Toon posts:

[AC] Onder / Overdruk ??

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
(AC = AirCooling :))

Omdat ik op verschillende sites andere dingen lees (met name losse kreten zonder redenatie) ben ik wel benieuwd naar de voors en tegens van een ongelijke verhouding tussen in- en outflow in je pc kast. Tot zover heb ik het volgende kunnen vinden:

In > Out (overdruk):
Voor:
* Minder stof in je kast

Tegen:
* Meer geluid (infans blazen tegen hoge druk -> verspilde moeite)

Out > In (onderdruk):
Voor:
* Betere koeling

Ik vind met name het voordeel van onderdruk vreemd, omdat het mij logisch lijkt dat er bij een onderdruk de hitte minder makkelijk aan de lucht kan worden afgestaan omdat er minder lucht is.

Zijn er nog voor- en nadelen die ik over het hoofd zie? Hoe zit het nou precies met die koeling?

Alvast bedankt ;)

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Volgens mij kan je niet echt in termen van over en onderdruk praten, om een pc nou eenmaal veel gaten heeft, waar de lucht zo weer uit is. En als in groter is dan out.. dan minder stof in je kast... lijkt me niet.. of zie ik het nou verkeerd :?

btw: je lult vaag ja :P

[ Voor 6% gewijzigd door Tutti-frutti op 30-05-2003 22:10 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Tutti-frutti schreef op 30 May 2003 @ 22:10:
Volgens mij kan je niet echt in termen van over en onderdruk praten, om een pc nou eenmaal veel gaten heeft, waar de lucht zo weer uit is. En als in groter is dan out.. dan minder stof in je kast... lijkt me niet.. of zie ik het nou verkeerd :?

btw: je lult vaag ja :P
Je ziet het allemaal verkeerd. ja ;)

Er bestaat inderdaad onder en overdruk en dit zijn de voor en nadelen, ook klopt dat. Onderdruk en overdruk die zelfs maar 0.001 bar afwijkt van de omgeving is ook al onder en overdruk met enige vorm van voor en nadelen, dit klopt dus daadwerkelijk wel.

En onderdruk scheelt wel degelijk in temperatuur, simpel gezegd komt het er op neer dat de warme lucht sneller uit de kast is dan bij overdruk. Omdat de doorvoersnelheid van de lucht groter is.

[ Voor 13% gewijzigd door vehpol op 30-05-2003 22:18 ]

Ceci n'est pas une signature!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

vehpol schreef op 30 May 2003 @ 22:15:
[...]

Je ziet het allemaal verkeerd. ja ;)

Er bestaat inderdaad onder en overdruk en dit zijn de voor en nadelen, ook klopt dat. Onderdruk en overdruk die zelfs maar 0.001 bar afwijkt van de omgeving is ook al onder en overdruk met enige vorm van voor en nadelen, dit klopt dus daadwerkelijk wel.
okeej.. maar toch, als je meer intake heb, dan outtake.. dan lijkt me niet dat de stof afneemt.

4015Wp west (Dordrecht)

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Tutti-frutti schreef op 30 May 2003 @ 22:16:
[...]

okeej.. maar toch, als je meer intake heb, dan outtake.. dan lijkt me niet dat de stof afneemt.
Om eerlijk te zijn weet ik die ook niet, en toch schijnt het waar te zijn. Ik stofzuig gewoon af en toe mijn kast en heb geen intake- en outtake-fan, werkt nog heel veel beter. ;)

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Topicstarter
van overclockers.com:
Many suggest that when you plan case ventilation, you should try to get a little more air being pumped into the box than being pumped out, not the opposite.

The main reason for that is dust. A partial vacuum within the case will suck dust in through every gap or uneven seam. Dust can act as an insulator and cause case temperatures to rise. Dust can gum up floppy or optical drives. Dust can act as a sponge and absorb moisture from the air, eventually causing possible corrosion of components.
maar van de FAQ hierzo:
Zoals je op de tekening kan zien blazen beide fans naar binnen wat voor overdruk zorgt. Bij overdruk is het theoretisch gezien zo dat de temperatuur hoger is.
en
Zorg er tevens voor dat er meer fans naar buiten de kast blazen dan dat er naar binnen de kast blazen. Meer fans die naar binnen blazen dan naar buiten zorgt er namelijk voor dat er overdruk ontstaat, wat theoretisch de temperatuur laat stijgen t.o.v. onderdruk.
Zoals ik al zei, geen redenatie... :?

