Hoe dromen te interpreteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:22
Hoi, Ik had vanacht een vrij vreemde droom, ik ga hier verder niet op de details in, want dat is me iets te persoonlijk. Wat mijn vraag wel is: zijn er goede sites, waarmee je dromen kunt (laten) analyseren? Ik heb al op internet gezocht, maar het enige wat ik terug krijg zijn cursussen en allerlei show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

een handige tip is deze: leg alles wat gebeurd is aan jezelf uit, alsof je tegen een alien van een andere wereld praat. Dus als je auto zegt, leg je uit dat dat een apparaat is waarmee we ons verplaatsen.

Dromen zijn imho dan ook de beelden die bij gevoelens horen. Zo kan een fiets bij jou een vrolijke herrinering zijn, en bij iemand anders een jeugdtrauma. Als jij dus over een fiets droomt is het heel iets anders dan bie iemand anders.

daarom moet je alles wat je ziet uitleggen tegen jezelf om erachter te komen wat het voor jou betekend.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Ik denk ook dat als dromen al betekenis hebben dat alleen jijzelf deze kan achterhalen. Als je goed oplet dan merk je dat je vaak droomt over dingen die je die dag hebt meegemaakt.

Ik denk dat dromen willekeurig stroomstoten uit je onderbewuste zijn waar de grote hersenen wijs uit proberen te worden. De willekeurige pulsen stellen niets voor, maar hetgene dat jouw hersenen er van maken wil wel iets zeggen over hoe je in elkaar zit. Maar je hoeft niet te schrikken als je iets heel vreemds droomt. Als je iets droomt wil niet zeggen dat je het ook echt wilt.

Als je bijvoorbeeld droomt dat je koala's aan het schoppen bent, kan dat best komen doordat je die dag hebt gevoetbald en een programma over koala's hebt gezien. Maar niet dat je echt koala's wilt schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58145

idd, wat wieikke zegt was ook zo'n beetje mijn verhaal maar dat type ik dan maar niet.

Vaak is het trouwens ook zo dat er symboliek inzit... Als je jezelf in een ravijn zag storten kan het zijn dat je het gevoel hebt dat het slecht met je leven gaat en dat je verbetering wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 25-05 22:06
Anoniem: 10358 schreef op 30 May 2003 @ 22:38:
Ik denk ook dat als dromen al betekenis hebben dat alleen jijzelf deze kan achterhalen. Als je goed oplet dan merk je dat je vaak droomt over dingen die je die dag hebt meegemaakt.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb een hele tijd geleden een jaar lang een dromendagboek bijgehouden (tot zover dat ik zelfs 's nachts na een droom vanzelf wakker werd om aantekeningen te maken). Vaak komen er inderdaad dingen terug in je dromen die je die dag hebt meegemaakt of waaraan je hebt gedacht. In de droom zijn die feiten dan wel verweven met 'willekeurige' feiten of dingen die al dieper weg in je geheugen zitten.

Dit komt ook aardig overeen met de 'functie' die wetenschappers tegenwoordig toeschrijven aan dromen, namelijk het verwerken van je gedachten en herrinneringen van de afgelopen dag om zo weer 'ruimte vrij te maken' voor nieuwe herinneringen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-05-2003 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-05 22:19

Godjira

To infinity and beyond!

Dromen zijn bedrog zeggen ze altijd en daar ben ik het wel mee eens. Dromen zijn meestal een soort van "samenvatting" van dingen die je die dag hebt meegemaakt, of al eens voor die dag hebt meegemaakt. Dit wordt soms alleen in de meest vreemde beelden omgezet door je hersenen. Zo krijg je soms erg vreemde dromen.

Ik geloof iig niet in ze en imho denk ik niet dat ook maar 1 droom ooit echt uit zal komen.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Godjira schreef op 30 mei 2003 @ 23:04:
Dromen zijn bedrog zeggen ze altijd en daar ben ik het wel mee eens. Dromen zijn meestal een soort van "samenvatting" van dingen die je die dag hebt meegemaakt, of al eens voor die dag hebt meegemaakt. Dit wordt soms alleen in de meest vreemde beelden omgezet door je hersenen. Zo krijg je soms erg vreemde dromen.

