Toon posts:

warmteprobleem met athlon XP 2000+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb (ook als het niet zo warm weer is) warmte problemen met m`n athlon xp 2000+ processor . Deze zit op een asus A7V333. Ik heb ingesteld in de bios dat als ie warmer wordt dan 80 graden celcius dat ie het systeem moet uitschakelen , dit gebeurt af en toe :( . De koelrib van de cpu koeler voelt erg warm aan , dus zou je zeggen dat ie wel goed contact maakt met de processor? Verder heb ik nog 2 casefans geïnstalleerd.
Één onder vooraan in me kast , die staat te blazen (koude lucht de kast in) en dan nog ééntje achter in me kast naast m`n processor die naar buiten blaast. Het lijkt niets te helpen. De cpu-koeler is van het merk/type : Coolermaster DP5-7H53F-OL Low noise t/m 2.0 ghz
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn of wat ik nog kan verbeteren?

Verwijderd

Had er zelf ook last van met m'n 2000+. Het vreemde is dat nu ik er een 2500+ op geduwd heb, het probleem ook weg is :?

ps: heb ook de A7V333

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik heb een Athlon XP2000+ (A-stepping met de Palomino core :X :X)

deze word nu 57graden celcius met kast open bij een kamertemperatuur van rond de 25 graden... voor het flashen van de bios gaf ie altijd temperaturen boven de 60 graden aan
probeer es of dat iets uitmaakt?

[edit]
zit je heatsink wel goed vast? ik heb ook een coolermaster erop die je krijgt als je de CPU koopt...

[ Voor 17% gewijzigd door Fludizz op 30-05-2003 13:06 ]

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Had er zelf ook last van met m'n 2000+. Het vreemde is dat nu ik er een 2500+ op geduwd heb, het probleem ook weg is
Zo vreemd is dat helemaal niet hoor, je 2000+ heeft namelijk een Palomino core en deze staan er sowieso om bekend meer warmte te produceren dan latere modellen :)

@TS: 80 graden begint inderdaad gevaarlijk te worden, ik ga er dan ook vanuit dat er een standaard heatsink+cooler op je proc zit? Misschien kan je overwegen te kijken naar een andere cooler :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb ook een Palomino XP2000+

Die van mij is stressed (met dit weer) ca. 60 graden.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Hmm, toevallig :) Ik heb ook dat mobo en een AMD XP 2000+ en temp is nu 60 graden. Maar ik heb totaal geen casefans aanstaan en heb zalman koeler op 1300 rpm. Maar ligt toch denk ik aan je koeler, want als ik 3 casefans aanzet heb ik 40 graden als temp.

En waarom heb ik dan geen 3 casefans aanstaan kan je je afvragen ;) : Omdat zoiets veel lawaai maakt en een AMD kan best 60 graden hebben

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een vrij recente bios. Heb me kast ook open nu en nu is ie : cpu : 50 graden (idle) en moederbord temp : 30 graden . Hmm , scheelt echt wel veel of m`n kast open is of niet , de temperaturen vallen nu wel mee , maar zodra ik een spel ga spelen , bv championship manager 4 dan krijg ik problemen. Dat spel schijnt 100% cpu load te geven , dus niet zo heel raar trouwens.
Zal nog een checken of er al een nieuwere bios versie is.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 13:15 ]

Verwijderd

Ik zie op de site van Coolermaster dat de propellor van deze koeler regelbaar is. Op welke toerental heb je hem ingesteld?

Verwijderd

Ik heb een Athlon XP 2100+ en is gekoeld door een Vulcano 7+

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~viss4676/probe.jpg

aan de achterkant zit een 80x80 fan die blaast de warme lucht eruit en 2 aan de voorkant die blazen zachtjes (warme :/ ) lucht erin :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 11:57

Sick Nick

Drop the top!

m'n xp1700 (palaminom, al een oudeje :( ) is nu stressed 59 graden met een zalman 3100+ erop met de fan @ 5 volt. Geen casefans, enige fan extra is die in m'n zalmanvoeding en die blaast amper :p

dus eh, geen airflow en een gf4 ti4200 met een zalman hp80a die de boel lekker opstookt onder m'n cpu.

Maar boeiend, hij is zo stabiel als een rots op m'n oude a7v133 bordje dus ik vind het best :D

Verwijderd

Op dit moment:

2000+@2600+ 41'C met Coolermaster HHC-L61C + Papst 12dB 80mm (1527rpm) bij kamertemperatuur 24'C (Case = 30,7'C / Videokaart = 50,1'C). Dit alles op een A7N8X-deluxe met 1004 bios en Vcore op 1,725 en en 120mm Enermax @ 1074 rpm.

Maat van me had hetzelfde probleem toen zijn Copperspacer/Shim niet goed zat....

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 21:03
Daar had ik inderdaad in het begin heeeel erg last van, 83c was niet erg vreemd :P
Heb er nu een whisper-rock3 (of hoe je het ook schrijft :P) inzitten en nu op de warme dagen netjes rond de 42 graden!! En het is ook zon palomino :)

en ook een a7v333 icm met de XP2000+

[ Voor 9% gewijzigd door LoBbY_1 op 30-05-2003 14:14 ]

Een echte golver is nooit uitgeput

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb een XP 1800+ @ 2260 MHz op 1.70V draaien op 42C idle en 48C stressed met prime. Dit met een gelapte Spire Falconrock II met een andere casefan erop die van toerental kan varieren. Kamertemperatuur is 25C en case is 31C. De fan draait nu op 2300 rpm. Al met al best wel netjes.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

kiddyl schreef op 30 mei 2003 @ 14:35:
Ik heb een XP 1800+ @ 2260 MHz op 1.70V draaien op 42C idle en 48C stressed met prime. Dit met een gelapte Spire Falconrock II met een andere casefan erop die van toerental kan varieren. Kamertemperatuur is 25C en case is 31C. De fan draait nu op 2300 rpm. Al met al best wel netjes.
En het nut van deze post is :?