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Over Stof:
Volgens mij maakt overdruk / onderdruk niet zoveel uit voor de hoeveelheid stof die je na een week vindt in je kast...
Ik denk niet stof echt van belang is want als je gewoon ff elke weekde stofzuiger op de koeler zet zuig je het stof daar in ieder geval uit.
En als je dan ff het zijpaneel van je kast sloopt kan je meteen je CPU koeler en de binnenkant van de kast meenemen... Kost bijna geen tijd en scheelt aanzienlijk in de temperaturen van je onderdelen.

Leave only footprints, take only memories

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Je kunt dus het beste een onderdruk hebben voor de beste airflow?

Het lijkt mij eigenlijk heel logisch om gewoon een gelijk aantal intakes als outtakes te hebben. In de echte high end kasten (Coolermaster bakken van 250 euro) zie je vaak 2 intakes en 2 outtakes (vaak nog een in het boven paneel). De plaatsing van de in en outtakes is volgens mij misschien wel net zo belangrijk als de druk in een kast.
Stof boeit niets, gewoon een stoffiltertje voor je intake kopen. "DAT, zouden meer mensen moeten doen."

Zeikopmerking: Laat maar dus :)
Kost bijna geen tijd en scheelt aanzienlijk in de temperaturen van je onderdelen.
Maar ook meer geluid...

[ Voor 94% gewijzigd door Yokozuna op 30-05-2003 22:59 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik kan wel bevestigen dat 2 fans naar binnen en geen naar buiten voor een temperatuurstijging zorgt. Met 1 fan naar buiten haalde ik (uit m'n hoofd) met m'n ex-TB 1400 zo'n 50 graden. Met 1 fan naar buiten en 1 naar binnen dacht ik 47. Maar toen ik ze allemaal naar binnen liet blazen liep te temp op tot 65 graden en hoger, totdat kennelijk (weet dit niet zeker!) m'n systeem uitschakelde door een te hoge temperatuur. Deze stond namelijk op 70 graden ingesteld :/

Kreeg daarna letterlijk een brandwond van m'n coolermaster heatsink! :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 30-05-2003 22:55 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Yokozuna schreef op 30 mei 2003 @ 22:48:
Je kunt dus het beste een onderdruk hebben voor de beste airflow?

Het lijkt mij eigenlijk heel logisch om gewoon een gelijk aantal intakes als outtakes te hebben. In de echte high end kasten (Coolermaster bakken van 250 euro) zie je vaak 2 intakes en 2 outtakes (vaak nog een in het boven paneel). De plaatsing van de in en outtakes is volgens mij misschien wel net zo belangrijk als de druk in een kast. Stof boeit niets, gewoon een stoffiltertje voor je intake kopen. Hoef je je totaal niet meer om stof druk te maken.
Het is heel moeilijk om dit inderdaad gelijk te krijgen omdat er in mijn kast bijvoorbeeld voorin een andere fangrill zit dan achterin. Het aantal is wel hetzelfde (2 intake, 2 outtake) maar de intake is toch beduidend hoger.
Zeikopmerking: "redenering", niet redenatie :)
re·de·na·tie (de ~ (v.), ~s)
1 [inf.] redenering of manier van redeneren

;)

• Yokozuna
Het is heel moeilijk om dit inderdaad gelijk te krijgen omdat er in mijn kast bijvoorbeeld voorin een andere fangrill zit dan achterin. Het aantal is wel hetzelfde (2 intake, 2 outtake) maar de intake is toch beduidend hoger.
Wat ik ook niet snap, is dat er bij de meest kasten helemaal geen goede opening in de voorzijde is voor de intakes. Het frontje zit er vaak helemaal voor, terwijl er toch een bevestigingsmogelijkheid is aan de binnenkant voor een intake. Het is hardstikke krom. Ik snap hier echt helemaal niets van.

[ Voor 45% gewijzigd door Yokozuna op 30-05-2003 23:02 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Yokozuna schreef op 30 mei 2003 @ 22:58:
[...]
Wat ik ook niet snap, is dat er bij de meest kasten helemaal geen goede opening in de voorzijde is voor de intakes. Het frontje zit er vaak helemaal voor, terwijl er toch een bevestigingsmogelijkheid is aan de binnenkant voor een intake. Het is hardstikke krom. Ik snap hier echt helemaal niets van.
Komt omdat er vaak ruimte is tussen het frontpaneel en het stukje metaal waar de opening voor de FAN zit. Dit geeft de FAN de kans om lucht weg te zuigen bij onder andere de CD-ROM spelers en je Floppy drive :)

edit: effe je gewijzigde bericht gequote :)

