Thuiswerken

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 02:55
Kon niet echt een betere topic titel bedenken helaas.

Ik moet voor een bedrijf een aantal dingetjes in elkaar knutselen.
Het bedrijf bestaat uit 2 werknemers, binnenkort komt daar een 3e bij.
Nu willen ze ook thuis kunnen werken, nu moet ik er voor zorgen dat hun bestanden die ze op hun werk maken ook thuis kunnen bekijken.

Dit moet dus niet via een FTP server zijn, want dat is te lastig, dan moeten ze eerst dat bestand downloaden, dan bewerken, en dan weer terug uploaden, dit moet dus makkelijker kunnen.

Ook moeten ze hun email thuis kunnen bekijken. Dit dacht ik te regelen door een simpele mailserver op hun werk te installeren, die hun mail ophaalt, en dan iedereen de mail op kan halen vanaf de server op het werk.

Maar hoe kan ik het beste dat delen van die bestanden aanpakken?

Ik ga er iig. Voor zorgen dat al de betanden die ze maken op de server komen, nu moet ik dus een oplossing hebben dat ze de bestanden ook thuis kunnen bewerken.
Hiervoor moeten ze eigenlijk ook een inlog naam hebben, zodat ze thuis in kunnen loggen op de server op hun werk.

Hoe pak ik dit aan? Ik weet nml. zo niet welke software ik het beste zou kunnen gebruiken.

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door eX0duS op 30-05-2003 19:21 ]

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 14:34

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

uhrm VPN? :P

• eX0duS
VPN kan alleen maar onder Windows 2000 denk ik? Of zit er ook een optie in Windows XP ingebakken?
Op het moment is er alleen Windows XP Home voorhanden, met licentie dus, ook is er Windows 98, ik ben hier ook niet echt blij mee, er zijn iig niet genoeg licenties, en al zeker geen voor een Server systeem, zoals 2000/2003 server. VPN zat ook een beetje in mijn hoofd rond te spoken, maar ik weet niet wat dat nu precies inhoud, dus moet ik me er even in verdiepen (is geen probleem natuurlijk, maar heb er geen ervaring mee).

[ Voor 23% gewijzigd door eX0duS op 30-05-2003 19:24 ]

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
vpn @ linux kan ook prima toch. Beetje knutselen moet je toch een leuk fileserver/mail-servertje in elkaar kunnen flansen.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• eX0duS
Linux zou ook kunnen, is gratis, maar ook hier heb ik niet echt ervaring mee, als ik daar mee aan de gang moet bij dat bedrijf, ben ik nogal lang bezig ben ik bang, in principe heb ik al de tijd, ik zal sowieso overleggen wat het beschikbare budget is.

De "server" stelt ook niet al te veel voor, ik denk dat het een PII 266 word, zit nu 128 MB intern in, ik zal dit uitbreiden naar 256 (neem aan dat dat genoeg is). Ook zal de printer/fax (is een HP OfficeJet) gedeelt moeten worden vanuit die server.

[ Voor 14% gewijzigd door eX0duS op 30-05-2003 19:26 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 09:42
een VPN server waar meer als 1 client tegelijk op kan heeft eem server OS nodig.
linux (gratis), win2k server of windows server 2003.
mail lijkt me makkelijk. stel gewoon outlook (ik neem aan dat je dat gebruikt) in op dezelfde server ed als op het werk

TheS4ndm4n#1919

• eX0duS
Outlook Express, maar dit is simpel in te stellen, heb nu ook een mailserver draaien bij een bedijf, is zo'n gratis programmatje, draait prima, op een Windows 98 machine (die ook de server is,draait al maanden aan een stuk, dus ik heb het maar zo gehouden). Erg simplistisch allemaal, maar het hoeft ook niet persé heel erg uitgebreid.

[ Voor 21% gewijzigd door eX0duS op 30-05-2003 19:31 ]

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik zou idd een VPN maken met Linux. Die Linux bak laat je dan ook voor fileserver en printserver spelen. Mail is een ander verhaal... Relatief makkelijk is het als je Outlook gebruikt voor je clients en de maildatabase op de server op het kantoor zet. Via VPN haalt Outlook dan de mails binnen. Wil je mail checken dan kan je dat natuurlijk gewoon via 56k/ADSL/whatever doen, afhankelijk van wat diegene thuis voor lijntje heeft liggen. Dat laat je dus buiten je VPN om lopen. Voorwaarde is wel dat diegene op de thuiswerk-lokatie óf een mailbox vol kleine mails heeft, óf een beetje een knappe internetverbinding. Met hele grote mails lijkt het me niet lekker snel werken.

