Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-11 19:52

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede GPS module die ik op een notebook kan aansluiten Deze setup zal voornamelijk worden gebruik voor plaatsbepaling op het water (ook op zee).

Nou heb ik hierover uiteraard een hele berg info gevonden maar een hoop vragen blijven onbeantwoord;

1] Is het verstandig om zo'n hand-gps te nemen om aan je notebook te hangen of is zo'n module (bijv. zo'n gps-mouse) ook goed genoeg ?
2] Is het noodzakelijk cq. aan te raden om een antenne te plaatsen, of is een ingebouwde antenne in de gps module voldoende ?
3] Wat voor soort aansluiting is aan te raden ? (usb lijkt me meest voor de hand liggend).
4] Zijn die goedkopere modules (bijna) net zo goed als de duurdere qua betrouwbaarheid en kwaliteit van de gegenereerde data, of zijn hierin grote verschillen ?
5] Wat is de betere software voor gebruik op het water ?
6] Hebben die dingen eigenlijk overal ontvangst ?
7] Waar nog meer op te letten bij aanschaf van een GPS ?

Zo'n Target budget GPS receiver
bijvoorbeeld, is dat wat ?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 07:48

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

1 als het echt alleen gaat om hem aan de notebook te hangen is zo'n losse gps mouse voldoende.
2 antenne is niet nodig als je de gps een beetje voor een raam oid kan zetten
3 usb lijkt mij het makkelijkst
4 ik heb zelf een goedkope module en heb geen problemen, opwarmen duurt soms alleen 1 minuut.
5 geen idee
6 zolang je op de aarde blijft en zicht hebt op de hemel heb je ontvangst. onder water denk denk ik niet.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

1] Als je het aan de laptop gaat hangen maak je natuurlijk van de extra functionaliteit van de GPS geen gebruik, dus de simpelste is voldoende (als er maar een NMEA kabel bij zit (data)
2] Bij mij is de ingebouwde anttene voldoende (ik heb een benefon esc)
3] Ik denk dat de meeste een serieele kabel erbij hebben, maar ik kan me voorstellen dat usb beter werkt jah
4] Er zijn wel verschillen, maar volgens mij valt het heel erg mee. De grootste verschillen zitten vaak in hoogte bepaleingen e.d.
5] Geen idee
6] zo lang je een ongehinderd zich naar boven hebt en niet te dicht op de gebouwen staat wel
7] Wat jij er uiteindelijk mee wil gaan doen... dat is denk ik het belangrijkste, dan kan je een aaschaffen waar je over een paar jaar nog lol van hebt :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-11 19:52

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
./Proxy schreef op 31 May 2003 @ 09:12:
[knip]
1] Als je het aan de laptop gaat hangen maak je natuurlijk van de extra functionaliteit van de GPS geen gebruik, dus de simpelste is voldoende (als er maar een NMEA kabel bij zit (data)
[/knip]
Nog ff over vraagje 1;

Ik las ergens anders ook dat de simpelste voldoende is, echter vraag ik me af hoe dat dan kan ? Ik bedoel, de goedkopere zullen over algemeen wel meer afwijkingen hebben lijkt me. Het gaat mij er ook om dat de afwijking laag is, zodat met dichte mist ook een haven in kan worden gevaren bijvoorbeeld.

En daarnaast zijn er toch ook GPS'en die meer sattelieten 'pakken' en zodoende nauwkeuriger zijn dan andere GPS'en ?

[edit]
En kan iemand een beoordeling van deze [url="ttp://www.targetweb.nl/txt/tx29010.htm"]GPS receiver[/url] geven ?

[ Voor 10% gewijzigd door PaPa op 31-05-2003 12:03 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
De meeste Gps systemen voor de PC hebben toch nog wel een redelijke afwijking er in zitten, ik zou dus nooit blindelings op de GPS af gaan, zeker niet met het binnenvaren van een haven ofzo. Ik meende dat Jewel een leuke GPS-usb dongel heeft, met software, voor zo om en nabij de 100 euro dacht ik.
Vanaf 4 satellieten heb je goede plaatsbepaling, er zijn inmiddels ook navigatiesystemen die 3D aankunnen, maar dan moet je minimaal 7 satellieten hebben geloof ik (ben er niet zo van op de hoogte hoor.)

[ Voor 26% gewijzigd door Brede P op 31-05-2003 12:03 ]

Verwijderd

Ik heb mijn laptop (Toshiba Sattelite Pro 6000) in een koffer gebouwd met een 12-->220 volt converter voor in de auto, ik heb op marktplaats een GPS muis gekocht voor 70 euro en van het universiteits netwerk van Wageningen de nieuwste Route66 routeplanner geplukt, dit werkt extreem lekker en de nauwkeurigheid is ongeveer 5 meter. ik kan ook 3D (bij meer dan 3 sattelieten) werken en dan wordt ook je hoogte en snelheid gegeven. Als routeplanner is dit perfect want je kunt het in elke auto gebruiken en thuis heb je gewoon een laptop. Ik was in totaal voor 700 euro klaar. (2de kans laptop).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 17:32 ]

Verwijderd

zo'n mouse zou vast goed zijn maar een inbouw gps, furuno bijv. doet het bij ons erg goed...
voor de software gebruiken wij de software van freetechnics, moet zeggen dat dat super is, maar dan ook niet goedkoop...
maar dat ding kan echt veel en is echt gaaf....
Pagina: 1