Toon posts:

hoe stel ik 133MHz geheugen in op een auwe Pentium II 233?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb een Pentium II 233. Hier zat eerst 64MB in (ik vermoed EDO). Deze heb ik verwijderd en daarna naar SDRAM 256MB 133MHz opgewaarderd. Er is ook een nieuwe schijf in gegaan. Nu krijg ik de hele tijd geheugenproblemen
(Fout met betrekking tot een ongeldige pagina 015f:6dnogniets). Op 01f0-01ff zit de ide harddisk controller.
Heb gekeken naar poort 015f en dat is iets wat helemaal niet door Windows gebruikt wordt.
Zit te denken aan een geheugenprobleem, omdat Java (een geheugenintensieve toepassing) vaak met dit soort meldingen komt. Ook in Word heb ik deze fouten.

Toen ben ik naar de CMOS Setup gegaan en heb daar de volgende instellingen

Bank 1 SDRAM/EDO/FPM 3/3 3/3, 3/2, 2/3, 2/2
SDRAM CAS# Latency 3 3 2
RAS to CAS Delay 3 3 2
DRAM Integrity Mode Non-ECC Non-ECC, ECC, EC only

Het eerste antwoord is hoe het nu staat.
Wie kan mij helpen? Heb al moederbord boekje gekeken maar kom er echt niet uit. Hoe staat het stabielste?

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:05
De settings die jij gebruikt zijn volgens mij de meest stabiele. Test eens met memtest86 of je geheugen geen fouten heeft. Als dit niet het geval is moet je je probleem elders zoeken

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Heb je daar zo'n mobo dat zowel EDO als SDRAM ondersteunt? Anders gaat dat van zijn never nooit niet werken. :o

Wanbeleid is ook beleid.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En wij moeten zeker raden welk mobo je hebt?

Kijk maar eerst bij de fabrikant of hij 256 MB ondersteund en let daarbij ook op de bouw van de nieuwe module (enkel/dubbelzijdig, aantal chips bladibla.)

En een memtestje kan nooit kwaad, zoals SyncMaster aangeeft.

256 MB is best veel hoor. (valt nu mee, maar je moet je voorstellen dat iemand 6 jaar geleden tegen je zegt: "Hee ik heb een nieuwe pc met 256 MB ram.")

[ Voor 23% gewijzigd door Voutloos op 30-05-2003 22:25 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
agent327 schreef op 30 May 2003 @ 22:23:
Heb je daar zo'n mobo dat zowel EDO als SDRAM ondersteunt? Anders gaat dat van zijn never nooit niet werken. :o
ja er kan ook EDO in. Ga me nie segge dat ook ik nog wordt getreiterd door een 66MHz SDRAM slot. Dan ben ik helemaal afgezet.

• Voutloos
  • Niet online
En het mobo ken 100Mhz met geheugen? Dan wil ik graag weten welke het is...
EDO en SD-100Mhz...

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
SD-100MHz het is een ali chemicalie... hahaha

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Denk maar niet dat je op een 233, een FSB van 133 hebt. Dus je RAM gaat zeker niet 133 zijn maar eerder 66.
Memtest draaien. Je RAM settings zien er goed uit ;-). Kortere timing kun je proberen maar kan ook je pc onstartbaar maken.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• NightCruiser
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
is er geen auto select functie?

btw tis ouwe geen auwe dude B)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Al in de FAQ gekeken? Technische PMG FAQ :)

Gewoon even je geheugen testen of de latencies op z'n hoogst zetten.

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 22:27:
SD-100MHz het is een ali chemicalie... hahaha
Sorry, lach er maar om, maar het zou een stuk helpen aan deze draad als je in deze reply het exact mobo type gaf.
Als je dat nu nog niet weet, houdt dat in dat je nog niet gezocht hebt en dan mag je dat eerst gaan doen.

En hoe zit bij jou de MP als je x100 doet?
dank je... ik weet genoeg
Lekkere voorbereiding voor je topic dan

[ Voor 10% gewijzigd door Voutloos op 30-05-2003 22:36 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 30 mei 2003 @ 22:27:
Al in de FAQ gekeken? Technische PMG FAQ :)

Gewoon even je geheugen testen of de latencies op z'n hoogst zetten.
dank je... ik weet genoeg

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:07
Over de vraag van de snelheid van het geheugen. In de tijd dat mobo's met EDO en SDRAM banken waren uitgerust liep dat nog niet op 100MHz maar 66MHz. Al zat die 233 cpu van je in een nieuwer mobo, die 233MHz is er 1 met 66MHz FSB en aangezien Intel vroeger FSB cpu = FSB mem liet doen, heb je meteen je antwoord. 66MHz FSB dus.

Verwijderd

P233 = 66MHz * 3,5 Multiplier -> zie: Verwijderd in "Overclocking P166mmx :D"

Het geheugen wordt op 66MHz aangestuurd en bij Socket7 Ali chipsets kun je voor 256MB strips alleen de 16x8 configuraties gebruiken. ('k heb hier een noodPC staan, een Ali Alladin met P233*266 en 256MB geheugen... had je toen moeten hebben :))

En als je SDRAM gebruikt, je EDO eruit halen en omgekeerd - die geheugencontrollers konden imo niet beiden tegelijk aansturen (wat je manual ook zal zeggen denk ik).

Gewoon de Bios eerst even resetten om z'n defaults terug te zetten en eventueel lossere timings om die strips eerst te testen met MemTest.

Welk mobo praten we eigenlijk over?
(post anders je Bios-ID string, de modelgegevens die op het mobo geprint staan, de inhoud van de sticker op de ISA/PCI slots etc)

Of je opgelicht bent?
Een Ali Alladin 5 chipset kan maximaal PC100 geheugen aansturen (100MHz).
Zodra je er PC133 inzet wordt deze gewoon als het maximale gebruikt als de chipset aankan (dus PC100, PC66 of PC60 afhankelijk van moederbordmodel/chipsetrevisie en frontsidebus-instelling). Ali Alladin 5 kan ook het oudere EDO aansturen (op 60 of 66 MHz Mem/FrontsideBus). Voorbeeld van zo'n mobo: Asus P5A, BioStar M5ALA etc

Over je foutmelding:
Google er eens naar -> http://www.techadvice.com/w98/errors/2/er_00139.htm

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 10:15 ]

Pagina: 1