Toon posts:

voeding met 1 of 2 koelers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik vroeg me af of het nuttig/handig is om 2 koelers op je voeding te hebben.
Ik heb er een beetje over gelezen, en ben erachter gekomen dat de tweede koeler naar beneden gericht is, zodat die alle hitte van de cpu kan 'opzuigen'. Mijn keus is gevallen op de chieftec dragon fulltower (DA), en die heeft een 360w voeding met 1 koeler. Zal dit te weinig zijn ? Ik weet dat er veel koelers aangesloten kunnen worden op de dragon, maar ik stel de aankoop van die koelers nog even uit ( je zit zo op de 70 euro ). Er zit wel standaard een koeler in het deurtje, ik weet niet of dat alleen wel zal helpen om het geheel een beetje koel te houden.
Ook heb ik gelezen dat de tweede koeler fungeert als backup, zodat áls een koeler uitvalt, de tweede nog altijd aan het blazen is... maar dit vind ik een slap argument, aangezien een koeler er niet zomaar mee op hoort te houden.

Kortom, is het nuttig om twee fans in je voeding te hebben, of zullen de casefans dat werk ook makkelijk over kunnen nemen ?

Nog één vraagje:
is de standaard koeler van chieftec die op de zijkant zit een goede en stille koeler ?

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook een gat zagen en er zelf een fan monteren boven de CPU....

• Lord_Gaav
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 20:25
Nog één vraagje:
is de standaard koeler van chieftec die op de zijkant zit een goede en stille koeler ?
niks mis met die fan, niet te luid en zelfs nog een aardige zuigkracht ook. jammergenoeg is ie volgens mij sleeve-beared

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
JA, een 2e koeler in je voeding heeft nut, maar meer dan een paar graadjes zal het niet schelen in kast/cpu temperatuur.

Zelf heb ik een extra fan aan de onderkant van mijn voeding 'geplakt'. Dat is zeker een stuk goedkoper.

Verder vind ik dit nou niet zo'n moeilijke vraag, dat een topic openen nodig is :)
TheGreatRanma schreef op 30 May 2003 @ 14:33:
[...]

niks mis met die fan, niet te luid en zelfs nog een aardige zuigkracht ook. jammergenoeg is ie volgens mij sleeve-beared
Sleeve-beared fans gaan minder lang mee dan ball-beared fans, maar ze zijn wel stiller :)

[ Voor 37% gewijzigd door Tweeke op 30-05-2003 14:36 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik heb zelf 2 koelers in m'n voeding en ik merk zeker dat dit een verschil is.
Voeding met 1 koeler wordt m'n proc zo'n 55 idle, 65 stressed.
Voeding met 2 koelers wordt m'n proc zo'n 45 idle en 55 stressed.
Nu in de zomer heeft hij iets meer moeite met koel blijven, maar je merkt het wel.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Verwijderd

Topicstarter
Tweeke
ok, dus op zich zou je een koeler onder je psu kunnen 'plakken', of zelfs net iets boven de cpu, zodat hij daar alle hitte wegneemt...
Hoe zit het dan met het stof ? met 2 koelers lijkt het me dat het stof makkelijker kan ontsnappen dan met 1 koeler, of valt dit reuze mee ?

nog bedankt voor alle reacties :)

Verwijderd

de voedingfan(s) zijn uitblazende fans, dus hoe meer flow zonder filtering - des te beter (in verband met temperatuur en stof).

De intake ventilatoren kun je wel het beste (stof)filteren.

Voorbeeld: http://gathering.tweakers..._message/17829096#Airflow

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 14:56 ]

Pagina: 1