Toon posts:

systeem overleden door overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kreeg ik bericht van m'n plaatselijke hardwareboer die na twee weken testen tot de conclusie gekomen was dat m'n CPU (P4 1800) overleden was. :'(
Ze hadden hem opgestuurd naar intel en die melde dat hij was overgeclocked. Raar want zoiets doe ik niet zei ik hem nog O-) maar dat geloofde ze niet :P
Maargoed... de garantie was vervallen en ze hadden twijfels of de MB(P4B266) nog in orde was. Ze hadden een test CPU maar durfde deze niet te gebruiken om de MB te testen. Dat kost me dus een nieuwe CPU en MB.

Hij heeft een maand of 4 op een Vcore gedraait van net over de 2V terwijl 1.5V de normale setting was. FSB was dacht k rond de 127. Waterkoeling bracht de temp terug van 63 naar 42 graden met een klax waterkoeling. De CPU draaide hiermee dur net over de 2400MHz

Dit dus even ter info voor al die gene die graag overclocken en die net als ik net iets te ver gaan.

Nou heb ik eigelijk toch nog 1 vraagje.
Hoe weten ze bij intel nou dat die CPU overgeclocked was :?
Zit er iets ingebakken waarmee ze dat kunnen zien ofzo?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, volgens mij lullen ze maar wat.
2 weken testen om erachter te komen dat de CPU verrot is, das wel best dom. En dan als computerboer niet durven testen of het mobo nog goed is, ook beetje jammer. :{

Verwijderd

Als ik jouw was, zou ik gewoon een nieuwe cpu kopen en die in jouw huidige mobo duwen, grote kans dat dat gaat werken.
Jammer voor je cpu, maar het is niet anders.

Verwijderd

Ik denk dat ze hem op een pijnbank hebben gelegt en op een bepaalde manier hebben kunnen zien dat er veel te veel voltage door liep. (weet niet zeker hoor) Je moet maar eens searchen er is wel meer gemeld dat het een tijdje op 2 V goed gaat en dan opeens is je CPU dood(p4's)

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:07
Maar eerst zelf je cpu doorbranden en dan glashard zeggen dat je ook niet weet waar het aan ligt is ook niet netjes.
Ik vind het helemaal niet gek dat je vervolgens naar service kunt fluiten bij je computerboer.

Engineering

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 08:20

glashio

C64 > AMIGA > PC

Wanneer kunnen we komen voor de begrafenis? O-)

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Verwijderd

Nou 2 weken is best snel als je het vergelijkt met de meeste fabrikanten. Gemiddeld duurt een product opsturen voor garantie claiming tussen de 2 tot 7 weken, dus zo lang was dit niet.

En over dat overclocken, ze kunnen wel degelijk aan de CPU zien of deze is overclocked of niet. Zodra de Proc. te warm is geworden of flink warm wordt zet de core uit, daaraan kunnen ze opmeten aan een CPU of deze is te warm geworden of niet. Dat gaan ze echt niet zomaar verzinnen... ;)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
En dan als computerboer niet durven testen of het mobo nog goed is, ook beetje jammer.
ik kan me dat helemaal voorstellen.

een defect moederbord van een klant heeft een keer mijn toen nog zeer dure athlon 900 opgeblazen. dus ik bedenk me ook wel 2x voor ik een cpu gebruik om een dubieus mobo te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 18:14:
Als ik jouw was, zou ik gewoon een nieuwe cpu kopen en die in jouw huidige mobo duwen, grote kans dat dat gaat werken.
Jammer voor je cpu, maar het is niet anders.
Ja maar als ik dan weer met een kapotter CPU zit kan ik weer een nieuwe kopen inclusief MB. Dus ik denk dat ik beter meteen maar een nieuw plankje koop. Dan weet ik zeker dat ik een goed systeem heb.

