Toon posts:

Batterij moederbord vervangen, CMOS clearen?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs hadden we besloten de oude Pentium II die op zolder stond maar weer eens nieuw leven in te blazen door hem mbv een aantal onderdelen uit de huidige pc er in te zetten en en nou begon het meteen al goed, hij wou dus helemaal niet aangaan... ;) Het betreft de volgende configuratie:

MSI 6117 Moederbord
Pentium II 300 Mhz
384 MB SDRAM
HD: Seagate 40 GB 7200 rpm
HD: Maxtor 3.2 GB 5200 rpm
CD-ROM speler 24x
A-Open CD-brander 24x10x40
Nvidia GeForce 256 32 MB SDRAM

Als eerste wou hij dus helemaal niet opstarten, maar na een tijdje kwamen we erachter dat de batterij van het moederbord dus leeg bleek te zijn. Na die vervangen te hebben startte de pc wel weer op dus, maar ten eerste zag hij +/-196 MB aan geheugen, wat dus 384 zou moeten zijn, en ten tweede kan hij geen van de HD's en CD-Drives vinden. Nou vroeg ik me dus af of ik na de batterij te verwisselen nog de CMOS moet clearen, want in het boekje van het moederbord stond er een nogal summier stukje over de batterij en die jumpers om de CMOS te clearen. Volgens het boekje van het moederbord moet hij die hoeveelheid geheugen wel ondersteunen en de HD's en CD-Drives werkten voorheen allemaal zonder problemen op die andere pc...

Moet ik dus idd die CMOS nog clearen na het vervangen van de batterij, of zou er wat anders nog niet helemaal in orde zijn? :?

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:23
Alle kabels goed aangesloten op de drives?
Master op het einde en slave in het midden..... Geheugen zit er goed ingedrukt?

CMOS clearen kan geen kwaad, tenzij je ooit alles eens goed heb aangepast. Probeer het eens

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Volgens mij kunnen in een pentium II geen ongelijk aantal geheugenmodules.
Dit moest volgens mij altijd een dubbel aantal zijn of 1 enkele.
Dus 1 van 64,128,256. enz
of 2 van die aard voor verdubbeling van geheugen.
Dus je 384 kan dan niet gelezen worden.
En probeer eens in de bios te kijken of je in de richting kan komen van, bios setup defaults te laden.
De mogelijkheid dat de drive van 40 gb te groot is om herkend te kunnen worden zit er ook nog in.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42
Volgens mij staat het verwijderen/vervangen van de batterij gelijk aan cmos clearen. In principe doe je met het verwijderen van de jumper hetzelfde, namelijk de stroomkring tijdelijk verbreken. Waarschijnlijk is je probleem niet dat je instellingen moeten worden verwijderd, maar dat je ze opnieuw moet aanpassen.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
phYzar schreef op 30 mei 2003 @ 20:17:
Volgens mij staat het verwijderen/vervangen van de batterij gelijk aan cmos clearen. In principe doe je met het verwijderen van de jumper hetzelfde, namelijk de stroomkring tijdelijk verbreken. Waarschijnlijk is je probleem niet dat je instellingen moeten worden verwijderd, maar dat je ze opnieuw moet aanpassen.
yup, vroegah toen er nog geen cmos clear jumpers bestonden moesten we altijd de batterij ff van het moederbord afhalen om de cmos te clearen

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even in het bios die setup defaults geladen, maar dat had geen enkel effect... Ook het geheugen heb ik even wat mee zitten schuiven maar dat bleef steeds niet goed werken, als ik het reepje van 256 MB even alleen er in deed zag hij maar +/- 131000 KB oftewel 128 MB en als ik die van 128 MB er in deed zag hij maar 64 MB. :? Ik had nog wel een ander reepje van 128 MB, die in tegenstelling tot die anderen doublesided is en die werd wel gewoon als 128 MB gezien, zou het mogelijk zijn dat hij problemen heeft met dat singlesided geheugen???

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 13:13
misschien ondersteunt je moederbord alleen dubbelsided SDRAM?

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:41
Als je moederbord alleen goed zou werken met dubbelsided geheugen zou dat in je moederbord boekje moeten staan. Herkent hij de CD en HDD's al? Anders moet je maar eens je 40GB schijf op 32GB zetten met behulp van een jumper instelling, dan zou hij hem wel moeten herkennen.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je zou eens kunnen kijken naar een bios-update misschien vind ie dan de HD's wel. Heb ik hier ook gehad toen in een 80 gig schijf erin hing (p3 500 mhz) na bios-update werd hij wel gevonden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het singlesided/doublesided verhaal doet er hier totaal niet toe. Belangrijker is welke chips je gebruikt en hoe de chips zijn geconfigureerd. Kijk eens in de Technische PMG FAQ onder "hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo prikken?" B) (en diegenen die het verschil tussen single- en doublesided niet snappen moeten daarin maar eens de RAM FAQ doornemen ;) )

Verwijderd

Bij sommige mobo's staat er in de handleiding dat je tijdens de CMOS reset, je voeding kabel zeker moet blijven insteken, en bij sommige staat juist het omgekeerde. Weet niet of als het veel te maken heeft met jou probleem...

Verwijderd

Topicstarter
TheGreatRanma schreef op 05 juni 2003 @ 13:57:
misschien ondersteunt je moederbord alleen dubbelsided SDRAM?
Ik heb even nog een ander reepje SDRAM geleend (128 MB) van een vriend die gewoon singlesided was en deze wordt dus wel gewoon prima herkend, dus het lijkt her op dat hij in principe wel singlesided ondersteund... Maar waarom hij dan niet een andere 128 MB singlesided die ik nieuw gekocht had ondersteund is me dus een raadsel... 8)7
Pagina: 1