Overigens is dit puur theoretisch, ik heb er geen ervaring mee. Het lijkt me echter dat t prima moet werken :)

• eX0duS
Het is maar een klein bedrijf (aan huis zeg maar), er ligt een @home verbinding, diegene die graag thuis zou willen werken op sommige tijden, krijgt een ADSL lijn, van die 3é werknemer die binnenkort zal beginnen weet ik niet waat voor verbinding hij heeft.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eeh.. Microsoft Terminal Server wellicht? Kan je op afstand een desktop overnemen, met meerdere gebruikers gelijktijdig. Kunnen die 3 medewerkers gewoon met een 56kmodem werken. No problemo. :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Of zet een server op en host er iets op als Quickplace ofzo.

• eX0duS
Terminal Service zou een optie kunnen zijn, maar echt snel werkt dat natuurlijk niet, en stel dat je er met 2 users op werkt, moet die server toch wel redelijk snel zijn lijkt me.

• Microkid

Microkid

Smile

eX0duS schreef op 30 May 2003 @ 19:45:
Terminal Service zou een optie kunnen zijn, maar echt snel werkt dat natuurlijk niet, en stel dat je er met 2 users op werkt, moet die server toch wel redelijk snel zijn lijkt me.
Mwa, 2 gebruikers. Wat kunnen die nou doen? Een 500Mhz is al voldoende. En ik neem aan dat je server toch wel wat krachtiger dan dat is?
En het is juist wel snel, omdat er alleen beeld/keyboard/muis info over de lijn gestuurd word. Bestanden worden dus niet naar de telewerker gestuurd, maar blijven op de server. M.i. toch de beste oplossing.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

eX0duS schreef op 30 mei 2003 @ 19:45:
Daar verkijk je je nog op. Terminal Services heeft echt niet zulke absurde eisen hoor. Kijk, je moet natuurlijk niet met 5 man Photoshop gaan draaien via TS op een P2-450 met 128 MB, maar een béétje server moet makkelijk een aantal users kunnen bedienen met TS.

En de snelheid is zeer acceptabel imho, zelfs over ISDN.

Virussen? Scan ze hier!

• eX0duS
Ik probeer het te doen met de middellen die ik heb, ik heb in principe 2 computers.

Packard Bell met een Duron 800 (of sneller, weet niet zeker), en 128 MB shared memory.

En een Pentium II 266, met 128 MB geheugen.

Een van deze twee zal de server worden, ik heb de voorkeur voor die Pentium II, dat is toch al een oude bak, en met wat meer geheugen denk ik dat hij nog prima dienst kan doen.

Verder zijn er een 3 tal laptops. Ze hebben de voorkeur om met laptops te werken, waarom weet ik niet precies, ik heb voorgesteld om gewoon 2 normale computers te kopen, ipv. een laptop bij te kopen, zo'n laptop werkt toch niet echt handig, als je gewoon op je werk bent ipv. thuis.

Thuis is zo'n laptop wel handig, als je wilt thuiswerken natuurlijk.

Ik ben nu aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn, en wat dat zoal kan gaan kosten.

[ Voor 39% gewijzigd door eX0duS op 30-05-2003 19:52 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Je gaat toch niet die P266 inzetten als server he? Neem aub die Duron 800, die is dan ook prima inzetbaar als Terminal Server.

• eX0duS
Die Duron is dus een "Packard Hell", en het moederbord is momenteel kapot, als het goed is word dat vervangen, maar ik weet niet of dit vervangen word door een originieel OEM Packard Bell moederbord, of een ander exemplaar.

Verwijderd

Welke software heb je eigenlijk tot je beschikking? En hoeveel geld mag je besteden? Hoe goed moet het beveiligd zijn. Dit zijn vragen die jezelf eerst moet stellen voor je het hele probleem gaat oplossen.
Internet aansluiting hoe zit het daar mee? Is die snel genoeg? Zo ja welke snelheid.

Misschien is het handiger om voor jezelf dit alles op papier te zetten en dan pas een oplossing voor het probleem te zoeken. Kunnen wij met z'n alle ook een beter alternatief geven of jou van advies voorzien.

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 16:47
<verwijderd door mijzelf :)>
Jullie hadden wel gelijk dit kon niet ;). Ik zoek gewoon iets te fanatiek naar klanten hehe.

[ Voor 73% gewijzigd door zaphod_b op 30-05-2003 20:37 ]

• eX0duS
Software:

2 licenties voor Windows XP Home.
1 licentie voor Windows 98.

Hoeveel geld?
Het liefst zo min mogelijk (logisch misschien wel).

Beveiliging?
Als het kan wel, maar hoeft niet persé.

Internetaansluiting?
Een @home aansluiting.