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 30-05-2003 23:01 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Yokozuna
Dit principe zou verdomme bij alle kasten moeten worden toegepast, dit werkt gewoon het effectiefst :(

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/case/gallery/map/110_front_filter.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/case/products/images/110-sx1.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door Yokozuna op 30-05-2003 23:07 ]

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Ohw nee he, niet weer zo`n onzin-topic over onder-overdruk... |:(

Mag ik hierbij het hele verhaal van 'onderdruk beter ' als GROTE ONZIN verklaren! Beweringen van meer flow daardoor zijn ongegrond.
Ten eerste: de 'druk' die in je case zal heersen is ZO KLEIN, dat dit totaal geen invloed zal hebben op je temps/what ever! Je fans zijn daar gewoon niet sterk genoeg voor en overvloedige lucht verdwijnt wel via de voeding/gaatjes/spleetjes of zelfs via de intake-fans!

En als je dan toch nog wilt weten, overdruk is theoretisch beter. Overdruk betekend dat er meer luchtmoleculen (stikstof, zuurstof etc.) in een bepaalde ruimte zit dan de normale luchtdruk (buitenlucht). Doordat deze luchtmoleculen de warmte van je koelers opnemen kan je logischerwijs bedenken dat als er een hogere druk is, er meer luchtmoleculen zijn en dus meer warmte kan worden opgenomen. Zo is het en niet anders PUNT

En over dat stof: overdruk zou theoretisch beter zijn omdat hierdoor, zoals Gimli al quote, geen stof kan worden aangezogen door andere roostertjes/spleetjes/gaatjes. (amerikaanse tanks zijn volgens hetzelfde principe beschermd tegen gifgas-aanvallen. Geen lulverhaal, check maar) Het is niet veel, maar toch... (kijk maar na 5 jaar :p)

Use the Search Luke...

• Yokozuna
Het is niet veel, maar toch... (kijk maar na 5 jaar )
Een stoffiltertje zorgt er voor dat er praktisch geen stof in je kast komt. Het je nieteens hoge luchtdruk nodig (als die die inderdaad al hoger zou zijn, want er zitten altijd wel spleetjes/gaatjes in een case).

[ Voor 26% gewijzigd door Yokozuna op 30-05-2003 23:13 ]

Verwijderd

Okey dus ff een vraagje, heb vanmiddag omdat me temps te hoog werden een extra cooler erin gehangen. Nu blaast deze warme lucht naar buiten en me voedingsfan blaast ook naar buiten, me cpu fan die blaast ook en 1 case fan zuigt ( lucht) is dit optimaal of nie

• Yokozuna
als er een hogere druk is, er meer luchtmoleculen zijn en dus meer warmte kan worden opgenomen. Zo is het en niet anders PUNT
Opzicht logisch ja, maar hoe kan dit dan?
Maar toen ik ze allemaal naar binnen liet blazen liep te temp op tot 65 graden en hoger, totdat kennelijk (weet dit niet zeker!) m'n systeem uitschakelde door een te hoge temperatuur.

Verwijderd

Topicstarter
Yokozuna schreef op 30 mei 2003 @ 23:11:
Opzicht logisch ja, maar hoe kan dit dan?

[...]
Die kan ik nog wel beantwoorden :) Als de warme lucht niet weg kan blaas je ook geen nieuwe (koude) lucht meer in de kast, onafhankelijk van het aantal fans wat naarbinnen blaast..

• Yokozuna
als je gewoon ff elke weekde stofzuiger
Elke week?!!?

Damn... Elke week 0.05 gram stof opzuigen. Tis maar hoe perfectionistisch je bent :)

Verwijderd

Topicstarter
Silentpuma schreef op 30 May 2003 @ 23:06:
Ohw nee he, niet weer zo`n onzin-topic over onder-overdruk... |:(

