Toon posts:

vcore stijgt 0.22V vanzelf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Setup: gigabyte 8knxp + p4 3ghz fsb800 en swiftech mcx 4000 met case fan als cooler.

plots ging daarnet vcore omhoog van 1.49 tot 1.60 en zelfs tot 1.71 !!!
uitgelezen met easytune van gigabyte zelf en met mbm

ik rebootte en checkte bios, vcore stond op 1.55 default zei ie, in win geboot temps van 60°C idle ...

in bios dan maar extreem vcore op 1.4v gezet wat in mbm 1.36v gaf, na enkele minuten werd dit 1.58v in mbm en 1.66v in easytune

hoe komt dit dat vcore spontaan stijgt????

Verwijderd

Voeding misschien instabiel/niet stabiel genoeg?
Ik zelf heb ooit een probleem gehad waar de +3V meer als 10% Dipte als de computer intensief werd gebruikt wat dus resulteerde in een onstabiel systeem.

Verwijderd

Ik zou idd ook aan de voeding denken. Waarschijnlijk een te hoge of een te lage spanning. Misschien moet je ff de andere spanningen posten. Als die ook te hoog of te laag zijn ligt het aan de voeding. Anders is het ook mogelijk dat het spanningsregel ic naast je processor stuk is, of niet goed werkt. Waardoor je rare spanningen krijgt.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Een voeding geef 12V,5V en 3.3V. Het moederbord moet het omzetten van de 12V(denk ik).
Is die lijn ook instabiel? Maar het kan ook net zo goed aan het moederbord liggen.

[ Voor 22% gewijzigd door The_Greater op 31-05-2003 08:40 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Hoogstwaarschijnlijk heeft het iets met de voeding te maken. Wat voor voeding gebruik je precies?

De Vcore wordt geloof ik afgeleid van de 5V lijn. De 3.3V wordt gebruikt voor de chipset en het geheugen. Als je Vcore stijgt gaat meestal de 5V dratisch omlaag.

Maar eerst graag wat meer info

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij heeft dit niks met je voeding te maken, omdat het de taak van het moederbord zelf is om 12 volt om te toveren in 1,525

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• YoupY
dual-zip schreef op 31 May 2003 @ 12:25:
Volgens mij heeft dit niks met je voeding te maken, omdat het de taak van het moederbord zelf is om 12 volt om te toveren in 1,525
Dit heeft zeker wel met de voeding te maken. Als de voeding namelijk maar bijvoorbeeld 300W kan leveren. Dan zullen de verschillende onderdelen niet genoeg krijgen.

De 300W wordt dan verdeeld over de onderdelen die erom vragen, met als gevolg dat soms een condensatortje zich niet ontlaad op het moment dat het nodig is, waardoor er weer ergens anders even wat meer of minder prik beschikbaar is.
Dit zie je terug in af en toe wisselende spanningen. (vaak in de 5V lijn) Dit veroorzaakt weer instabiliteit

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

300 Watt is RUIM voldoende hoor, als ie dat kan leveren :o :o

Een PC gebruikt meestal maar zo'n 230/240 watt ;)

en voor de laatste keer; de P4 haal z'n energie uit de 12 volts lijn, niet de 5 :*)

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 31-05-2003 18:16 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• YoupY
Of 300W ruim voldoende is bevalt te twisten (Bij mij in ieder geval niet), het was maar als voorbeeld bedoeld. Of bv 300W voldoende is, is verder afhankelijk van de componenten waaruit het systeem nog meer bestaat.

Het zou best kunnen dat de P4 zijn spanning afleid uit de 12V lijn. Ik kan er ook langs zitten, maar in dat geval gaat hetzelfde verhaal op.

Vandaar dus de vraag aan de topicstarter om even wat meer specificaties te posten over zijn systeem.

Verwijderd

dual-zip schreef op 31 May 2003 @ 18:14:
300 Watt is RUIM voldoende hoor, als ie dat kan leveren :o :o

.....

:*)
Meestal kan een voeding dit niet leveren. Vooral de wat goedkopere voedingen, die meestal ook bij een normale kast geleverd zitten, trekken de 300Watt niet.

Er wordt wel door de fabrikant 300Watt op de voeding gezet alleen dit is meestal het piekvermogen. Wat eigenlijk telt is het continu Vermogen. Dus het vermogen wat ie constant kan leveren.