Ik geloof iig niet in ze en imho denk ik niet dat ook maar 1 droom ooit echt uit zal komen.
dromen zijn ook geen voorspellingen, volgens mij niet iig. Ik denk wel dat ze een soort brug kunnen vormen tussen je onderbewuste en je bewuste leven.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-05 22:19

Godjira

To infinity and beyond!

Atgast schreef op 30 mei 2003 @ 23:09:
[...]

dromen zijn ook geen voorspellingen, volgens mij niet iig. Ik denk wel dat ze een soort brug kunnen vormen tussen je onderbewuste en je bewuste leven.
Dat ben ik idd met je eens. Maar veel mensen zoeken altijd een verklaring achter een droom, omdat ze bang zijn dat het ze echt zal gaan overkomen (als ze bijvb hebben gedroomd dat ze iemand die ze dierbaar is kwijt raken).

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58145

Tja pyschologisch is het al jaren bekend dat dromen een samensmelting zijn van herinering en het onbewust rationaliseren van die herinnering (wat natuurlijk niet lukt vanwegen je onbewust zijn) waardoor in je hoofd een soort rare film ontstaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Anoniem: 58145 schreef op 31 May 2003 @ 01:55:
Tja pyschologisch is het al jaren bekend dat dromen een samensmelting zijn van herinering en het onbewust rationaliseren van die herinnering (wat natuurlijk niet lukt vanwegen je onbewust zijn) waardoor in je hoofd een soort rare film ontstaat :)
Hmm, da's dan nieuw voor mij. Er zijn wel enkele theorieen over dromen, maar er is nog geen goed bewijs gevonden voor 1 van deze theorieen. Op dit moment lijkt het het meest aannemelijk dat dromen het gevolg zijn van een proces dat in de geest 's nachts herinneringen van de voorgaande dag ordent, opruimt en sorteert.

Wat overigens wel duidelijk is, is dat dromen wel degelijk iets over jou als persoon vertellen. Iemand die depressief is droomt aanzienlijk anders dan iemand die dat niet is. De staat van die persoon beinvloedt zijn droom, en waarom zou dat niet ook kunnen gebeuren bij minder ernstige psychische problemen?

Als je je dromen wilt verklaren, kun je je het beste bij alles wat je gedroomd hebt afvragen hoe dat relateerd aan jou. Ik denk niet dat er een universele set symbolen staat, want dat zou betekenen dat die 'aangeboren' zijn. Wat wel kan is dat er cultuur-gebonden symbolen zijn, zoals een windmolen die in een droom een bep. betekenis is. Dromen zijn persoonlijk, en de verklaring is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34906

Anoniem: 58145 schreef op 31 mei 2003 @ 01:55:
Godjira schreef op 30 May 2003 @ 23:04:
Dromen zijn bedrog zeggen ze altijd en daar ben ik het wel mee eens. Dromen zijn meestal een soort van "samenvatting" van dingen die je die dag hebt meegemaakt, of al eens voor die dag hebt meegemaakt..
Hmm ik droom regelmatig over dingen die niet kunnen :
- onder water zwemmen en gewoon kunnen ademen
- Uit een reuzenrad vallen en de val gewoon overleven (maar wel het val gevoel meemaken)
- Vanaf een dak springen en gewoon kunnen vliegen als een vogel

Dit zijn nu niet bepaald activiteiten die ik dagelijks doe :9

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 34906 op 31-05-2003 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73040

Ik wil toch wel even reageren hier op.

Ten eerste zijn dromen niet altijd wat je mee maakt over de dag, bij mij niet tenminste.

Ik zal hier een paar voorbeelden geven.
Wat je er dan van denkt mag je zelf weten.

