Rational rose -> word -> pdf

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Topicstarter
Ik heb een aantal rational rose UML diagrammen die ik in een tekst in Word wil zetten. Uiteindelijk print ik het document via freepdf naar een PDF document. Dat gaat niet helemaal goed.

In rose ziet het diagram er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/rosegraph.gif

Zo wil ik em dus ook in word of in ieder geval in de uiteindelijke PDF. Omdat het diagram ook nog een beetje redelijk uit de printer moet rollen wil ik geen bitmap formaten gebruiken, maar vector formaten.

Wat ik geprobeerd heb is het diagram the copy/pasten naar word, het resultaat is hetzelfde plaatje, maar met een ander soort gestreepte lijnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/wordcopypaste.gif
Hier valt op zich mee te leven maar ik heb liever het eerste plaatje. Dit print overigens wel goed, zowel naar m'n deskjet als naar PDF.

Een alternatief is het tooltje rosegraph, dat rose diagrammen kan exporteren naar bmp/gif/jpg/wmf/emf. EMF leek mij de beste keus dus dat heb ik geprobeerd. Nu komt het plaatje goed in word:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/rosegraph.gif
En hij print ook goed op m'n deskjet (zij het met iets kleinere streepjes). Helaas is dit ook niet de oplossing, bij het printen naar PDF (geprobeerd met verscheidene postscript printers), worden de gestreepte lijnen voor het oog gewone lijnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/pdfout.gif
Als je heel erg inzoomt in de PDF zie je wel een heel dun gestippelt lijntje, maar dit is niet te zien op normale grootte.
Op usenet had ik wat dingen gevonden over problemen met gestreepte lijnen in EMF, het schijnt dat bij een bepaalde streepjes-dichtheid, EMF er een gewone lijn van maakt om te voorkomen dat het bestand te groot wordt (wordt nogal inefficient opgeslagen geloof ik).

Dan maar WMF dacht ik, misschien werkt dat. En tot op zekere hoogte werkt dat ook, de streepjeslijnen zijn daarmee geen enkel probleem, die print ie prima en komen goed in de PDF.. Alleen WMF heeft nogal een probleem met tekst.. Een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/text.gif
Bovenstaande tekst bestaat uit 3 woorden: test, 123 en blah... Zoals je ziet staat de 's' in test zowat door de 't' heen, en ook in het laatste 'woord' gaan letters aan elkaar plakken of juist heel ver uit elkaar staan. Dit is echt geen gezicht in een groot diagram dus onbruikbaar zo.
Het probleem met die letters zit niet in het printen, ook als je de WMF gewoon in windows opent zie je al dat de letters verkeerd gaan.

Dus mijn vraag: iemand een idee om rose diagrammen op wat voor manier dan ook mooi (als vector) in een word document te krijgen?

www.madwizard.org

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Voor de geinteresseerden: ik heb het (hopelijk) opgelost nu, als je in je diagram geen selectie maakt maar het hele diagram kopieert (edit/copy active diagram), en paste in word werkt het wel met normale streepjes (zowel als figure of als link) :).

www.madwizard.org

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
hey netjes opgelost! bedankt voor de tip! :)

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Hmm.. alleen de tekst is af en toe nog vervelend aan het doen, op dezelfde manier als met de WMF :(.. Ik ben er wel achter dat het afhankelijk is van de exacte positie van een item of de tekst er goed uit ziet of niet.. Maak maar eens een item aan (note ofzo), vul em met een hele rij iiiiiiiiiiiiiiiiiiii's, selecteer het item en druk een aantal keer op de pijltjestoetsen naar links of rechts. Je ziet dan dat om en om alle i's even ver uit elkaar staan of juist niet, afhankelijk van de positie 8)7.
Dus heen en weer schuiven van items helpt misschien wat met het oplossen van dit probleem maar of het nu helemaal klopt weet ik nog niet. Ik raak er iig wel enorm gefrustreerd van.. Het moet in zo'n enorm pakket als rational rose toch wel mogelijk zijn beetje redelijke plaatjes van de diagrammen te kunnen maken :?

edit: In rose ziet het er dan wel goed uit als je ze een beetje verschuift, maar in word dan weer niet... :(

[ Voor 9% gewijzigd door madwizard op 31-05-2003 19:22 ]

www.madwizard.org

Verwijderd

Word en plaatjes is ook de Goden verzoeken...ik gebruik al jaren WP (inmiddels weer versie 10, als vond ik zelf 9 beter, 10 heeft te veel word-trekjes gekregen), en die slikt al alles qua bestandsformaten (bijv. WMF, EMF etc.). En je hebt een ingebouwde PDF-bakker, ipv vage plug-in.

Een beetje boter na de maaltijd, maar het bespaard je (met plaatjes-gedoe) een hoop gezeik de volgende keer.

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Het probleem ligt niet bij word, rose rendert de tekst gewoon op een vage manier, zelfs als je gewoon in de applicatie werkt ziet het er al verkeerd uit.

www.madwizard.org

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Denk dat ik eindelijk een oplossing gevonden heb, al is ie niet ideaal. Ik vermoed dat het probleem bij rose ligt aan het coordinatenstelsel dat ie gebruikt. De afstand tussen de karakters bij een text worden in EMF ook opgeslagen, volgens mij gebeurt dat niet precies genoeg zodat de karakters na een tijdje op een verkeerde plek gaan staan..
Maar goed nu lukt het redelijk door de diagrammen te copy/pasten naar coreldraw. De streepjeslijnen gaan dan de mist in (het aantal streepjes is afhankelijk van de dikte van de lijn..zucht). Maar met een custom streepjespatroon krijg ik ze dan wel weer goed (zij het dat ik alle lijnen zelf moet gaan aanpassen). Exporteren naar eps (ik blijf maar uit de buurt van wmf/emf :)), inplakken in word, printen naar PDF en klaar. Een hoop gedoe maar dit werkt tenminste :)

www.madwizard.org

Pagina: 1