Toon posts:

Asus A7V8X-X BIOS 1005 probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het bios geflashed van 1003 naar 1005.

Nu blijft plotseling het systeem na een koude start hangen bij "initializing pnp cards"...

Als ik dan de reset druk of op CTRL+ALT+DEL start het systeem wel goed op.

Heeft iemand hetzelfde probleem. Ik heb al wat op Google en Asus gezocht, maar kan niet echt een reden vinden voor mij probleem:

Specs:
Asus A7V8X-X
Bios versie: 1005
Videokaart: Sapphire 9500 pro
Geheugen: 1 x 512 DDR 333MHz
HD: 1 x 80 GB van Maxtor

Verder zit er een TV kaart in: Leadtek Winfast 2000 XP Deluxe

Verwijderd

Topicstarter
de CPU is trouwens een AMD XP 2600+

Het vreemde is dat er op de website van Asus wel iets wordt gezegd, maar eingelijk niets...snappie...

In de Google nieuwsgroepen hebben ze het over de processor op een andere bussnelheid zetten, dan zou het geheugen op 266MHz gaan draaien.

:-( Ik denk er niet over...ik heb niet voor niets 333MHz geheugen gekocht. Er moet een andere oorzaak zijn.

Hellûp...!!!!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Terug flashen naar een oudere versie van de bios?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 22:34

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

The_Greater schreef op 31 mei 2003 @ 14:44:
Terug flashen naar een oudere versie van de bios?
Als je een nieuwe TV koopt en teletext doet het niet, neem je dan ook je oude TV weer terug omdat daar teletext het wel op doet?

Zo'n antwoord heeft de topicstarter natuurlijk weinig aan. Het upgraden van z'n bios zal hij waarschijnlijk met een doel doen, en terugflashen betekend dat dat doel niet gehaald wordt.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• The_Greater
mOrPhie schreef op 31 mei 2003 @ 14:50:
[...]

Als je een nieuwe TV koopt en teletext doet het niet, neem je dan ook je oude TV weer terug omdat daar teletext het wel op doet?

Zo'n antwoord heeft de topicstarter natuurlijk weinig aan. Het upgraden van z'n bios zal hij waarschijnlijk met een doel doen, en terugflashen betekend dat dat doel niet gehaald wordt.
Er zijn vaak beta biosen uit voor asus mobo's. Er bestaan geen beta tv's ;)
In een bios update zitten vaak "bugjes" in diein nieuwere versie er uit zijn gehaald, maar ook misschien een nieuwe in is gekomen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:22

KneoK

Not in a million lightyears

mOrPhie schreef op 31 mei 2003 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat dit meer met een plakbandje over een afstandsbediening plakken te vergelijken is. Als je het zonder plakbandje doet dan pleurt het klepje telkens er af, maar als je het plakbandje laat zitten heb je af en toe problemen met het zappen.

Topicstarter >>> Is er een specifiek doel voor deze BIOS flash ? Je bent van 1003 naar 1005 gegaan, heb je 1004 dan ook geprobeerd ?

Het is natuurlijk wel leuk om telkens het nieuwste van het nieuwste te nemen en flashen en installeren, maar je moet er dus wel wat aan hebben. Als een BIOS update snelheids- of stabiliteitswinst belooft, oke, dan is het verstandig om te flashen, maar als de hele BIOS update bijvoorbeeld inhoudt dat je in plaats van Unknown CPU at 3500MHz gewoon 5500+ krijgt te zien (om maar eens wat compleet nutteloos te noemen bijvoorbeeld) dan zou ik het lekker laten, zolang je eigen CPU maar goed herkent wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Er is niet echt veel verbeterd. Ik had de 1003 versie en die herkende me CPU al...en had al bverbeterde stabiliteit voor mijn amd 2600+ op 333MHz.

Maar er zijn wel duidelijke verbeteringen in de nieuwe biossen...vandaar de keuze voor de update.