Ik zal eerst even vertellen hoe ik een beetje in elkaar zit.
Ben een mens dat leeft op haar gevoelens, niets mis mee op het eerste gezicht zou je zeggen.
Maar als iemand mij de weg vraagt en ik hem dan ook nog breng, en later blijft dat meneer zelfstandig een andere route weer de stad uit rijdt???
Een beetje naiëf misschien maar wel lief (volgens mijn partner).

Mijn voorbeelden:
Op een ochtend vertel ik mijn partner dat ik had gedroomd dat er een grote vliegtuig in onze flat zou vliegen.
De vleugels zouden de hele muur wegvagen.
3x raden wat er 4 dagen later gebeurde. :'(

Een andere ochtend wordt ik wakker en het eerste wat ik doe is naa de muur lopen die ons verbind met de buitenmuur.
Als je bij ons op de galerij loopt zou je in principe uitkomen bij de buren.
In deze muur had ik een felle brand gezien (kon hem zelf ruiken).
Een kleine week later staat de woning van de buurvrouw in de hens, ja aan dezelfde kant als ik de brand al had gezien.

Sinds half januari droom ik regelmatig over een moordaanslag.
Laat ik dit zeggen, het heeft te maken met een paard en hele belangrijke personen in de wereld.

En in deze zelfde periode droom ik over een soort razia.
Mensen staan aan de kant van een kleine straat, ik sta daar ook te kijken, maar er niet tussen.
En er is een bocht in de straat, ik sta half in die bocht, kan dus zien wat er gebeurt verderop in de straat.
Daar worden mensen uit huis gehaald en in vrachtwagens gestopt, door militairen en zij hebben een hele duidelijke vlag op hun wagen.

Nu zul je waarschijnlijk zeggen, wees duidelijker en zeg wat je ziet.
Ik wil geen mensen beschuldigen van dingen die niet zijn bewezen.
Daarnaast denk ik niet dat ik wat alleen kan doen tegen deze wereld drama's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het schijnt dat sommige mensen een klein stukje in de toekomst kunnen kijken, of iig aanvoelen wat er komen gaat. Als die mensen dat niet bewust onder controle hebben, dat kan hun onderbewuste dat misschien wel onder controle hebben. Zo zou je dus dromen kunnen van gebeurtenissen die in de nabije toekomst kunnen gebeuren. Uiteraard gaat dit natuurlijk gemengt met je eigen herinneringen van die dag en ingrijpende gebeurtenissen in je leven. Daar bovenop ook nog eens veranderingen in de fysieke ruimte om je heen. Ik heb weleens gelezen dat als iemand droomt, je met een plantenspuit lauw water over hem heen kunt verstuiven, en hij zal zich in zijn droom in bijv een oerwoud wanen.

Magoed, zo zou je bijvoorbeeld kunnen dromen dat je partner in het huis van je buurman verongelukt, terwijl 3 dagen later je buurman van de trap valt, maar je droomt dan over je partner omdat je misschien net getrouwd bent. Zoiets dus.

Dat is mijn theorie.

Kortom, een droom valt eigenlijk weinig van te maken als je het zelf al niet snapt.

Er is overigens wel een manier om je dromen bewust mee te maken, zodat je ze misschien beter kunt begrijpen. Dit worden ook wel "lucide dromen" of "heldere dromen" genoemd. Er zijn een aantal technieken (via google wel te vinden) om een lucide droom op te wekken, en het geeft een keur aan mogelijkheden. Je kunt op z'n minst je droom "van dichtbij" meemaken, alsof je er echt fysiek bent, zegmaar. Daarnaast zou je ook nog bewust kunnen ingrijpen, je droom dus kunnen veranderen (alleen denk ik niet dat dit de TS zou helpen). Als je denkt dat het je gelukt is, kun je het aan jezelf bewijzen door bijvoorbeeld een slo-motion salto te maken.

Maar, het eerste dat je onder de knie moet krijgen is het goed herinneren van je dromen. Vaak vagen de herinneringen langzaam weg, naarmate je steeds wakkerder wordt. Meestal na een uurtje ben je het helemaal kwijt. De oefening is dan ook meestal om een kladblokje naast je bed te hebben, waar je je droom in opschrijft op het moment dat je wakker wordt. Je zult zien dat je dromen dan minder vagen lijken te zijn, omdat de herinnering die je opschrijft, dan nog "vers" is.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Anoniem: 73040 schreef op 01 June 2003 @ 01:34:
Ik wil toch wel even reageren hier op.