Verwijderd

BTW: liegen heeft vaak geen zin jongen.(en ook niet beschaafd/vriendelijk) Zij doen moeite om het goed te maken met Intel, en doen dus moeite voor jou!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Tupolev schreef op 30 May 2003 @ 18:17:
Maar eerst zelf je cpu doorbranden en dan glashard zeggen dat je ook niet weet waar het aan ligt is ook niet netjes.
Ik vind het helemaal niet gek dat je vervolgens naar service kunt fluiten bij je computerboer.
viel wel te proberen :o

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 18:20:
En over dat overclocken, ze kunnen wel degelijk aan de CPU zien of deze is overclocked of niet. Zodra de Proc. te warm is geworden of flink warm wordt zet de core uit, daaraan kunnen ze opmeten aan een CPU of deze is te warm geworden of niet. Dat gaan ze echt niet zomaar verzinnen... ;)
Ja maar hij krimpt ook weer als 'ie afkoelt. Anders zou die maar groter worden ofzo?

En dat ie te warm is geworden hoeft niks met overclocken te maken hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 18:20:
BTW: liegen heeft vaak geen zin jongen.(en ook niet beschaafd/vriendelijk) Zij doen moeite om het goed te maken met Intel, en doen dus moeite voor jou!!!!
Tuurlijk. Ligt ook niet echt in m'n aard om te liegen maar een leugentje voor eigen bestwil....
Maar die gasten verdienen genoeg aan ons dus vond ik het wel de moeite waard om me van de domme te houden.

Verwijderd

Jah ok. (je lijkt op me) maar je computer boer weet meestal (bij mij althans)wel goed in te schatten wat je kan/doet. Je computer boer stuurt het toch wel op naar intel, maar die gasten zijn ook echt niet dom hoor.
offtopic:
BTW: liegen mag niet van je mama, tenzij jij een rare/geen opvoeding hebt gehad

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 18:24:
Tuurlijk. Ligt ook niet echt in m'n aard om te liegen maar een leugentje voor eigen bestwil....
uhh, dat vind ik wel een heel slap excuus.
dat is dus niet een leugentje om bestwil.
dat is gewoon oplichting en dus strafbaar.
Maar die gasten verdienen genoeg aan ons dus vond ik het wel de moeite waard om me van de domme te houden.
uhhh, fout.
de marges op hardware zijn helemaal niet zo groot.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 30-05-2003 18:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 18:24:
[...]

Marges van Hardware zijn niet meer zo hoog als vroeger hoor. Zeker als je bedenkt dat iedereen op Pricewatch van Tweakers zit te koekeloeren. Om dan nog een beetje klandizie te krijgen worden de marges klein gehouden.

Ik zou zelf geen winkel in die handel meer willen beginnen. Is volgens mij geen droog brood in te verdienen zonder dat je ook wat andere disciplines in je organisatie stopt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 18:32:
[...]

Marges van Hardware zijn niet meer zo hoog als vroeger hoor. Zeker als je bedenkt dat iedereen op Pricewatch van Tweakers zit te koekeloeren. Om dan nog een beetje klandizie te krijgen worden de marges klein gehouden.

Ik zou zelf geen winkel in die handel meer willen beginnen. Is volgens mij geen droog brood in te verdienen zonder dat je ook wat andere disciplines in je organisatie stopt.
Ik heb een familielid die een tijdje in CPU's en aanverwanten gehandeld heeft en die liet me toen zien dat de inkoopprijs ten opzichte van de verkoopprijs bijna de helft lager is.
Nu spreek ik wel over een jaar of 2 terug dus ik heb geen inzage in actuele inkoop en verkoopprijzen maar ik ging er van uit dat dit niet echt veranderd was.
Daarnaast handel ik zelf in optische producten zoals verrekijkers en telecopen.
Geloof me. Daarin is de verkoopprijs gemiddeld zo'n 20% hoger dan de inkoopprijs. laat staan productie kosten.
Dat optiek niet te vergelijken is met microelectronika dat snap ik ook wel. maarja... 1+1=2 en dergelijke informatie brengt je tot conclusies mbt winstmarges.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Naast het feit dat dit niet erg netjes is; Intel kan echt onmogelijk zien of jou CPU is overleden door overklokken, dus ze blaten maar wat :Y)

daarnaast geloof ik er echt helemaal niks van dat die CPU naar intel is gestuurd. Die kunnen echt never nooit niet in 2 weken al 'een uitspraak doen' (:P). Toen de mijne naar AMD ging duurde dat 7 (!!) weken! :'(

