Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] IR serieel LCD projectje

Pagina: 1
Acties:

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Hallo allemaal, ik ben sinds kort de bezitter van een 8x24 LCD (IA Eskimootje).
Nu werkt dat dingetje heel erg mooi, maar ik wilde hem wat 'draagbaarder' maken. Nu heb je voor de communicatie met het LCD alleen maar de TXD lijn van de seriële poort nodig, eenrichtingsverkeer dus. Het LCD wordt met 9600Bd aangestuurd.

Nu ben ik begonnen met een projectje waarbij dit LCD middels een zelfontworpen infrarood verbinding zijn gegevens van de PC ontvangt. Er komt dus een zendertje op de PC, en aan het LCD komt een ontvanger. Het idee is namelijk dat de zender zijn signaal op het plafond van mijn kamer schijnt waardoor mijn draagbare en draadloze LCD het signaal overal in mijn kamer kan ontvangen.

Voor de voeding van het LCD ga ik vier oplaadbare penlights gebruiken zodat ik in het weekend alleen het LCD nog maar in de oplader hoef te pluggen om er weer wat dagen plezier van te hebben. Vanochtend heb ik al wat onderdelen gekocht, vanmiddag ga ik naar Conrad voor de rest van de onderdelen.

Specificaties van het systeempje worden:
algemeen
40kHz draaggolf
kristal gestuurd
infrarood
9600Bd transmissie
eenrichtingsverkeer

zender
voeding 5v uit PC
seriële aansluiting
2 IR led's
stroomopname 10mA rust, 150mA piek

ontvanger + LCD
voeding uit 4 penlights
5v logische uitgang
8x24 karater based (VT100 terminal emulatie)
stroomopname ca 60mA

Zodra de eerste tests zijn uitgevoerd zal ik schema's, foto's en resultaten posten in dit topic, tenminste als er interesse voor is.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:57
Klinkt goed! Ben beniewd naar het resultaat!

[ Voor 3% gewijzigd door sMoKeFiSh op 30-05-2003 11:42 ]

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

Lijkt me zeer interessant als het gaat werken !!
Is dit ook mogelijk met een 4x40 met Hitachi contrl.?

Verwijderd

Supervet dit is echt handig. Ik was er van plan gewoon een lange draad aan te maken zodat ik hem ook op me nachtkastje kon zetten voor dl enzo, maar dit is veel handiger.

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Dit zou ook kunnen met mensen die een USB of Serieel LCD bij mijn IA hebben gekocht.

Maar is het stroomverbruik van een LCD niet veels te hoog?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

miet een idee om dit via radiogolven aan te sturen.. je kan die dingen al met een paar transistors maken.. 3 euro kost het dan bij elkaar..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• koffercomputer
Looki schreef op 30 mei 2003 @ 12:57:
miet een idee om dit via radiogolven aan te sturen.. je kan die dingen al met een paar transistors maken.. 3 euro kost het dan bij elkaar..
als jij schema's daarvan voor me hebt...

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:35

MBV

Pas maar op, dadelijk help je WiFi, je dect-telefoon en die van de buren uit de lucht, alhoewel dat laatste natuurlijk wat minder erg is >:). Ik hoop ook dat je niet in de buurt van een luchthaven woont ;)

Oftewel, let goed op de frequenties.

• BJD
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

MBV schreef op 30 May 2003 @ 13:08:
Pas maar op, dadelijk help je WiFi, je dect-telefoon en die van de buren uit de lucht, alhoewel dat laatste natuurlijk wat minder erg is >:). Ik hoop ook dat je niet in de buurt van een luchthaven woont ;)

Oftewel, let goed op de frequenties.
2,5Ghz?
Of je gaat op 538 zenden ;)
Een wifi oplossing zou natuurlijk helemaal super vet zijn.
Maar dit is vrij moeilijk.
En volgens mij is deze oplossing niet voor de paralelle LCD`s.

Verwijderd

ik zou 433 Mhz tranceivers gebruiken :-)
http://www.leiderdorpinst...20Web/LI-433TR/index.html

heeft iemand al 'ns eerder gedaan hier volgens mij, draadloos serverstatus schermpje oid.
Gaat vrij simpel als je alleen 1 weg verkeer hebt; je stopt serieel data in de ene, en aan de andere kant komt het eruit..

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 09:06
BJDI schreef op 30 May 2003 @ 14:00:
[...]

2,5Ghz?
Of je gaat op 538 zenden ;)
Een wifi oplossing zou natuurlijk helemaal super vet zijn.
Maar dit is vrij moeilijk.
En volgens mij is deze oplossing niet voor de paralelle LCD`s.
of je sloopt een aibo en sluit er een lcd op aan >:) wifi en accus ingebouwd ;)

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
arjandijk schreef op 31 May 2003 @ 02:11:
[...]

of je sloopt een aibo en sluit er een lcd op aan >:) wifi en accus ingebouwd ;)
Dat kan natuurlijk ook, ik heb ergens nog wel wat aibo's liggen 7(8)7

Dit is wel een interessant projectje. Zou ook in de auto leuk zijn :P

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 21:46:
ik zou 433 Mhz tranceivers gebruiken :-)
http://www.leiderdorpinst...20Web/LI-433TR/index.html

heeft iemand al 'ns eerder gedaan hier volgens mij, draadloos serverstatus schermpje oid.
Gaat vrij simpel als je alleen 1 weg verkeer hebt; je stopt serieel data in de ene, en aan de andere kant komt het eruit..
Voor zulke draadloze projecten zou ik ook liever op de FM- band zitten. Dan kun je 100 meter in plaats van 10 meter van het zendstation nog signalen ontvangen. Én IR gaat niet door muren.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Ja, da's handig, kun je bij de buren op bezoek met je LCD schermpje, en als er wat mis is, snel terugrennen!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 10:39:
Ja, da's handig, kun je bij de buren op bezoek met je LCD schermpje, en als er wat mis is, snel terugrennen!
whehehehehe

echt he

maar dis zeer gaaf project!