Ik had net dit moederbord gekocht en wilde gewoon het nieuwste bios erop zetten...maar ja, kennelijk een niet al te goede keuze...misschien maar gewoon down-graden dan...helaas...

hopelijk krijg ik antwoord van Asus Nederland, die heb ik ook een bericht gestuurd....al verwacht ik daar niet echt antwoord van...

Ik heb nog wel een andere vraag.

Me bios geeft me bij de CPU snelheid een keuze van 2083 en 2500. Terwijl ik overal lees dat mijn AMD 2600+ op 2,17GHz zou moeten lopen....is dat niet vreemd???

Verwijderd

Topicstarter
verdomd...

bios versie 1005 FINAL (1006)
en
bios versie 1004 geprobeerd. en Beide vertonen hetzelfde symptoon...dattie dus blijft hangen.

Krijg nu toch echt een sterk vermoeden dat het niet aan de Bios ligt.

Iemand misschen tip?

Verwijderd

Topicstarter
heeft nou echt niemand anders dit probleem?

Verwijderd

hoi jochenz, ik heb hetzelfde probleem. Heb m'n pc nu een paar weken, maar erg druk gehad verder om goed uit te zoeken hoe het nu kwam. Wat ik wel weet is dat als ik mn 2e hardeschijf (slave op ide1) eruit haal de pc normaal opstart. Ik vind het op zich ook wel zeer irritant met opstarten, maar ga er wel van uit dat het op de een of andere manier is op te lossen. Als ik tijd heb ga ik wel eens wat configuraties proberen met mn ide apparaten. De bios terug zetten naar 1003 is niet echt een optie, want dan mis je toch een paar handige zaken als usb2.0 etc. Oja, ik heb een 2500+ processor erin zitten, maar het heeft er denk ik niets mee te maken.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Flash gewoon terug naar je oude revisie van je bios. Dan zou je weer gewoon verder moeten kunnen werken als normaal. Je moet zowiezo alleen je bios upgraden als je problemen ondervind met een bepaald stukje hardware of zo... staat vaak ook op de sites van de leveranciers... alleen upgraden bij problemen en dan upgraden naar de revisie die je probleem verhelpt (de fixes kun je uiteraard vinden op dezelfde site)

Profile

Verwijderd

Topicstarter
EEJJJJJJJJJ..........weer een stappie verder...

ik zag in me monitor een trilling...vreemd nooit last van gehad...vervolgens heb ik me TV losgetrokken...Composite stekker zit standaard in me TV geplud omdat ik veel DIVX films kijk...

en wat denkie...me computer start nu wel normaal op...ook met het nieuwste FINAL1005 bios...

• The_Greater
There are more thing between haven and earth :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm...computer blijft toch met dat 1005Final bios hetzelfde probleem vertonen...blijven hangen nadat de pnp-card zijn ge-initialized...

raar...

• _HugoBoss_
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 09:02
Ik wil alleen even melden dat ik 't zelfde probleem heb.

Ff wat wetenswaardigheidjes m.b.t. mijn systeem:
- Ook geupgrade van bios versie 1003 naar 1005
- heb de onboard geluidskaart disabled in de bios en een andere kaart (Trust 514DX 5.1 SOUND EXPERT OPTICAL) ervoor in de plaats.
- WD 60 GB master op IDE1
- Maxtor 80 GB master op IDE2
- LiteOn 48x burner slave op IDE2

Heb de oorzaak nog niet kunnen achterhalen.

Whatever..

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

_HugoBoss_ schreef op 25 June 2003 @ 18:03:
Ik wil alleen even melden dat ik 't zelfde probleem heb.

Ff wat wetenswaardigheidjes m.b.t. mijn systeem:
- Ook geupgrade van bios versie 1003 naar 1005
- heb de onboard geluidskaart disabled in de bios en een andere kaart (Trust 514DX 5.1 SOUND EXPERT OPTICAL) ervoor in de plaats.
- WD 60 GB master op IDE1
- Maxtor 80 GB master op IDE2
- LiteOn 48x burner slave op IDE2

Heb de oorzaak nog niet kunnen achterhalen.
Ga gewoon terug naar revisie 1003, die werkte wel neem ik aan? Waarom zou je dan je bios updaten?