Mag ik hierbij het hele verhaal van 'onderdruk beter ' als GROTE ONZIN verklaren! Beweringen van meer flow daardoor zijn ongegrond.
Ten eerste: de 'druk' die in je case zal heersen is ZO KLEIN, dat dit totaal geen invloed zal hebben op je temps/what ever! Je fans zijn daar gewoon niet sterk genoeg voor en overvloedige lucht verdwijnt wel via de voeding/gaatjes/spleetjes of zelfs via de intake-fans!
OK, dat 'druk' niet de juiste term is (en dus ook niet de oorzaak is van eventuele verschillen tussen bepaalde verhoudingen tussen in- en out-fans) dat neem ik onmiddelijk van je aan :) Toch is er blijkbaar wel een verband tussen temperatuur, geluid & stof enerzijds en de verhouding in/out anderzijds..
En als je dan toch nog wilt weten, overdruk is theoretisch beter. Overdruk betekend dat er meer luchtmoleculen (stikstof, zuurstof etc.) in een bepaalde ruimte zit dan de normale luchtdruk (buitenlucht). Doordat deze luchtmoleculen de warmte van je koelers opnemen kan je logischerwijs bedenken dat als er een hogere druk is, er meer luchtmoleculen zijn en dus meer warmte kan worden opgenomen. Zo is het en niet anders PUNT
Daarom kwam het hele verhaal dat onderdruk koeler zou zijn me al zo vreemd voor. Ik voel trouwens wel iets voor de verklaring dat de luchtsnelheid hoger is als je meer outtake dan intake hebt.
En over dat stof: overdruk zou theoretisch beter zijn omdat hierdoor, zoals Gimli al quote, geen stof kan worden aangezogen door andere roostertjes/spleetjes/gaatjes. (amerikaanse tanks zijn volgens hetzelfde principe beschermd tegen gifgas-aanvallen. Geen lulverhaal, check maar) Het is niet veel, maar toch... (kijk maar na 5 jaar :p)
En stof is weer een ontzettende veroorzaker van hitte.. lastig lastig lastig :( was ik maar nooit aan die computer onzin begonnen :P

• Yokozuna
Daarom kwam het hele verhaal dat onderdruk koeler zou zijn me al zo vreemd voor. Ik voel trouwens wel iets voor de verklaring dat de luchtsnelheid hoger is als je meer outtake dan intake hebt.
Evenveel intakes als outtakes lijkt mij het meer logische. Bottlenecks voorkomen, eigenlijk zou daar een vergelijkende review van moeten komen (vrij simpel, gewoon casetemps meten).

Voorkomt een hoop gespeculeer :)

Ik vind een intake met een dicht frontje ervoor iig enorm inefficient. Gelukkig verbeteren merken als Coolermaster hun frontjes, alleen die kasten zijn peperduur. Terwijl het eigenlijk vrij goedkoop is na te maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/case/gallery/map/110_front_filter.jpg

[ Voor 82% gewijzigd door Yokozuna op 30-05-2003 23:41 ]

Verwijderd

Zit dat stukje over die druk nou nog steeds in de FAQ.... |:(

Het is allang en breed bewezen dat het met een fan onmogelijk is een drukverschil op te bouwen, al zou je een minimaal drukverschil op kunnen wekken 0.1 graad in tempratuurverschil is al een 100x groter drukverschil.

Om stof te voorkomen:

Nooit aan de bovenkant lucht naar binnen zuigen, al het ronddwarrelende stof gaat dan rechtstreeks je pc in.

Nooit aan de onderkant lucht naar binnen zuigen, al het stof wat op je bureau/grond ligt wordt dan naar binnen gezogen.

Als je stof echt erg vind moet je gewoon stoffilters gebruiken, of net als sommige mensen geen fan's meer gebruiken.

Ik zelf heb nooit last van stof omdat ik zo vaak nieuwe hardware heb dat het geen kans krijgt om te verstoffen :P

Verwijderd

het is eerder belangerijker om te kijken (voor temps) dat je in je kast geen recirculatie hebt. bijv. als je lucht van onder inblaast en bij de cpu is het logish om af te zuigen, stel nou dat we hier ook zouden inblazen i.p.v afzuigen wat is het gevolg ?
Simpel lucht wordt warm ter plekke van de heatsink .. stijgt op kan niet verder opstijgen vervolgens onstaat er een wervel doordat men koude lucht inblaast ter plekke van de cpu.. dus wat gebeurt er, we creeren een sluitstroming met als gevolg dat lucht daar blijft circuleren en dus niet effectief koelen. Voor temperaturen is het belangerijk om te weten wat je lucht stroming doet, zo kan je optimaliseren door zo koud mogelijk in te blazen, meestal hoort wat expirimenteren hiermee.

Overdruk/Onderdruk verhaal

Ik ben het eens met de meeste van jullie een FAN is niet gemaakt om druk op te bouwen! het is eerder bedoeld om massa te verplaatsen. Een compressor is gemaakt om druk op te bouwen! Voor temperaturen speelt dat onderdruk/overdruk geval naar mijn mening een minimale rol. Ja als je in de kast een overdruk zou hebben dus > 1 BAR zou alleen lucht uit je kast gaan en dus geen stof naar binnen.. maar jah je moet nog steeds lucht in de kast brengen en kom je weer op het verhaal van filters :P

Samengevat onderdruk/bovendruk door je fans boeit niet.