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14

Freakaz0id

RC Geek

Mischien een nog leuker idee, maar zeker een stuk duurder:
Koop een klein TV\TFTtje bij kijkshop (8" geloof ik).
En zet een TV zender op je TVout van je computer.
Stel je TVout in als 2e scherm, en zet daar je gewenste info op.
Met n beetje knutselen heb je al n zender die ruim 1km in huizengebied haalt.
Ik heb deze methode al met succes getest.

En nadeel, et zooitje is wel door iedereen op zijn TV te bekijken. :P
Of je moet een 1.2Ghz zender ofzo kopen, en die daarop aansluiten, maar dan wordt et al erg lomp en zwaar om mee te zeulen denk ik.

• BJD

BJD

Freakaz0id schreef op 31 May 2003 @ 14:14:
Mischien een nog leuker idee, maar zeker een stuk duurder:
Koop een klein TV\TFTtje bij kijkshop (8" geloof ik).
En zet een TV zender op je TVout van je computer.
Stel je TVout in als 2e scherm, en zet daar je gewenste info op.
Met n beetje knutselen heb je al n zender die ruim 1km in huizengebied haalt.
Ik heb deze methode al met succes getest.

En nadeel, et zooitje is wel door iedereen op zijn TV te bekijken. :P
Of je moet een 1.2Ghz zender ofzo kopen, en die daarop aansluiten, maar dan wordt et al erg lomp en zwaar om mee te zeulen denk ik.
Kan de politie precies zien of je met je pc aan het stressen bent en of je dus tihuis bent 8)7

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Leuk. Ik neem aan dat je van die hele felle IR leds gaat gebruiken? (als je op het plafond wil schijnen...) Die heb ik net van conrad gekregen, en zijn inderdaad ideaal hiervoor.

Wat voor ontvanger wordt het? Van die TSOP'tjes kunnen geloof ik met een maximale baudrate van precies 9600 werken. Bedenk wel, dat als je een draaggolf van 40 kHz hebt, e n een baudrate van 9600, dat je maar 4 pulsjes per bit kan versturen. Dit is errug weinig hoor. Waarom die draaggolf niet omhoog?

Post graag even alle technische details, en/of schema, zodat wij mee kunnen denken.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• BJD

BJD

Je kan ook aan de voorkant van je case een klein gaatje boren en daar zo`n IR led waar je een koelblokje voor nodig hebt in bouwen.
Al geef ik toch zelf liever de voorkeur aan FM.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Over infrarood moet kunnen, maar ik vraag me af of je de 9600 haald. Lego Mindstorms RCX-blokken gebruiken het zelfde systeem en die werken op 2400 baud. Met BrickOS maarliefst 4800 maar dat is al onbetrouwbaar.
Ik heb dit al eens gemaak met behulp van die zender/ontvangertjes van leiderdorps-instruments. De modulatie techniek is FSK (Frequency Shift Key-ing), dat is dus een soort FM. De afstand is redelijk, 100m haal je toch alleen maar in een open veld.

Overigens zijn hier al meerdere topics over geweest:
[rml][ EL] Draadloze LCD[/rml]
Zelfbouw LCD backplate

Ik hou me er niet zo meer mee bezig.

Afbeeldingslocatie: http://www.bugs.nl/images/lcd_wireless1.jpg

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• koffercomputer
Okee, even een update. Zoals in dit topic al is genoemd geeft een draaggolf van 40kHz wat probleempjes omdat er dan voor een bitje maar 4 lichtpulsen beschikbaar zijn. Een TSOP infraroodmodule kan deze snelheid niet aan, ik zal mijn specs dus een beetje aan moeten passen.

De draaggolf verhoog ik tot iets van twee MHz, dat zou moeten volstaan, en ik kan mijn originele zenderschakeling blijven gebruiken. Alleen een ander kristal is dan nodig. De ontvanger moet ik nu echter aanpassen. Ik zit te denken aan een IR fototransistor gevolgd door een filter welke afgestemd is op 2MHz, het liefst digitaal, maar analoog schuw ik ook niet. Dit zou betere resultaten moeten geven. Een standaard LED (dus ook IR) kan makkelijk met deze snelheid schakelen. Dit geeft dan ongeveer 200 lichtpulsen per bitje.

Schema's kan ik op dit moment nog niet posten, alles staat nog op papier, en aan alleen het schema van een zender hebben jullie natuurlijk ook niets. Voor de technici onder ons: de zender bestaat uit een 4060 + kristal.

Pagina: 1