Toon posts:

Debian, is het wat???

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanplan om m'n huidige "beginers linux" Mandrake 9.0 te gaan verwijderen omdat windows er ook weer es een keertje af moet......... allemaal die rotzooi enzo

nu heb ik dus Debian gedowload en ben hem nu op cd aan het branden. Nou is het dus zo ik "speel" nog niet zo gek lang met linux bijna 3/4e jaar met Mandrake
heb het ooit eerder gebruikt op een p1 maar toen vond ik het te langzaam en ben ik weer terug naar windows gegaan. is het verstandig voor een beginner in linux om Debian te gaan draaien. ik heb wel es gehoord dat Debian en Slackware de meest stabiele maar ook moeilijkste distro's zijn

kan iemand me wat uitleg geven en of eventule problemen die ik tegen kan komen??

alvast bedankt ;)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:21

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt honderdduizend problemen tegenkomen. Ze zijn allemaal op te lossen.

Ofwel: probeer het gewoon, je merkt het vanzelf als het niet lukt en dan kan je alsnog proberen het op te lossen...geen zorgen voor de dag van morgen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• 0cool
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
de installatie van debian is zo mogelijk nog eenvoudiger dan die van Mandrake. Persoonlijk vind ik de installatie van de X omgeving wat lastiger te configureren, maar die gebruik ik toch niet. Een tip is om de installatie zo kaal mogelijk te houden en daarna met "apt-get install pakketnaam" het systeem of te configureren.

Eenvoudige manier voor het zoeken van pakketje is:
apt-cache search "omschrijving bijv xserver"

Debian...... in 1 woord geweldig

You thought your secrets were safe. You were wrong

Verwijderd

Er word veel gezegd dat Slackware een moeilijke distro is.. Dit komt vooral omdat je alles zelf mag doen, en je er bijna geen grafische hulptooltjes bij krijgt. Ik gebruik slackware vanaf mijn linux-begin, en het bevalt me prima. Als je er moeite voor wilt doen, is het voor een beginner echt niet zo moeilijk. Met debian heb ik geen ervaring maar ik gok dat het niet zo veel anders zal zijn.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:54
Ik heb hetzelfde gedaan een poos geleden:
Niet teveel installeren, het kan later ook nog.
Zorg dat je de goede packages download. Ik zat heel lang te klooien voor ik er achter kwam dat ik een core package miste :)

Debian was mijn eerste keer, en ik had toch al vrij snel bleckbox tevoorschijn :) (met RedHat 9 zit ik veel meer te klooien :( )

Verwijderd

Mijn eerste distro is Debian. Ik wilde al tijden over, en heb 't een paar keer geprobeerd te installeren. Op een gegeven moment heb ik 'n nieuwe compu gekocht met alleen maar linux compatible onderdelen.

X vond ik kut om te configgen. Het helpt als je foutmeldingen oid tijdens de installatie kunt checken op het internet (dus om een tweede compu naast je install compu te hebben). Ook is mij het verschil tussen XDM, GDM en KDM en wat daar nou allemaal bijhoort niet helemaal duidelijk. Enfin, het werkt, en goed ook. Ik draaide unstable en na een update werkte X niet meer en had ik 'n reinstall nodig. Dat unstable doe ik dus nooit meer. Als je iets nieuws wilt, gewoon los installeren. Meestal heb je niet de nieuwste versie nodig (security fixes komen natuurlijk wel gewoon door).

Mijn belangrijkste argumenten voor Debian stable: stabiliteit van 't systeem, continue veiligheid voor m'n data en toch genoeg apps die simpel te installeren zijn. Dit met relatief kleine kans op opfucken.

• Dommel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:38

Dommel

Professioneel Software Sloper

Ik heb tot een aantal weken terug Debian op mijn systeem gehad. Echter door het veranderen van harddisk en lamheid van mijn kant heb ik er nog geen Debian op terug gezet. Op het moment dat ik em er weer op zet komt er wel een stable versie te draaien. Unstable dat mag mijn broer doen die heel wat beter in Linux thuis is als ikzelf.

Debian werkt verder wel prettig. Mijn hardware is bijna allemaal werkend te krijgen. Ik ben alleen te lam geweest om te gaan zoeken naar de juiste instellingen voor mijn Logitech Cordles MouseMan Optical en voor de extra functie knopjes op mijn toetsenbord :)

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

• Fantomas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik werk nu een jaartje met vooral Suse, en heb laatst Debian (stable) eens uitgeprobeerd.
De install ging eigenlijk wel zonder al teveel problemen (net install). Het probleem was echter dat ik met geen mogelijkheid X aan de gang kreeg. Ik heb er twee weken mee gespeeld, en vind het eigenlijk best goed te doen.

Maar omdat ik toch wel aan mijn X gewend ben, toch maar weer naar Suse (ja, ik weet het, geen doorzettingsvermogen).

• ZEN
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 13:27

ZEN

huh? wat doe ik hier?

Ik draai debian stable op een prodcutie server en als home servertje, tevens draai ik debian unstable op mijn eigen bak. Unstable omdat ik gewoon van mozilla de nieuwste versie wou kunnen apt-getten :)

Debian is gewoon super relaxed.. als je hem installeert, zorg dan dat je het erg kaal houdt.Verander je apt-sources list naar wat je wilt, stable testing unstable.

apt-get gewoon wat je wilt hebben :) easy de peasy :)

ohw wat misschien handig is van te voren, is om gewoon al een paar howto's bij de hand te hebben, als je niet al te goed er mee bent en zo.. handige zijn die van debian.org (sowieso handige site, gebruik het vaak om paketjes te zoeken) en osnews

http://www.osnews.com/story.php?news_id=2016
http://www.debian.org/releases/stable/i386/install
http://www.osnews.com/story.php?news_id=2949

Die moeten je erg opweg helpen, alhoewel je zeker weten niet alles het zelfde zal/moet doen :)

Linux server installatie en beheer (clusters failover loadbalancing): http://www.virtualconcepts.nl/

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 22:02:
is het verstandig voor een beginner in linux om Debian te gaan draaien. ik heb wel es gehoord dat Debian en Slackware de meest stabiele maar ook moeilijkste distro's zijn
Of het verstandig is hangt helemaal van jezelf af. Er zijn mensen die beginnen met Debian of Slackware, en er zijn mensen die proberen het na een andere distro eens en gebruiken het daarna niet meer.

Ja, het is moeilijker, in de zin dat je meer zelf zult moeten doen, en dat je met de command line zult moeten werken om je systeem te configureren en installeren. Dit heeft voor- en nadelen. Of het iets voor jou is? Daar kom je alleen achter door het te proberen, maar als je enig doorzettingsvermogen hebt, en de nodige HOWTO's en andere teksten bij de hand houdt, dan zou het wel moeten lukken. Ervaring met andere GNU/Linux systemen kan daarbij helpen (hoeveel hangt af van het type ervaring ;) ).
kan iemand me wat uitleg geven en of eventule problemen die ik tegen kan komen??
Voor die uitleg kun je het beste installatie-documentatie doornemen (er is een hele goede Nederlandse handleiding voor het installen van Debian 2.2... Google maar eens wat).

Omdat het hier wel de bedoeling is dat je zelf zoekt en probeert, gaat dit topic op slot. Je mag zelf best wat vooronderzoek doen.

Voor vragen als "Is ${distro} iets voor mij?" hebben we bovendien Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2, wat je had kunnen lezen in NOS policy - updated 01/04/03.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.