van 1/60 seconde.

Amd Ryzen 9 9950X3D | MSI 870e tomahawk | 64gb DDR 5 | Asus tuf RTX 5080 OC edition | WD black SN8100 4tb SSD | Arctic freezer 3 pro 420 | Fractal design meshify 3XL | be quiet dark power 4 1000w | Gigabyte AORUS FO32U2P

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik zie het probleem eigenlijk ook niet.
Dit geldt voor alle camera's; niet flitsen=lange sluitertijd=onscherpe foto.

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Jur schreef op 31 May 2003 @ 16:29:
Ik zie het probleem eigenlijk ook niet.
Dit geldt voor alle camera's; niet flitsen=lange sluitertijd=onscherpe foto.
Of je gooit je Asa omhoog, maar dan krijg je weer ruis. Je zult toch een goede verhouding moeten zoeken. Binnen fotograveren is lastig ja.

www.gijsbesselink.com

Verwijderd

de onderste is onderaan niet helemaal scherp, maar het begint er al op te lijken :)
dit is ook normaal...

als je hem helemaal scherp wilt hebben : focus onderaan de munt en stel je diafragma in op een grotere waarde ( mits je dit kunt instellen)
Pagina: 1