Ten eerste zijn dromen niet altijd wat je mee maakt over de dag, bij mij niet tenminste.
Volgens mij zijn het niet alleen dingen die je meemaakt. Volgens mij denk je ook over bepaalde dingen waarvan je wil dat ze wel of niet gebeuren.
_Thanatos_ schreef op 01 June 2003 @ 05:27:
Het schijnt dat sommige mensen een klein stukje in de toekomst kunnen kijken, of iig aanvoelen wat er komen gaat.
Misschien ligt het dan aan mij hoor, maar ik wil dan meteen bewijs zien/horen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 18:59

tweakerbee

dus..?

In de toekomst kijken is onmogelijk. Beredeneren wat er zou kunnen gaan gebeuren en de waarschijnlijkheid daarvan tot op zekere hoogte beoordelen kan wel.
Zelfs IBM kan geen tijdmachine maken ;)

Wetenschappers zijn er inderdaad nog niet uit wat dromen nou eigenlijk voorstellen, maar als je er wat meer over wilt weten kun je op zoek gaan naar een goed boek hierover.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 16:22
Mensen bedankt, ik zal eens goed gaan nadenken wat die droom zou kunnen betekenen. PS. tweakerbee, als ibm het niet kan, wie dan wel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik wil hier graag ook nog even wat vertellen. Ik onthoudt m'n dromen niet erg vaak, maar als ik wel droom, heeft hij altijd een betekenis. Wat mij betreft is het geen kwestie van geloven. Het zijn geen aliens of goden. Het is er gewoon. Link het goed met je eigen leven, en je kan altijd een boodschap of bevestiging vinden in de droom, is mijn mening. Echte voorbeelden kan ik niet geven zonder 2 pagina's over mijn leven te tikken, maar voor mij zijn ze zeker een waardevol hulpmiddel in de zelfanalyse.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik had 2 maanden geleden gedroomd dat we naar een groothandel gingen voor drank. Ik zag een ruimte waar allemaal flessen stonden e.d.
2 weken geleden zijn we ook daadwerkelijk naar die groothandel gegaan, het was voor mij 1e x dus ik wist totaal niet hoe het eruit zag, en we gingen dus richting de slijterij.Wat bleek...die ruimte was TOTAAL hetzelfde als in mijn droom. Hoe kan dat ??!! :? Dit was trouwens niet 1e keer, ik heb al vaker over bepaalde dingen gedroomd die na een tijd ook echt uitkwamen. Tot op dezelfde detail....maar dan krijg ik zo'n deja vu gevoel over mij heen. Echt creepy..

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81389

tweakerbee schreef op 01 June 2003 @ 21:16:
Zelfs IBM kan geen tijdmachine maken ;)
Dat het op dit moment nog niet is gebeurd wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk hoor. Ik ben altijd nogal huiverig voor mensen die roepen in de toekomst te kunnen kijken maar ik kan niet bewijzen dat ze liegen.
En ze hebben mij geleerd dat alles waar is totdat het tegendeel is bewezen

Dromen was volgens mij een deel van het verwerkingsproces van wat je die dag hebt beleefd, maar dat is hier al eens weerlegd.

Hoewel ik persoonlijk niet in het voorspellend karakter van dromen geloof zijn de voorbeelden die hier genoemd worden moeite waard om te onderzoeker.

Nu is het flauw om te zeggen: "kijk eens bij de psych", maar ik doe het toch.

Hiermee suggereer ik niet dat de mensen die hier "voorspellende dromen" posten spoken zien of dat ik twijfel aan hun verstandelijke vermogens. Geenszins.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik denk dat een arts (hetgeen een psychiater is) beter in staat zou moeten zijn je te helpen met het vinden van je antwoord dan een n00b als ik.