• eX0duS
zaphod_b schreef op 30 May 2003 @ 20:25:
exodus, stuur me even een mailtje. mijn bedrijfje kan je misschien helpen. ik kan je email niet vinden in je profiel dusseh. sorry voor het offtopic ;)
Bedankt, maar ik los het toch liever zelf op, ik krijg er nml. ook voor betaald, ik ga dit dus niet meteen uit handen geven. :) (Alhoewel ik hier wel om advies vraag, maar ik moet ergens beginnen natuurlijk.)

[ Voor 11% gewijzigd door eX0duS op 30-05-2003 20:31 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 11:09
Volgens mij zorg je voor een slotje van dit topic...

[..ontopic..]

mijn oom gebruikt vpn voor zijn verbinding met universiteit, en dat werkt bij hem super (alleen wel goede verbinding nodig :))

|>

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 16:47
goed laat ik ook ontopic doen dan.

Ik adviseer je een linux firewall / server / vpn. Met je bestaande hardware kan dat. Ik vraag me alleen wel af of je dit wilt met alleen een kabel-verbinding. Je upstream is dan nml veel en veel te laag.

Goed, als je dan dus een VPN hebt kun je alle bestanden enzo delen met Samba, je mail met Postfix + Courrier IMAP, enzovoort.

Lijkt me een stuk beter dan een Windows oplossing, want dan ga je het dus never nooit niet redden met die hardware.

Succes!

• Microkid

Microkid

Smile

zaphod_b schreef op 30 May 2003 @ 20:35:
goed laat ik ook ontopic doen dan.

Ik adviseer je een linux firewall / server / vpn. Met je bestaande hardware kan dat. Ik vraag me alleen wel af of je dit wilt met alleen een kabel-verbinding. Je upstream is dan nml veel en veel te laag.

Goed, als je dan dus een VPN hebt kun je alle bestanden enzo delen met Samba, je mail met Postfix + Courrier IMAP, enzovoort.

Lijkt me een stuk beter dan een Windows oplossing, want dan ga je het dus never nooit niet redden met die hardware.

Succes!
Het lijkt met niet zinvol om TS lastige linux oplossingen aan te praten. Z'n hardware volstaat prima voor een W2K server met Terminal services. Hoeft ie ook niet moeilijk te doen met VPN's, Samba, Postfix en wat al niet meer.
TS heeft meer aan de KISS methode, dan is Terminal Server met 2 modempjes het simpelste.

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
Wat ik zelf gebruik is een perlscript dat dient als een smb2www gateway. Via een ssl verbinding naar de webserver op mijn werk kan ik inloggen op samba, de shares bekijken, de bestanden downloaden en uploaden en dat allemaal via een ssl poort. Via de firewall zijn alle smb gerelateerde poorten dichtgezet.

Daarnaast gebruik ik squirrelmail als webmail om bij een cyrus imap server te komen.

Verwijderd

Misschien aardig om ook aan CVS (current version systeem) te denken aangezien verschillende mensen met dezelfde bestanden aan de gang gaan. En het is misschien handig om alle bestanden centraal op te slaan; dat wil zeggen op de server dus.
Tot zo ver mijn bijdrage

Verwijderd

Ik wil er nog even op wijzen dat Terminal Server met twee ingelogde clients niet vlotjes gaat werken op een oudere pc!
Ik log soms remote in op mijn p3 600 met win2k3 erop (er zijn dan 2 sessies want hij draait er ook een op de pc zelf).
Dit gaat toch wel vrij traag om aan te melden maar na een tijdje komt ie erdoor
als je dit dus gaat gebruiken om professionele dingen te doen raad ik je iets anders aan!

• eX0duS
Het gaat hier alleen om email en om word bestanden.

Er moet dus iig een mailserver opkomen, alleen voor die bestanden moet ik nog iets bedenken.

[ Voor 49% gewijzigd door eX0duS op 31-05-2003 17:57 ]

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat een gedoe zeg .. damn ... waarom probeer je het niet gewoon?

Ik denk dat je de knoop door moet hakken,
wil je terminals die inloggen op een server - wat relatief traag werkt, door lage upload.
Of wil je data 'sharen' , zodat mensen een file kunnen binnen trekken en bewerken.

Mail en andere poespas kun je binnen 15minuten realiseren.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Is het niet handiger om een goedkope hardware oplossing te kiezen? Draytek 2300 op de zaak, simpeler Draytek bij de mensen thuis. Hardware VPN dus.

Geen problemen met langzame computers of OS-en die niet meewerken, mensen kunnen thuis niets kapot maken en je kunt de Draytek's vanaf de zaak/eigen huis beheren.

Je configureert die dingen op de zaak en geeft ze mee naar huis met de woorden: "Als je dit stekkertje daar in doet en deze daarin hoef je verder niets te doen."

Er zijn best wel veel bedrijven die zo hun thuiswerken hebben geregeld. Secure en simpel.

[ Voor 10% gewijzigd door Maurits van Baerle op 31-05-2003 18:14 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Pagina: 1