[ Voor 44% gewijzigd door Glashelder op 30-05-2003 19:12 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:43
dat ding heeft gewoon een sudden northwood death syndroom gekregen, 2 volt is belachelijk veel voor een p4 aangezien je op 1,7 ofzo al snds kunt krijgen vind ik het niet gek dat dat ding van jouw zo snel dood is en dat is misschien wel aan de core te zien.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 18:20:
Te warm worden is een bijverschijnsel van overclocken. Je kan dus zeggen dat als je overclockt het ding warmer wordt. Je kan niet zeggen dat als je hem warmer maakt je hem overclockt. Zet er maar een kachel op, daar gaat ie echt niet sneller van lopen.

Dus ze kunnen alleen zien dat het te warm is geworden volgens jouw redenatie. Dat kan meerdere oorzaken hebben:
- Moederbord dat een foutje in z'n bios heeft en daardoor het voltage te hoog zet.
- Ventilator die stuk gaat of niet optimaal meer werkt
- Een warme zomerdag terwijl de computerkast dicht zit en er geen casefans in de kast zitten
- De radiator op je kamer die te dicht bij de kast zit en daardoor alles verwarmt

Kortom, zeggen dat je kan zien dat de processor te warm is geworden is prima, zeggen dat het een bewijs is dat je hebt overgeclockt gaat niet door de beugel.

Bovendien is 42 graden niet te warm. Het is zelfs redelijk koel, ook voor niet overgeclockte processoren.

[ Voor 5% gewijzigd door GambitRS op 30-05-2003 19:32 ]

MechWarrior || Monsters Game

• Copycat
  • Laatst online: 13-07 00:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

(jarig!)
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 18:09:

Hij heeft een maand of 4 op een Vcore gedraait van net over de 2V terwijl 1.5V de normale setting was. FSB was dacht k rond de 127. Waterkoeling bracht de temp terug van 63 naar 42 graden met een klax waterkoeling. De CPU draaide hiermee dur net over de 2400MHz

Dit dus even ter info voor al die gene die graag overclocken en die net als ik net iets te ver gaan.
Waardeloze overklocker dan. Alle Northwoods die ik in m'n handen heb gehad, Onder de 2GHz , kon ik met standaard Vcore of +0.5V op 133 MHz FSB zetten.
En als jij d'r dan 2 Volt door gooit ben je volgens mij een beetje stom bezig :X
En 127*18 = 2286 en geen 2400 , das een heel verschil.

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

damster schreef op 30 May 2003 @ 18:29:
[...]
1)
uhh, dat vind ik wel een heel slap excuus.
dat is dus niet een leugentje om bestwil.
dat is gewoon oplichting en dus strafbaar.

[...]
2)
uhhh, fout.
de marges op hardware zijn helemaal niet zo groot.
1) Het is een leugentje voor zijn bestwil. Hij liegt. Hij wordt er beter van. Bovendien is het volgens mij niet te bewijzen dat je overclockt met een processor. In ieder geval is dat niet aan de processor zelf te zien. Het moederbord waar hij op ziet bevat namelijk de informatie dat het overgeclockt is. Aangezien ze dat moederbord niet durven te gebruiken lijkt het me raar dat ze dat kunnen zien.

2) Bewijs dat maar eens.

Volgens mij is het zo dat als ze een kapotte cpu krijgen ze waarschijnlijk al snel zeggen dat je hebt overgeclockt, of ze het nu kunnen bewijzen of niet. Als de klant niet in beroep gaat scheelt ze dat een hoop geld. En bij sommige bedrijven moet je dan echt naar de rechter wil je je geld terug zien wat de meeste mensen voor een processor van 100 euro natuurlijk niet doen. Dan maar nieuw kopen.

MechWarrior || Monsters Game

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Zelf opgeblazen, zelf nieuwe kopen, makkelijk. Als jij dan, samen met wat anderen, allemaal onterecht gebruik maakt van garantie gaan die prijzen vanzelf omhoog (of de shop failliet). Dus : bedankt dat je ervoor zorgt dat ík meer moet betalen voor m'n spullen omdat jij zo nodig misbruik moet maken van garantie.

Dit topic loopt verder op niks uit, dicht dus.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.