Branden met 48x speed? Ik dacht het niet!

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Hoi! Ik heb een probleem.

Ik heb sinds kort een lite-on brander (48x24x48 spd) LTR-48246K ofzo... bwahhh maar nou heb ik het volgende probleem:

Ik knikker er een Fujifilm CD-recordable in (52 speed) en de brander zet hem op max. 32 speed. Okee, ik denk, firmware flashen. SKS7 => SK0A en wat denk je? Nu maakt ie er een max. van van 16 (!) speed! Alright, oude firmware weer teruggeplant. Welke kan ik trouwens het beste gebruiken? SKS7 (origineel) of SK0A (gedownloaded)? Ik kan niet aflezen welke nieuwer is.

Wat moet ik hieraan doen? Kan het aan de CD-r liggen? En wat voor merk moet ik dan gebruiken?
(Goed alternatief is BenQ, kan ik voor dezelfde prijs krijgen. Werkt dat wel? Ervaringen en oplossingen zijn meer dan gewenst.)

Pelle.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Welk programma?

[ Voor 4% gewijzigd door GA!S op 30-05-2003 14:15 ]

de betaler vervuilt

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Wat moet ik hieraan doen? Kan het aan de CD-r liggen? En wat voor merk moet ik dan gebruiken?
Het kan zijn dat je brander de info van de cd-r verkeerd uitleest en dus denkt dat deze op max 32x gebrand kan worden.
Wat je allereerst kan proberen is je cd-rw te deinstalleren alsmede je ide controllers.
(hoe is je ide-configuratie trouwens?)

[ Voor 4% gewijzigd door DeverauX op 30-05-2003 14:16 ]

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

Master/Slave DMA/Chipsetdrivers?

Die 48 speed Lite-on's kon je toch ook flashen met 52x flash om hem "over-te-klokken" ? Ja dus.

Indien Nero:
tip1 -> Nero ultrabuffer limiet opheffen/ophogen
tip2 -> http://club.cdfreaks.com/archive/topic/54646.html

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 14:29 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-03 21:39
Je kunt die maximum speed toch overrulen?
Ik meende dat dat de SMART-burn optie was. Is gewoon te disabelen in de opties van je drive, onder bijv. Nero :)

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Prog: NERO
Harddisk = Serial Ata 80GB (niet via IDE)
IDE-CONF: Primary Master: JLMS DVD speler ATA 33
Primary Slave: Brander. Ze hangen allebei aan zo'n kabel met "extra veel draadjes".
Vragen: 1, Is zo'n ATA-66 (ATA-33?) kabel niet handiger? Die kreeg ik ook meegeleverd.
2. Kan de brander niet beter op de secundary master? Dan heeftie een eigen IDE kanaal
3. Welke firmware versie is de beste?

Verwijderd

maximaal 1 device per 1 kanaal als Master is altijd beter voor de performance.

Voorbeeld:

SATA: Harddisk
PATA: Primary Master: JLMS DVD speler ATA 33
PATA: Secundairy Master: Brander.

80 polige ATA1xx kabel is altijd beter dan 40polig met huidige apparatuur.

Probeer ook eens andere CDR schijfjes...

LiteOn en CMC,Philips, Verbatim, Ritek & Imation CDR's schijnen elkaar niet lekker te vinden volgens de referenties die ik nu nalees.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 14:27 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem heb namelijk ook diezelfde brander. Als ik de bijgeleverde nero gebruik dan kan ik max. 32 x kiezen, nou is dat natuurlijk niet zo'n probleem maar ik heb betaald voor een 32 x!

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Okee. bedoel je nou dit?
OPLOSSING A: DVD: Primary Master, CDRW: Secundary Master
of dit?
OPLOSSING B: CDRW: Primary Master, DVD: Primary Slave (heb ze nu andersom!)

Verwijderd

OPLOSSING A: DVD: Primary Master, CDRW: Secundary Master

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Okee. Nog een vraag voordat ik ga sleutelen: Firmware SKS7 of SK0a (voor resultaten zie boven) :)

Enneuh... Waar zit die overburn optie?

[ Voor 18% gewijzigd door pelleke op 30-05-2003 14:29 ]

Verwijderd

Je bedoelt die overklok flash? -> http://club.cdfreaks.com/...b0da9f0c96&threadid=69815

De Smartburn uitschakelen: In Nero menu burner,Choose Burner,Options,uncheck Smart Burn.

Overburnen met Nero

Let op! S en K flashes zijn NIET uitwisselbaar! - Alleen het S model is te "upgraden" naar 52speed.

De standaard flash:
Lite-On LTR-48246K SK0A / (SKS7 is ouder)
Lite-On LTR-48246S SS0C

Officieel: http://www.liteonit.com.tw/

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 14:49 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mijn Nero en Lite-On brander zeggen ook telkes iets anders

de eene keer kan ik wel 40x branden en de andere keer max 32x

ligt gewoon aan de cd vermoed ik

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Waauw! Ja hoor, smart burn uitzetten in het dialoogvenster "Recorder - Recorder kiezen" en hij doet 't.
Volgende vraag: Kan dat ook bij CloneCD?

edit:
O sorry, CloneCD gebruikt geen smartburn!