Profile

• _HugoBoss_
Jep.. terug naar 1003 does the trick.
Maar daarvoor lever je dus in:

versie 1004:
- Add CAS latency option [3.0T/1.5T]
- Fix Adaptec 29320 PCI RAID card fail to install
- Fix PS/2 mouse cannot power up system from soft-off state
- Fix some PS/2 keyboards power key cannot power up system
- Tuning Hardware monitor CPU temperature

en versie 1005
- Adjust FAN warning threshold from 1800 to 1200 rpm
- Remove "onboard Lan boot rom" item if onboard lan is disabled
- Add supporting boot from some USB Storage devices

So be it.

Whatever..

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Het klinkt misschien dom... ;)
Wordt de toertental van je CPU koeler goed weergegeven in de BIOS?

Dit probleem heb ik namelijk op een aantal ASUS P4PE systemen geconstateerd, waar een bepaalde cooler (coolermaster, type weet ik niet meer) niet goed het aantal pulsjes telde of helemaal niet aan geeft op de fan RPM teller in de BIOS.

En om deze reden vaak bleef hangen bij PnP init completed, soms lang (kan in minuten lopen) en soms heel even (paar sec).

[ Voor 16% gewijzigd door Kleintje81 op 26-06-2003 01:55 ]

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Heb ook hetzelfde probleem. Bios 1003 heeft ook problemen. Onder andere met de voltage en fan monitoring, wat ook het systeem kan laten stoppen bij het opstarten. Bios 1005 gaf mij het "PNP Init" probleem, dus ik ben ook maar weer terug gegaan naar 1003, en heb de voltage monitoring uitgezet.

De problemen komen bij mij alleen voor bij een koude start, als de PC al een tijdje (enkele uren) heeft uitgestaan.

Specs: A7V8X-X, XP 2500+, Maxtor DiamondMax Plus 9 - 80GB 8MB cache ATA, Kingston 512 MB PC3200 400MHz CAS 2.5 geheugen.

Via google kwam ik een thread tegen die beweerd dat bios versie 1005 een probleem heeft met PC2700 en PC3200 geheugen.

De topic starter in de google thread heeft het probleem met andere CPU's dan de 2500+. Iets wat mij wel op viel is dat bij bios 1005 het leek alsof de Maxtor HDD niet wilde initialiseren. Hij bleef maar doorratelen, tot ik de reset knop indrukte, waarna de PC wel gewoon startte.

Terugflashen naar 1003 is op dit moment de beste optie denk ik. Al zou ik toch graag een reden en oplossing voor dit probleem zien. Ik hoop dat ze het in 1006 allemaal weer voor elkaar krijgen.

Verwijderd

Ik heb ook een probleem ja met dat moederboordje met ook een athlon 2600+ proc. als ik dan een spel speel reset mijn pc zomaar uit niets weer opnieuw op. geen foutmelding nix bij mijn post. en in xp ben ik achter gekomen dat het iets dus met mijn proc. te maken heb. iemand een idee wat het is ?????

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 02:09:
Ik heb ook een probleem ja met dat moederboordje met ook een athlon 2600+ proc. als ik dan een spel speel reset mijn pc zomaar uit niets weer opnieuw op. geen foutmelding nix bij mijn post. en in xp ben ik achter gekomen dat het iets dus met mijn proc. te maken heb. iemand een idee wat het is ?????
-Wat voor voeding heb je, hoeveel watt?
-Wat zijn je temperaturen, idle en stressed?

BF2 stats Systemen

• _HugoBoss_
Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 02:07:
De topic starter in de google thread heeft het probleem met andere CPU's dan de 2500+. Iets wat mij wel op viel is dat bij bios 1005 het leek alsof de Maxtor HDD niet wilde initialiseren. Hij bleef maar doorratelen, tot ik de reset knop indrukte, waarna de PC wel gewoon startte.

