Toon posts:

CPU te heet?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even vanaf het begin beginnen. Ik had eerst een AMD Athlon 1.2GHZ, MS-6340 met een Geforce 2 MX/MMX 400. Ik had toen een 250W voeding.

Daarna heb ik een Radeon 9500 PRO gekocht. Mijn computer werd toen erg instabiel en ik heb toen, om het probleem te verkomen, een nieuwe voeding gekocht: Enermax 350W.

Maar met deze nieuwe Enermax is het niet veel stabieler geworden. Na 5~10 minuten bevriest m'n computer. Beeldscherm blijft vast.

Daarna heb ik maar weer al mijn oude spullen erin gedaan (oude voeding en Geforce 2), maar dit werd ook onstabiel. In de tussentijd is er dus iets fout gegaan.

Volgens PC Alert en Fuzzy Logic liggen mijn temperaturen respectievelijk op 78 en 87 graden, van mijn CPU. Dit terwijl mijn PC nog wel die 5~10 minuten draait. Is dat sowieso al mogelijk?

In mijn BIOS kan ik mijn voltage verder niet aanpassen. Vcore staat op 1.8V .

Ik heb ondertussen wel andere combinaties geprobeerd, zoals de Enermax met de Geforce, deze combi wordt echter ook gewoon heet. Dus het probleem zal wel bij de koeling van de CPU liggen, althans dat denk ik.

Hoe moet ik dit oplossen? Heb ik mijn heatsink misschien toevallig verschoven tijdens het installeren van al die hardware? Gaat dat makkelijk?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 12:48

Shunt

Boe

`ja je cpu is te heet
als je even had gezocht zou je er achter komen dat een amd ongeveer tot de 90 graden mag en 80 dan heb je heel veel kans dat hij gewoon zo instabiel als de tering word ;)
tip haal die koeler er af of laat het doen zet er een nieuwe Betere op en klaar ben je ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Hoe moet ik dit oplossen? Heb ik mijn heatsink misschien toevallig verschoven tijdens het installeren van al die hardware? Gaat dat makkelijk?
Je zou altijd even kunnen controleren of je heatsink nog goed contact maakt met de core en of er niet teveel koelprut tussen zit.
Je temps zijn in ieder geval veel te hoog en dit kan dan ook zeker de oorzaak zijn van je instabiele systeem. :)

Mocht er qua montage niks aan de hand zijn met je heatsink/cooler dan raad ik je aan eens te kijken naar een andere cooler ;)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

Topicstarter
Hoe komt het dan opeens dat mijn CPU te heet is geworden?

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

das echt te heet ja, dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn waarom je pc instabiel is. Ik zou eff controlere of de cooler er wel goed opzit en kijke of de heatsink goed contact maakt met de proc. Als dat wel zo is en die dus gewoon niet genoeg koelt er een andere cooler opzetten

[ Voor 12% gewijzigd door Toet3r op 30-05-2003 17:51 . Reden: kleine toevoeging ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Hoe komt het dan opeens dat mijn CPU te heet is geworden?
Ik denk dat dit altijd al het geval is geweest aangezien je aangeeft dat je systeem al vaker last heeft gehad van instabiliteit.
Daarnaast zou ik je willen aanraden even de FAQ door te nemen aangezien dit soort problemen ook prima zelf op te lossen zijn :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-02 18:21
je heatsink verschuiven lijkt me erg moelijk, want die zit gewoon vast, of niet vast.

je zou eens aan het koelblok kunnen voelen of die erg heet is,
zoja plaats eens een extra fan (of fans (of vervang koelblok door een betere))
als hij nou niet echt warm wordt... probeer dan eens wat nieuwe koelpasta

Verwijderd

Topicstarter
DeverauX schreef op 30 May 2003 @ 17:46:
[...]

Ik denk dat dit altijd al het geval is geweest aangezien je aangeeft dat je systeem al vaker last heeft gehad van instabiliteit.
Daarnaast zou ik je willen aanraden even de FAQ door te nemen aangezien dit soort problemen ook prima zelf op te lossen zijn :)
Dit is dus niet altijd het geval geweest. Mijn begin configuratie met mijn standaard voeding en Geforce 2 was erg stabiel.

Kan ik trouwens verder, naast de instabiliteit, slechte/kapotte sensoren hebben? Fuzzy Logic geeft constant 87 graden aan.

Verwijderd

Topicstarter
Heatsink was trouwens vrij heet: toch wel zo'n +50 graden . Heatsink was wel een klein beetje beweegbaar.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

NeOTheMaTriXM schreef op 30 May 2003 @ 17:46:
je heatsink verschuiven lijkt me erg moelijk, want die zit gewoon vast, of niet vast.
Dat dacht je maar, de meeste kan je 0.5-1 mm heen en weer schuiven. Hij kan ook aan een kant een stukje omhoog gekomen zijn door bv een klein korreltje stof. Al is het maar 0.1 mm dan ben je het grootste deel van je kontakt al kwijt

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-02 18:21
Ortep schreef op 30 May 2003 @ 17:52:
[...]

Dat dacht je maar, de meeste kan je 0.5-1 mm heen en weer schuiven. Hij kan ook aan een kant een stukje omhoog gekomen zijn door bv een klein korreltje stof. Al is het maar 0.1 mm dan ben je het grootste deel van je kontakt al kwijt
ja daar heb je wel gelijk in
maar zou als nog niet veel moeten uitmaken als je koelpasta er goed tussen zit

Verwijderd

Check de temps eens in de bios, dit zijn de betrouwbaarste (en zelfs die kunnen nog sterk afwijken)

Heb je dingen als memtest ed al een keer geprobeerd? De FAQ helpt hier ook een eind bij.

Verwijderd

Dit is al veel te vaak geweest..makkelijk te vinden met de search.

Dan dit nog:

Een beetje zoeken had jou verteld dat 90 graden max is. Met een tempsensor die waarschijnlijk ook nog afwijkt balanceert je proc of het randje van doodgaan.

Succes ermee ;) Slotje omdat dit way te basic is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 18:36 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.