[ Voor 22% gewijzigd door pelleke op 30-05-2003 14:53 ]

Verwijderd

met CloneCD is smartburn altijd ingeschakeld door de firmware.

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Ja, ik merk 't. Is daar wat aan te doen? (Of is er een vergelijkbaar prog als CloneCD waar ik de smart-burn wel kan uitzetten?)
Of is NERO betrouwbaar genoeg om goeie protected game kopietjes mee te maken?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:35

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Ja, sorry. Was mijn fout, ik had nog niet gezien dat dat forum ook bestond. Dank je wel.
Laat ik de vraag anders stellen: Is er een lijst met CD-media die goed ondersteund worden bij Lite-On?

Verwijderd

En nog een truukje dat wel eens helpt: als er geen cdr in het laatje ligt bij het instellen, kan je vaak gewoon alle snelheden kiezen. Leg de cdr er op het laatst in, als nero erom zeurt, en hij brandt mooi op hoogste snelheid.

Werkt vaak maar niet altijd... heeft iig nut bij onwillende Acer 20x branders :)

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Werkt niet, Nero add de inhoud van de CBX opnieuw als de cdr wordt ingevoegd, daar is een ingebouwde event-handler voor. De gekozen snelheid verdwijnt dan uit de CBX, en hij select dus de hoogst mogelijke snelheid voor je. (16x in dit geval.)

Kan je niet de smart-burn in de firmware uitzetten ofzo? Per slot van rekening ben ik zelf degene die het beste weet wat voor CD er in het laatje ligt... Is ergens niet een source-versie van die firmware verkrijgbaar? Dan ga ik zelf ff proggen... :-) (Of werkt dat nou weer niet zo...)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

pelleke schreef op 30 May 2003 @ 15:27:
Ja, sorry. Was mijn fout, ik had nog niet gezien dat dat forum ook bestond. Dank je wel.
Laat ik de vraag anders stellen: Is er een lijst met CD-media die goed ondersteund worden bij Lite-On?
Ik kan je wel mijn ervaring mededelen : mijn Lite-on 48x24x48 kan TDK 80min schijfjes van zowel 40x als 48x beide prima op 48x branden ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

/me heeft nooit beperkte write speedmet zun Aopen 4048 :D

/me mag bij nieuwe fikker dus wel weer zoeken :/

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
kheb hier dezelfde ervaring met die **** fuji film cd's staat 52x op maar brander pakt hem maar op 32x.. andere cd's werken perfect!

Twitter | Linkedin

• swampy
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, heb ik over gehoord ja.

Tja brandsnelheden boven de 32 zijn niet meer zoals het vroeger allemaal werkte, iedere fabrikant levert bepaalde technologie-en aan om het branden op zulke snelheden te besturen.

Zelf heb ik een plextor en standaard zet hij zichzelf altijd op 32x of zelfs 24x ....zit ingebouwd. MAAR ik kan in nero uit het lijstje altijd nog 40x of 48x kiezen. Dus ik kan het het wel maar de brander zelf raad het af.

Tja, Ik vertrouw plextor op dat punt hoor....

There is no place like ::1

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-03 11:32
Ik heb ook een 48x philips brander en die gaat op 40x.
Geen problemen mee want ik heb toch binnen 2 min een cd.

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Ja duh, maar dan brand je dus niet op maximumsnelheid. En dat de writer het afraadt is ten onrechte, want als we zelf weten dat we een 52x speed cd-r erin leggen dan zou ie toch gewoon moeten werken?
Bovendien moet bij andere progs de smartburn ook uit kunnen, vind ik. Is daar geen patch voor (van de firmware of van die programma's zelf?)
Volgens deze site
http://club.cdfreaks.com/archive/topic/54713.html
is het niet mogelijk om softwarematig de smartburn uit te zetten in CloneCD, dus denk ik dat je beter op hardwarematig niveau moet gaan denken, volgens mij moet je gewoon iets in de firmware veranderen.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 14:21:
maximaal 1 device per 1 kanaal als Master is altijd beter voor de performance.

Voorbeeld:

SATA: Harddisk
PATA: Primary Master: JLMS DVD speler ATA 33
PATA: Secundairy Master: Brander.

80 polige ATA1xx kabel is altijd beter dan 40polig met huidige apparatuur.

Probeer ook eens andere CDR schijfjes...

LiteOn en CMC,Philips, Verbatim, Ritek & Imation CDR's schijnen elkaar niet lekker te vinden volgens de referenties die ik nu nalees.
Over die media is dus echt pure BULLSH*T. K brand ze hier zonder probs op 48x, wanneer dat staat aangegeven (Lite-ON 40125S@48x).