Wat ik in ieder geval voor je kan en zal doen is je vraag voorleggen aan een bevriend "psych", en zijn bevindingen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62105

Dromen zijn je onderbewuste, daar is denk ik iedereen het wel mee eens, ik heb eens een tijdje met een psycholoog zitten praten over dit onderwerp, en wat belangrijk is, is dat dromen niet in abstracte vormen kunnen denken.

Hoe bedoel ik dat? Als je droomt dat iets ver van je af, gewoon in aantal kilometers, dan betekend dit dat je daar ver van af staat. Zo is bijvoorbeeld een oud huis waar je ooit gewoond hebt symbolisch daarvoor. Maak je dus iets mee in de huidige situatie, en vind dat plaats in een oud huis waar je ooit gewoon hebt dan betekend dat dat je afstand neemt van zo iets.

Een tweede voorbeeld is dat je naar beneden gaat, bijvoorbeeld een trap ofzo, dat schijnt dan te maken te hebben met je onderbewuste. Als je dus in een situatie zit waarin je naar beneden loopt, dan kom je dichter bij je onderbewuste terecht, omdat dat de enige manier is waarop je droom dat kan 'vertalen' zeg maar.

Ik weet niet of dit dus begrijpelijk is, maar beelden en situaties die je meemaakt zijn dus letterlijke weergave, omdat je onderbewuste niet in abstracte beelden kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73040

_the_crow_ schreef op 01 June 2003 @ 11:49:

Volgens mij zijn het niet alleen dingen die je meemaakt. Volgens mij denk je ook over bepaalde dingen waarvan je wil dat ze wel of niet gebeuren.
Mijn "dromen" (die ik hier boven heb beschreven) zijn nou niet zo geweldig dat ik hier wensen over heb.
En ik weet niet hoe het met jou is, maar ik kan wensen wat ik wil maar droom daar nooit over 8) , dan zou ik nog wel het één en ander weten :9
Maar even alle gekheid op een stokje, dit zijn "dromen" die ook anders voelen als ik wakker wordt.
En bewijzen? Ik heb ze hier neer getikt, en verder kan ik je alleen meenemen in mijn dromen om je te laten zien wat ik zie.
Niemand kan bewijzen wat hij/zij droomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64407

Ik ben van mening dat dromen een soort ontladingen zijn van je brein. Dit gebeurt natuurlijk wel met dingen die je zelf kent. Ik denk dat daar het geloof van mensen vandaan komt dat dromen te interpreteren zijn als een soort kristallen bol.
Persoonlijk denk ik dat je dromen wel kunt interprteren, maar alleen subjectief. Dromen worden gevormd door jouw brein en kunnen dus ook alleen door jezelf geïnterpreteerd woren. Je weet als je wakker bent ook immers nooit wat er zich in iemand anders zijn/haar hoofd om gaat. Waarom zou dat anders zijn als je slaapt?

Voorspellende dromen zijn wat anders, maar helaas weet je van te voren nooit of iets een voorspellende droom is of niet.
Het is ook bekend dat je de onderwerpen waarvan je droomt wel degelijk te maken hebben met waar je mee bezig bent in je hoofd als je wakker bent of traumatische indrukken of iets dergelijks. Als je vlak voordat je in slaap valt maar hard genoeg aan iets denkt, is de kans groot dat dat in je droom voor komt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je getraint bent in het onthouden van je dromen. (Lucide dromen iemand? 1x gedaan en toen nooit meer helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Chello200 schreef op 01 June 2003 @ 23:31:
Ik had 2 maanden geleden gedroomd dat we naar een groothandel gingen voor drank. Ik zag een ruimte waar allemaal flessen stonden e.d.
2 weken geleden zijn we ook daadwerkelijk naar die groothandel gegaan, het was voor mij 1e x dus ik wist totaal niet hoe het eruit zag, en we gingen dus richting de slijterij.Wat bleek...die ruimte was TOTAAL hetzelfde als in mijn droom. Hoe kan dat ??!! :? Dit was trouwens niet 1e keer, ik heb al vaker over bepaalde dingen gedroomd die na een tijd ook echt uitkwamen. Tot op dezelfde detail....maar dan krijg ik zo'n deja vu gevoel over mij heen. Echt creepy..
Zulke dromen heb ik ook weleens. Dan ben ik ergens en heb ik echt zo'n idee van maar hier ben ik toch al eens geweest. Alleen dat is dus nie. En dan begin ik terug te denken en dan kom ik er achter dat het een droom was. Dat is best wel vaag.