Ook is het natuurlijk belangrijk hoeveel ampere's door je lijnen kunnen gaan (12v , 5v en 3,3v).
Dit is vooral veradelijk bij voedingen die niet p4 gecertificeerd zijn. Deze hebben dan ook nog geen p4 stekker eraan. En kunnen over het algemeen weinig Amp. leveren over de 12V lijn. Welke het belangrijkste is voor de P4.

Nou wil het nog weleens dat mobo fabrikanten zoals asus een ezplug aanbrengen zodat je ook een normale molex plug kan aansluiten op het mobo ipv. de p4 plug.

Dus een wat oudere voeding (niet p4 gecertificeerd) i.c.m met de soort genoemde mobo zal vaak ook problemen geven, m.b.t tot bijv het inzakken van de lijnen , en instabiliteit

edit:
doe er zelf wel lang over om een reply te plaatsen :S

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 21:01 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je hoeft me de les niet te lezen over voedingen hoor :D Maar het ging erover dat YoupY dit zei:
Dit heeft zeker wel met de voeding te maken. Als de voeding namelijk maar bijvoorbeeld 300W kan leveren. Dan zullen de verschillende onderdelen niet genoeg krijgen
'maar' 300 watt... ;)
Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 21:47:
offtopic:
Het was niet persoonlijk bedoelt, louter informatief.
oke dan is het goed :Y) :o >:) ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Glashelder op 31-05-2003 21:48 ]

• PilatuS
  • Niet online
ik denk dat het probleem zit bij de voeding of het mobo of de proc, het moet gewoon 1 van die 3 zijn
nu alleen nog uitzoeken welke het is :p

Verwijderd

dual-zip schreef op 31 May 2003 @ 21:25:
Je hoeft me de les niet te lezen over voedingen hoor :D Maar het ging erover dat YoupY dit zei:

[...]

'maar' 300 watt... ;)
offtopic:
Het was niet persoonlijk bedoelt, louter informatief.
PilatuSSS schreef op 31 May 2003 @ 21:32:
ik denk dat het probleem zit bij de voeding of het mobo of de proc, het moet gewoon 1 van die 3 zijn
nu alleen nog uitzoeken welke het is :p
processor lijkt mij uitgesloten. De processor zal niet zomaar ineens zeggen van: nou mobotje van me. Doe mij maar is ff wat meer voltage.. Mobo zou het wel kunnen zijn.

Wat je nog wel zou kunnen doen is bijv als je meerdere HDD's / CD'roms erin heb hangen om zoveel mogelijk los te koppelen , zodat de voeding zo min mogelijk word belast. En dan even kijken of dan nog de Vcore varieert.

(vid.kaart vervangen door een eenvoudigere minder energie vretende , zou ook kunnen)

Mocht het nou zijn dat het toch hetzelfde blijft. Kan het natuurlijk ook een fout zijn in het aflezen door het proggie. Wat word er in het bios aangegeven bij de Vcore spanning , fluctueerd deze ook. (deze kan het ook fout hebben)

En ik zou zowieso zeggen, heb je geen last van een instabiel systeem, is er eigenlijk niks om druk over te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
nog even vermelden: mobo gigabyte 8KNXP, cpu p4 3ghz fsb800, voeding antec truepower 430W, psu draait al half jaar, nog nooit probs gehad daarmee.

voltages, mhz, timings alles stock defaults ...

als ik in de bios gewoon voor cpu voltage control "normal" ingeef, wat dus 1.55V zou moeten zijn en ik boot windows komt ie op 1.67V beetje later naar 1.77V in mbm en in easytune (software van gigabyte) zelfs naar 1.85V !
De temps kan je al raden ... de protectie doet z'n werk en als temp boven 70°C smijt ie pc af...
idem gebeurt als ik 1.525v manueel opgeef ...

very funny ...

Verwijderd

En zoals Pirre het dus meesterlijk heeft vastgelegd, ligt het dus niet aan de voeding, niet aan de CPU, maar aan het moederbord....

Verwijderd

Topicstarter
klopt :)
nu nog zien hoe dit kan verholpen worden ... zie gigabyte 865/875 topic ...
Pagina: 1