Aan de resultaten van je OC-poging te zien gaat het hier niet eens om een Palomino...

[edit]
Tip voor de topicstarter: ik zou eens denken aan een nieuwe koeler... Zo'n Spire Whisperrock 3 is ontworpen tot 2800+, dus die zou je 2000+ prima koel moeten houden... Kost 10 euro ofzo, dus echt duur is het ook niet...

[ Voor 21% gewijzigd door Moartn op 30-05-2003 14:38 ]

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

Heren, dit is geen opsomtopic.

Laten we proberen een beetje mee te denken met de TS, ok?

Verwijderd

Hmm , scheelt echt wel veel of m`n kast open is of niet
In die gevallen heb je imo slechte airflow in de kast....

Verwijderd

Hmmm, blijf het toch vaag vinden. Want zelfs met een normale fan en helemaal als je airflow hebt met die extra casefans lijkt me die temp. te veels te hoog.... Of is je koeler half afgedekt door de voeding ? Dat komt de koeling ook niet ten goede. Maybe is waterkoeling een optie ? Ik roep maar wat maar in mijn geval was dat een leuke stap vooruit.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.peters4/images/overige/temp.jpg

Toch ff een vergelijkingsplaatje geplaatst. Ik heb ook een XP2000+, A-stepping Palomino en nada overclockt op dit moment. En ook zo'n Zahlman HP80 heatpipe... Inderdaad een oventje.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 14:56 ]

Verwijderd

Maak je cpu cooler stofvrij.Die coolermaster die jij gebruikt kon mijn tb1400 en mijn xp1600 (palomino A-stepping) ook niet koel houden.Kijk eens uit naar een zwaardere en betere koeler.Ik gebruik zelf de zwaar ondergewaardeerde dragonorb 3.Deze wist zelfs mijn tb1400 koel te houden.

Verwijderd

Ik heb ook problemen met mijn AMD Athlon 2000+.
Hij loopt standaar gewoon iets van 50 graden stressed, wat veel te warm is met alle koolers die in mijn kast zitten, aan de andere kant, hij bljift ook die temperatuur aanhouden wanneer het heel warm is binnen, hij verandert dus eigenlijk ook niet.
Mijn mobo heeft een temperatuur van ong. 25 graden, die wordt dus wel heel goed gekoeld...
Als iemand mij een tip zou kunnen geven hoe ik mijn proc. koeler kan laten lopen, graag!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:07
Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 12:59:
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn of wat ik nog kan verbeteren?
De airflow in je kasr zou goud moeten zijn met de extra fans. Maar je kunt die altijd controleren door te kijken of de CPU temp. flink stijgt als je hem stressed, en of het daarna langt duurt om weer op idle temp. te komen. Ook een groot verschil tussen idle en stressed temps. wil nog wel eens eens een aanwijzing zijn.

Daarnaast kan het helpen om de koeler niet met de al aanwezige koelpasta te plaatsen, maar om deze te verwijderen en zelf pasta aan te brengen.
Ook de soort kast die je hebt heeft een belangrijke invloed, een desktopkastje wordt meestal ook wel iets warmer dan een big tower.

Je kunt ook een extra koeler in een sidepanel zetten, maar als je airflow goed is zal dit niet veel opleveren. Wat natuurlijk altijd helpt is kijken of je het voltage kunt verlagen. En anders zul je toch moeten omkijken naar een zwaarde cpu koeler

Engineering

• kiddyl
  • Niet online
Moartn schreef op 30 May 2003 @ 14:37:
[...]

En het nut van deze post is :?
Sorry, dit bericht was bestemd voor een ander topic 8)

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 22:27
op dit moment 2200+@1800 mhz 42 idle / 46 stressed met een 2600+ koeler op 2900 rpm
als ik jouw was zou ik naar andere koeler kijken of meer lucht circulatie proberen te krijgen.

offtopic: mijn hd's worden alleen pleuris heet...heb nu een windmolen erop staan :P

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 13:38:
Ik zie op de site van Coolermaster dat de propellor van deze koeler regelbaar is. Op welke toerental heb je hem ingesteld?
dat wist ik niet eens. Hoe stel je dat dan in? En op welke site zag je dat?

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:07
sjorremans schreef op 30 May 2003 @ 16:45:
op dit moment 2200+@1800 mhz 42 idle / 46 stressed met een 2600+ koeler op 2900 rpm
betreft het hier wel een Palomino?
anders is deze post niet nodig, en zaai je zo alleen maar verwarring.

edit:
ik heb mijn Palomino XP 1800 ook even getest, en stressed wordt hij ook 66 graden en idle ongeveer 59 graden.

[ Voor 19% gewijzigd door Tupolev op 30-05-2003 18:37 ]

Engineering

Verwijderd

Nu je dat zegt..... mijn tweede sys is een palomino 1800 met zelfde mamaplaat als werkstation en geen waterkoeling... Trekt op tot zo'n 55 stressed en 49 idle. Mooie is dat ook hierop een cheapo koeler zit......En in een midi-tower zonder casefans. Dus blijf bij mijn standpunt dat het waarschijnelijk niet alleen aan de koeler ligt.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 18:16:
[...]

dat wist ik niet eens. Hoe stel je dat dan in? En op welke site zag je dat?
Op deze pagina zie ik staan dat het toerental regelbaar is, hoe dat precies moet, staat vast in de manual (duh). Effe serieus, er zal vast "ergens" een potmetertje zitten waar je aan kunt draaien.
Pagina: 1