Het is trouwens ook wel eens anders om dan heb ik een droom en dan denk ik van daar ga ik binnekort komen. Een nadeel ik weet op dat moment niet wanneer dat is, waar die plek is. En dan een tijdje later kom ik er.

Verder is het ook zo dat prikkels van buiten af je droom beinvloeden. Zoals een wekkerradio. Dan heb je zo'n drom waar muziek in voorkomt en dan 5 sec later als je wakker begint te worden blijkt het je wekker radio te zijn die staat te schreeuwen.

Dus persoonlijk zou ik niet zeggen dat dromen alleen verwerking is van gebeurtenissen maar ook nog andere dingen kunnen bevatten.

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 13:30

Deem

Ontcijfer mij!

Ik heb vaak van die 'val'-dromen. Op zo een moment struikel ik of val ik ergens uit en donder ik met hoge snelheid naar beneden. om het moment dat ik de grond raak schrik ik wakker met een stuiptrekking. Alsof iemand me laat schrikken. Dit soort dromen heb ik minimaal 1 keer per week en ik zou niet weten wat het betekend. Ik herrinner me nooit de hele droom alleen het einde, dat ik val en neer kom.

'deja vu'-dromen lijken me meer toeval. (heb ze ook wel eens, heel raar gevoel). De dromen die ik me kan herrinneren zijn altijd vaag en vrij onbegrijpbaar.

Een tip voor mensen die hun droom willen herrinneren maar dat niet op de normale manier voor elkaarkrijgen. Zet de wekker 10 Minuten vroeger dan de tijd die je normaal opstaat. Zodra je wakker word gewekt kan je de hele droom voor zo een 10 minuten in je hoofd van voor naar achter afspelen en eventuweel snel opschrijven.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62105

Een idee voor de val dromen is dat je bloeddruk lager word en dat je onderbewuste dit weergeeft als letterlijk vallen. Je bloeddruk valt omlaag. Maar da's maar 1 theorie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Als het niet een echte val droom is, maar meer een val gevoel, waarvan je wakker schrikt tijdens het inslapen dan is het geen droom, maar iets dat iedereen heeft voordat hij in slaap valt. Meestal wordt je er niet van wakker, maar soms kan deze halfslaap zo echt lijken dat je wakkerschrikt. Maar het is dus iets anders dan dromen (andere hersengolven, geen REM-slaap, enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Laatst online: 19:46

Eelke Spaak

- Vlad -

Volgens mij zijn dromen (en ik heb hier niet echt wetenschappelijke info over gelezen; dus correct me if I'm wrong) de bewustwording in je hersenschors van elektrische signalen die uit de rest van je zenuwstelsel komen. Wanneer je wakker bent verwerkt je hersenschors alle gegevens van je zintuigen zodanig dat je er bewust van wordt. Wanneer je echter slaapt zijn er geen directe zintuiglijke gegevens om te verwerken en wordt de rol van 'input' dus gespeeld door vrij willekeurige elektrische signalen.

Het is mij wel eens gebeurd dat ik ineens wel weer zintuiglijke informatie kreeg (bijvoorbeeld fluitende vogeltjes buiten) en dat die ook in mijn droom kwamen. Een paar seconden later werd ik wakker en dacht ik: "Hee die vogeltjes zaten letterlijk in mijn droom; hmm die waren dus echt...:)".

Maar even on (het eigenlijke) topic: je kan het beste naar een psycholoog gaan; volgens mij is droomanalyse iets wat psychologen doen (Freud deed dat in ieder geval wel). Op internet weet ik niks wat ook maar in de buurt komt van enigszins serieuze psychoanalyse/-therapie.