Philips, Verbatim en Imation maken helemaal geen eigen CD-R's. Deze komen bij andere fabrieken zoals Ritek, CMC, Taiyo Yuden, Mitsubishi e.d. vandaan :)

edit:
Probeer eens Taiyo Yuden cd's, die gebruik ik zelf altijd en nooit problemen!

[ Voor 7% gewijzigd door Hermanvh op 01-06-2003 10:41 ]

webOS all the way!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-03 10:58

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

maf...

Mijn Plextor 48 speed brandt deze 52x speed Fujifilm cdtjes gewoon op 48 speed hoor

Zelfs volgens Plextools is de Powerec snelheid gewoon 48 speed met deze cd`s

Alleen de echte merkloze cdtjes wil ie niet op max snelheid schrijven(ten zij ik Powerec uitzet natuurlijk)

Lite-On kennende zal er wel weer een nieuwe firmware uitkomen met Match More Media opties..

Als ze nu ook gelijk de schrijfkwaliteit zouden verbeteren....

Een cd die je met een Lite-On op 40 speed of hoger brandt is namelijk erg moeilijk terug te lezen door andere cdspelers.

Dat was de hoofdreden om mijn Lite-On 40x te vervangen door een Plextor

Nog geen klachten gehad over slecht leesbare cdtjes..(ja wel met de Lite-On, tenzij ik ze op een lage snelheid brandde)

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Oh ja hoor, mijn plextor brand ook 48x ....als ik daarvoor opdracht geef. Moet een Nero Glitch zijn dat die moeite heeft met het ook accepteren dat 48x bij mij standaard is, nou ja...na het gezeik met divx codecs ( stom nimo pack ) ben ik al blij als ik alles al weer aan het werk kan houden!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 15:35
Ik heb ook een LiteOn 48246K, maar het duurt wel 5 minuten om een cd te branden... :Z

Ik heb DOA aanstaan en brand MP3's tot een audio CD. Nero zegt dat het branden op 48 speed gaat, maar waarom duurt het dan toch nog 5 minuten?!? Mijn ouwe 8-speed deed er netjes 10-11 minuten over (80min CD).

Mijn HDD moet het wel bij kunnen houden d8 ik, ik heb een Maxtor DiamondMax Plus 9 6Y120PO met 8MB cache en die zit op een andere IDE aansluiting. Computer is een P3-800 met 384MB RAM.

Ik zie ook geen buffer underrun optreden oid.

Ehh, DOA is natuurlijk DAO, DOA zou niet echt werken. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Benadski op 08-06-2003 21:11 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

P3-800 he...misschien is dat te bottle neck, het converteren van de mp3's naar audio neemt ook wat in, maar om zo'n verschil te maken!

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Je brander herkent de CD niet als zijnde een 52x. Iedere fabrikant drukt daar maar iets op. Je kan ook rustig een 100x CD erin leggen, maar als je brander meent dat ie die best met 32x beschrijft, dan doe je dat best ook. In Nero kan je via "Recorder", "Choose recorder" en dan oprtions de smartburn (of iets dergelijks) uitschakelen, maar dan heb je het risico dat je CD niet goed geschreven is en niet fatsoenlijk leesbaar zal zijn.
Nero geeft enkel aan welke snelheid je brander zelf kiest.

Brander A zal een bepaalde CD op 48x doen, brander B doet die maar op 32x.
Verder kan CD nummer 1 op 48x draaien en CD 2 op slechts 16x bijvoorbeeld als de eigenlijke fabrikant anders is of het de facto een andere CD is (de fabrikant is niet diegene die de opdruk doet).

[ Voor 24% gewijzigd door Angels2 op 09-06-2003 20:58 ]

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 15:35
Ok, dat had ik al begrepen, maar Nero zelf zegt op 48 speed te branden...

Wat gebeurt er als ik die smart-burn uitzet, brand ik dan niet meer burn-proof? Want dat wil ik wel aan hebben staan op m'n P3-tje. Gewoon omdat ik nog weleens per ongeluk een programma op de achtergrond laat draaien...

Verwijderd

smartburn is niet hetzelfde als burnproof.

smartburn = media detectie
burnproof = bufferunderrun workaround

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Kijk, het komt waarschijnlijk idd omdat het decoden van een MP3 door jouw processor langzamer gebeurt dan dat je brander kan branden op 48X speed. NERO zegt dan wel dat hij op 48X heeft gebrand, dat is ook wel daadwerkelijk gebeurt, maar omdat je RAM-buffer steeds leegraakt is er heel veel gebruik gemaakt van je BURNPROOF, d.w.z. de CD heeft heel veel stilgestaan tijdens het branden. Je brander werkt dus op topsnelheid, maar je PC kan die snelheid niet aan.

Een tip: Decode eerst eens die MP3z. dan kun je daarna gaan fikken. Kost wel 700MB schijfruimte, maar dat is een tweede kwestie, en die kun je wel kwijt op een 120GB schijf.
Pagina: 1