Terugflashen naar 1003 is op dit moment de beste optie denk ik. Al zou ik toch graag een reden en oplossing voor dit probleem zien. Ik hoop dat ze het in 1006 allemaal weer voor elkaar krijgen.
Ik moet wel zeggen dat versie 1004 en 1005 ZOOOOO snel "door de bios heen" zijn, dat ik me amper voor kan stellen dat m'n harddisks op snelheid zijn gekomen en dus klaar zouden zijn voor gebruik.

Whatever..

Verwijderd

ik heb een 350w voeding.
de temp van proc @ idle is 52c en stessed rond de 58c
en ook heb ik de nieuwste bios erop staan. final 1005.

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Hier is de oplossing :D

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
ff schoppen voor de oplossing :D

• _HugoBoss_
Cool! Nu nog ff wachten op een final :)

Whatever..

Verwijderd

Topicstarter
OK,

oplossing eindelijk gevonden.

Het probleem kan je oplossen door je instellingen in het bios in het eerste scherm met CPUI speed enzo...allemaal van AUTO --> MANUAL te zetten. Verander vervolgens niks van de instellingen, want die staan dan namelijk al goed...en VOILA...een superstabiele PC...met IEDER BIOS...

ik heb inmiddels 1.006.001 geflashed en het gaat allemaal prima-donna..

Jochenz = blij :) :)

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 13:22
Ik heb bijna hetzelfde systeem, XP 2600, 512 Mb DDr PC2700, Radeon 9500 en een Maxtor en een oude Quantum HDD. Heb mijn bio geupdate naar v1005 en heb er totaal geen problemen mee, loopt perfect. Heb er wel geen tv kaart inzitten overigens, maar weet niet of dit er veel mee te maken heeft. Temp van mn cpu en mobo komt niet boven de 47 graden uit volgens de sensor :P. 350 watt voeding. Kweenie of je wat hebt aan deze info maar hoop het wel.

[ Voor 21% gewijzigd door FoOnEeN op 24-07-2003 12:01 ]

Verwijderd

De final version van bios 1006 is uit. De changelog geeft aan dat het PnP init complete probleem opgelost is.

Ik heb het bios op beide systemen van m'n client geinstalleerd, en het probleem lijkt inderdaad opgelost te zijn. :)

De link naar de changelog kan zo nu en dan een foutmelding geven. Om de een of andere reden is de Asus download site de laatste dagen overbelast. :Z

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 16:13:
De final version van bios 1006 is uit. De changelog geeft aan dat het PnP init complete probleem opgelost is.

Ik heb het bios op beide systemen van m'n client geinstalleerd, en het probleem lijkt inderdaad opgelost te zijn. :)

De link naar de changelog kan zo nu en dan een foutmelding geven. Om de een of andere reden is de Asus download site de laatste dagen overbelast. :Z
de asus download site is al jaaaaren overbelast. maar thnx iniedergeval, ik krijg dit ultra cheapo bordje dinsdag binnen voor m'n 2e bakkie. s kijken of het wat is ;)

-update voor als iemand dit ooit nog leest,
net m'n bord ingebouwt, zat 1005 in. werkte gewoon goed, geen errors of wat dan ook. 1006 erin, ook prima...
t' blijft een stinkend goedkoop barrel bord, maar hij doet t wel :)

[ Voor 13% gewijzigd door sharkzor op 12-08-2003 15:36 ]

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Ik heb dit board ook gekocht en gaat na 2 sec weer uit met een 2600+ en 2400+ wanneer ik er een duron 800mhz in gooi komt hij wel het bios in :?

is dit het zelfde probleem ?

gebruik pc2700

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
heb dat ook met bios 1005, de oplossing is (althans zo heb ik het gedaan) de memory test op long zetten, dan blijft ie niet bij init pnp hangen.

Ik denk dat bios 1005 meer tijd nodig heeft om dat te doen.

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Pagina: 1