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Anoniem: 10358 schreef op 02 June 2003 @ 23:54:
Als het niet een echte val droom is, maar meer een val gevoel, waarvan je wakker schrikt tijdens het inslapen dan is het geen droom, maar iets dat iedereen heeft voordat hij in slaap valt. Meestal wordt je er niet van wakker, maar soms kan deze halfslaap zo echt lijken dat je wakkerschrikt. Maar het is dus iets anders dan dromen (andere hersengolven, geen REM-slaap, enzo).
offtopic:
Ik vind dat altijd juist gaaf; dat soort valervaringen! Heb ik net het gevoel alsof ik in een heel gave achtbaan zit... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Vladimir G. schreef op 03 juni 2003 @ 00:00:
Maar even on (het eigenlijke) topic: je kan het beste naar een psycholoog gaan; volgens mij is droomanalyse iets wat psychologen doen (Freud deed dat in ieder geval wel). Op internet weet ik niks wat ook maar in de buurt komt van enigszins serieuze psychoanalyse/-therapie.
Freud is niet echt meer geaccepteerd binnen de psychologie hoor ;). Droomanalyse is een obscure tak van de psychologie die hoofdzakelijk gebruikt wordt bij behandeling van patienten. Wetenschappelijk gezien wordt er zeer weinig onderzoek naar gedaan. Voor zover ik weet hier in Nederland alleen in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:00
naar de psych gaan voor een droom is ook weer zoiets. Ik zou eerder zeggen: ga eens naar de bieb ofzo. Zoek naar dromenboeken of symbolenboeken. Verder zou _ik_ het wel leuk vinden als we het hier niet over electrische signalen (wetenschap) maar over het levensbeschouwende deel van dromen zouden hebben... :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Anoniem: 73040 schreef op 02 June 2003 @ 19:40:
[...]

Mijn "dromen" (die ik hier boven heb beschreven) zijn nou niet zo geweldig dat ik hier wensen over heb.
En ik weet niet hoe het met jou is, maar ik kan wensen wat ik wil maar droom daar nooit over 8) , dan zou ik nog wel het één en ander weten :9
Maar even alle gekheid op een stokje, dit zijn "dromen" die ook anders voelen als ik wakker wordt.
En bewijzen? Ik heb ze hier neer getikt, en verder kan ik je alleen meenemen in mijn dromen om je te laten zien wat ik zie.
Niemand kan bewijzen wat hij/zij droomt.
Ik heb het dan vooral over dingen in je onderbewuste. Als ik mocht wensen dan zou ik elke nacht dromen van een onwijs lekker wijf. :9

Je zou het bijvoorbeeld kunnen bewijzen door je droom aan iemand te vertellen en als er dan iets gebeurd net zoals in je droom, dan zal die persoon ook zien dat je iets voorspellends droomt.

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 03-06-2003 13:35 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak

Eelke Spaak

- Vlad -

Tampie schreef op 03 June 2003 @ 08:59:
(...)

Verder zou _ik_ het wel leuk vinden als we het hier niet over electrische signalen (wetenschap) maar over het levensbeschouwende deel van dromen zouden hebben... :)
Ja okee, maar zo gauw de wetenschap een complete verklaring heeft voor hoe dromen ontstaan en hoe ze hun inhoud krijgen (bij mijn weten heeft de wetenschap die nog niet) is er natuurlijk weinig levensbeschouwelijks meer aan om over dromen te praten...

Vergelijk bijvoorbeeld het onweer; vroeger dacht men dat dat een slecht teken voor de toekomst was. Tegenwoordig is er denk ik niemand meer die er nog aan twijfelt dat het elektrische ontladingen tussen wolken onderling of tussen wolken en de aarde zijn.

Maar goed, zoals ik zei heeft de wetenschap er (nog) geen sluitende verklaring voor dus kunnen we er nu wel even lekker over ouwehoeren... :Y)

Pagina: 1