Stof ... Tja of je pc hogere pootjes geven .. of zoals vele al zeiden Stoffilter gebruiken . Of doe net als ik maak je pc regelmatig schoon :P

• Yokozuna
zo kan je optimaliseren door zo koud mogelijk in te blazen
Juist, en dus met intakes die direct lucht uit de kamer in je case blazen, dus zonder dicht plastic frontje ervoor, zoals het plaatje enkele posts hierboven.
stijgt op kan niet verder opstijgen
Tenzij er een outtake in de bovenkant van je kast zit >:)

[ Voor 108% gewijzigd door Yokozuna op 31-05-2003 01:05 ]

Verwijderd

Yokozuna schreef op 31 mei 2003 @ 00:57:
[...]
Juist, en dus met intakes die direct lucht uit de kamer in je case blazen, dus zonder dicht plastic frontje ervoor, zoals het plaatje enkele posts hierboven.
Tja dat stukkie .. heb ik niet kunnen vinden.. zonder plastic frontje :? ...
Maar goed omdat bij de meeste kasten het hoogste punt, (waar er warme lucht blijft hangen) rondom de cpu is. (big towers hebben een tweedeling !)
Het hangt echt af van de kast en situatie ;)

In elk geval is het wel goed om je cpu met verse lucht van koudere oorden te voeden. Echter leert de realliteit ons dat indien de outtake niet rondom dit punt is geloceerd, de ander componenten (vid / memory/etc) last zullen krijgen van een kortsluit luchtstroming.. gevolg ze krijgen wat warmere lucht ;) en zullen wat heter worden.
[...]
Tenzij er een outtake in de bovenkant van je kast zit >:)
Dat is het concept van optimaal koelen :P .. koud valt naar beneden en warm stijgt :! (*lampie brandt*) :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 01:42 ]

Verwijderd

Maar als je een fan hebt aan de bovenkant en je PC staat niet 24/7 aan dan zit er dus een redelijk groot gat in de bovenkant waar stof door naar binnen komt...

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Voor stof zijn gewoon goede filters te koop.

Digital Media Junkie

• Yokozuna
Gaer schreef op 31 May 2003 @ 08:31:
Voor stof zijn gewoon goede filters te koop.
Ja, dat wou ik net zeggen :)

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 11:26

Kristof

is een Belgisch product

Om even het punt van dat stof aan te vullen. Als je "onderdruk" (meer outtake dan intake) hebt, dan gaan je fans niet minder of meer stof aanzuigen dan bij overdruk.
MAAR wat hier al +- gezegd is, maar niet duidelijk: bij onderdruk, wordt er dan lucht aangezogen langs spleten en openingen. De meeste openingen kunnen niet veel kwaad, echter wel als die openingen je cd-rom/cdwriter/floppy/... drives zijn. Als langs daar stof aangezogen wordt, is dit minder plezant dan dat het stof onderaan je case komt te liggen...

edit: foutje aangepast, tnx Yokozuna

[ Voor 9% gewijzigd door Kristof op 31-05-2003 13:45 ]

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Yokozuna
Je stuk tussen haakjes klopt niet, nu wel :)

En zoals OOK is gezegd, de huidige case fans zijn helemaal niet krachtig. De superkleine onderdruk of bovendruk wordt naar een zelfde druk als in de kamer gebracht door spleten etc. in je case. Vaak zitten er gewoon roostergaten in zijpanelen van kasten, zo blijft de luchtdruk ongeveer gelijk met die van de kamer...

Zoals dus gezegd, het maakt allemaal niet zoveel uit. De plaatsing van de fans (of uberhaupt casefans) lijkt mij veel belangrijker voor de casetemp dan de superminieme boven/onderdruk. En dus ook of er direct frisse lucht in de case wordt geblazen zonder belemmeringen (dus een roostertje voor de intakes, of een frontje met spleten/genoeg gaatjes).

[edit]
Nog een vraagje trouwens, ik heb een plaats voor 1 intake in mijn kast. Als ik een dual-fan voeding koop, kan ik die dan als outtake gebruiken? (want die zuigt toch lucht uit de kast voor zichzelf, en blaast die vervolgens in de kamer?)

[ Voor 179% gewijzigd door Yokozuna op 31-05-2003 14:01 ]

Verwijderd

Al te vaak geweest dit.. duidelijk geen search gebruikt :z :P

;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.